Kennisbank | suvje scoort 1:5

Steven Don Steven Don
• Laatste update:

De bestelwagenregistraties zijn dit jaar met 7 procent gestegen naar bijna 23 duizend.


Groot is kleiner

Een iets minder groot, maar zeker niet minder bemind marktesegment is dat van de grote suv’s. In deze niche is Tesla de opvallende nieuwkomer. De Model X heeft als enige van de modellen in de top 10 een groot ­bijtellingsvoordeel. En dankzij de continue stroom updates behouden Tesla’s veelal een stabiele restwaarde. Jaguar heeft met de F-Pace ook zijn entree gemaakt in deze klasse, toch goed is voor een marktaandeel van ongeveer 2 procent op een totaal van een kleine 120 duizend (+20%). De officieuze grondlegger van het segment, de Range Rover, is en blijft een stabiele topper.


Dikke plus leasemarkt

Een nieuw jaar met nieuwe kansen. Dat is voor veel ­automerken de stand van zaken in de leasemarkt. Tot vorig jaar was bijtelling dominant in de keuze voor een leaseauto, maar met het wegvallen van de bijtellings­differentiatie strijdt ieder merk weer mee om de gunst van de leaserijder. En dus zijn het de merken die de ­afgelopen jaren niet konden schermen met de juiste uitstootcijfers die nu profiteren, met Hyundai en Fiat als goede voorbeelden. Van de volumemerken zijn er maar twee die dit jaar tot dusver een min noteerden: Mitsubishi en Seat. Kleine minnetjes die veel pijn doen tegen de achtergrond van een markt waarin het aantal registraties met 55 procent toenam.

Kleine plus apk’s

Het aantal apk’s is het afgelopen kwartaal gestegen met 2,4 procent ten opzichte van Q1 2016. Maar het zijn vooral de universelen en fitters die hiervan profiteren. Van de 40 duizend extra apk’s werden er 38 duizend uitgevoerd in het onafhan­kelijke kanaal. Bij de volume-merken zijn het Kia (43%), Toyota (42%) en Skoda (38%) die relatief gezien de meeste apk’s bij de dealer uitgevoerd zien worden. Dealers van Fiat (21%), Mercedes (20%) en Seat (22%) doen het minst eigen merk-apk’s. 

 

Kennisbank | suvje scoort 1:5 | Automotive Online

Kennisbank | suvje scoort 1:5

Steven Don Steven Don
• Laatste update:

De bestelwagenregistraties zijn dit jaar met 7 procent gestegen naar bijna 23 duizend.


Groot is kleiner

Een iets minder groot, maar zeker niet minder bemind marktesegment is dat van de grote suv’s. In deze niche is Tesla de opvallende nieuwkomer. De Model X heeft als enige van de modellen in de top 10 een groot ­bijtellingsvoordeel. En dankzij de continue stroom updates behouden Tesla’s veelal een stabiele restwaarde. Jaguar heeft met de F-Pace ook zijn entree gemaakt in deze klasse, toch goed is voor een marktaandeel van ongeveer 2 procent op een totaal van een kleine 120 duizend (+20%). De officieuze grondlegger van het segment, de Range Rover, is en blijft een stabiele topper.


Dikke plus leasemarkt

Een nieuw jaar met nieuwe kansen. Dat is voor veel ­automerken de stand van zaken in de leasemarkt. Tot vorig jaar was bijtelling dominant in de keuze voor een leaseauto, maar met het wegvallen van de bijtellings­differentiatie strijdt ieder merk weer mee om de gunst van de leaserijder. En dus zijn het de merken die de ­afgelopen jaren niet konden schermen met de juiste uitstootcijfers die nu profiteren, met Hyundai en Fiat als goede voorbeelden. Van de volumemerken zijn er maar twee die dit jaar tot dusver een min noteerden: Mitsubishi en Seat. Kleine minnetjes die veel pijn doen tegen de achtergrond van een markt waarin het aantal registraties met 55 procent toenam.

Kleine plus apk’s

Het aantal apk’s is het afgelopen kwartaal gestegen met 2,4 procent ten opzichte van Q1 2016. Maar het zijn vooral de universelen en fitters die hiervan profiteren. Van de 40 duizend extra apk’s werden er 38 duizend uitgevoerd in het onafhan­kelijke kanaal. Bij de volume-merken zijn het Kia (43%), Toyota (42%) en Skoda (38%) die relatief gezien de meeste apk’s bij de dealer uitgevoerd zien worden. Dealers van Fiat (21%), Mercedes (20%) en Seat (22%) doen het minst eigen merk-apk’s.