Editorial | Kodak

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Luberto van Buiten

En vanzelfsprekend is die Tesla een revolutionaire auto, niet vanwege de auto gerelateerde features (die zijn bij alle ouderwetse ­fabrikanten in veel gevallen beter) of vanwege de elektrische aandrijflijn, maar omdat Elon Musk zag dat consumenten een auto willen die is als hun smartphone (lees: iPhone).

De ontwikkelingen gaan snel, en veel ­mensen lijken bang de boot te missen.
Het is opvallend hoe mensen nu als makke lammetjes achter de innovaties aanhollen, en bij de minste kritiek aan het adres van nieuwe concepten beginnen over die Kodak- of Nokiacasus, om over 25 jaar te kunnen zeggen: ik zag het toen ook al!

Verbazingwekkend om te zien hoeveel zelfverklaarde deskundigen zonder blozen instemmend knikken bij onderzoekscon­clusies als dat de eigen auto over zo’n tien jaar is verdwenen ten faveure van een ­elektrische auto die op afroep zelf komt voorrijden.

Enige relativering is toch wel op zijn plaats. De auto die zelf kan rijden komt er echt en die rijdt vast op elektriciteit. Echter niet morgen, en ook niet over tien jaar. Infrastructuur en menselijk gedrag vormen het grootste obstakel voor het gebruik van al die zelfrijdende features, en daarmee duurt het ook nog heel lang voordat het auto­gebruik volledig zal veranderen en de auto vanzelf voor komt rijden als je hem nodig hebt. Als die tijd er al komt.

PS: u kunt uw Kodak-repliek sturen naar onderstaand e-mailadres.

Luberto van Buiten, 
hoofdredacteur
luberto@mobilitymedia.nl

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Editorial | Kodak | Automotive Online

Editorial | Kodak

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Luberto van Buiten

En vanzelfsprekend is die Tesla een revolutionaire auto, niet vanwege de auto gerelateerde features (die zijn bij alle ouderwetse ­fabrikanten in veel gevallen beter) of vanwege de elektrische aandrijflijn, maar omdat Elon Musk zag dat consumenten een auto willen die is als hun smartphone (lees: iPhone).

De ontwikkelingen gaan snel, en veel ­mensen lijken bang de boot te missen.
Het is opvallend hoe mensen nu als makke lammetjes achter de innovaties aanhollen, en bij de minste kritiek aan het adres van nieuwe concepten beginnen over die Kodak- of Nokiacasus, om over 25 jaar te kunnen zeggen: ik zag het toen ook al!

Verbazingwekkend om te zien hoeveel zelfverklaarde deskundigen zonder blozen instemmend knikken bij onderzoekscon­clusies als dat de eigen auto over zo’n tien jaar is verdwenen ten faveure van een ­elektrische auto die op afroep zelf komt voorrijden.

Enige relativering is toch wel op zijn plaats. De auto die zelf kan rijden komt er echt en die rijdt vast op elektriciteit. Echter niet morgen, en ook niet over tien jaar. Infrastructuur en menselijk gedrag vormen het grootste obstakel voor het gebruik van al die zelfrijdende features, en daarmee duurt het ook nog heel lang voordat het auto­gebruik volledig zal veranderen en de auto vanzelf voor komt rijden als je hem nodig hebt. Als die tijd er al komt.

PS: u kunt uw Kodak-repliek sturen naar onderstaand e-mailadres.

Luberto van Buiten, 
hoofdredacteur
luberto@mobilitymedia.nl

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.