Kennismaken en vertrouwen kweken

Dossier Vastgoed | Eerste dag van het Automotive Vastgoed

Steven Don Steven Don
• Laatste update:
Eric Berkhof vertelde tijdens een interview dat de enige panden die hij nog bezit de panden zijn met emotionele waarde.

Om de showroomleegstand in Nederland aan te pakken is meer nodig dan met elkaar in contact komen; tussen automotive en vastgoed blijkt een zeker wantrouwen te heersen. De leegstand onder autoshowrooms in Nederland – nu circa 650 panden – dwingt vastgoedbezitters te kijken naar creatieve oplossingen zoals herontwikkeling. Maar dan moeten de automotive en vastgoedwereld wel dichter naar elkaar toe kruipen dan nu gebeurt. Tijdens de sessies met onder meer architecten en projectontwikkelaars werd duidelijk dat de vastgoedbezitters zich zorgen maken over de kosten die het inschakelen van projectontwikkelaars met zich meebrengen, terwijl die ontwikkelaats zelf de autobranche erg conservatief en terughoudend vinden. Op het evenement was er ook veel aandacht voor het revitaliseren van bedrijfsterreinen, leegstandsproblematiek en heront­wikkeling. In een aparte sessie legde BDO uit welke stappen automotive-eigenaren moeten zetten om een andere bestemming aan hun vastgoed te kunnen geven. Rob Weiss van Ik Onderneem toonde met Google Maps de vele ­mogelijkheden voor autobedrijven om meer uit hun aan­wezigheid op bedrijventerreinen te halen. “Zorg dat je met elkaar gezamenlijke evenementen organiseert, dan trek je meer mensen. Bijvoorbeeld een caravan-dag om te leren ­rijden met caravans. Of een dag waarop je met elektrische auto’s op het terrein kunt rijden. Zo kan je meer doen op je eigen locatie. Werk meer met elkaar samen”, zo hield Weiss de bezoekers voor. “Van attractie komt transactie.” 

Stralend centrum

Eric Berkhof (Van Mossel) en Willem Willemse (BMW Group Nederland) waren stelling in hun presentaties: de showroom blijft belangrijk. En dat belang neemt toe naarmate de klant er minder vaak komt. “Dan moet je zorgen dat het echt een uitje is, een belevenis. Wij moeten de klant vertrouwd maken met onze service, met de werkplaats. Een auto is een te duurzaam product om de showroom uit het verkoopproces te halen”, zegt Berkhof, die ook een lans brak voor Nederlandse dealerholdings. “Als ik zie wat er in Nederland al gebeurt op bijvoorbeeld het gebied van klantcontactcentra, dan gaat het in mijn ogen best goed.” Berkhof raadt wel iedere dealer aan goed te kijken of hij zijn vastgoed in eigen beheer wil houden. Van Mossel heeft 12 van de 65 panden in eigendom. “Dat zijn de panden waar ik begonnen ben. Daar heb ik een emotionele band mee. Maar als ik eerlijk ben, zou ik ze beter kunnen verkopen en het geld investeren in de bedrijfs­voering”, zegt de Brabantse ondernemer.

BMW en Bauhaus

In het kader van de Future Retail-strategie zet BMW in op de bestaande dealervestigingen die als de aandachttrekkers van het automerk moeten worden gezien. “De vestigingen dragen de kernwaarden van BMW uit, waarbij klantgerichtheid voorop staat”, zegt Willemse. Wereldwijd hebben alle BMW-dealers dezelfde herkenbare bouwstijl, die terug te voeren is op het oorspronkelijke Bauhaus-ontwerp uit 1929, gebouwd voor de wereldtentoonstelling in Barcelona. De 52 huidige Nederlandse BMW-vestigingen dienen de komende jaren allemaal te voldoen aan het Future Retail-format, zegt Willemse. “Op dit moment is 70 procent al getransformeerd. De herinrichting leidt inmiddels tot hogere klanttevredenheid op diverse fronten.” 

Dossier Vastgoed | Eerste dag van het Automotive Vastgoed | Automotive Online
Kennismaken en vertrouwen kweken

Dossier Vastgoed | Eerste dag van het Automotive Vastgoed

Steven Don Steven Don
• Laatste update:
Eric Berkhof vertelde tijdens een interview dat de enige panden die hij nog bezit de panden zijn met emotionele waarde.

Om de showroomleegstand in Nederland aan te pakken is meer nodig dan met elkaar in contact komen; tussen automotive en vastgoed blijkt een zeker wantrouwen te heersen. De leegstand onder autoshowrooms in Nederland – nu circa 650 panden – dwingt vastgoedbezitters te kijken naar creatieve oplossingen zoals herontwikkeling. Maar dan moeten de automotive en vastgoedwereld wel dichter naar elkaar toe kruipen dan nu gebeurt. Tijdens de sessies met onder meer architecten en projectontwikkelaars werd duidelijk dat de vastgoedbezitters zich zorgen maken over de kosten die het inschakelen van projectontwikkelaars met zich meebrengen, terwijl die ontwikkelaats zelf de autobranche erg conservatief en terughoudend vinden. Op het evenement was er ook veel aandacht voor het revitaliseren van bedrijfsterreinen, leegstandsproblematiek en heront­wikkeling. In een aparte sessie legde BDO uit welke stappen automotive-eigenaren moeten zetten om een andere bestemming aan hun vastgoed te kunnen geven. Rob Weiss van Ik Onderneem toonde met Google Maps de vele ­mogelijkheden voor autobedrijven om meer uit hun aan­wezigheid op bedrijventerreinen te halen. “Zorg dat je met elkaar gezamenlijke evenementen organiseert, dan trek je meer mensen. Bijvoorbeeld een caravan-dag om te leren ­rijden met caravans. Of een dag waarop je met elektrische auto’s op het terrein kunt rijden. Zo kan je meer doen op je eigen locatie. Werk meer met elkaar samen”, zo hield Weiss de bezoekers voor. “Van attractie komt transactie.” 

Stralend centrum

Eric Berkhof (Van Mossel) en Willem Willemse (BMW Group Nederland) waren stelling in hun presentaties: de showroom blijft belangrijk. En dat belang neemt toe naarmate de klant er minder vaak komt. “Dan moet je zorgen dat het echt een uitje is, een belevenis. Wij moeten de klant vertrouwd maken met onze service, met de werkplaats. Een auto is een te duurzaam product om de showroom uit het verkoopproces te halen”, zegt Berkhof, die ook een lans brak voor Nederlandse dealerholdings. “Als ik zie wat er in Nederland al gebeurt op bijvoorbeeld het gebied van klantcontactcentra, dan gaat het in mijn ogen best goed.” Berkhof raadt wel iedere dealer aan goed te kijken of hij zijn vastgoed in eigen beheer wil houden. Van Mossel heeft 12 van de 65 panden in eigendom. “Dat zijn de panden waar ik begonnen ben. Daar heb ik een emotionele band mee. Maar als ik eerlijk ben, zou ik ze beter kunnen verkopen en het geld investeren in de bedrijfs­voering”, zegt de Brabantse ondernemer.

BMW en Bauhaus

In het kader van de Future Retail-strategie zet BMW in op de bestaande dealervestigingen die als de aandachttrekkers van het automerk moeten worden gezien. “De vestigingen dragen de kernwaarden van BMW uit, waarbij klantgerichtheid voorop staat”, zegt Willemse. Wereldwijd hebben alle BMW-dealers dezelfde herkenbare bouwstijl, die terug te voeren is op het oorspronkelijke Bauhaus-ontwerp uit 1929, gebouwd voor de wereldtentoonstelling in Barcelona. De 52 huidige Nederlandse BMW-vestigingen dienen de komende jaren allemaal te voldoen aan het Future Retail-format, zegt Willemse. “Op dit moment is 70 procent al getransformeerd. De herinrichting leidt inmiddels tot hogere klanttevredenheid op diverse fronten.”