Op de brug: Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence

Redactie Redactie
• Laatste update:

De in Samoa Orange gehulde Ateca wordt door werkplaatschef Henk Veer naar binnen gereden voor inspectie, waarna meteen de motorkap wordt ontgrendeld. De eerste blik op het hart van de Spanjaard verraadt dat een operatie hier niet echt een zware klus gaat worden. Het 1.4 TSI-blok (110 kW/150 pk) is compact voor zijn prestaties en dat oogt lekker in de fors bemeten motorruimte. “Ik zie dat ze zijn overgestapt van een distributieketting naar een tandriem. Een prima keuze. Omdat alles steeds lichter moet, werd de ketting wat zwakker. Dan hoorde je hem soms rammelen, vooral bij stationairloop. Dat probleem is hiermee verholpen”, meent Veer. Hij is bovendien te spreken over de plaatsing van de riem, want het deksel aan de zijkant van het blok is snel verwijderd, net zoals de motorsteun die dan nog in de weg zit.

Riante ruimte

De riante motorruimte voorkomt op alle fronten lange reparatie- en vervangtijden. Wie kiest voor de traditionele koplampen, kan zonder rare polsbewegingen een lampje vervangen. De uitvoering die deze keer op de brug staat, heeft ledverlichting. Daar valt vanzelfsprekend weinig aan te doen onderweg, maar de verwachting is dat deze verlichting niet snel de geest zal geven. Overigens, de compactheid van een ledlampje biedt bijzondere mogelijkheden. Zo heeft deze uitvoering van de Ateca bijzondere instapverlichting. Open je de deuren, dan projecteert een lampje in de buitenspiegels een Seat Ateca-logo op de grond. Geinig.

Verder noteert Veer dat alle vloeistofvulopeningen goed bereikbaar zijn, dat de ouderwetse oliepeilstok gelukkig gebleven is en dat ook de airconippels op monteurvriendelijke plaatsen gesitueerd zijn, net achter het front. De multiriem is nog zo’n handigheidje; die is van boven te ‘pakken’. “Ik zie bovendien geen dempers meer om de motorkap omhoog te houden, maar de klassieke stang. Dat heeft te maken met veiligheid. Mocht er iemand op de motorkap belanden, dan komt hij of zij een stuk zachter terecht. Voor dempers heb je hardere bevestigingspunten nodig.”

P20 collage

Spoelen

Wanneer de brug van de halvefinalist uit de meest recente Bovag Autobedrijf van het Jaar-verkiezing omhoog wordt gedirigeerd, kruisen parkeersensoren, camera’s en andere nieuwerwetse snufjes de ogen van de chef werkplaats. “We merken nu wel dat parkeersensoren het iets vaker opgeven. Niet merkgebonden, maar in het algemeen. De spoeltjes die in de sensoren zitten, vallen uit. Hoe het zit met andere elektronica zal de toekomst moeten uitwijzen. Geen idee wat over een jaar of drie, vier storingsgevoelig gaat zijn. Dit ziet er allemaal degelijk uit.”

Onder de auto ben je met een kijkoperatie snel klaar. De bodem is van voor tot achter weggetoverd achter kunststof. Vrijwel elke handeling aan de onderkant van het blok vraagt om extra schroefwerk om platen te demonteren. Zo ook voor de verplichte controle van de remleidingen. “Om hier iets sneller aan te kunnen werken hebben we een endoscoop aangeschaft. Alleen als het beeld twijfel oplevert, schroeven we de plaat open.” Andere belangrijke apk-controlepunten, zoals reminstallatie en vering, zijn wel goed toegankelijk. “Zoals het hier is geconstrueerd, heb je een veerpoot met een paar handelingen los. Mooi.” Waarmee de conclusie eigenlijk ook is gegeven: de Ateca zal bij normale onderhoudswerkzaamheden weinig extra tijd vragen.

Multifunctioneel

De eerste suv van Seat. Het kan tegenwoordig allemaal omdat het Volkswagenconcern sinds 2012 gebruik maakt van een modulair op te bouwen platform, het MQB-platform (Modularer Querbaukasten). Dit systeem maakt een hele range aan modellen mogelijk, al dan niet voorzien van automatische versnellingsbak en/of vierwielaandrijving. Zoals bij de Ateca, die eveneens als 4×4 leverbaar is. Op de brug deze keer echter een voorwielaangedreven versie, wel voorzien van de snel schakelende 7-traps DSG-automaat.

Het MQB-platform biedt de ontwerpers van alle VW-dochters veel mogelijkheden om modellen te ontwikkelen die in nichemarkten passen. De ontwikkeling van het platform is immers al gedaan, waarmee het duurste deel van een ontwerp gewoon ‘op de plank’ ligt. Lijkt misschien eenheidsworst, maar door de enorme keuze aan opbouwmaterialen en afstelmogelijkheden is merkspecifiek onderscheid nog altijd prima mogelijk.

TECHNISCHE GEGEVENS Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence DSG-7 / nieuwprijs (euro): vanaf 35.950 euro / motortype: 4-cilinder-in-lijn benzinemotor, turbo, directe injectie / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.395 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 5,4 l per 100 km / CO2-emissie: 125 gr per km / energielabel: C / transmissie: automaat, 7-traps / max. vermogen: 110 kW/150 pk @ 5.000 tpm – 6.000 tpm. / max. koppel: 250 Nm @1.500 tpm – 3.500 tpm.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 6 min. / brandstoffilter: 12 min. / bougies: 30 min. / distributie: 180 min.* / multiriem: 36 min. / interieurfilter: 6 min. / vervangen van koplamp: 72 min.** / voorbumper vervangen: 138 min. / twee voorschokdempers vervangen: 162 min.

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug: Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence | Automotive Online

Op de brug: Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence

Redactie Redactie
• Laatste update:

De in Samoa Orange gehulde Ateca wordt door werkplaatschef Henk Veer naar binnen gereden voor inspectie, waarna meteen de motorkap wordt ontgrendeld. De eerste blik op het hart van de Spanjaard verraadt dat een operatie hier niet echt een zware klus gaat worden. Het 1.4 TSI-blok (110 kW/150 pk) is compact voor zijn prestaties en dat oogt lekker in de fors bemeten motorruimte. “Ik zie dat ze zijn overgestapt van een distributieketting naar een tandriem. Een prima keuze. Omdat alles steeds lichter moet, werd de ketting wat zwakker. Dan hoorde je hem soms rammelen, vooral bij stationairloop. Dat probleem is hiermee verholpen”, meent Veer. Hij is bovendien te spreken over de plaatsing van de riem, want het deksel aan de zijkant van het blok is snel verwijderd, net zoals de motorsteun die dan nog in de weg zit.

Riante ruimte

De riante motorruimte voorkomt op alle fronten lange reparatie- en vervangtijden. Wie kiest voor de traditionele koplampen, kan zonder rare polsbewegingen een lampje vervangen. De uitvoering die deze keer op de brug staat, heeft ledverlichting. Daar valt vanzelfsprekend weinig aan te doen onderweg, maar de verwachting is dat deze verlichting niet snel de geest zal geven. Overigens, de compactheid van een ledlampje biedt bijzondere mogelijkheden. Zo heeft deze uitvoering van de Ateca bijzondere instapverlichting. Open je de deuren, dan projecteert een lampje in de buitenspiegels een Seat Ateca-logo op de grond. Geinig.

Verder noteert Veer dat alle vloeistofvulopeningen goed bereikbaar zijn, dat de ouderwetse oliepeilstok gelukkig gebleven is en dat ook de airconippels op monteurvriendelijke plaatsen gesitueerd zijn, net achter het front. De multiriem is nog zo’n handigheidje; die is van boven te ‘pakken’. “Ik zie bovendien geen dempers meer om de motorkap omhoog te houden, maar de klassieke stang. Dat heeft te maken met veiligheid. Mocht er iemand op de motorkap belanden, dan komt hij of zij een stuk zachter terecht. Voor dempers heb je hardere bevestigingspunten nodig.”

P20 collage

Spoelen

Wanneer de brug van de halvefinalist uit de meest recente Bovag Autobedrijf van het Jaar-verkiezing omhoog wordt gedirigeerd, kruisen parkeersensoren, camera’s en andere nieuwerwetse snufjes de ogen van de chef werkplaats. “We merken nu wel dat parkeersensoren het iets vaker opgeven. Niet merkgebonden, maar in het algemeen. De spoeltjes die in de sensoren zitten, vallen uit. Hoe het zit met andere elektronica zal de toekomst moeten uitwijzen. Geen idee wat over een jaar of drie, vier storingsgevoelig gaat zijn. Dit ziet er allemaal degelijk uit.”

Onder de auto ben je met een kijkoperatie snel klaar. De bodem is van voor tot achter weggetoverd achter kunststof. Vrijwel elke handeling aan de onderkant van het blok vraagt om extra schroefwerk om platen te demonteren. Zo ook voor de verplichte controle van de remleidingen. “Om hier iets sneller aan te kunnen werken hebben we een endoscoop aangeschaft. Alleen als het beeld twijfel oplevert, schroeven we de plaat open.” Andere belangrijke apk-controlepunten, zoals reminstallatie en vering, zijn wel goed toegankelijk. “Zoals het hier is geconstrueerd, heb je een veerpoot met een paar handelingen los. Mooi.” Waarmee de conclusie eigenlijk ook is gegeven: de Ateca zal bij normale onderhoudswerkzaamheden weinig extra tijd vragen.

Multifunctioneel

De eerste suv van Seat. Het kan tegenwoordig allemaal omdat het Volkswagenconcern sinds 2012 gebruik maakt van een modulair op te bouwen platform, het MQB-platform (Modularer Querbaukasten). Dit systeem maakt een hele range aan modellen mogelijk, al dan niet voorzien van automatische versnellingsbak en/of vierwielaandrijving. Zoals bij de Ateca, die eveneens als 4×4 leverbaar is. Op de brug deze keer echter een voorwielaangedreven versie, wel voorzien van de snel schakelende 7-traps DSG-automaat.

Het MQB-platform biedt de ontwerpers van alle VW-dochters veel mogelijkheden om modellen te ontwikkelen die in nichemarkten passen. De ontwikkeling van het platform is immers al gedaan, waarmee het duurste deel van een ontwerp gewoon ‘op de plank’ ligt. Lijkt misschien eenheidsworst, maar door de enorme keuze aan opbouwmaterialen en afstelmogelijkheden is merkspecifiek onderscheid nog altijd prima mogelijk.

TECHNISCHE GEGEVENS Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence DSG-7 / nieuwprijs (euro): vanaf 35.950 euro / motortype: 4-cilinder-in-lijn benzinemotor, turbo, directe injectie / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.395 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 5,4 l per 100 km / CO2-emissie: 125 gr per km / energielabel: C / transmissie: automaat, 7-traps / max. vermogen: 110 kW/150 pk @ 5.000 tpm – 6.000 tpm. / max. koppel: 250 Nm @1.500 tpm – 3.500 tpm.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 6 min. / brandstoffilter: 12 min. / bougies: 30 min. / distributie: 180 min.* / multiriem: 36 min. / interieurfilter: 6 min. / vervangen van koplamp: 72 min.** / voorbumper vervangen: 138 min. / twee voorschokdempers vervangen: 162 min.

 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.