Luchtig over veiligheid

Vaco lanceert campagne voor betere banden

Redactie Redactie

Meer dan 41 procent van de auto’s in het Nederlandse wagenpark heeft ten minste één band met onregelmatige slijtage, scheurtjes of schade. Bij 9 procent van de auto’s is er ten minste één band zo slecht dat deze een gevaar vormt voor de verkeersveiligheid. Dat blijkt uit het jaarlijkse Rolling Wheel onderzoek van Vereniging Vaco. Een nieuwe campagne van de branchevereniging met als titel ‘Doe de bandencheck’, die voornamelijk via social media wordt uitgerold, moet consumenten aansporen om eens wat vaker de staat van hun banden te checken. “We mikken onder andere op mensen die met de caravan op vakantie gaan en jonge ouders”, zegt algemeen secretaris Tim van der Rijken. De zorgen van Vaco nemen mede toe door actuele ontwikkelingen. “Het verhogen van de maximum snelheid tot 130 kilometer per uur, meer regenval door klimaatverandering en auto’s die steeds meer vermogen en koppel hebben – deze ontwikkelingen zorgen dat er steeds meer van de band wordt gevraagd. Het contact met de weg bestaat uit vier stukjes rubber ter grootte van een schoteltje. Wanneer die paar vierkante centimeter niet in optimale staat zijn, brengt dat grote risico’s met zich mee. Daar willen we consument op een luchtige manier van bewust maken.”

We mikken op jonge ouders en vakantiegangers.

Gevaar

Met de campagne helpt Vaco niet alleen de verkeersveiligheid te vergroten, maar geeft het tegelijkertijd een niet te missen voorzet aan het bandenbedrijf. “De gemiddelde leeftijd van de banden stijgt. 30 procent is meer dan vijf jaar oud”, zegt Van der Rijken. Het is aan de markt zelf om mensen er toe aan te zetten deze banden eerder te vervangen voor nieuwe. Maar ook de overheid kan hierin van dienst zijn, vindt Van der Rijken. “De banden zouden uitgebreider in de apk moeten worden meegenomen. In ons omringende landen moeten de load- en de speedindex bij de specificaties van het voertuig passen, bij ons wordt daar niet naar gekeken. Uit een steekproef van de RDW is gebleken dat 4 procent van het wagenpark banden heeft zonder E-keur of de verkeerde load- of speedindex.” De RDW zelf ziet vooral bezwaren in de uitvoerbaarheid van zo’n aanvullende eis. Dit omdat niet altijd duidelijk is welke codering er onder een auto hoort.

p35 auto rijdt paaltjes omver

Slippen

De consumentencampagne werd afgetrapt met een demonstratiemiddag op het Safety Experience Center in Rosmalen voor Vaco-leden, relaties en een tiental consumenten die zich via de ANWB hadden opgeven. Op de gladde en natte baan in Rosmalen konden zij ervaren wat het verschil in weggedrag en remweg is tussen nieuwe banden met de juiste bandenspanning en versleten banden of goede banden met onderspanning. Verkeerdeskundige en actief ANWB-lid Martin Veenstra was een van de deelnemers. “Het verschil in de bochten is frappant. De grip is veel minder op versleten banden en op te zachte banden merk je dat de auto veel minder stabiel is.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Vaco lanceert campagne voor betere banden | Automotive Online
Luchtig over veiligheid

Vaco lanceert campagne voor betere banden

Redactie Redactie

Meer dan 41 procent van de auto’s in het Nederlandse wagenpark heeft ten minste één band met onregelmatige slijtage, scheurtjes of schade. Bij 9 procent van de auto’s is er ten minste één band zo slecht dat deze een gevaar vormt voor de verkeersveiligheid. Dat blijkt uit het jaarlijkse Rolling Wheel onderzoek van Vereniging Vaco. Een nieuwe campagne van de branchevereniging met als titel ‘Doe de bandencheck’, die voornamelijk via social media wordt uitgerold, moet consumenten aansporen om eens wat vaker de staat van hun banden te checken. “We mikken onder andere op mensen die met de caravan op vakantie gaan en jonge ouders”, zegt algemeen secretaris Tim van der Rijken. De zorgen van Vaco nemen mede toe door actuele ontwikkelingen. “Het verhogen van de maximum snelheid tot 130 kilometer per uur, meer regenval door klimaatverandering en auto’s die steeds meer vermogen en koppel hebben – deze ontwikkelingen zorgen dat er steeds meer van de band wordt gevraagd. Het contact met de weg bestaat uit vier stukjes rubber ter grootte van een schoteltje. Wanneer die paar vierkante centimeter niet in optimale staat zijn, brengt dat grote risico’s met zich mee. Daar willen we consument op een luchtige manier van bewust maken.”

We mikken op jonge ouders en vakantiegangers.

Gevaar

Met de campagne helpt Vaco niet alleen de verkeersveiligheid te vergroten, maar geeft het tegelijkertijd een niet te missen voorzet aan het bandenbedrijf. “De gemiddelde leeftijd van de banden stijgt. 30 procent is meer dan vijf jaar oud”, zegt Van der Rijken. Het is aan de markt zelf om mensen er toe aan te zetten deze banden eerder te vervangen voor nieuwe. Maar ook de overheid kan hierin van dienst zijn, vindt Van der Rijken. “De banden zouden uitgebreider in de apk moeten worden meegenomen. In ons omringende landen moeten de load- en de speedindex bij de specificaties van het voertuig passen, bij ons wordt daar niet naar gekeken. Uit een steekproef van de RDW is gebleken dat 4 procent van het wagenpark banden heeft zonder E-keur of de verkeerde load- of speedindex.” De RDW zelf ziet vooral bezwaren in de uitvoerbaarheid van zo’n aanvullende eis. Dit omdat niet altijd duidelijk is welke codering er onder een auto hoort.

p35 auto rijdt paaltjes omver

Slippen

De consumentencampagne werd afgetrapt met een demonstratiemiddag op het Safety Experience Center in Rosmalen voor Vaco-leden, relaties en een tiental consumenten die zich via de ANWB hadden opgeven. Op de gladde en natte baan in Rosmalen konden zij ervaren wat het verschil in weggedrag en remweg is tussen nieuwe banden met de juiste bandenspanning en versleten banden of goede banden met onderspanning. Verkeerdeskundige en actief ANWB-lid Martin Veenstra was een van de deelnemers. “Het verschil in de bochten is frappant. De grip is veel minder op versleten banden en op te zachte banden merk je dat de auto veel minder stabiel is.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.