Meerdere wegen naar het origineel

Merkkanaal ontdekt universeel

Redactie Redactie

Voor merkonafhankelijke autobedrijven is de automaterialengrossier van oudsher de meest voor de hand liggende keuze om onderdelen te bestellen. Het merkkanaal kan maar moeilijk concurreren met partijen die vier keer per dag bezorgen, een gebruiksvriendelijk bestelsysteem hebben waar de onderdelen voor alle automerken in staan en die in veel gevallen ook nog eens goedkoper zijn. Toch zijn er ook veel garagehouders die om verschillende redenen kiezen voor origineel, ook als er een aftermarketvariant voorhanden is, bijvoorbeeld vanwege de onder-steuning van de dealer. Er zijn steeds meer wegen die naar het originele onderdeel leiden.

Smaak 1: de importeur

De Nederlandse importeurs van vrijwel alle grote automerken maakten vorig jaar een grote stap door bestelportaal Part-One te integreren in de internationaal opererende bestelsite Partslink24. Hierin staan de onderdelen van 31 verschillende auto-merken. Direct te bestellen, dus niet via doorlinks naar de – soms moeizaam doorzoekbare – catalogus van het merk zelf. Die doorlink was voor veel garagisten een reden om bij Part-One af te haken.  Via Partslink24 geplaatste orders worden naar de dichtstbijzijnde dealer doorgestuurd; die levert  het onderdeel vervolgens. Hoe snel de bestelling in huis is, hangt vooral af van de betreffende dealer en de ondersteuning die hij krijgt vanuit zijn importeur. Een goed voorbeeld van een importeur die de verkoop van onderdelen inclusief goede distributie aan het universele kanaal serieus aanpakt is Pon. Het concept De Onderdelendienst is inmiddels door twintig dealers van de merken Volkswagen, Skoda, Seat en Audi geadopteerd; sommige tuigden hiervoor een wagenpark van meerdere bestelwagens op om net zo snel te kunnen bezorgen als de grossier. Anderen houden het bij een afhaalbalie waar het onderdeel in de meeste gevallen de volgende dag kan worden opgehaald. Bestellen kan onder meer via Partslink24.

nieuwe foto p10

 

Smaak 2: de fabrikant

Ook fabrikanten weten het universele kanaal steeds beter te vinden en proberen ook direct te leveren. PSA bijvoorbeeld. Er was al een universeel garageconcept, Eurorepar, met een bijbehorende onderdelenlijn voor alle merken. Die onderdelen kunnen via een aantal daarvoor aangewezen dealers besteld worden. Maar vanuit Frankrijk wordt nu gewerkt aan de volgende stap, via Mister Auto en het in september vorig jaar gelanceerde merk Distrigo: een label voor aftermarketonderdelen van alle automerken.

PSA wil de aftermarket veroveren met Distrigo.

Distrigo maakt deel uit van de nieuwe onderdelenstrategie van PSA, waar ook de dealers van de drie PSA-merken (Peugeot, Citroën en DS) mee te maken krijgen. In heel Europa haalt PSA de onderdelenvoorraad en distributie weg bij zijn dealers, om de onder-delen voortaan vanuit zijn eigen logistieke centra te leveren. Deze Plaques genoemde magazijnen komen op strategische locaties in het land te staan. Hoeveel van deze Plaques Nederland krijgt en wanneer ze worden geopend is nog niet bekend. PSA gaat vanuit de Plaques routes rijden om zijn dealers van onderdelen te voorzien, maar dus ook Distrigo- en originele onderdelen te bezorgen bij universele autobedrijven. Hoe het bestellen van deze onderdelen gaat verlopen is nog niet bekend. Behalve PSA is ook landgenoot Renault bezig met een multimerk-onderdelenstrategie. Het kocht een belang in de Franse grossiersgroep Laurent en deed eerder een poging om hetzelfde te doen met het Italiaanse Pivi Ricambi.

Smaak 3: de dealer

Ook dealers volgen in de voetstappen van importeurs en fabrikanten. Stern, de grootste dealerholding van Nederland, startte in 2012 met de oprichting van een onderdelentak, Stern Parts. Behalve originele onderdelen van de vele automerken die Stern in huis heeft, moesten ook aftermarket-onderdelen worden opgenomen in het assortiment. Bestellen kon via de dealers en dus ook via Partslink24. Tot nu leidt Stern Parts een sluimerend bestaan, maar daar moet volgens Stern-ceo Henk van der Kwast dit jaar verandering in komen. In Noord-Holland bundelde Ford-dealer Dekker Autogroep de krachten met VAG-dealer en De Onderdelendienst-deelnemer Martin Schilder en bandengrossier De Bandenexpress. De laatste zorgt met circa 45 bestelwagens voor de bezorging van de onderdelen. Dealergroep PGA heeft zijn eigen grossier: Elgersma Automotive Supply in Vianen. Naast de eigen dealervestigingen van de merken Audi, BMW, Honda, Hyundai, Mini, Opel, Peugeot, Renault en Volkswagen en PGA’s schadeketen UAS kunnen ook andere autobedrijven daar bestellen. Vooralsnog levert Elgersma geen onderdelen, maar vooral originele- en aftermarketaccessoires, verbruiksmaterialen en werkplaatsinrichting.

Smaak 4: grijze import

Zelf originele spullen bestellen in het buitenland kan natuurlijk ook nog. Veel garagisten zeggen dat ze specifieke onderdelen, zoals een originele waterpomp/distributiekit, in Duitsland goedkoper kunnen krijgen dan het aftermarket-onderdeel in Nederland. Vooral Duitse bedrijven als Bleker Autoteile, Schwenker en Autoteile Post zijn populair bij Nederlandse garagisten. Bij Bleker zit zelfs een team met Nederlandse medewerkers om de klanten te woord te staan en het bedrijf heeft een Nederlandstalige website.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.