Op de brug: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm

Redactie Redactie
• Laatste update:

Weliswaar verschijnt er medio volgend jaar een nieuwe versie van de Giulietta, maar ook deze tussenpaus – die in 2010 na een kwart eeuw afwezigheid van het model zijn herintroductie beleefde – zetten we graag op de brug. Met voorwielaandrijving én een dikke diesel onder de kap. Een combinatie die liefhebbers van Italiaanse sportiviteit zeker zal bekoren. Vooral in de vorm van de voor deze aflevering meegebrachte tweeliter JTDm-2 common rail dieselmotor. De combinatie van 150 pk, 340 Nm, handgeschakelde zesbak, sportstand én een wegligging die uitdaagt tot stevige bochten, laat vele harten sneller slaan. Maar geldt dit ook voor het hart van de technisch specialist die ervoor moet zorgen dat het volledige Italiaanse karakter tot in lengte der dagen behouden blijft? Dat vragen we deze keer aan Jos Verhoeven van Autocentrum Rosmalen. De eerste blik wordt onder de motorkap geworpen. “Dat ziet er behoorlijk volgebouwd uit”, merkt Verhoeven op. “Maar de vulopeningen voor de vloeistoffen zijn duidelijk te zien, het brandstoffilter is gemakkelijk te vervangen omdat de behuizing een mooie plek aan de linkerkant van het blok heeft gekregen en ook de multiriem ligt binnen bereik.” Opmerkingen die gestaafd worden door de vaak lage flatratetijden (zie kader).

Mijlenver uit elkaar

Daar staat tegenover dat het vervangen van een lampje in de koplamp minder snel gaat. Verhoeven: “Dat snap ik nou niet. De beschermkap haal je er weliswaar zo af, maar dan moet je hand een hele bocht maken om bij het lampje te kunnen komen. Deze zit zeker zo’n tien centimeter achter de beschermkap, in een smalle buis. Dat houdt in dat je waarschijnlijk de hele unit moet losschroeven om er goed bij te kunnen.”

Nog iets bijzonders: de twee connectoren voor airco-onderhoud zitten mijlenver uit elkaar, waarbij eentje nogal onhandig tegen het schutbord aan zit. ‘Dit terwijl er maar vijf centimeter tussen hoeft te zitten en er zo te zien ruimte genoeg is om ze wél naast elkaar te plaatsen.’ Tegenover die minpuntjes staat dat verstuivers en gloeibougies, na het eenvoudig losklikken van de motorisolatiekap, meteen losgeschroefd kunnen worden. “Een prettig werkbare opstelling. Ik zie het tegenwoordig dikwijls minder. Zo moet je vaak eerst het spruitstuk verwijderen voordat je een gloeibougie kunt losschroeven.”

TECHNISCHE GEGEVENS Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm / nieuwprijs (euro): vanaf 32.050 euro / motortype: 4-cilinder common rail direct ingespoten dieselmotor, 1600 bar, turbolader met variabele geometrie en intercooler / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.956 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave):4,0 l per 100 km / CO2-emissie: 105 gr per km / transmissie: handgeschakelde 6-bak / max. vermogen (gecombineerd): 110 kW/150 pk @3.750 tpm. / max. koppel brandstofmotor: 380 Nm @1.750 tpm.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 37 min. / brandstoffilter: 18 min. / (gloei)bougies: 18 min. / distributieriem: 110 min. / multiriem: 30 min. / interieurfilter:  9 min. / vervangen van koplamp: 36 minuten / voorbumper vervangen: 48 min. / twee voorschokdempers vervangen:  62 min.

Slimmer

Met de brug omhoog valt meteen op dat de onderplaat niet snel te verwijderen is. “Je ziet hier wat kruiskopschroeven. Maar als je die losdraait dan blijft de plaat alsnog haken achter grotere schroeven. Kost even tijd. Toch zal de plaat gedemonteerd moeten worden om bijvoorbeeld de motorsteunen en brandstofleidingen goed te kunnen inspecteren voor de apk-keuring”, constateert Verhoeven. “Niet eenvoudig. De ervaring leert dat vooral die kleine schroeven na een paar keer los gaan zitten. En schroeven kost tijd. Dit kan slimmer. Ook hier”, zegt Verhoeven, wijzend op de beschermkap rond de remleidingen. “Die moet eveneens los voor controle.”

p29

De stabilisatorstangen zijn wel goed vervangbaar. Ook de bereikbaarheid van vering, schokdemping en remmen kan tot slot op goedkeuring van de keurmeester rekenen. “Misschien hier en daar een beetje veel schroefwerk, maar verder heel werkbaar.” Daar komt bij dat de ervaren technicus weinig klachten heeft gehad over de sterke 2.0 JTDm-2 motor, die in de basis al zo’n acht jaar meegaat in verschillende modellen. “Jammer dat koplampen en onderplaat extra werk met zich meebrengen, maar daarmee is alles gezegd”, aldus Verhoeven.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm | Automotive Online

Op de brug: Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm

Redactie Redactie
• Laatste update:

Weliswaar verschijnt er medio volgend jaar een nieuwe versie van de Giulietta, maar ook deze tussenpaus – die in 2010 na een kwart eeuw afwezigheid van het model zijn herintroductie beleefde – zetten we graag op de brug. Met voorwielaandrijving én een dikke diesel onder de kap. Een combinatie die liefhebbers van Italiaanse sportiviteit zeker zal bekoren. Vooral in de vorm van de voor deze aflevering meegebrachte tweeliter JTDm-2 common rail dieselmotor. De combinatie van 150 pk, 340 Nm, handgeschakelde zesbak, sportstand én een wegligging die uitdaagt tot stevige bochten, laat vele harten sneller slaan. Maar geldt dit ook voor het hart van de technisch specialist die ervoor moet zorgen dat het volledige Italiaanse karakter tot in lengte der dagen behouden blijft? Dat vragen we deze keer aan Jos Verhoeven van Autocentrum Rosmalen. De eerste blik wordt onder de motorkap geworpen. “Dat ziet er behoorlijk volgebouwd uit”, merkt Verhoeven op. “Maar de vulopeningen voor de vloeistoffen zijn duidelijk te zien, het brandstoffilter is gemakkelijk te vervangen omdat de behuizing een mooie plek aan de linkerkant van het blok heeft gekregen en ook de multiriem ligt binnen bereik.” Opmerkingen die gestaafd worden door de vaak lage flatratetijden (zie kader).

Mijlenver uit elkaar

Daar staat tegenover dat het vervangen van een lampje in de koplamp minder snel gaat. Verhoeven: “Dat snap ik nou niet. De beschermkap haal je er weliswaar zo af, maar dan moet je hand een hele bocht maken om bij het lampje te kunnen komen. Deze zit zeker zo’n tien centimeter achter de beschermkap, in een smalle buis. Dat houdt in dat je waarschijnlijk de hele unit moet losschroeven om er goed bij te kunnen.”

Nog iets bijzonders: de twee connectoren voor airco-onderhoud zitten mijlenver uit elkaar, waarbij eentje nogal onhandig tegen het schutbord aan zit. ‘Dit terwijl er maar vijf centimeter tussen hoeft te zitten en er zo te zien ruimte genoeg is om ze wél naast elkaar te plaatsen.’ Tegenover die minpuntjes staat dat verstuivers en gloeibougies, na het eenvoudig losklikken van de motorisolatiekap, meteen losgeschroefd kunnen worden. “Een prettig werkbare opstelling. Ik zie het tegenwoordig dikwijls minder. Zo moet je vaak eerst het spruitstuk verwijderen voordat je een gloeibougie kunt losschroeven.”

TECHNISCHE GEGEVENS Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm / nieuwprijs (euro): vanaf 32.050 euro / motortype: 4-cilinder common rail direct ingespoten dieselmotor, 1600 bar, turbolader met variabele geometrie en intercooler / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.956 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave):4,0 l per 100 km / CO2-emissie: 105 gr per km / transmissie: handgeschakelde 6-bak / max. vermogen (gecombineerd): 110 kW/150 pk @3.750 tpm. / max. koppel brandstofmotor: 380 Nm @1.750 tpm.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 37 min. / brandstoffilter: 18 min. / (gloei)bougies: 18 min. / distributieriem: 110 min. / multiriem: 30 min. / interieurfilter:  9 min. / vervangen van koplamp: 36 minuten / voorbumper vervangen: 48 min. / twee voorschokdempers vervangen:  62 min.

Slimmer

Met de brug omhoog valt meteen op dat de onderplaat niet snel te verwijderen is. “Je ziet hier wat kruiskopschroeven. Maar als je die losdraait dan blijft de plaat alsnog haken achter grotere schroeven. Kost even tijd. Toch zal de plaat gedemonteerd moeten worden om bijvoorbeeld de motorsteunen en brandstofleidingen goed te kunnen inspecteren voor de apk-keuring”, constateert Verhoeven. “Niet eenvoudig. De ervaring leert dat vooral die kleine schroeven na een paar keer los gaan zitten. En schroeven kost tijd. Dit kan slimmer. Ook hier”, zegt Verhoeven, wijzend op de beschermkap rond de remleidingen. “Die moet eveneens los voor controle.”

p29

De stabilisatorstangen zijn wel goed vervangbaar. Ook de bereikbaarheid van vering, schokdemping en remmen kan tot slot op goedkeuring van de keurmeester rekenen. “Misschien hier en daar een beetje veel schroefwerk, maar verder heel werkbaar.” Daar komt bij dat de ervaren technicus weinig klachten heeft gehad over de sterke 2.0 JTDm-2 motor, die in de basis al zo’n acht jaar meegaat in verschillende modellen. “Jammer dat koplampen en onderplaat extra werk met zich meebrengen, maar daarmee is alles gezegd”, aldus Verhoeven.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.