Kansen met kanttekening

De opkomst van EV-banden

Redactie Redactie
• Laatste update:

 Ondanks het wegvallen van de aantrekkelijke fiscale stimuli gaat de EV een mooie toekomst tegemoet in Nederland. Reden er eind augustus van dit jaar zo’n 20 duizend EV’s rond in Nederland, in 2020 moeten dat er tien keer zo veel zijn. En in 2025, zo is het streven van de overheid, moet de grens van één miljoen EV’s worden overschreden. Hoe je het dus ook wendt of keert, de EV zal een vaker geziene gast worden bij de bedrijven die hun brood verdienen met het auto-onderhoud. Voor de één een vloek, voor de ander een zegen. Want waar de EV-eigenaar schaterlachend de kosten voor oliewissels, filters, uitlaten of andere mechanische delen uit zijn onderhoudsbudget kan schrappen, zal hij nog altijd te maken krijgen met de noodzaak zijn banden regelmatig te moeten vervangen. Voor bandenservicebedrijven liggen er dus kansen op EV-gebied, al zijn het kansen met een kanttekening. Want grote geldmakers zullen deze banden niet snel worden.

Optimaliseren

Elektrische voertuigen stellen andere eisen aan banden en er is geen grote bandenfabrikant die niet stevig aan het investeren is in onderzoek en ontwikkeling om daar een winstgevende oplossing voor te vinden, gericht op het optimaliseren van de typische EV-eigenschappen: hogere koppelcijfers en een vaak spectaculair acceleratievermogen plus een hoger gewicht. De behoefte om daarnaast de actieradius zo groot mogelijk te maken, zorgt voor bandentechnologie die een zo laag mogelijke rolweerstand garandeert (zo’n 30 procent minder ten opzichte van conventionele banden), terwijl de levensduur wordt vergroot door een andere materiaalsamenstelling van de band. Bovendien krijgen sommige EV’s omwille van een optimale rechtuitstabiliteit en rijdynamiek verschillende banden op de voor- en achteras. Het resultaat is dat EV-banden grotere inchmaten, hogere wangen en een smaller loopvlak krijgen dan conventionele banden. Dat reduceert de rolweerstand, levert betere aerodynamische prestaties op (goed voor een lager energieverbruik), maar zorgt ondanks het smallere loopvlak voor minder vervorming van de band, terwijl het materiaal dezelfde krachten aan zou moeten kunnen als van banden in meer conventionele maten. Voordelen van zo’n constructie zijn bovendien dat dergelijke banden minder gevoelig zijn voor aquaplaning, een comfortabeler afrolgedrag hebben en stiller zijn dan de populaire brede en lage banden in grote inchmaten.

Het aantal banden in exotische maten gaat toenemen.

EV’s krijgen dus vaak opmerkelijke bandenmaten. De BMW i3 staat bijvoorbeeld op maatje 155/70 R19, terwijl de extreme Volkswagen XL1 op de vooras 115/80 R15 en achter op 145/55 R16 banden heeft. Naarmate dergelijke banden in grotere aantallen op de markt komen, zullen ook steeds vaker conventionele auto’s profiteren van de ontwikkelingen op EV-gebied – om dezelfde redenen: efficiency, duurzaamheid, een lager energieverbruik en daarmee een hogere actieradius. Renault lanceert deze herfst bijvoorbeeld zijn nieuwe generatie van de Scénic met standaard 20-inch wielen, met daaromheen banden in de bijzondere maat 195/55 R20. 

p12 renault

Technologie

Marktwatchers verwachten dat deze bandentrend gaat doorzetten met de verdere opkomst van EV’s, wat betekent dat het aantal banden in exotische maten gaat toenemen. Tegelijkertijd zullen dergelijke banden voor de branche geen kaskrakers worden, omdat het voorlopig gaat om geringe aantallen, waardoor voorlopig de kosten om ze op te nemen in de voorraad
relatief hoog zullen liggen. Ondertussen worden de volgende technologische stappen al gezet. Conventionele autobanden worden steeds vaker uitgerust met technologische snufjes, waarvan tpms straks bij wijze van spreken nog maar een ‘gewone’ toepassing is. Banden worden steeds slimmer en vooral technologisch net zo geavanceerd als andere voertuigsystemen (zie ook het artikel ‘Banden krijgen een nieuwe rol’ in Automotive Werkplaats 9/2015). Voor EV’s geldt die ontwikkeling net zo goed, waarbij uiteraard de specifieke vereisten voor dit type auto’s voorop staan. Zo wordt op verschillende internationale universiteiten (zoals het Amerikaanse MIT) gewerkt aan technologie om EV’s op te laden via de banden door gebruik van metalen ringen in de band, die middels inductie via metalen platen onder het wegdek van stroom worden voorzien. Michelin ziet veel heil in de integratie van elektromotoren in elk autowiel, waardoor het hele aandrijfsysteem bestaat uit de combinatie motor/wiel/band. Goodyear presenteerde vorig jaar tijdens de Autosalon van Genève de BH03, een band die elektrische auto’s actief helpt opladen; door gebruikmaking van speciale materialen ‘vangt’ en bewaart deze band de hitte die wordt gegenereerd tijdens het rijden (of bij stilstand, want het bandenmateriaal absorbeert ook zonnewarmte) en zet die warmte via een exotische, piëzo-elektrische laag om in elektriciteit die wordt gebruikt om de accu’s van de auto op te laden.

Complexiteit bandenbeheer neemt toe

p12 dossierbanden

Volgens Edwin Brinksma, branchemanager Vaco, valt de opkomst van EV’s onder dezelfde ontwikkeling als zich binnen de bandenbranche al een paar jaar in de breedte voordoet: “We zien dat er steeds meer banden op de markt komen die voertuig specifiek worden ontwikkeld. Daar vallen dus ook de banden met bijzondere maten onder die worden ontwikkeld voor EV’s. Op dit moment gaat het op dat gebied nog om heel kleine aantallen – zoveel EV’s rijden er immers nog niet rond. Veel bandenbedrijven hebben dergelijke banden ook niet op voorraad, daar is de vraag nog veel te klein voor. Maar een probleem is dat zelden; banden zijn immers binnen een dag bestel- en leverbaar.” 

“De ontwikkelingen op het gebied van EV-banden betekenen voor de branche eigenlijk hetzelfde als de komst van alle andere voertuig specifieke banden; de branche wordt er complexer door. Het zal effect krijgen op het voorraadbeheer, personeel zal extra trainingen moeten krijgen en zorgen dat het bijblijft, omdat werken met elektrische voertuigen nu eenmaal specifieke vereisten met zich meebrengt en enige voorzichtigheid vergt. Zulke trainingen geven we al. Verder verandert er voor de branche weinig; extra equipment is niet nodig, het bandenbedrijf kan gewoon uit de voeten met de bestaande apparatuur.” En wat de verkrijgbaarheid van EV-banden betreft: volgens Brinksma er zijn voldoende merken en typen beschikbaar. “Er zijn inmiddels ook specifieke winterbanden op de markt, al is de verkrijgbaarheid daarvan nog beperkt. Zoals met alle voertuig specifieke banden wordt het voor de bandenbranche een belangrijke taak om de consument voor te lichten over de noodzaak de juiste banden voor hun auto te kiezen. Veel consumenten denken dat ze zelf wel weten welke band het meest geschikt is, maar het luistert steeds nauwer. Temeer omdat EV’s door hun hogere gewicht en koppel ook een hogere bandenslijtage kennen. Dat biedt natuurlijk kansen voor de branche.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

De opkomst van EV-banden | Automotive Online
Kansen met kanttekening

De opkomst van EV-banden

Redactie Redactie
• Laatste update:

 Ondanks het wegvallen van de aantrekkelijke fiscale stimuli gaat de EV een mooie toekomst tegemoet in Nederland. Reden er eind augustus van dit jaar zo’n 20 duizend EV’s rond in Nederland, in 2020 moeten dat er tien keer zo veel zijn. En in 2025, zo is het streven van de overheid, moet de grens van één miljoen EV’s worden overschreden. Hoe je het dus ook wendt of keert, de EV zal een vaker geziene gast worden bij de bedrijven die hun brood verdienen met het auto-onderhoud. Voor de één een vloek, voor de ander een zegen. Want waar de EV-eigenaar schaterlachend de kosten voor oliewissels, filters, uitlaten of andere mechanische delen uit zijn onderhoudsbudget kan schrappen, zal hij nog altijd te maken krijgen met de noodzaak zijn banden regelmatig te moeten vervangen. Voor bandenservicebedrijven liggen er dus kansen op EV-gebied, al zijn het kansen met een kanttekening. Want grote geldmakers zullen deze banden niet snel worden.

Optimaliseren

Elektrische voertuigen stellen andere eisen aan banden en er is geen grote bandenfabrikant die niet stevig aan het investeren is in onderzoek en ontwikkeling om daar een winstgevende oplossing voor te vinden, gericht op het optimaliseren van de typische EV-eigenschappen: hogere koppelcijfers en een vaak spectaculair acceleratievermogen plus een hoger gewicht. De behoefte om daarnaast de actieradius zo groot mogelijk te maken, zorgt voor bandentechnologie die een zo laag mogelijke rolweerstand garandeert (zo’n 30 procent minder ten opzichte van conventionele banden), terwijl de levensduur wordt vergroot door een andere materiaalsamenstelling van de band. Bovendien krijgen sommige EV’s omwille van een optimale rechtuitstabiliteit en rijdynamiek verschillende banden op de voor- en achteras. Het resultaat is dat EV-banden grotere inchmaten, hogere wangen en een smaller loopvlak krijgen dan conventionele banden. Dat reduceert de rolweerstand, levert betere aerodynamische prestaties op (goed voor een lager energieverbruik), maar zorgt ondanks het smallere loopvlak voor minder vervorming van de band, terwijl het materiaal dezelfde krachten aan zou moeten kunnen als van banden in meer conventionele maten. Voordelen van zo’n constructie zijn bovendien dat dergelijke banden minder gevoelig zijn voor aquaplaning, een comfortabeler afrolgedrag hebben en stiller zijn dan de populaire brede en lage banden in grote inchmaten.

Het aantal banden in exotische maten gaat toenemen.

EV’s krijgen dus vaak opmerkelijke bandenmaten. De BMW i3 staat bijvoorbeeld op maatje 155/70 R19, terwijl de extreme Volkswagen XL1 op de vooras 115/80 R15 en achter op 145/55 R16 banden heeft. Naarmate dergelijke banden in grotere aantallen op de markt komen, zullen ook steeds vaker conventionele auto’s profiteren van de ontwikkelingen op EV-gebied – om dezelfde redenen: efficiency, duurzaamheid, een lager energieverbruik en daarmee een hogere actieradius. Renault lanceert deze herfst bijvoorbeeld zijn nieuwe generatie van de Scénic met standaard 20-inch wielen, met daaromheen banden in de bijzondere maat 195/55 R20. 

p12 renault

Technologie

Marktwatchers verwachten dat deze bandentrend gaat doorzetten met de verdere opkomst van EV’s, wat betekent dat het aantal banden in exotische maten gaat toenemen. Tegelijkertijd zullen dergelijke banden voor de branche geen kaskrakers worden, omdat het voorlopig gaat om geringe aantallen, waardoor voorlopig de kosten om ze op te nemen in de voorraad
relatief hoog zullen liggen. Ondertussen worden de volgende technologische stappen al gezet. Conventionele autobanden worden steeds vaker uitgerust met technologische snufjes, waarvan tpms straks bij wijze van spreken nog maar een ‘gewone’ toepassing is. Banden worden steeds slimmer en vooral technologisch net zo geavanceerd als andere voertuigsystemen (zie ook het artikel ‘Banden krijgen een nieuwe rol’ in Automotive Werkplaats 9/2015). Voor EV’s geldt die ontwikkeling net zo goed, waarbij uiteraard de specifieke vereisten voor dit type auto’s voorop staan. Zo wordt op verschillende internationale universiteiten (zoals het Amerikaanse MIT) gewerkt aan technologie om EV’s op te laden via de banden door gebruik van metalen ringen in de band, die middels inductie via metalen platen onder het wegdek van stroom worden voorzien. Michelin ziet veel heil in de integratie van elektromotoren in elk autowiel, waardoor het hele aandrijfsysteem bestaat uit de combinatie motor/wiel/band. Goodyear presenteerde vorig jaar tijdens de Autosalon van Genève de BH03, een band die elektrische auto’s actief helpt opladen; door gebruikmaking van speciale materialen ‘vangt’ en bewaart deze band de hitte die wordt gegenereerd tijdens het rijden (of bij stilstand, want het bandenmateriaal absorbeert ook zonnewarmte) en zet die warmte via een exotische, piëzo-elektrische laag om in elektriciteit die wordt gebruikt om de accu’s van de auto op te laden.

Complexiteit bandenbeheer neemt toe

p12 dossierbanden

Volgens Edwin Brinksma, branchemanager Vaco, valt de opkomst van EV’s onder dezelfde ontwikkeling als zich binnen de bandenbranche al een paar jaar in de breedte voordoet: “We zien dat er steeds meer banden op de markt komen die voertuig specifiek worden ontwikkeld. Daar vallen dus ook de banden met bijzondere maten onder die worden ontwikkeld voor EV’s. Op dit moment gaat het op dat gebied nog om heel kleine aantallen – zoveel EV’s rijden er immers nog niet rond. Veel bandenbedrijven hebben dergelijke banden ook niet op voorraad, daar is de vraag nog veel te klein voor. Maar een probleem is dat zelden; banden zijn immers binnen een dag bestel- en leverbaar.” 

“De ontwikkelingen op het gebied van EV-banden betekenen voor de branche eigenlijk hetzelfde als de komst van alle andere voertuig specifieke banden; de branche wordt er complexer door. Het zal effect krijgen op het voorraadbeheer, personeel zal extra trainingen moeten krijgen en zorgen dat het bijblijft, omdat werken met elektrische voertuigen nu eenmaal specifieke vereisten met zich meebrengt en enige voorzichtigheid vergt. Zulke trainingen geven we al. Verder verandert er voor de branche weinig; extra equipment is niet nodig, het bandenbedrijf kan gewoon uit de voeten met de bestaande apparatuur.” En wat de verkrijgbaarheid van EV-banden betreft: volgens Brinksma er zijn voldoende merken en typen beschikbaar. “Er zijn inmiddels ook specifieke winterbanden op de markt, al is de verkrijgbaarheid daarvan nog beperkt. Zoals met alle voertuig specifieke banden wordt het voor de bandenbranche een belangrijke taak om de consument voor te lichten over de noodzaak de juiste banden voor hun auto te kiezen. Veel consumenten denken dat ze zelf wel weten welke band het meest geschikt is, maar het luistert steeds nauwer. Temeer omdat EV’s door hun hogere gewicht en koppel ook een hogere bandenslijtage kennen. Dat biedt natuurlijk kansen voor de branche.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.