Column Luc van Bussel: Smartphone formule

Redactie Redactie
• Laatste update:

De afgelopen kerstdagen is weer eens aangetoond hoe vergankelijk de roem van formules is. V&D is failliet. Drogisterijketen DA en schoenenjumbo Macintosh volgen. Winkelformules als Dolcis, Invito, Manfield en Scapino werden niet door de kerstdrukte gered. Integendeel. De online verkopen braken opnieuw alle records en de PR-stunt van Coolblue over zijn bedrijfsverkoop aan Sinterklaas was meesterlijk. Hema en Blokker hebben de nieuwe groeistrategie nog niet gevonden en andere retailers als Halfords, iCenter, Dixons, Van Dalen, Miss Etam en Siebel zijn verdwenen of afgeslankt. De oorzaak? De digitale revolutie heeft de klant en zijn vraag centraal gesteld. Het wapen is de smartphone geworden. 2016 jaar na Christus wordt succes bepaald door de wijze waarop een bedrijf vraaggestuurd is georganiseerd en het afscheid heeft genomen van de dictatuur van het beperkte aanbod. De 9tot5-winkel heeft plaatsgemaakt voor de 24/7-app op mijn iPhone. Geen problemen met parkeren, geen beperkt assortiment, geen onvriendelijk winkelpersoneel en transparantie in de prijzen en kwaliteit door reviews.

Als de digitale revolutie de aftermarkt gaat raken, gaan de traditionele formules ten onder.

Het is voorbij met winkelformules die het succes denken te vinden met een eenduidige uitstraling en strak formule-management. Dat geldt ook voor de automotive formules waar u al dan niet lid van bent. Als de digitale revolutie de aftermarkt gaat raken, gaan de traditionele formules ten onder. De app-ificatie van de automotive heeft zich al aangekondigd en zal de beste universele autobedrijven samenbrengen in nieuwe online formules waar enkel de beste autobedrijven in deel kunnen nemen. Daar moet u de komende periode op voorsorteren. Laat u niet wijsmaken dat het de klant is die verandert: de klant wil nog altijd enkel het beste. Dat zal nooit veranderen. Klanten blijven, concepten veranderen en formules worden in de eerste plaats digitaal. Excellente systemen zijn de nieuwe basis voor nieuwe excellente service. De nieuwe marketeers zijn systeemjumbo’s. Geldt dat ook voor uw formule?

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Column Luc van Bussel: Smartphone formule | Automotive Online

Column Luc van Bussel: Smartphone formule

Redactie Redactie
• Laatste update:

De afgelopen kerstdagen is weer eens aangetoond hoe vergankelijk de roem van formules is. V&D is failliet. Drogisterijketen DA en schoenenjumbo Macintosh volgen. Winkelformules als Dolcis, Invito, Manfield en Scapino werden niet door de kerstdrukte gered. Integendeel. De online verkopen braken opnieuw alle records en de PR-stunt van Coolblue over zijn bedrijfsverkoop aan Sinterklaas was meesterlijk. Hema en Blokker hebben de nieuwe groeistrategie nog niet gevonden en andere retailers als Halfords, iCenter, Dixons, Van Dalen, Miss Etam en Siebel zijn verdwenen of afgeslankt. De oorzaak? De digitale revolutie heeft de klant en zijn vraag centraal gesteld. Het wapen is de smartphone geworden. 2016 jaar na Christus wordt succes bepaald door de wijze waarop een bedrijf vraaggestuurd is georganiseerd en het afscheid heeft genomen van de dictatuur van het beperkte aanbod. De 9tot5-winkel heeft plaatsgemaakt voor de 24/7-app op mijn iPhone. Geen problemen met parkeren, geen beperkt assortiment, geen onvriendelijk winkelpersoneel en transparantie in de prijzen en kwaliteit door reviews.

Als de digitale revolutie de aftermarkt gaat raken, gaan de traditionele formules ten onder.

Het is voorbij met winkelformules die het succes denken te vinden met een eenduidige uitstraling en strak formule-management. Dat geldt ook voor de automotive formules waar u al dan niet lid van bent. Als de digitale revolutie de aftermarkt gaat raken, gaan de traditionele formules ten onder. De app-ificatie van de automotive heeft zich al aangekondigd en zal de beste universele autobedrijven samenbrengen in nieuwe online formules waar enkel de beste autobedrijven in deel kunnen nemen. Daar moet u de komende periode op voorsorteren. Laat u niet wijsmaken dat het de klant is die verandert: de klant wil nog altijd enkel het beste. Dat zal nooit veranderen. Klanten blijven, concepten veranderen en formules worden in de eerste plaats digitaal. Excellente systemen zijn de nieuwe basis voor nieuwe excellente service. De nieuwe marketeers zijn systeemjumbo’s. Geldt dat ook voor uw formule?

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.