Scherp schieten op hagel

Hagelschade wordt steeds meer specialistenwerk

Redactie Redactie
• Laatste update:

Klimaatverandering zorgt ervoor dat de schade door extreme hagelbuien de komende jaren gaat verdubbelen, zo meldde het Verbond van Verzekeraars onlangs op basis van eigen onderzoek. Ook de schadebranche merkt een toenemend aantal hagelschadegevallen; vorig jaar duurde het maanden totdat al deze binnengekomen schades uiteindelijk werden afgehandeld. Verzekeraar Centraal Beheer, dat al enkele jaren hagelschadecentra optuigt als de weersomstandigheden daarom vragen, lanceerde onlangs de hagelschadescanner om het afhandelingsproces te versoepelen. Bij hagelcalamiteiten worden er daar voortaan twee van ingezet. Die scanners zijn ontwikkeld door het Duitse bedrijf Adomea, in samenwerking met de wereldwijde schadehersteller CSI. In Duitsland en de Verenigde Staten worden ze al enkele jaren toegepast door diverse verzekeraars. Het systeem kan worden vervoerd en ingezet in overdekte ruimtes. Met zeventien camera’s wordt de schade, onder meer met behulp van geprojecteerde strepen in de cabine, digitaal in beeld gebracht; de data wordt vervolgens omgezet in een berekening van het schadebedrag. Het rapport is voor de schadehersteller direct beschikbaar in het programma Dispatch.

De belangrijkste drijfveer om de nieuwe techniek aan te schaffen, is snellere dienstverlening, zegt Pieter Louter, directievoorzitter van Centraal Beheer. “Met de scanner, de Miko, kan in vijf minuten de hagelschade aan een auto nauwkeurig worden vastgesteld.” De scanner zet carrosserie-reflectiebeelden om in een overzicht van de precieze plek, omvang en diepte van de deuken. Die worden op basis van grootte onderverdeeld in vier categorieën, die weer een maatstaf zijn voor de tijd die nodig is om de deuk met uitdeuken zonder spuiten te herstellen. “Een expert of hersteller zou gemiddeld 30 tot 45 minuten nodig hebben om eenzelfde soort rapport te maken”, zeg hij.

René Franke van Adomea denkt dat de scanner voor verzekeraars kosten bespaart. “Schade-experts maken een schatting en hanteren daarvoor een marge, omdat je niet alles kunt zien. Met een preciezere scan weet je dus veel beter en objectiever wat de werkelijke schade is.” Volgens hem kan met het systeem 90 procent van alle gangbare auto’s worden gescand.

Met een scanner maak je in vijf minuten een calculatie waar een expert drie kwartier voor nodig heeft.

Arnold Hagen van het gelijknamige autoschadebedrijf in Apeldoorn is blij met de nieuwe hagelschadescanner. “Je krijgt een objectieve calculatie: fraude is niet mogelijk. Soms wordt doorgereden met hagelschade en wordt die op een later moment pas gerepareerd. Dat kan niet meer: de scanner ziet ook wat oude deuken zijn. En de calculatie is zuiver: als je acht mensen een schade laat calculeren, krijg je acht keer een ander bedrag. Dat kan tot 40 procent van elkaar afwijken.”

Van tool naar lijmsysteem

Hagen mag zich met het behandelen van acht grote hagelschades in de afgelopen tien jaar specialist noemen. “We hebben binnen het AAS-netwerk een calamiteitenplan opgezet, waarbij we snel een aantal restylers kunnen inzetten. Vorig jaar juli hadden we een grote hagelbui en door dat plan hadden we de volgende ochtend al twaalf mensen beschikbaar om te gaan herstellen. In drie ploegen hebben we ongeveer zestig auto’s per week gedaan. Het werk liep door tot half december.”

De hagelschadescanner is ook in beeld bij Schadegarant, het samenwerkingsverband van vijftien verzekeraars. “Wij hebben al een overeenkomst met Adomea en gaan een scanner inzetten bij de eerstvolgende hagelcalamiteit”, zegt Schadegarant-directeur Frank van Donk. Bij hagelschadecalamiteiten wordt voor de aangesloten herstellers een afwijkend maximaal uurtarief gehanteerd, gebaseerd op de hogere ‘tariefklasse 5’. Een calamiteit betekent volume en dat volume wordt gekoppeld aan een aangepast tarief.” Dit tarief ligt volgens Van Donk in lijn met de 85 euro per uur die herstellers noemen als hagelschadetarief.

In het optimaliseren van de calculatie worden dus stappen gezet, maar hoe zit dat met het herstel zelf? Ton Wouters van het in Breda gevestigde Focwa Lite-bedrijf Car Cosmetics is gespecialiseerd in uitdeuken zonder spuiten en hagelschades. In de 22 jaar dat Wouters zich nu met hagelschades bezighoudt, is er veel veranderd. “In het begin waren er alleen uitdeuktools, maar daarna kwamen er ook lijmsystemen die in de loop der tijd steeds zijn verbeterd. De techniek is sowieso veel beter geworden, al zijn auto’s ook steeds complexer geworden.”

De meeste autoschadeherstelbedrijven schakelen zzp’ers in als er ergens een hagelbui is geweest. “Uitdeuken zonder spuiten moet je eigenlijk dagelijks doen, anders ben je er veel te lang mee bezig”, zegt Wouters. “Het is echt een apart vak, dat je minstens vijf jaar moet uitvoeren voor je er een professional in bent. Je moet het plaatwerk op een bepaalde manier krimpen en de verschillen in plaatwerk zijn tegenwoordig enorm.”

Hagelschade komt vooral vlak voor en vlak na de zomer voor, zegt Wouters. “We hebben vorig jaar een hagelschadecalamiteit gehad van bijna tweeduizend auto’s in Oss. Daar zijn we met 22 restylers bezig geweest. Het heeft drie maanden geduurd voordat alle auto’s uitgedeukt waren.” 

p14 dossiercomputer

Lichter en slapper

Autofabrikanten bewegen in de technische ontwikkelingen eigenlijk de verkeerde kant op als het om hagelschade gaat, zegt Wouters. “Het probleem is dat autofabrikanten alles lichter willen maken. Bij het overgrote deel heeft dit als gevolg dat het plaatwerk zwakker wordt. In het duurdere segment bij bijvoorbeeld Mercedes, BMW en Audi wordt gebruik gemaakt van hss-staal en van diverse legeringen aluminium die wel weer hagelbestendiger zijn. Carbon zou een optie zijn, maar is op dit moment nog onbetaalbaar. De verandering in het plaatwerk zorgt er wel voor dat er steeds meer gevraagd wordt van de restylers.” Wouters heeft niet zoveel te maken met de schadesturing door verzekeraars: als specialist wordt hij meestal door schadebedrijven ingehuurd. “Ik weet dat Schadegarant wel een calamiteitentarief hanteert.” Car Cosmetics is een van de weinige bedrijven in ons land die specifiek op hagelschade zijn gericht. Het aantal bedrijven dat zich met restyling bezighoudt, schat Wouters op een paar honderd. “De restyle-specialisten vinden dat een bepaald minimaal tarief wel nodig is, vooral omdat het zeer specialistisch werk betreft en zeer kostenbesparend is voor opdrachtgevers.”

Wouters’ Apeldoornse collega Hagen heeft geen last van druk op de tarieven: “Of ik nog wel wat verdien aan hagelschade? Van mij mag er elk jaar in de buurt een flinke hagelbui vallen. Wat je verdient, is afhankelijk van de calculatie. Over het algemeen geldt voor hagelschade een uurtarief van 85 euro. Want het is een specialisme en zo’n bui is een calamiteit.” 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Hagelschade wordt steeds meer specialistenwerk | Automotive Online
Scherp schieten op hagel

Hagelschade wordt steeds meer specialistenwerk

Redactie Redactie
• Laatste update:

Klimaatverandering zorgt ervoor dat de schade door extreme hagelbuien de komende jaren gaat verdubbelen, zo meldde het Verbond van Verzekeraars onlangs op basis van eigen onderzoek. Ook de schadebranche merkt een toenemend aantal hagelschadegevallen; vorig jaar duurde het maanden totdat al deze binnengekomen schades uiteindelijk werden afgehandeld. Verzekeraar Centraal Beheer, dat al enkele jaren hagelschadecentra optuigt als de weersomstandigheden daarom vragen, lanceerde onlangs de hagelschadescanner om het afhandelingsproces te versoepelen. Bij hagelcalamiteiten worden er daar voortaan twee van ingezet. Die scanners zijn ontwikkeld door het Duitse bedrijf Adomea, in samenwerking met de wereldwijde schadehersteller CSI. In Duitsland en de Verenigde Staten worden ze al enkele jaren toegepast door diverse verzekeraars. Het systeem kan worden vervoerd en ingezet in overdekte ruimtes. Met zeventien camera’s wordt de schade, onder meer met behulp van geprojecteerde strepen in de cabine, digitaal in beeld gebracht; de data wordt vervolgens omgezet in een berekening van het schadebedrag. Het rapport is voor de schadehersteller direct beschikbaar in het programma Dispatch.

De belangrijkste drijfveer om de nieuwe techniek aan te schaffen, is snellere dienstverlening, zegt Pieter Louter, directievoorzitter van Centraal Beheer. “Met de scanner, de Miko, kan in vijf minuten de hagelschade aan een auto nauwkeurig worden vastgesteld.” De scanner zet carrosserie-reflectiebeelden om in een overzicht van de precieze plek, omvang en diepte van de deuken. Die worden op basis van grootte onderverdeeld in vier categorieën, die weer een maatstaf zijn voor de tijd die nodig is om de deuk met uitdeuken zonder spuiten te herstellen. “Een expert of hersteller zou gemiddeld 30 tot 45 minuten nodig hebben om eenzelfde soort rapport te maken”, zeg hij.

René Franke van Adomea denkt dat de scanner voor verzekeraars kosten bespaart. “Schade-experts maken een schatting en hanteren daarvoor een marge, omdat je niet alles kunt zien. Met een preciezere scan weet je dus veel beter en objectiever wat de werkelijke schade is.” Volgens hem kan met het systeem 90 procent van alle gangbare auto’s worden gescand.

Met een scanner maak je in vijf minuten een calculatie waar een expert drie kwartier voor nodig heeft.

Arnold Hagen van het gelijknamige autoschadebedrijf in Apeldoorn is blij met de nieuwe hagelschadescanner. “Je krijgt een objectieve calculatie: fraude is niet mogelijk. Soms wordt doorgereden met hagelschade en wordt die op een later moment pas gerepareerd. Dat kan niet meer: de scanner ziet ook wat oude deuken zijn. En de calculatie is zuiver: als je acht mensen een schade laat calculeren, krijg je acht keer een ander bedrag. Dat kan tot 40 procent van elkaar afwijken.”

Van tool naar lijmsysteem

Hagen mag zich met het behandelen van acht grote hagelschades in de afgelopen tien jaar specialist noemen. “We hebben binnen het AAS-netwerk een calamiteitenplan opgezet, waarbij we snel een aantal restylers kunnen inzetten. Vorig jaar juli hadden we een grote hagelbui en door dat plan hadden we de volgende ochtend al twaalf mensen beschikbaar om te gaan herstellen. In drie ploegen hebben we ongeveer zestig auto’s per week gedaan. Het werk liep door tot half december.”

De hagelschadescanner is ook in beeld bij Schadegarant, het samenwerkingsverband van vijftien verzekeraars. “Wij hebben al een overeenkomst met Adomea en gaan een scanner inzetten bij de eerstvolgende hagelcalamiteit”, zegt Schadegarant-directeur Frank van Donk. Bij hagelschadecalamiteiten wordt voor de aangesloten herstellers een afwijkend maximaal uurtarief gehanteerd, gebaseerd op de hogere ‘tariefklasse 5’. Een calamiteit betekent volume en dat volume wordt gekoppeld aan een aangepast tarief.” Dit tarief ligt volgens Van Donk in lijn met de 85 euro per uur die herstellers noemen als hagelschadetarief.

In het optimaliseren van de calculatie worden dus stappen gezet, maar hoe zit dat met het herstel zelf? Ton Wouters van het in Breda gevestigde Focwa Lite-bedrijf Car Cosmetics is gespecialiseerd in uitdeuken zonder spuiten en hagelschades. In de 22 jaar dat Wouters zich nu met hagelschades bezighoudt, is er veel veranderd. “In het begin waren er alleen uitdeuktools, maar daarna kwamen er ook lijmsystemen die in de loop der tijd steeds zijn verbeterd. De techniek is sowieso veel beter geworden, al zijn auto’s ook steeds complexer geworden.”

De meeste autoschadeherstelbedrijven schakelen zzp’ers in als er ergens een hagelbui is geweest. “Uitdeuken zonder spuiten moet je eigenlijk dagelijks doen, anders ben je er veel te lang mee bezig”, zegt Wouters. “Het is echt een apart vak, dat je minstens vijf jaar moet uitvoeren voor je er een professional in bent. Je moet het plaatwerk op een bepaalde manier krimpen en de verschillen in plaatwerk zijn tegenwoordig enorm.”

Hagelschade komt vooral vlak voor en vlak na de zomer voor, zegt Wouters. “We hebben vorig jaar een hagelschadecalamiteit gehad van bijna tweeduizend auto’s in Oss. Daar zijn we met 22 restylers bezig geweest. Het heeft drie maanden geduurd voordat alle auto’s uitgedeukt waren.” 

p14 dossiercomputer

Lichter en slapper

Autofabrikanten bewegen in de technische ontwikkelingen eigenlijk de verkeerde kant op als het om hagelschade gaat, zegt Wouters. “Het probleem is dat autofabrikanten alles lichter willen maken. Bij het overgrote deel heeft dit als gevolg dat het plaatwerk zwakker wordt. In het duurdere segment bij bijvoorbeeld Mercedes, BMW en Audi wordt gebruik gemaakt van hss-staal en van diverse legeringen aluminium die wel weer hagelbestendiger zijn. Carbon zou een optie zijn, maar is op dit moment nog onbetaalbaar. De verandering in het plaatwerk zorgt er wel voor dat er steeds meer gevraagd wordt van de restylers.” Wouters heeft niet zoveel te maken met de schadesturing door verzekeraars: als specialist wordt hij meestal door schadebedrijven ingehuurd. “Ik weet dat Schadegarant wel een calamiteitentarief hanteert.” Car Cosmetics is een van de weinige bedrijven in ons land die specifiek op hagelschade zijn gericht. Het aantal bedrijven dat zich met restyling bezighoudt, schat Wouters op een paar honderd. “De restyle-specialisten vinden dat een bepaald minimaal tarief wel nodig is, vooral omdat het zeer specialistisch werk betreft en zeer kostenbesparend is voor opdrachtgevers.”

Wouters’ Apeldoornse collega Hagen heeft geen last van druk op de tarieven: “Of ik nog wel wat verdien aan hagelschade? Van mij mag er elk jaar in de buurt een flinke hagelbui vallen. Wat je verdient, is afhankelijk van de calculatie. Over het algemeen geldt voor hagelschade een uurtarief van 85 euro. Want het is een specialisme en zo’n bui is een calamiteit.” 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.