Op de brug: BMW X4 xDrive20d

Redactie Redactie
• Laatste update:

We melden ons in IJsselstein, bij Autoservice De Kemp, een van de tien halve finalisten in de Bovag Autobedrijf van het Jaar 2016-competitie. Richard Koole, meewerkend chef werkplaats, neemt de X4 mee naar binnen voor een inspectie. Wat meteen opvalt wanneer de motorkap omhoog gaat, zijn het viercilinder dieselblok met BMW Twin Power Turbo-technology, de turbolader met variabele inlaatgeometrie en de directe common rail injectie. Een motor die goed is voor 190 pk (140 Nm) en 400 Nm trekkracht. Mooie cijfers, die zich in de praktijk laten gelden, maar er is wel iets grappigs aan de hand, vindt Koole: “De motor lijkt erg klein als je hem hier zo ziet liggen. Dat komt doordat de motorruimte zo enorm groot is; het onderhouden is daardoor heel eenvoudig.”

Met zijn LED-lamp verkent Koole de opstelling. De vulopeningen voor vloeistoffen zijn probleemloos bereikbaar. Dat geldt ook voor de airconippels en de pluspool van de accu, mocht er ooit een starthulp aangesloten moeten worden. “Het oliefilter is een inzetfilter dat je van bovenaf vervangt. Het luchtfilterhuis ligt vooraan in de motorruimte. Dat scheelt tijd”, zegt de chef werkplaats, terwijl hij checkt hoe het zit met de andere onderdelen, zoals de verstuivers. Die zijn volgens hem eveneens prettig geplaatst voor onderhoud.

TECHNISCHE GEGEVENS BMW X4 xDrive20d / nieuwprijs (euro): vanaf 67.510 euro / motortype: 4-cilinder-in-lijn dieselmotor, turbolader met variabele geometrie, directe common rail / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.995 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 5,2 l per 100 km / CO2-emissie: 138 gr per km / transmissie: automaat, 8-traps automaat / max. vermogen: 140 kW/190 pk / max. koppel: 400 Nm @1.750 tpm – 2.500 tpm.

Camera, actie

Terwijl de brug omhoog gaat, kijkt Koole in de camera die prominent aanwezig is op de voorkant, net boven de nummerplaat. Het is de inleiding voor een verhandeling over moderne technologie (zie kader) in auto’s. Deze worden steeds vaker uitgerust met bijvoorbeeld camera’s rondom, radar, adaptieve verlichting, head-updisplay en sensoren die van alles automatiseren of in de gaten houden. Dit vraagt wel iets van een autobedrijf. Bijblijven is altijd al belangrijk geweest voor een technicus, maar al deze nieuwe technieken ontwikkelen zich snel en zijn vooral ook heel merkgebonden. Koole: “Hieraan werken is niet altijd eenvoudig. Het komt echt op millimeterwerk aan wanneer er iets vervangen moet worden. Een ruit hoeft maar een fractie verkeerd te zitten en de radar, camera of sensor die eraan vasthangt kan zijn werk niet meer goed doen, met alle nare gevolgen van dien. Het inleren van deze apparatuur is daarom van belang na vervanging. Elke afwijking, hoe klein ook, kan grote gevolgen hebben. Wij laten het inleren daarom doen door de dealer. Elk merk heeft zijn eigen specificaties en apparatuur, dat kunnen wij niet allemaal in huis halen”, zegt Koole.

bmw2

Beplating

Onder de auto is alles vakkundig beplaat. Voor elke handeling aan blok en schakelbak zal een stuk onderplaat moeten worden verwijderd. BMW heeft er echter rekening mee gehouden en de kunststoffen onderkant gesegmenteerd, zodat niet de hele plaat los hoeft. Ophanging en reminstallatie zijn overigens wel goed bereikbaar en zichtbaar voor optische controle. Datzelfde geldt voor deze 4×4 aan de achterkant: alles rondom de cardanas is ruim van opzet en goed bereikbaar. De ashoezen zien erg stevig uit. Koole komt naar eigen zeggen zelden een kapotte ashoes tegen bij BMW.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 5 min. / brandstoffilter: 30 min. / (gloei)bougies: 35 min. / multiriem: 30 min. / interieurfilter: 5 min. / vervangen van koplamp: 80 minuten / voorbumper vervangen: 105 min. / twee voorschokdempers vervangen: 175 min.

Technologie

De X4 heeft al heel wat hightech snufjes in huis: head-updisplay, camera’s rondom (inclusief surround view – waarbij je als het ware op je auto kijkt tijdens het parkeren en alles rondom de auto goed in beeld is – en adaptieve cruisecontrol, die zelfs tot aan stilstand werkt. De auto houdt zelf in de gaten of hij moet remmen of optrekken.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug: BMW X4 xDrive20d | Automotive Online

Op de brug: BMW X4 xDrive20d

Redactie Redactie
• Laatste update:

We melden ons in IJsselstein, bij Autoservice De Kemp, een van de tien halve finalisten in de Bovag Autobedrijf van het Jaar 2016-competitie. Richard Koole, meewerkend chef werkplaats, neemt de X4 mee naar binnen voor een inspectie. Wat meteen opvalt wanneer de motorkap omhoog gaat, zijn het viercilinder dieselblok met BMW Twin Power Turbo-technology, de turbolader met variabele inlaatgeometrie en de directe common rail injectie. Een motor die goed is voor 190 pk (140 Nm) en 400 Nm trekkracht. Mooie cijfers, die zich in de praktijk laten gelden, maar er is wel iets grappigs aan de hand, vindt Koole: “De motor lijkt erg klein als je hem hier zo ziet liggen. Dat komt doordat de motorruimte zo enorm groot is; het onderhouden is daardoor heel eenvoudig.”

Met zijn LED-lamp verkent Koole de opstelling. De vulopeningen voor vloeistoffen zijn probleemloos bereikbaar. Dat geldt ook voor de airconippels en de pluspool van de accu, mocht er ooit een starthulp aangesloten moeten worden. “Het oliefilter is een inzetfilter dat je van bovenaf vervangt. Het luchtfilterhuis ligt vooraan in de motorruimte. Dat scheelt tijd”, zegt de chef werkplaats, terwijl hij checkt hoe het zit met de andere onderdelen, zoals de verstuivers. Die zijn volgens hem eveneens prettig geplaatst voor onderhoud.

TECHNISCHE GEGEVENS BMW X4 xDrive20d / nieuwprijs (euro): vanaf 67.510 euro / motortype: 4-cilinder-in-lijn dieselmotor, turbolader met variabele geometrie, directe common rail / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.995 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 5,2 l per 100 km / CO2-emissie: 138 gr per km / transmissie: automaat, 8-traps automaat / max. vermogen: 140 kW/190 pk / max. koppel: 400 Nm @1.750 tpm – 2.500 tpm.

Camera, actie

Terwijl de brug omhoog gaat, kijkt Koole in de camera die prominent aanwezig is op de voorkant, net boven de nummerplaat. Het is de inleiding voor een verhandeling over moderne technologie (zie kader) in auto’s. Deze worden steeds vaker uitgerust met bijvoorbeeld camera’s rondom, radar, adaptieve verlichting, head-updisplay en sensoren die van alles automatiseren of in de gaten houden. Dit vraagt wel iets van een autobedrijf. Bijblijven is altijd al belangrijk geweest voor een technicus, maar al deze nieuwe technieken ontwikkelen zich snel en zijn vooral ook heel merkgebonden. Koole: “Hieraan werken is niet altijd eenvoudig. Het komt echt op millimeterwerk aan wanneer er iets vervangen moet worden. Een ruit hoeft maar een fractie verkeerd te zitten en de radar, camera of sensor die eraan vasthangt kan zijn werk niet meer goed doen, met alle nare gevolgen van dien. Het inleren van deze apparatuur is daarom van belang na vervanging. Elke afwijking, hoe klein ook, kan grote gevolgen hebben. Wij laten het inleren daarom doen door de dealer. Elk merk heeft zijn eigen specificaties en apparatuur, dat kunnen wij niet allemaal in huis halen”, zegt Koole.

bmw2

Beplating

Onder de auto is alles vakkundig beplaat. Voor elke handeling aan blok en schakelbak zal een stuk onderplaat moeten worden verwijderd. BMW heeft er echter rekening mee gehouden en de kunststoffen onderkant gesegmenteerd, zodat niet de hele plaat los hoeft. Ophanging en reminstallatie zijn overigens wel goed bereikbaar en zichtbaar voor optische controle. Datzelfde geldt voor deze 4×4 aan de achterkant: alles rondom de cardanas is ruim van opzet en goed bereikbaar. De ashoezen zien erg stevig uit. Koole komt naar eigen zeggen zelden een kapotte ashoes tegen bij BMW.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 5 min. / brandstoffilter: 30 min. / (gloei)bougies: 35 min. / multiriem: 30 min. / interieurfilter: 5 min. / vervangen van koplamp: 80 minuten / voorbumper vervangen: 105 min. / twee voorschokdempers vervangen: 175 min.

Technologie

De X4 heeft al heel wat hightech snufjes in huis: head-updisplay, camera’s rondom (inclusief surround view – waarbij je als het ware op je auto kijkt tijdens het parkeren en alles rondom de auto goed in beeld is – en adaptieve cruisecontrol, die zelfs tot aan stilstand werkt. De auto houdt zelf in de gaten of hij moet remmen of optrekken.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.