Test de tester | Autel blijft favoriet bij Wegenwacht Marcel Spruijt

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hella Gutmann Mega Macs PC

Marcel Spruijt installeerde de Hella Gutmann software op zijn laptop en nam de interface een maand lang mee in zijn Wegenwacht bus. Onderweg hielp hij er onder meer een Suzuki Alto en een Peugeot 307 weer mee op weg. Over de bediening van zowel de, in dit geval beperkte, hardware als de software is hij tevreden. De noodzaak van een internetverbinding voor een aantal functies ervaart hij wel als een struikelblok. Zo kon hij de voertuigdatabase niet raadplegen en lukte het hem ook niet om diagnosesessies, foutcodes of meetwaarden op te slaan. Spruijt vindt deze Hella tester niet geschikt voor gebruik langs de weg en zou hem ook niet aanbevelen bij collega’s van de Wegenwacht. Los daarvan is hij wel enthousiast over de makkelijke installatie, de snelheid, het bedieningsgemak en de mogelijkheden. Om deze snel te leren kennen adviseert hij de fabrikant een demo-modus in te bouwen.

Zowel de Peugeot als de Suzuki waren gestrand met een abs-storing. De Hella Gutmann werd ingezet om de abs/esp-regeleenheid te benaderen. Bij beide auto’s lukte het de om de foutcodes uit te lezen en de meetwaarden van de abs-sensoren te bekijken. Ook was het mogelijk om de status van de codes (actief, statisch, dynamisch) in beeld te krijgen. De beschrijving bij de foutcodes is volgens Spruijt duidelijk, maar biedt geen ondersteuning zoals begeleide foutopsporing. “Langs de weg goed bruikbaar, is snel met foutcodeweergave.” Over de meetwaarden is Spruijt minder te spreken. Zo is de beschrijving volgens hem niet duidelijk en is er geen toelichting beschikbaar om vast te stellen of de meetwaarde binnen specificaties valt. “Wel kunnen er met deze tester meerdere meetwaarden tegelijkertijd worden bekeken. Een grafische weergave was bij de Suzuki niet mogelijk, maar bij de 307 wel.” Mede daardoor voldeden de meetwaarde-mogelijkheden toch aan zijn verwachtingen.

Würth Wow! IQ150

De tester van Würth is een standalone met geïntegreerd scherm en bediening, en past daardoor een stuk beter bij de werkzaamheden van een wegenwacht dan de Mega Macs PC van Hella Gutmann. Als extra functies noemt Spruijt een multimeter, ook een handige extra voor een pechhulpverlener. De bediening van de hardware is volgens Spruijt normaal, puntje van kritiek is het glimmende scherm, wat hierdoor in de buitenlucht soms wat lastig af te lezen is.

Op de software heeft hij ook wat aan te merken, want ook bij deze tester is beperkter in zijn mogelijkheden zonder internetverbinding. In dit geval is het selecteren van het juiste motortype lastig wanneer je offline bent, maar inmiddels is deze tekortkoming volgens Würth verholpen door de inbouw van een VIN-herkenning. Het opslaan van foutcodes, meetwaarden en diagnosesessies gaat zonder problemen.

Handig is verder dat deze tester extra informatie biedt zoals bedradingsschema’s, de positie van componenten en nominale waarden. Spruijt maakte een keer gebruik van de helpdesk en was tevreden over de bereikbaarheid, deskundigheid en reactietijd. Voor hemzelf vindt Spruijt deze tester niet geschikt, maar hij zou hem wel aanbevelen bij garagebedrijven. “Voor de wegenwacht is hij niet erg handig omdat je vaak niet online bent, verder is het een prima tester met veel mogelijkheden.”

Autel MaxiDiag Elite

Deze standalone tester is de standaarduitrusting van iedere wegenwacht. Marcel Spruijt beoordeelde hem voor deze gelegenheid met de Test de Tester-vragenlijst. De bediening en handzaamheid van de Autel Maxidiag Elite zijn volgens Spruijt uitstekend, maar dat heeft wellicht ook te maken met de vele uren die hij al met dit apparaat doorbracht. Ook met de software kan hij lezen en schrijven.

De ANWB heeft volgens Spruijt destijds een goede keuze gemaakt met deze Autel, want hij vindt hem geschikt voor alle werkzaamheden binnen de Wegenwacht en zou hem ook bij anderen aanbevelen. Voor deze test beschreef Spruijt zijn ervaringen met twee auto’s. Zo trof hij een Seat Ibiza uit 2007 aan met allerlei vreemde storingen. De motor ging niet meer van het gas af en het abs-systeem gaf een storingsmelding wanneer de auto harder dan 100 kilometer per uur reed. Er bleken verschillende bandenmaten op de auto gemonteerd te zijn. Zowel het foutgeheugen als de livedata lieten keurig zien dat een ‘difference in wheelspeed’ de oorzaak van de storingen was.

Bij een Mercedes-Benz S-klasse uit 2001 met een aircostoring werden alle aanwezige regeleenheden probleemloos benaderd en uitgelezen. De beschrijvingen zijn volgens Spruijt duidelijk en de status van de foutcodes is beschikbaar. De tester biedt alleen geen ondersteuning, wel kun je met één opdracht de foutgeheugens van alle regeleenheden van het voertuig bevragen. Het opslaan of uitprinten van de uitgelezen foutcodes was bij deze auto met de Autel niet mogelijk. Wel houdt het testapparaat een logboek bij van het voertuig. De foutcodes van de airco konden wel worden uitgelezen en gewist, maar de storing in de aircobediening bleef helaas terugkomen.

Lees het profiel van Marcel Spruijt en de volledige beoordelingen en werkzaamheden in de productvergelijker op www.automotive-werkplaats.nl.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Test de tester | Autel blijft favoriet bij Wegenwacht Marcel Spruijt | Automotive Online

Test de tester | Autel blijft favoriet bij Wegenwacht Marcel Spruijt

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hella Gutmann Mega Macs PC

Marcel Spruijt installeerde de Hella Gutmann software op zijn laptop en nam de interface een maand lang mee in zijn Wegenwacht bus. Onderweg hielp hij er onder meer een Suzuki Alto en een Peugeot 307 weer mee op weg. Over de bediening van zowel de, in dit geval beperkte, hardware als de software is hij tevreden. De noodzaak van een internetverbinding voor een aantal functies ervaart hij wel als een struikelblok. Zo kon hij de voertuigdatabase niet raadplegen en lukte het hem ook niet om diagnosesessies, foutcodes of meetwaarden op te slaan. Spruijt vindt deze Hella tester niet geschikt voor gebruik langs de weg en zou hem ook niet aanbevelen bij collega’s van de Wegenwacht. Los daarvan is hij wel enthousiast over de makkelijke installatie, de snelheid, het bedieningsgemak en de mogelijkheden. Om deze snel te leren kennen adviseert hij de fabrikant een demo-modus in te bouwen.

Zowel de Peugeot als de Suzuki waren gestrand met een abs-storing. De Hella Gutmann werd ingezet om de abs/esp-regeleenheid te benaderen. Bij beide auto’s lukte het de om de foutcodes uit te lezen en de meetwaarden van de abs-sensoren te bekijken. Ook was het mogelijk om de status van de codes (actief, statisch, dynamisch) in beeld te krijgen. De beschrijving bij de foutcodes is volgens Spruijt duidelijk, maar biedt geen ondersteuning zoals begeleide foutopsporing. “Langs de weg goed bruikbaar, is snel met foutcodeweergave.” Over de meetwaarden is Spruijt minder te spreken. Zo is de beschrijving volgens hem niet duidelijk en is er geen toelichting beschikbaar om vast te stellen of de meetwaarde binnen specificaties valt. “Wel kunnen er met deze tester meerdere meetwaarden tegelijkertijd worden bekeken. Een grafische weergave was bij de Suzuki niet mogelijk, maar bij de 307 wel.” Mede daardoor voldeden de meetwaarde-mogelijkheden toch aan zijn verwachtingen.

Würth Wow! IQ150

De tester van Würth is een standalone met geïntegreerd scherm en bediening, en past daardoor een stuk beter bij de werkzaamheden van een wegenwacht dan de Mega Macs PC van Hella Gutmann. Als extra functies noemt Spruijt een multimeter, ook een handige extra voor een pechhulpverlener. De bediening van de hardware is volgens Spruijt normaal, puntje van kritiek is het glimmende scherm, wat hierdoor in de buitenlucht soms wat lastig af te lezen is.

Op de software heeft hij ook wat aan te merken, want ook bij deze tester is beperkter in zijn mogelijkheden zonder internetverbinding. In dit geval is het selecteren van het juiste motortype lastig wanneer je offline bent, maar inmiddels is deze tekortkoming volgens Würth verholpen door de inbouw van een VIN-herkenning. Het opslaan van foutcodes, meetwaarden en diagnosesessies gaat zonder problemen.

Handig is verder dat deze tester extra informatie biedt zoals bedradingsschema’s, de positie van componenten en nominale waarden. Spruijt maakte een keer gebruik van de helpdesk en was tevreden over de bereikbaarheid, deskundigheid en reactietijd. Voor hemzelf vindt Spruijt deze tester niet geschikt, maar hij zou hem wel aanbevelen bij garagebedrijven. “Voor de wegenwacht is hij niet erg handig omdat je vaak niet online bent, verder is het een prima tester met veel mogelijkheden.”

Autel MaxiDiag Elite

Deze standalone tester is de standaarduitrusting van iedere wegenwacht. Marcel Spruijt beoordeelde hem voor deze gelegenheid met de Test de Tester-vragenlijst. De bediening en handzaamheid van de Autel Maxidiag Elite zijn volgens Spruijt uitstekend, maar dat heeft wellicht ook te maken met de vele uren die hij al met dit apparaat doorbracht. Ook met de software kan hij lezen en schrijven.

De ANWB heeft volgens Spruijt destijds een goede keuze gemaakt met deze Autel, want hij vindt hem geschikt voor alle werkzaamheden binnen de Wegenwacht en zou hem ook bij anderen aanbevelen. Voor deze test beschreef Spruijt zijn ervaringen met twee auto’s. Zo trof hij een Seat Ibiza uit 2007 aan met allerlei vreemde storingen. De motor ging niet meer van het gas af en het abs-systeem gaf een storingsmelding wanneer de auto harder dan 100 kilometer per uur reed. Er bleken verschillende bandenmaten op de auto gemonteerd te zijn. Zowel het foutgeheugen als de livedata lieten keurig zien dat een ‘difference in wheelspeed’ de oorzaak van de storingen was.

Bij een Mercedes-Benz S-klasse uit 2001 met een aircostoring werden alle aanwezige regeleenheden probleemloos benaderd en uitgelezen. De beschrijvingen zijn volgens Spruijt duidelijk en de status van de foutcodes is beschikbaar. De tester biedt alleen geen ondersteuning, wel kun je met één opdracht de foutgeheugens van alle regeleenheden van het voertuig bevragen. Het opslaan of uitprinten van de uitgelezen foutcodes was bij deze auto met de Autel niet mogelijk. Wel houdt het testapparaat een logboek bij van het voertuig. De foutcodes van de airco konden wel worden uitgelezen en gewist, maar de storing in de aircobediening bleef helaas terugkomen.

Lees het profiel van Marcel Spruijt en de volledige beoordelingen en werkzaamheden in de productvergelijker op www.automotive-werkplaats.nl.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.