Nieuwe Automotive Werkplaats: koudwatervrees voor aircokoudemiddel
Vrijwel alle autobedrijven verzorgen aircobeurten in eigen beheer; alleen voor onderdelen, apparatuur of specialistische kennis wordt nog een aircospecialist ingeschakeld. Dat blijkt uit een enquete van Automotive onder zo’n tachtig autobedrijven. Ruim 60 procent van de respondenten was een merkonafhankelijk autobedrijf, de rest bestond uit dealer en specialisten. Bijna 95 procent van de bedrijven heeft apparatuur in huis om aan installaties met het oude koude koudemiddel R134a te werken. Slechts 36 procent heeft een R1234yf aircostation in huis.
In het dossier Aircoservice is de rest van de resultaten van het onderzoek terug te vinden en valt ook te lezen hoe groot de branche kans inschat dat CO2 (R744) de norm wordt in aircokoudemiddel. Verder in dit nummer aandacht voor aircoconcepten, waar de ene leverancier er mee stopt of er geen brood meer in ziet, groeien andere concepten als kool.
Technisch expert Ber Pennock breekt in zijn column een lans voor creatief ondernemen. Op de brug staat dit keer de kersverse Auto van het jaar; de Peugeot 3008. We brengen een bezoek aan eenmanszaak Van Dijk Autotechniek in Lunteren. Asim Saglam helpt een Seat Leon om kennis te maken met zijn eigen abs-regeleenheid. De diagnose-expert geeft daarnaast zijn oordeel over een aantal diagnose-apparaten. Verder staan we stil bij de emissiemeting bij de apk. De markt wil terug naar de tailpipe-meting voor alle bouwjaren, maar hier zitten nog de nodige technische haken en ogen aan.