Test de Tester deel 10 - De ervaringen van Maarten Peters

Test de tester deel 10: het oordeel van Maarten Peters

Redactie Redactie
• Laatste update:
> Maarten Peters werkt bij de ANWB Wegenwacht en is actief in de regio Breda.

 

Hanatech Multiscan

Bij een Opel Astra 1.6 benzine konden met deze tester probleemloos van alle regeleenheden de foutcodes worden uitgelezen. Bij de ABS- en de airbag-ecu deed Peters daarnaast een geslaagde poging om ook de meetwaarden te bekijken. De Hanatech biedt geen ondersteuning om te controleren of de gemeten waarden binnen de specificaties vallen. Een logfunctie zit er ook niet op, constateert de Brabantse wegenwacht.

Eindoordeel: over het algemeen een fijne tester; hij ligt ondanks het relatief hoge gewicht goed in de hand. Verder is het prettig dat er veel verloopstekkers bij zitten voor Aziatische auto’s. De meetwaarden zijn duidelijk weergegeven. Een minpunt: hij is slecht te bedienen in het donker. De toetsen zijn niet verlicht en te klein.

Würth Wow IQ150

Maarten Peters sloot de Wow aan op een dienstweigerende Volkswagen Touran 1.9 Tdi (een gele met ANWB-stickers wellicht?). Het doel van de operatie was om de EGR-klep aan te sturen en de meetwaarden van de motor-ecu uit te lezen. De motorregeleenheid was goed te benaderen en de meetwaarden werden duidelijk beschreven, in de juiste eenheid. Ook de actuator van de EGR-klep was probleemloos aan te sturen.

Eindoordeel: uitstekend apparaat. Duidelijk scherm, genoeg keuze voor diagnose (live data, storingsgeheugen, ondersteuning). Kleine aantekening: Het beeld draait snel als de tester onder een hoek gehouden wordt.

Delphi DS650E

Het benaderen van alle regeleenheden en het uitlezen van de foutcodes was bij zowel een Citroën Xsara Picasso diesel uit 2002 als een gloednieuwe Audi A3 e-tron geen probleem. Bij beide auto’s rolde er ook een duidelijke beschrijving uit en kon er begeleid naar de storing worden gezocht. Bij de Citroën slaagde Peters er daarnaast ook succesvol in om bij de motorregeleenheid de meetwaarden te bekijken. Hierbij ontbrak wel een toelichting om vast te stellen of deze ook binnen specificaties vallen.

Eindoordeel: fijne, mooie tester, makkelijk in gebruik, ligt erg goed in de hand. Foutcodes mogen duidelijker omschreven worden in foutcode­geheugen.

Snap-on Modis Ultra

Een Toyota Prius uit 2008 met een storing in de elektronische parkeerstand werd aan de Modis Ultra geprikt. De motor-, ABS/ESP- en centrale elektronica-ecu kon hij benaderen, uitlezen en de foutcodes wissen. In dit geval ging het om foutcode C1310 storing in HV systeem/storing in magneetklep ACTV rembekrachtiging. Ook de meetwaarden konden probleemloos worden bekeken van de centrale elektronica-ecu.

Eindoordeel: mooie tester, ligt erg goed in de hand, duidelijk overzicht met icoontjes en het touchscreen is ook erg fijn. De lichtsterkte van het beeldscherm is wel lastig te verstellen.

Autocom CDP+ Cars en Hella Gutman Mega Macs PC

Voor zowel de Autocom als de Hella Mega Macs PC geldt dat ze bestaan uit een VCI en bijbehorende software die geïnstalleerd moet worden op de eigen laptop of tablet. Geen ideale oplossing voor een pechhulpverlener langs de weg. Peters nam beide apparaten desondanks een maand mee tijdens zijn diensten. Zijn ervaringen zijn terug te vinden op onze website.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Test de tester deel 10: het oordeel van Maarten Peters | Automotive Online
Test de Tester deel 10 - De ervaringen van Maarten Peters

Test de tester deel 10: het oordeel van Maarten Peters

Redactie Redactie
• Laatste update:
> Maarten Peters werkt bij de ANWB Wegenwacht en is actief in de regio Breda.

 

Hanatech Multiscan

Bij een Opel Astra 1.6 benzine konden met deze tester probleemloos van alle regeleenheden de foutcodes worden uitgelezen. Bij de ABS- en de airbag-ecu deed Peters daarnaast een geslaagde poging om ook de meetwaarden te bekijken. De Hanatech biedt geen ondersteuning om te controleren of de gemeten waarden binnen de specificaties vallen. Een logfunctie zit er ook niet op, constateert de Brabantse wegenwacht.

Eindoordeel: over het algemeen een fijne tester; hij ligt ondanks het relatief hoge gewicht goed in de hand. Verder is het prettig dat er veel verloopstekkers bij zitten voor Aziatische auto’s. De meetwaarden zijn duidelijk weergegeven. Een minpunt: hij is slecht te bedienen in het donker. De toetsen zijn niet verlicht en te klein.

Würth Wow IQ150

Maarten Peters sloot de Wow aan op een dienstweigerende Volkswagen Touran 1.9 Tdi (een gele met ANWB-stickers wellicht?). Het doel van de operatie was om de EGR-klep aan te sturen en de meetwaarden van de motor-ecu uit te lezen. De motorregeleenheid was goed te benaderen en de meetwaarden werden duidelijk beschreven, in de juiste eenheid. Ook de actuator van de EGR-klep was probleemloos aan te sturen.

Eindoordeel: uitstekend apparaat. Duidelijk scherm, genoeg keuze voor diagnose (live data, storingsgeheugen, ondersteuning). Kleine aantekening: Het beeld draait snel als de tester onder een hoek gehouden wordt.

Delphi DS650E

Het benaderen van alle regeleenheden en het uitlezen van de foutcodes was bij zowel een Citroën Xsara Picasso diesel uit 2002 als een gloednieuwe Audi A3 e-tron geen probleem. Bij beide auto’s rolde er ook een duidelijke beschrijving uit en kon er begeleid naar de storing worden gezocht. Bij de Citroën slaagde Peters er daarnaast ook succesvol in om bij de motorregeleenheid de meetwaarden te bekijken. Hierbij ontbrak wel een toelichting om vast te stellen of deze ook binnen specificaties vallen.

Eindoordeel: fijne, mooie tester, makkelijk in gebruik, ligt erg goed in de hand. Foutcodes mogen duidelijker omschreven worden in foutcode­geheugen.

Snap-on Modis Ultra

Een Toyota Prius uit 2008 met een storing in de elektronische parkeerstand werd aan de Modis Ultra geprikt. De motor-, ABS/ESP- en centrale elektronica-ecu kon hij benaderen, uitlezen en de foutcodes wissen. In dit geval ging het om foutcode C1310 storing in HV systeem/storing in magneetklep ACTV rembekrachtiging. Ook de meetwaarden konden probleemloos worden bekeken van de centrale elektronica-ecu.

Eindoordeel: mooie tester, ligt erg goed in de hand, duidelijk overzicht met icoontjes en het touchscreen is ook erg fijn. De lichtsterkte van het beeldscherm is wel lastig te verstellen.

Autocom CDP+ Cars en Hella Gutman Mega Macs PC

Voor zowel de Autocom als de Hella Mega Macs PC geldt dat ze bestaan uit een VCI en bijbehorende software die geïnstalleerd moet worden op de eigen laptop of tablet. Geen ideale oplossing voor een pechhulpverlener langs de weg. Peters nam beide apparaten desondanks een maand mee tijdens zijn diensten. Zijn ervaringen zijn terug te vinden op onze website.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.