Zweed in nood

Diagnosepraktijk | Volvo V70 heeft lekkage

Redactie Redactie
• Laatste update:

Stap één: een grondige check van de regeleenheden (De V70 heeft motorcode D5244T en er staat 300 duizend km op de teller). Naast diverse meldingen in de comfortmodules vinden we in de motorregeleenheid slechts één melding: P6805 drukomzetter turbodrukregeling regelafwijking negatief. We starten met een controle van het inlaattraject met de rookgasmachine. Na enkele seconden stroomt de ingeblazen rook uit de intercooler. Nadere inspectie laat zien dat de intercooler lek is. Het lijkt een keertje mee te zitten. Met het reparatieadvies om de intercooler te vervangen gaat de Volvo terug naar het garagebedrijf, dat de intercooler vervangt. Enkele dagen later krijgen we echter bericht dat de storing weer is opgetreden. De Volvo komt dus voor een tweede keer langs. Opnieuw controleren we het inlaattraject. Dit vertoont, in tegenstelling tot de vorige keer, geen lekkages. De foutcode is opnieuw P6805. Daarop besluiten we de turboverstelling te controleren. De actuator op de turbo verstelt zonder horten en stoten als we deze met een vacuümpompje bedienen. Als we vervolgens de vacuümleidingen controleren, blijkt dat de achterste motorsteun lek is. Het gevolg hiervan is dat als deze motorsteun bediend wordt de onderdruk in het vacuümsysteem afneemt. Een ongewenste situatie, als er onderdruk nodig is om de turboactuator te bedienen. Kortom: er is een nieuw reparatieadvies nodig.

Aanvullend advies

Voordat we de Volvo laten gaan besluiten we om ook meteen de laaddrukmagneetklep te controleren (zie afbeelding). Dit is de klep die op basis van een duty cycle-aansturing een bepaalde mate van onderdruk doorlaat naar de turboactuator om de aansturing van de turbo te verwezenlijken. Om deze te testen bouwen we de klep uit en zetten er onderdruk op, waarbij we met een onderdrukmeter meten in welke mate de onderdruk gehandhaafd blijft in bekrachtigde en onbekrachtigde toestand. Uit deze test blijkt dat de laaddrukmagneetklep een lekkage vertoont. De Volvo gaat met een aanvullend reparatieadvies terug; vervang de motorsteun en de laaddrukmagneetklep. Als ook deze reparaties zijn uitgevoerd kan de eigenaar weer storingsvrij met de Volvo de weg op.

p05 diagnose 2

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl, in de rubriek Diagnosticeren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Diagnosepraktijk | Volvo V70 heeft lekkage | Automotive Online
Zweed in nood

Diagnosepraktijk | Volvo V70 heeft lekkage

Redactie Redactie
• Laatste update:

Stap één: een grondige check van de regeleenheden (De V70 heeft motorcode D5244T en er staat 300 duizend km op de teller). Naast diverse meldingen in de comfortmodules vinden we in de motorregeleenheid slechts één melding: P6805 drukomzetter turbodrukregeling regelafwijking negatief. We starten met een controle van het inlaattraject met de rookgasmachine. Na enkele seconden stroomt de ingeblazen rook uit de intercooler. Nadere inspectie laat zien dat de intercooler lek is. Het lijkt een keertje mee te zitten. Met het reparatieadvies om de intercooler te vervangen gaat de Volvo terug naar het garagebedrijf, dat de intercooler vervangt. Enkele dagen later krijgen we echter bericht dat de storing weer is opgetreden. De Volvo komt dus voor een tweede keer langs. Opnieuw controleren we het inlaattraject. Dit vertoont, in tegenstelling tot de vorige keer, geen lekkages. De foutcode is opnieuw P6805. Daarop besluiten we de turboverstelling te controleren. De actuator op de turbo verstelt zonder horten en stoten als we deze met een vacuümpompje bedienen. Als we vervolgens de vacuümleidingen controleren, blijkt dat de achterste motorsteun lek is. Het gevolg hiervan is dat als deze motorsteun bediend wordt de onderdruk in het vacuümsysteem afneemt. Een ongewenste situatie, als er onderdruk nodig is om de turboactuator te bedienen. Kortom: er is een nieuw reparatieadvies nodig.

Aanvullend advies

Voordat we de Volvo laten gaan besluiten we om ook meteen de laaddrukmagneetklep te controleren (zie afbeelding). Dit is de klep die op basis van een duty cycle-aansturing een bepaalde mate van onderdruk doorlaat naar de turboactuator om de aansturing van de turbo te verwezenlijken. Om deze te testen bouwen we de klep uit en zetten er onderdruk op, waarbij we met een onderdrukmeter meten in welke mate de onderdruk gehandhaafd blijft in bekrachtigde en onbekrachtigde toestand. Uit deze test blijkt dat de laaddrukmagneetklep een lekkage vertoont. De Volvo gaat met een aanvullend reparatieadvies terug; vervang de motorsteun en de laaddrukmagneetklep. Als ook deze reparaties zijn uitgevoerd kan de eigenaar weer storingsvrij met de Volvo de weg op.

p05 diagnose 2

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl, in de rubriek Diagnosticeren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.