Vol in de dekking

Bart Kuijpers Bart Kuijpers

Volgend jaar keert de emotie weer terug in het aankoopproces van een nieuwe auto. Natuurlijk is er een klein deel met voldoende budget voor een fiscaalvriendelijke Tesla of een andere elektrische auto. Maar de extreme plussen en minnen die we al jaren zien bij de verkoopcijfers van modellen en merken, zullen na dit jaar tot het verleden behoren. Dit jaar kreeg de branche al een klein voorproefje hoe dat gelijke (fiscale) speelveld eruit ziet. Opel – dat in 2015 zo goed als niks in te brengen had tegen het fiscale geweld en dus dit jaar startte zonder grote aantallen onverkochte, maar wel geregistreerde auto’s – zag zijn marktaandeel met 44 procent toenemen. Dat zijn cijfers die in de afgelopen acht jaar alleen werden gerealiseerd door merken met een bijtellingstopper. Met de Astra heeft Opel voor het eerst sinds 2011 weer een model in de top vijf en verder doet Opel het vooral over de breedte goed, met de Corsa en Karl. Een ander merk dat uitblonk is Mini, dat in 2016 rond de zesduizend auto’s verkoopt. Volgend jaar wil de importeur daar overheen. Vooral dankzij de productie in Born is iedereen bij en rond het merk optimistisch.

Mitsubishi ligt eruit

De verliezers zijn dit jaar Volkswagen, Peugeot en Mitsubishi. Voor die laatste geldt dat de vette jaren voorbij zijn. De merkdealers hebben ongelooflijk veel Outlanders verkocht, al beconcurreerden ze elkaar tot op het bot waardoor de marges beperkt waren. Maar ze zien de Outlanders nog terug in de werkplaats en de Outlander-hype hielp wel mee om ook de Space Star en ASX verkocht te krijgen, waardoor het marktaandeel niet terugviel naar het niveau van 2012 (m.a. 0,7%) maar nog boven de 1 procent zit. Bij Peugeot en Volkswagen zijn bijna alle eind vorig jaar geregistreerde auto’s verkocht, al kom je links en rechts kom je nog steeds enkele VW’s Passat en Peugeots 308 tegen. De 308 verkoopt nu weer gewoon op het niveau van de Ford Focus en de Skoda Octavia. Bij het Franse merk is het dit jaar vooral de Peugeot 108 en 208 die veel wordt verkocht, terwijl bij VW alles draait om de Golf en Polo. Als komend jaar emotie echt een doorslaggevende rol gaat spelen, dan is het de vraag of, en zo ja hoe dit het verkooplandschap zal herdefiniëren. Dieselgate of niet, Volkswagen zal ook komend jaar het meest verkopen. Vooral in de fleetsales blijft Pon ongekend sterk. Renault en Opel hebben goede papieren voor de positie van runner-up. Waarbij aangetekend moet worden dat Renault met een enorme eindejaarspush bezig is, de importeur wil echt nog knallen in december, die begin volgend jaar nog wel even gevoeld gaat worden. Toyota, dat jarenlang profiteerde van de lage bijtelling met bijvoorbeeld de Prius, heef heeft dit jaar al kunnen wennen aan het nieuwe vlaktaks-tijdperk, omdat de Prius na jaren van lage bijtelling in een hoger bijtellingpercentage terechtkwam. Alleen dankzij de private leasecampagne met Leaseplan bij de Mediamarkt bleef het marktaandeel nog enigszins op peil (schatting). Komend jaar mag Jan-Christiaan Koenders, die bij BMW Nederland bewees te weten hoe het spel van zelfregistraties te spelen (zijn opvolger Neil Fiorentinos keek wel even raar op toen hij in zijn eerste maand zag dat het dealernetwerk vol stond met geregistreerde, maar nog niet verkochte auto’s), bewijzen dat hij Toyota en Lexus kan laten groeien, zonder dat de merken over echt sterke troeven beschikken. 

Topsegment groeit

Als de economie aantrekt is dat vaak eerder te zien aan de bovenkant van de automarkt dan in de lagere segmenten. Waar het voor de gemiddelde particulier nog even opletten is, daar wordt aan de bovenkant van de markt al weer enorm gespendeerd. Niet vaak werden er in Nederland in een jaar tijd (december niet meegerekend) 14 Rolls Royces, 38 Bentley’s, 42 Ferrari’s, 95 Mercedessen AMG en 59 Maserati’s geregistreerd. Nederland is een markt waarin het midden-segment veel kleiner is geworden ten gunste van het B- en C-segment, maar waar tegelijkertijd nichemerken als Land Rover, Jaguar en Porsche samen goed zijn voor een marktaandeel van ruim 1,2 procent. Aan de bovenkant van de markt is emotie al lang weer een belangrijk argument. 

Plus

In de eerste elf maanden van 2016 zijn in totaal 4,9 procent meer occasions b2c verkocht. Van januari tot en met november zijn er dit jaar 1,04 miljoen occasions verkocht, in 2015 waren dat er in die periode 990 duizend. 

Minnen 

Het aantal registraties van nieuwe personenauto’s is in november met 20 procent gedaald. In totaal zijn er deze maand 32.271 auto’s op kenteken gezet.
In oktober werden er twaalf procent minder schadecalculaties gedaan. In totaal bedroeg de totale schadesom in oktober een kleine 120 miljoen euro (-7,2%).

Kijk hier voor meer informatie.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Vol in de dekking | Automotive Online

Vol in de dekking

Bart Kuijpers Bart Kuijpers

Volgend jaar keert de emotie weer terug in het aankoopproces van een nieuwe auto. Natuurlijk is er een klein deel met voldoende budget voor een fiscaalvriendelijke Tesla of een andere elektrische auto. Maar de extreme plussen en minnen die we al jaren zien bij de verkoopcijfers van modellen en merken, zullen na dit jaar tot het verleden behoren. Dit jaar kreeg de branche al een klein voorproefje hoe dat gelijke (fiscale) speelveld eruit ziet. Opel – dat in 2015 zo goed als niks in te brengen had tegen het fiscale geweld en dus dit jaar startte zonder grote aantallen onverkochte, maar wel geregistreerde auto’s – zag zijn marktaandeel met 44 procent toenemen. Dat zijn cijfers die in de afgelopen acht jaar alleen werden gerealiseerd door merken met een bijtellingstopper. Met de Astra heeft Opel voor het eerst sinds 2011 weer een model in de top vijf en verder doet Opel het vooral over de breedte goed, met de Corsa en Karl. Een ander merk dat uitblonk is Mini, dat in 2016 rond de zesduizend auto’s verkoopt. Volgend jaar wil de importeur daar overheen. Vooral dankzij de productie in Born is iedereen bij en rond het merk optimistisch.

Mitsubishi ligt eruit

De verliezers zijn dit jaar Volkswagen, Peugeot en Mitsubishi. Voor die laatste geldt dat de vette jaren voorbij zijn. De merkdealers hebben ongelooflijk veel Outlanders verkocht, al beconcurreerden ze elkaar tot op het bot waardoor de marges beperkt waren. Maar ze zien de Outlanders nog terug in de werkplaats en de Outlander-hype hielp wel mee om ook de Space Star en ASX verkocht te krijgen, waardoor het marktaandeel niet terugviel naar het niveau van 2012 (m.a. 0,7%) maar nog boven de 1 procent zit. Bij Peugeot en Volkswagen zijn bijna alle eind vorig jaar geregistreerde auto’s verkocht, al kom je links en rechts kom je nog steeds enkele VW’s Passat en Peugeots 308 tegen. De 308 verkoopt nu weer gewoon op het niveau van de Ford Focus en de Skoda Octavia. Bij het Franse merk is het dit jaar vooral de Peugeot 108 en 208 die veel wordt verkocht, terwijl bij VW alles draait om de Golf en Polo. Als komend jaar emotie echt een doorslaggevende rol gaat spelen, dan is het de vraag of, en zo ja hoe dit het verkooplandschap zal herdefiniëren. Dieselgate of niet, Volkswagen zal ook komend jaar het meest verkopen. Vooral in de fleetsales blijft Pon ongekend sterk. Renault en Opel hebben goede papieren voor de positie van runner-up. Waarbij aangetekend moet worden dat Renault met een enorme eindejaarspush bezig is, de importeur wil echt nog knallen in december, die begin volgend jaar nog wel even gevoeld gaat worden. Toyota, dat jarenlang profiteerde van de lage bijtelling met bijvoorbeeld de Prius, heef heeft dit jaar al kunnen wennen aan het nieuwe vlaktaks-tijdperk, omdat de Prius na jaren van lage bijtelling in een hoger bijtellingpercentage terechtkwam. Alleen dankzij de private leasecampagne met Leaseplan bij de Mediamarkt bleef het marktaandeel nog enigszins op peil (schatting). Komend jaar mag Jan-Christiaan Koenders, die bij BMW Nederland bewees te weten hoe het spel van zelfregistraties te spelen (zijn opvolger Neil Fiorentinos keek wel even raar op toen hij in zijn eerste maand zag dat het dealernetwerk vol stond met geregistreerde, maar nog niet verkochte auto’s), bewijzen dat hij Toyota en Lexus kan laten groeien, zonder dat de merken over echt sterke troeven beschikken. 

Topsegment groeit

Als de economie aantrekt is dat vaak eerder te zien aan de bovenkant van de automarkt dan in de lagere segmenten. Waar het voor de gemiddelde particulier nog even opletten is, daar wordt aan de bovenkant van de markt al weer enorm gespendeerd. Niet vaak werden er in Nederland in een jaar tijd (december niet meegerekend) 14 Rolls Royces, 38 Bentley’s, 42 Ferrari’s, 95 Mercedessen AMG en 59 Maserati’s geregistreerd. Nederland is een markt waarin het midden-segment veel kleiner is geworden ten gunste van het B- en C-segment, maar waar tegelijkertijd nichemerken als Land Rover, Jaguar en Porsche samen goed zijn voor een marktaandeel van ruim 1,2 procent. Aan de bovenkant van de markt is emotie al lang weer een belangrijk argument. 

Plus

In de eerste elf maanden van 2016 zijn in totaal 4,9 procent meer occasions b2c verkocht. Van januari tot en met november zijn er dit jaar 1,04 miljoen occasions verkocht, in 2015 waren dat er in die periode 990 duizend. 

Minnen 

Het aantal registraties van nieuwe personenauto’s is in november met 20 procent gedaald. In totaal zijn er deze maand 32.271 auto’s op kenteken gezet.
In oktober werden er twaalf procent minder schadecalculaties gedaan. In totaal bedroeg de totale schadesom in oktober een kleine 120 miljoen euro (-7,2%).

Kijk hier voor meer informatie.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.