Slijtageslag

Banden | Michelin tegen aanpassing wettelijke profieldiepte

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vrijwel overal ter wereld wordt 1,6 millimeter aangehouden als de wettelijke minimale profieldiepte voor personenwagenbanden. Maar vanuit verschillende organisaties wordt een lobby gevoerd om deze grens op te trekken naar 3 millimeter. Onder meer de Britse automobilistenverenigingen AA en RAC, een aantal bandenwebshops en bandenfabrikanten zijn voor een lagere dieptegrens. Een van de felste tegenstanders is Michelin. Frankrijks en misschien wel ’s werelds bekendste bandenfabrikant is daarom een offensief gestart om de slijtagegrens op 1,6 millimeter te houden en iedere automobilist aan te sporen om zijn banden ook op te rijden tot op die profieldiepte. “Kwaliteitsbanden, in ieder geval de onze, zijn op dat moment op het hoogtepunt van hun prestaties; op een droog wegdek presteren ze zelfs beter dan nieuwe banden. Zonde om ze dan af te danken”, vindt Bernard Delmas, senior vice-president bij Michelin.

Onderzoek

Volgens vakblad Tire Science & Technology wordt in Europa ongeveer de helft van de banden bij een profieldiepte van 2,4 millimeter gewisseld. Enerzijds omdat automobilisten zelf niet willen wachten tot hun volgende garagebezoek, maar vooral omdat de autobranche en consumentenorganisaties aansturen op vroegtijdige vervanging, zegt Michelin. Om zijn argumenten kracht bij te zetten liet de bandenfabrikant adviesbureau EY onderzoek doen naar de gevolgen van het optrekken van de minimale profieldiepte naar 3 millimeter. EY haalt in zijn rapport onder meer cijfers van TNO en ongevallenstatistieken aan waaruit blijkt dat het aanhouden van een minimale profieldiepte van 3 millimeter vrijwel geen effect heeft op de verkeersveiligheid. Daarnaast zou de milieubelasting veel zwaarder zijn. Zo berekende EY dat er jaarlijks in Europa 1 miljoen ton meer afvalstoffen verwerkt moeten worden doordat banden eerder worden afgedankt, er 6,6 miljoen ton meer CO2 de lucht in gaat, 33 duizend gigawattuur meer stroom wordt verbruikt en consumenten in totaal 6,9 miljard euro meer uitgeven aan banden en brandstof.

Een kwaliteitsband is bij een profieldiepte van 1,6 millimeter op het hoogtepunt van zijn prestaties

Michelin pleit ervoor om autobanden niet alleen in nieuwstaat, maar ook bij een profieldiepte van 1,6 millimeter te testen. De prestaties liggen namelijk bij de verschillende fabrikanten mijlenver uiteen. Een band die in nieuwstaat als beste presteert kan bij de wettelijke minimumprofieldiepte levensgevaarlijk zijn, constateert het bedrijf op basis van eigen onderzoek. Om die stelling te onderbouwen nodigde de fabrikant leden van de Europese vakpers uit in zijn eigen testcentrum in het Franse Ladoux.

Testen

De fabrikant testte zelf 24 verschillende banden en vergeleek de prestaties van nieuwe banden met exemplaren waar nog maar 2 millimeter op zat. Helaas kiest Michelin ervoor om de geteste merken geheim te houden; de testresultaten van zijn eigen banden geeft de fabrikant ook niet prijs. “We willen vooral het belang van goede prestaties door de hele levensduur over de bühne brengen. Het gaat ons er niet om concurrenten zwart te maken”, zegt Bernard Delmas. “Wel is duidelijk dat sommige budgetbanden in nieuwstaat op nat wegdek hetzelfde presteren als een versleten premiumband.” 

Een band met zo’n 2 millimeter profiel heeft volgens Michelin vooral een lagere rolweerstand dan een nieuwe band en de geluidsproductie neemt ook af. Bovendien is de remweg op droog wegdek korter. Vrijwel de enige echt belangrijke afname in prestaties is de remweg op een natte ondergrond, maar toch is deze in de meeste gevallen nog altijd beter of gelijk aan die van een nieuwe budgetband. De milieuwinst in het langer doorrijden op dezelfde banden heeft vooral betrekking op het feit dat de grondstoffen die er in zijn verwerkt volledig worden benut; daarnaast zorgt de lagere rolweerstand voor een lager brandstofverbruik en in een aantal gevallen ook voor een lagere CO2-uitstoot, hoewel deze twee factoren niet automatisch hetzelfde betekenen. 

Zendingswerk

Michelin wil zo veel mogelijk andere bandenfabrikanten en -leveranciers, autobedrijven en consumentenorganisaties overtuigen om het langer doorrijden te stimuleren. Dat lijkt een tegenstrijdige boodschap voor een bandenfabrikant, die immers het liefst zo veel mogelijk banden verkoopt. “Wij denken dat een premium fabrikant zichzelf in de vingers snijdt als hij pleit voor een hogere minimumprofielgrens”, zegt EY-onderzoeker Olivier Baboulet. “Wanneer consumenten worden gedwongen om vaker nieuwe banden aan te schaffen omdat de wettelijk toegestane profieldiepte naar 3 millimeter wordt bijgesteld, zullen ze eerder geneigd zijn om voor goedkopere banden te kiezen.” 

Volgens ceo Jean Dominique Senard is Michelin de eerste bandenfabrikant die inzet op het behouden van de 1,6 millimetergrens. “Wij zijn van mening dat de bandenindustrie dit zou moeten omarmen. Het past bij bedrijven die hun verantwoordelijkheid nemen en hun ecologische voetafdruk zo veel mogelijk willen reduceren. Bovendien gaat het er niet alleen om dat een band veilig is wanneer je hem koopt, maar ook later in zijn levenscyclus. Daar zou de wetgeving ook op ingericht moeten zijn. Een dag na de aanschaf is een band al niet nieuw meer en in de gemiddeld twee jaar dat hij meegaat, kunnen de prestaties ingrijpend veranderen.”

Michelin testcentrum Ladoux

In het vulkanische gebergte rond Clermont Ferrand (midden Frankrijk) ligt Michelins grootste ontwikkelings- en testcentrum. Eind vorig jaar werd op het 67 duizend vierkante meter grote complex een nieuwe faciliteit geopend waar de fabrikant zowel nieuwe materialen als de banden zelf ontwikkelt. 72 procent van de Michelinbanden worden in Ladoux ontwikkeld. De rest in de R&D-centra van de bandenfabrikant in de Verenigde Staten en China. Daarnaast is er de 43 kilometer lange en 21 verschillende parcours tellende testbaan, waar vrijwel alle wegomstandigheden kunnen worden nagebootst. Jaarlijks worden er 2 miljoen testkilometers afgelegd. Er werken in totaal 3.300 mensen. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Banden | Michelin tegen aanpassing wettelijke profieldiepte | Automotive Online
Slijtageslag

Banden | Michelin tegen aanpassing wettelijke profieldiepte

Redactie Redactie
• Laatste update:

Vrijwel overal ter wereld wordt 1,6 millimeter aangehouden als de wettelijke minimale profieldiepte voor personenwagenbanden. Maar vanuit verschillende organisaties wordt een lobby gevoerd om deze grens op te trekken naar 3 millimeter. Onder meer de Britse automobilistenverenigingen AA en RAC, een aantal bandenwebshops en bandenfabrikanten zijn voor een lagere dieptegrens. Een van de felste tegenstanders is Michelin. Frankrijks en misschien wel ’s werelds bekendste bandenfabrikant is daarom een offensief gestart om de slijtagegrens op 1,6 millimeter te houden en iedere automobilist aan te sporen om zijn banden ook op te rijden tot op die profieldiepte. “Kwaliteitsbanden, in ieder geval de onze, zijn op dat moment op het hoogtepunt van hun prestaties; op een droog wegdek presteren ze zelfs beter dan nieuwe banden. Zonde om ze dan af te danken”, vindt Bernard Delmas, senior vice-president bij Michelin.

Onderzoek

Volgens vakblad Tire Science & Technology wordt in Europa ongeveer de helft van de banden bij een profieldiepte van 2,4 millimeter gewisseld. Enerzijds omdat automobilisten zelf niet willen wachten tot hun volgende garagebezoek, maar vooral omdat de autobranche en consumentenorganisaties aansturen op vroegtijdige vervanging, zegt Michelin. Om zijn argumenten kracht bij te zetten liet de bandenfabrikant adviesbureau EY onderzoek doen naar de gevolgen van het optrekken van de minimale profieldiepte naar 3 millimeter. EY haalt in zijn rapport onder meer cijfers van TNO en ongevallenstatistieken aan waaruit blijkt dat het aanhouden van een minimale profieldiepte van 3 millimeter vrijwel geen effect heeft op de verkeersveiligheid. Daarnaast zou de milieubelasting veel zwaarder zijn. Zo berekende EY dat er jaarlijks in Europa 1 miljoen ton meer afvalstoffen verwerkt moeten worden doordat banden eerder worden afgedankt, er 6,6 miljoen ton meer CO2 de lucht in gaat, 33 duizend gigawattuur meer stroom wordt verbruikt en consumenten in totaal 6,9 miljard euro meer uitgeven aan banden en brandstof.

Een kwaliteitsband is bij een profieldiepte van 1,6 millimeter op het hoogtepunt van zijn prestaties

Michelin pleit ervoor om autobanden niet alleen in nieuwstaat, maar ook bij een profieldiepte van 1,6 millimeter te testen. De prestaties liggen namelijk bij de verschillende fabrikanten mijlenver uiteen. Een band die in nieuwstaat als beste presteert kan bij de wettelijke minimumprofieldiepte levensgevaarlijk zijn, constateert het bedrijf op basis van eigen onderzoek. Om die stelling te onderbouwen nodigde de fabrikant leden van de Europese vakpers uit in zijn eigen testcentrum in het Franse Ladoux.

Testen

De fabrikant testte zelf 24 verschillende banden en vergeleek de prestaties van nieuwe banden met exemplaren waar nog maar 2 millimeter op zat. Helaas kiest Michelin ervoor om de geteste merken geheim te houden; de testresultaten van zijn eigen banden geeft de fabrikant ook niet prijs. “We willen vooral het belang van goede prestaties door de hele levensduur over de bühne brengen. Het gaat ons er niet om concurrenten zwart te maken”, zegt Bernard Delmas. “Wel is duidelijk dat sommige budgetbanden in nieuwstaat op nat wegdek hetzelfde presteren als een versleten premiumband.” 

Een band met zo’n 2 millimeter profiel heeft volgens Michelin vooral een lagere rolweerstand dan een nieuwe band en de geluidsproductie neemt ook af. Bovendien is de remweg op droog wegdek korter. Vrijwel de enige echt belangrijke afname in prestaties is de remweg op een natte ondergrond, maar toch is deze in de meeste gevallen nog altijd beter of gelijk aan die van een nieuwe budgetband. De milieuwinst in het langer doorrijden op dezelfde banden heeft vooral betrekking op het feit dat de grondstoffen die er in zijn verwerkt volledig worden benut; daarnaast zorgt de lagere rolweerstand voor een lager brandstofverbruik en in een aantal gevallen ook voor een lagere CO2-uitstoot, hoewel deze twee factoren niet automatisch hetzelfde betekenen. 

Zendingswerk

Michelin wil zo veel mogelijk andere bandenfabrikanten en -leveranciers, autobedrijven en consumentenorganisaties overtuigen om het langer doorrijden te stimuleren. Dat lijkt een tegenstrijdige boodschap voor een bandenfabrikant, die immers het liefst zo veel mogelijk banden verkoopt. “Wij denken dat een premium fabrikant zichzelf in de vingers snijdt als hij pleit voor een hogere minimumprofielgrens”, zegt EY-onderzoeker Olivier Baboulet. “Wanneer consumenten worden gedwongen om vaker nieuwe banden aan te schaffen omdat de wettelijk toegestane profieldiepte naar 3 millimeter wordt bijgesteld, zullen ze eerder geneigd zijn om voor goedkopere banden te kiezen.” 

Volgens ceo Jean Dominique Senard is Michelin de eerste bandenfabrikant die inzet op het behouden van de 1,6 millimetergrens. “Wij zijn van mening dat de bandenindustrie dit zou moeten omarmen. Het past bij bedrijven die hun verantwoordelijkheid nemen en hun ecologische voetafdruk zo veel mogelijk willen reduceren. Bovendien gaat het er niet alleen om dat een band veilig is wanneer je hem koopt, maar ook later in zijn levenscyclus. Daar zou de wetgeving ook op ingericht moeten zijn. Een dag na de aanschaf is een band al niet nieuw meer en in de gemiddeld twee jaar dat hij meegaat, kunnen de prestaties ingrijpend veranderen.”

Michelin testcentrum Ladoux

In het vulkanische gebergte rond Clermont Ferrand (midden Frankrijk) ligt Michelins grootste ontwikkelings- en testcentrum. Eind vorig jaar werd op het 67 duizend vierkante meter grote complex een nieuwe faciliteit geopend waar de fabrikant zowel nieuwe materialen als de banden zelf ontwikkelt. 72 procent van de Michelinbanden worden in Ladoux ontwikkeld. De rest in de R&D-centra van de bandenfabrikant in de Verenigde Staten en China. Daarnaast is er de 43 kilometer lange en 21 verschillende parcours tellende testbaan, waar vrijwel alle wegomstandigheden kunnen worden nagebootst. Jaarlijks worden er 2 miljoen testkilometers afgelegd. Er werken in totaal 3.300 mensen. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.