Gastcolumn Bert Pennock | Hete olie

Redactie Redactie

Ze zijn mijns inziens veelal terug te voeren op de EGR, in combinatie met het Nieuwe Rijden. Deze stelling wordt onderschreven door het gesjoemel van VAG. De software schakelde de EGR naar believen in of uit. Het opvangen van reeds verbrande uitlaatgassen, om die hun taak nogmaals te laten uitvoeren, leidt echter tot een onvolledige verbranding. De ingrediënten om tot een volledige ontbranding te komen zijn immers al grotendeels verbruikt. Een tweede component is het door de overheid gestuurde Nieuwe Rijden. Schakelen tijdens een ongunstig moment resulteert in een onvolledige verbranding die veel kool achterlaat. Dit treffen we onder andere aan in het inlaatspruitstuk. 

De boos­doener? Het EGR en het Nieuwe Rijden.

Wat kunnen we eraan doen?  Een intern vervuilde motor moet eerst goed gereinigd worden; gespoeld worden met een flushmachine. Verder moet het hele inlaattraject secuur worden ontdaan van alle aanslag. En daarna, het lijkt een open deur, moet de motor worden afgevuld met de juiste motorolie. Toch gaat het hier nog weleens mis, vooral wanneer de fabrikant van de auto een wijziging doorvoerde en het bulletin waarin deze is aangekondigd in het bakje van de ondefinieerbare stukken is blijven liggen. 

De THP is nu klaar voor de nieuwe start en voor 15 duizend schone kilometers. Het is nu aan de communicatief vaardige receptionist om de klant ervan te overtuigen dat een interval van 30 duizend kilometer in Nederland niet gewenst is. Maar vooral dat dit zeker niet voordeliger is voor de klant. Extra korting geven op de motorolie kan hem wellicht over de streep krijgen.

Ook gaan we de klant sterk aanraden de schakelindicator te negeren en pas later dan het Nieuwe Rijden aangeeft op te schakelen. Een overtuigend argument is dat een vervuilde motor tot 20 procent méér brandstof tot zich neemt om dezelfde prestaties te leveren. En als we de klant dan overtuigd hebben om over 15 duizend kilometer. terug te komen, gaan wij onszelf en de klant beloven de motorolie enkel met warme, nee hete, motor te verversen.

Bert Pennock is eigenaar van technisch expertisebureau TechX

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Gastcolumn Bert Pennock | Hete olie | Automotive Online

Gastcolumn Bert Pennock | Hete olie

Redactie Redactie

Ze zijn mijns inziens veelal terug te voeren op de EGR, in combinatie met het Nieuwe Rijden. Deze stelling wordt onderschreven door het gesjoemel van VAG. De software schakelde de EGR naar believen in of uit. Het opvangen van reeds verbrande uitlaatgassen, om die hun taak nogmaals te laten uitvoeren, leidt echter tot een onvolledige verbranding. De ingrediënten om tot een volledige ontbranding te komen zijn immers al grotendeels verbruikt. Een tweede component is het door de overheid gestuurde Nieuwe Rijden. Schakelen tijdens een ongunstig moment resulteert in een onvolledige verbranding die veel kool achterlaat. Dit treffen we onder andere aan in het inlaatspruitstuk. 

De boos­doener? Het EGR en het Nieuwe Rijden.

Wat kunnen we eraan doen?  Een intern vervuilde motor moet eerst goed gereinigd worden; gespoeld worden met een flushmachine. Verder moet het hele inlaattraject secuur worden ontdaan van alle aanslag. En daarna, het lijkt een open deur, moet de motor worden afgevuld met de juiste motorolie. Toch gaat het hier nog weleens mis, vooral wanneer de fabrikant van de auto een wijziging doorvoerde en het bulletin waarin deze is aangekondigd in het bakje van de ondefinieerbare stukken is blijven liggen. 

De THP is nu klaar voor de nieuwe start en voor 15 duizend schone kilometers. Het is nu aan de communicatief vaardige receptionist om de klant ervan te overtuigen dat een interval van 30 duizend kilometer in Nederland niet gewenst is. Maar vooral dat dit zeker niet voordeliger is voor de klant. Extra korting geven op de motorolie kan hem wellicht over de streep krijgen.

Ook gaan we de klant sterk aanraden de schakelindicator te negeren en pas later dan het Nieuwe Rijden aangeeft op te schakelen. Een overtuigend argument is dat een vervuilde motor tot 20 procent méér brandstof tot zich neemt om dezelfde prestaties te leveren. En als we de klant dan overtuigd hebben om over 15 duizend kilometer. terug te komen, gaan wij onszelf en de klant beloven de motorolie enkel met warme, nee hete, motor te verversen.

Bert Pennock is eigenaar van technisch expertisebureau TechX

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.