Belgiu00eb test deeltjesteller voor apk

APK roetmeting | Zuiderburen lopen voor

Redactie Redactie
> Rommelen met roetfilters blijft tot 2021 redelijk eenvoudig. (Beeld: Shutterstock)

In België gaat keuringsinstantie Goca in minimaal drie van zijn keurstations rijkeuringen (de Belgische apk) uitvoeren met verschillende prototypes van nieuwe roetmeters. Het gaat daarbij om PN-meters (die stofdeeltjes tellen) en PM-meters (die de hoeveelheid fijnstof meten) die moeten detecteren of een roetfilter verwijderd of defect is. Volgens Goca is uit eigen onderzoek gebleken dat enkel dit soort toestellen in staat zijn om roetfilterfraude (het demonteren of onklaar maken van een aanwezig roetfilter) efficiënt te bestrijden. Alternatieve methoden – zoals een verbeterde variant van de huidige opaciteitsmeter, een infrarood warmtebeeldcamera, een toestel om de zwartheid van rookgassen te meten of een EOBD–toestel – zijn volgens Goca veel minder effectief. Binnen een half jaar moeten er in totaal 10 duizend voertuigen gecontroleerd worden. Na een evaluatie worden de meest geschikte toestellen aangekocht. België investeert ruim 468 duizend euro in het project.

Nederland nog niet zo ver

Ook de Nederlandse overheid heeft de deeltjesteller (PN-meter) voor ogen als vervanger van de huidige opaciteitsmeters om bij de apk de roetuitstoot te meten. Op dit moment bestaat de apk-controle op de aanwezigheid van een roetfilter nog uit een visuele inspectie. Hierbij kijkt de keurmeester of er zichtbaar een filter onder de auto hangt. Volgens de RDW, de Stichting Overlegorgaan apk (SO-APK) en leveranciers van roetmeters ,is een waterdichte controle ook mogelijk met een verbeterde variant van de huidige opaciteitsmeters. In Duitsland worden deze meters al gebruikt voor de periodieke keuring, maar de Nederlandse overheid koos ervoor om te wachten op een geschikte deeltjesteller. Afgaande op de proef in België lijkt deze deeltjesteller er nu te zijn.

Volgens SO-APK en Equipmentfabrikant TBA Ten duurt het nog minstens tot 2021 tot de PN-meter in gebruik genomen kan worden door Nederlandse keurstations. “Het NMI heeft een pakket aan eisen opgesteld waaraan zo’n meter moet voldoen, dat wordt eind augustus gepresenteerd”, weet Leon Andriessen van TBA Ten. Het NMI moet meetapparatuur voor de apk eerst homologeren voordat deze gebruikt kan worden voor de apk. “Wanneer de eisen bekend zijn die het NMI stelt aan de nieuwe apparatuur, kan deze in productie worden genomen en gekeurd door het NMI. Verder moet de wet worden aangepast. Pas daarna kunnen keurstations echt met de meters gaan werken.”

PN of PM

Verder wijst Andriessen op het verschil tussen een PN- en een PM-meter. “Er worden nu al door een aantal leveranciers PM-meters aangeboden, maar die meten alleen de totale massa van de deeltjes en plaats van het aantal deeltjes. Als je echt voor  een oplossing voor de langere termijn gaat, moet je een PN-meter hebben.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

APK roetmeting | Zuiderburen lopen voor | Automotive Online
Belgiu00eb test deeltjesteller voor apk

APK roetmeting | Zuiderburen lopen voor

Redactie Redactie
> Rommelen met roetfilters blijft tot 2021 redelijk eenvoudig. (Beeld: Shutterstock)

In België gaat keuringsinstantie Goca in minimaal drie van zijn keurstations rijkeuringen (de Belgische apk) uitvoeren met verschillende prototypes van nieuwe roetmeters. Het gaat daarbij om PN-meters (die stofdeeltjes tellen) en PM-meters (die de hoeveelheid fijnstof meten) die moeten detecteren of een roetfilter verwijderd of defect is. Volgens Goca is uit eigen onderzoek gebleken dat enkel dit soort toestellen in staat zijn om roetfilterfraude (het demonteren of onklaar maken van een aanwezig roetfilter) efficiënt te bestrijden. Alternatieve methoden – zoals een verbeterde variant van de huidige opaciteitsmeter, een infrarood warmtebeeldcamera, een toestel om de zwartheid van rookgassen te meten of een EOBD–toestel – zijn volgens Goca veel minder effectief. Binnen een half jaar moeten er in totaal 10 duizend voertuigen gecontroleerd worden. Na een evaluatie worden de meest geschikte toestellen aangekocht. België investeert ruim 468 duizend euro in het project.

Nederland nog niet zo ver

Ook de Nederlandse overheid heeft de deeltjesteller (PN-meter) voor ogen als vervanger van de huidige opaciteitsmeters om bij de apk de roetuitstoot te meten. Op dit moment bestaat de apk-controle op de aanwezigheid van een roetfilter nog uit een visuele inspectie. Hierbij kijkt de keurmeester of er zichtbaar een filter onder de auto hangt. Volgens de RDW, de Stichting Overlegorgaan apk (SO-APK) en leveranciers van roetmeters ,is een waterdichte controle ook mogelijk met een verbeterde variant van de huidige opaciteitsmeters. In Duitsland worden deze meters al gebruikt voor de periodieke keuring, maar de Nederlandse overheid koos ervoor om te wachten op een geschikte deeltjesteller. Afgaande op de proef in België lijkt deze deeltjesteller er nu te zijn.

Volgens SO-APK en Equipmentfabrikant TBA Ten duurt het nog minstens tot 2021 tot de PN-meter in gebruik genomen kan worden door Nederlandse keurstations. “Het NMI heeft een pakket aan eisen opgesteld waaraan zo’n meter moet voldoen, dat wordt eind augustus gepresenteerd”, weet Leon Andriessen van TBA Ten. Het NMI moet meetapparatuur voor de apk eerst homologeren voordat deze gebruikt kan worden voor de apk. “Wanneer de eisen bekend zijn die het NMI stelt aan de nieuwe apparatuur, kan deze in productie worden genomen en gekeurd door het NMI. Verder moet de wet worden aangepast. Pas daarna kunnen keurstations echt met de meters gaan werken.”

PN of PM

Verder wijst Andriessen op het verschil tussen een PN- en een PM-meter. “Er worden nu al door een aantal leveranciers PM-meters aangeboden, maar die meten alleen de totale massa van de deeltjes en plaats van het aantal deeltjes. Als je echt voor  een oplossing voor de langere termijn gaat, moet je een PN-meter hebben.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.