Groot, maar wel ver

Automechanika staat weer voor de deur

Redactie Redactie
• Laatste update:

De beursorganisatie van ’s werelds grootste aftermarketbeurs Automechanika verwacht dit jaar 3.500 Nederlandse bezoekers te verwelkomen, ongeveer evenveel als voorgaande editie. Het overweldigende aanbod is de lange reis meer dan waard, vinden de sleutelaars die er heen gaan.

Gaat wel

Wie: Anton van der Linden uit Lichtenvoorde
Zoekt: Diagnose-apparatuur en slimme reparatie-oplossingen.
“Vorig jaar moest ik overslaan, daar heb ik nog steeds spijt van. Dit jaar ga ik zeker, al is het maar voor één dag. Alle hotels in Frankfurt zitten immers al vol. Ik ga er zonder vooropgezet plan naartoe. Alles wat er te zien is, is leuk. Ik wil op de hoogte blijven van de laatste technologische ontwikkelingen en dan vooral op diagnosegebied. Daarom moet ik er naartoe.” Naast het bekijken van onderdelen en apparatuur gaat Van der Linden ook naar de Automechanika om te netwerken. “Er lopen heel veel mensen uit Nederland rond en het is altijd leuk om elkaar daar te spreken.” 

Gaat niet

Wie: Willem Bosch uit Heerlen
Zoekt: Testapparatuur
“Ik ben er een aantal keren geweest en zou nu ook graag gaan, maar het kost me te veel tijd. Het is me te ver reizen voor één dag en dat is ook veel te kort om iets van het gigantische aanbod te kunnen zien.” De eigenaar van het gelijknamige Bosch Car Service-bedrijf zou in Frankfurt op zoek gaan naar gereedschap in het algemeen en testapparatuur in het bijzonder. “Een mooie scope bijvoorbeeld. Automechanika is ideaal om een aantal aanbieders af te gaan en ze te laten zien wat hun apparatuur kan. Maar je dwaalt snel af omdat er zo veel te zien is. Ik adviseer een hotel te boeken en meerdere dagen te gaan.” Bosch is naar eigen zeggen nog niet in de markt voor tele-matica en equipment om camera- en radarsystemen mee te kalibreren. “Dat is voor mij echt nog een brug te ver, over een paar jaar misschien.” 

Gaat wel

Wie: Arjo van Dijk uit Lunteren
Zoekt: Diagnose in the cloud
“Als de werkzaamheden het toelaten ga ik er zeker naartoe”, zegt Arjo van Dijk van Van Dijk Autotechniek in Lunteren. “Je kunt je er een week vermaken, maar meestal rijd ik er ’s morgens vroeg naartoe en aan het einde van de dag weer terug.” Van Dijk hoopt in Frankfurt vooral meer te weten te komen over diagnosesystemen die vanuit de cloud werken. “Je leest overal dat testkasten op termijn overbodig worden en dat je straks volledig vanaf de servers van autofabrikanten en aanbieders van diagnosesystemen kunt werken. Ik ben benieuwd wat hiervan al te zien is in Frankfurt. Verder ben ik me aan het oriënteren op een garageconcept. De meeste concepten die in Nederland actief zijn, staan daar ook. Verder vind ik tuningsoftware interessant.” 

Automechanika wat is waar te doen?

De 24e editie van de vakbeurs Automechanika vindt plaats in de Messe Frankfurt van 13 tot en met 17
september. De beursvloer (bijna 500 duizend vierkante meter) herbergt 4.600 exposanten en een verwacht bezoekersaantal van 138 duizend mensen.

Hal 8, 9, 10 en 11: reparatie & onderhoud
De twee grootste hallen van de beurs (Hal 8 en Hal 9), een deel van de kleinste (Hal 10) en de nieuwe Hal 11 worden in beslag genomen door fabrikanten en leveranciers van werkplaatsinrichting, equipment en gereedschap. Daarnaast zijn er de lakken- en smeermiddelen-leveranciers en afvalstoffeninzamelaars te vinden.  

Hal 11 eerste verdieping en Hal 9 eerste verdieping: management & digital solutions
In deze hallen staan voornamelijk dienstverlenende bedrijven, zoals aanbieders van garagesoftware, werkplaatsformules, websitebouwers, opleidingsinstituten, financiële dienstverleners, mobiliteitsconcepten en architecten en aannemers van autobedrijven.

Buiten: carwash, care & reconditioning
Op het buitenterrein tussen Hal 9 en 10 stallen de aanbieders van wasinstallaties, poetsmiddelen, tankstations en laadinfrastructuur hun handelswaar uit.

Hal 1 tot en met 6: onderdelen & componenten
Na reparatie & onderhoud wordt het grootste deel
van de Automechanika in beslag genomen door onderdelenfabrikanten. Hier zijn naaste de grote namen Bosch, ZF-TRW, Denso, Valeo en Schaeffler ook de kleinere spelers en de aanbieders van gebruikte en gereviseerde delen te vinden. Nederland is op de verschillende verdiepingen van Hal 6 goed vertegenwoordigd met onder meer Kavo, ABS All Brake Systems en Rhenoy.  

Hal 4 eerste verdieping, en deel Agora buitenterrein: elektronica & systemen
Alles wat met elektronica, verlichting veiligheids- en comfortsystemen te maken heeft is hier te vinden.

Hal 3 eerste verdieping, Hal 4 tweede verdieping en Agora buitenterrein: accessoires & customizing
Wie in de markt is voor spoilers, wielen, tuning en retrofit infotainmentsystemen, moet deze hallen bezoeken. Maar daarnaast staan hier ook de aanbieders van tpms-sensoren en -apparatuur en autotrailerbouwers.

Festhalle: tomorrow’s service & mobility
De monumentale Festhalle is tijdens deze editie ingeruimd om een blik in de toekomst van mobiliteit en auto-onderhoud te bieden. Autofabrikanten, toeleveranciers en start-ups presenteren er producten en oplossingen die te maken hebben met connectiviteit, alternatieve aandrijflijnen, zelfrijdende auto’s, mobiliteitsdiensten en slimme manieren om data te analyseren en te gebruiken. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.