Glas gaat half leeg

Verzekeraar richt netwerk in op toekomstige auto

Luberto van Buiten Luberto van Buiten

Complexe schades, ingenieuze ruiten en hagelschade. Stop deze ingrediënten in een glazen bol en je krijgt een indruk van hoe de toekomstige schadewerkplaats eruit ziet. Niet alleen de herstellers zelf, ook de opdrachtgevers zijn inmiddels druk met het inrichten van hun processen op deze ­fenomenen. In veel gevallen beperkt dit zich tot het anders inrichten van het carrosserieschadenetwerk. Achmea zette twee jaar geleden al in op de dealer als innameloket voor schades; via ­partnerships krijgen de herstellers dan de auto inclusief de benodigde technische voertuiginformatie. Schadegarant splitst dit jaar cosmetische en overige schades, en voegde de regierol toe voor schadebedrijven. Die willen de complexe schades bijvoorbeeld wel innemen, maar niet uitvoeren, zoals het dealerloket dat in het ­SG-model ook al jaren doet.

Dringen in ruitherstel

Begin deze maand was het de beurt aan Aegon om aan zijn netwerk de nieuwe strategie te presenteren. Twee jaar geleden werd al een voorschot genomen op het splitsen van het carrosserienetwerk op basis van complexe en cosmetische schades, maar de verzekeraar gaat nog een stap verder: de toenemende focus op juist de complexe schades wordt vanaf het tweede kwartaal van dit jaar gebruikt om een soortgelijke splitsing aan te brengen in het ruitherstelnetwerk. Carrosseriebedrijven die ook ruitherstel doen, worden eerste keus. De blinde vlekken worden opgevuld door ruitherstelbedrijven, al dan niet aangesloten bij (of filiaal van) een ruitketen. Daarbij krimpt het netwerk van zeshonderd ruitherstelvestigingen naar ongeveer driehonderd. Hiervan wordt naar ­verwachting twee derde ingevuld door carrosserieherstellers, de overige door pure ruitherstellers. Dat wordt dus dringen. Aegon motiveert zijn keuze door te stellen dat de complexiteit van ruiten ertoe leidt dat ze steeds meer een onderdeel uitmaken van het voertuig (en de carrosserie) zelf, dankzij zaken als panoramadaken, head-up displays en sensoren.

Het Aegon-netwerk halveert naar driehonderd ruitschadeherstellers.

Keuze vereist

Carrosserieschadeketens hebben al voorgesorteerd op de ontwikkeling; onder andere ABS, AAS en Schadenet faciliteren al een ruitconcept voor hun leden. Daarmee zijn deze bedrijven er nog niet, evenmin als de onafhankelijke herstellers: ook op het gebied van carrosserieschade wordt gevraagd een duidelijke keuze te maken voor complex, cosmetisch of reguliere schade. Wel wordt er een verschillend uurtarief gehanteerd: rond de 90 euro voor complexe schades (momenteel 25 procent van het totale aanbod van Aegon) en 55 euro voor de rest. Er zijn inmiddels calculatiemodules, zoals van ABS en Schadeherstelmeester, die signaleren of een schade complex is. Dat een schade waarbij de berger de auto ophaalt onder complex valt, is evident. Daarom krijgen de bergers een overzicht van de merkerkenningen in het netwerk van Aegon, zodat de auto gelijk naar het juiste adres wordt gereden. Aegon geeft zijn herstellers dus enerzijds de ruimte om investeringen terug te verdienen, anderzijds worden de teugels wat aan­getrokken om ervoor te zorgen dat dit uiteindelijk niet leidt tot een hogere schadelast en administratie-/transportkosten. Want ook in nieuwe samenwerkingsmodellen zit de opdrachtgever nog altijd het liefst zelf aan het stuur.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Verzekeraar richt netwerk in op toekomstige auto | Automotive Online
Glas gaat half leeg

Verzekeraar richt netwerk in op toekomstige auto

Luberto van Buiten Luberto van Buiten

Complexe schades, ingenieuze ruiten en hagelschade. Stop deze ingrediënten in een glazen bol en je krijgt een indruk van hoe de toekomstige schadewerkplaats eruit ziet. Niet alleen de herstellers zelf, ook de opdrachtgevers zijn inmiddels druk met het inrichten van hun processen op deze ­fenomenen. In veel gevallen beperkt dit zich tot het anders inrichten van het carrosserieschadenetwerk. Achmea zette twee jaar geleden al in op de dealer als innameloket voor schades; via ­partnerships krijgen de herstellers dan de auto inclusief de benodigde technische voertuiginformatie. Schadegarant splitst dit jaar cosmetische en overige schades, en voegde de regierol toe voor schadebedrijven. Die willen de complexe schades bijvoorbeeld wel innemen, maar niet uitvoeren, zoals het dealerloket dat in het ­SG-model ook al jaren doet.

Dringen in ruitherstel

Begin deze maand was het de beurt aan Aegon om aan zijn netwerk de nieuwe strategie te presenteren. Twee jaar geleden werd al een voorschot genomen op het splitsen van het carrosserienetwerk op basis van complexe en cosmetische schades, maar de verzekeraar gaat nog een stap verder: de toenemende focus op juist de complexe schades wordt vanaf het tweede kwartaal van dit jaar gebruikt om een soortgelijke splitsing aan te brengen in het ruitherstelnetwerk. Carrosseriebedrijven die ook ruitherstel doen, worden eerste keus. De blinde vlekken worden opgevuld door ruitherstelbedrijven, al dan niet aangesloten bij (of filiaal van) een ruitketen. Daarbij krimpt het netwerk van zeshonderd ruitherstelvestigingen naar ongeveer driehonderd. Hiervan wordt naar ­verwachting twee derde ingevuld door carrosserieherstellers, de overige door pure ruitherstellers. Dat wordt dus dringen. Aegon motiveert zijn keuze door te stellen dat de complexiteit van ruiten ertoe leidt dat ze steeds meer een onderdeel uitmaken van het voertuig (en de carrosserie) zelf, dankzij zaken als panoramadaken, head-up displays en sensoren.

Het Aegon-netwerk halveert naar driehonderd ruitschadeherstellers.

Keuze vereist

Carrosserieschadeketens hebben al voorgesorteerd op de ontwikkeling; onder andere ABS, AAS en Schadenet faciliteren al een ruitconcept voor hun leden. Daarmee zijn deze bedrijven er nog niet, evenmin als de onafhankelijke herstellers: ook op het gebied van carrosserieschade wordt gevraagd een duidelijke keuze te maken voor complex, cosmetisch of reguliere schade. Wel wordt er een verschillend uurtarief gehanteerd: rond de 90 euro voor complexe schades (momenteel 25 procent van het totale aanbod van Aegon) en 55 euro voor de rest. Er zijn inmiddels calculatiemodules, zoals van ABS en Schadeherstelmeester, die signaleren of een schade complex is. Dat een schade waarbij de berger de auto ophaalt onder complex valt, is evident. Daarom krijgen de bergers een overzicht van de merkerkenningen in het netwerk van Aegon, zodat de auto gelijk naar het juiste adres wordt gereden. Aegon geeft zijn herstellers dus enerzijds de ruimte om investeringen terug te verdienen, anderzijds worden de teugels wat aan­getrokken om ervoor te zorgen dat dit uiteindelijk niet leidt tot een hogere schadelast en administratie-/transportkosten. Want ook in nieuwe samenwerkingsmodellen zit de opdrachtgever nog altijd het liefst zelf aan het stuur.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.