Automotive top 20 Personality`s 1996-2016

Zij gaven de branche kleur

Redactie Redactie
• Laatste update:
Commissaris van de Koning Jaap Smit overhandigt het predicaat 'Koninklijk' aan Evert en Eric Louwman (Foto: Sander Stoepker)

20 Arjen de Jong

Voormalig directeur BMW Group Nederland

Deze voormalige directeur van BMW is volgens de jury een eeuwig enfant terrible, die als bestuurder door roeien en ruiten ging en als directeur bovenop het netwerk zat. “Top hoe hij de hagelschade tot een commercieel succes wist om te buigen”, zegt Burgman. “Hij schudde ook de RAI Vereniging op”, zegt De Geus.

19 Rob Oudshoorn

Voormalig ceo Vredestein en lid RvB Pon Holdings

Mag volgens de jury en de bezoekers van Automotive-online niet ontbreken in de lijst. Hij zette zich onder andere bij Vredestein in voor een verdere professionalisering van de bandenbranche. “Het is knap hoe hij Vredestein in rustig vaar-water heeft weten te krijgen”, aldus Spies.

Geen plek voor leasedirecteuren

In onze lijst ontbreken leasedirecteuren zoals Hans Blink, Berno Kleinherenbrink, Freddy Hollander en John Spies. Zowel publiek als jury zet ze (soms net) buiten de top 20. Volgens Spies niet verwonderlijk. “Welke innovaties zijn er in de afgelopen twintig jaar nu eigenlijk geweest in de leasebranche? Eigenlijk geen. Leasemaatschappijen zijn meer klant dan onderdeel van de automotive. Ik denk dat dat bijgedragen heeft aan het ontbreken van leasetoppers.”

18 Victor Muller

Oprichter Spyker Cars en voormalige eigenaar Saab

Van charlatan tot redder van Trollhättan – de meningen over Victor Muller zijn verdeeld, ook bij de jury. Maar zijn avonturen met Saab en Spyker hebben de afgelopen 20 jaar kleur gegeven. En dit jaar stond hij met Spyker gewoon weer in Genève. “Hij is hoe dan ook een personality, ook buiten Nederland”, zegt Burgman.

17 Paul de Vries

Oprichter Nieuweautokopen.nl

Met Nieuweautokopen.nl veranderde hij het denken over de online verkoop van auto’s. Zijn project kent een lange aanloop en wist te overleven, in tegenstelling tot Autobytel (zie pagina 68). Onder de vleugels van Ebay is Europa het volgende portaal. Spies verwacht dat het succes niet uitblijft. “Hij heeft visie en durf getoond. Daarvoor is hij beloond.” De Geus vindt zijn vastberadenheid mooi.“

16 Carel Bikkers

Voormalige directeur van Kwik-Fit

Bikkers was een van de eersten die begreep hoe je met een bandenformule de zakelijke markt kan bedienen. “Kwik-Fit was toch het bedrijf van de schoorsteenvegers. Dat heeft Carel goed weten om te buigen. Hij daagde de branche uit door zich op de zakelijke markt te richten. Daarmee leek hij een roepende in de woestijn. Toch bleek het de weg naar succes”, zegt Spies. Heidstra: “Hij verkocht niet vier, maar vijf wielen. Want ook met het reservewiel moest geld verdiend worden.”

15 Eric Berkhof

DGA Van Mossel

Dealerholding Van Mossel groeide onder leiding van Berkhof uit tot een van de grootste van Nederland. Maar bovenal zijn jury en lezers onder de indruk van de samenwerking met Ben Mandemakers, met wie hij in no-time een leasegigant bouwde, inmiddels de op vier na grootste leasemaatschappij van Nederland. “Als we over een paar jaar een nieuwe lijst samenstellen, zou Berkhof zomaar een stuk hoger kunnen staan”, verwacht De Geus.

14 Leo Knijn

Voormalig voorzitter Bovag Autodealers, directeur Van Kooy Mercedes

Hij was als NDA-voorzitter een van de initiatoren van het roemruchte rapport van Coopers & Lybrand uit 1998. Dit rapport – dat volgens Burgman ook door de top van de fabrikanten aandachtig gelezen werd – heeft nog altijd niet aan actualiteit ingeboet. Daarnaast wist Knijn de dealers op hun dealerdag als geen ander te boeien en te inspireren. Als dealer kende hij wisselend succes. “Misschien had hij niet de juiste mensen om zich heen”, concludeert Spies.

13 Frits Kroymans

Oprichter Kroymans Corporation

De opkomst en ondergang van zijn concern behoort tot de belangrijkste gebeurtenissen in twintig jaar automotive. In de hoogtijdagen was het Kroymansimperium een serieuze marktfactor. “Ik heb hem altijd gewaarschuwd dat hij kapot zou gaan aan verkeerde mensen in zijn bedrijf die hele weilanden volzetten met auto’s om hun bonussen te scoren”, constateert Spies. Ondanks het faillissement mag Kroymans niet ontbreken. De Geus: “Alleen al zoals hij Kia in Nederland groot heeft gemaakt, verdient respect.”

12 Ton Vestering

Oprichter VWE

Zijn bedrijf VWE begon als occasionimporteur, maar groeide uit tot belangrijke dataleverancier. Daarmee heeft Vestering veel invloed gehad op de manier waarop de autobranche met data omgaat. “Hij had als een van de eersten door dat data steeds belangrijker werd”, zegt Burgman, die verder de Noord-Hollandse nuchterheid van Vestering roemt. “Hij is groot geworden op de Utrechtse Automarkt, waar hij de RDW-processen goed leerde kennen,” aldus De Geus.

11 Huub van de Coolwijk

Voormalig directeur DAF/DaimlerChrysler

De voormalig directeur van onder andere DAF en DaimlerChrysler werd mede dankzij zijn grote verdiensten voor de RAI Vereniging geridderd tot officier in de orde van Oranje-Nassau. (lees ook het interview met Van de Coolwijk en Sander Janssen, verkoopdirecteur bij Opel en Automotive Talent of the Year, pagina 6). “Huub was een mediagenieke, charismatische leider met veel aanzien”, aldus De Geus.

10 Wijnand Pon

Enig aandeelhouder Pon Holdings

Treedt nauwelijks op de voorgrond, maar drukte met zijn bedrijf een enorm stempel op de Nederlandse autobranche en bouwde het concern uit tot een internationaal conglomeraat. De jury heeft eigenlijk geen idee wie Wijnand Pon precies is. Burgman: “Een mediaperformance heeft hij niet. Dat neemt niet weg dat zijn invloed enorm is.”

De jury

Koos Burgman gaf ruim twintig jaar leiding aan de Bovag. Tegenwoordig is hij onder meer bestuurslid van de Vereniging Elektrische Rijders (VER).

Leon Andriessen startte 38 jaar geleden de Andriessen Groep, een van Nederlands grootste equipmentleveranciers. Daarnaast was hij vijftien jaar lang bestuurslid van de RAI Vereniging afdeling Autovak en vier jaar president van de Europese equipment branchevereniging Egea.

Wijnand de Geus werkt al ongeveer dertig jaar voor diverse brancheverenigingen, waaronder de VNA en Bovag. De laatste twaalf jaar is hij secretaris van de afdeling Auto’s bij RAI Vereniging.

John Spies was ruim 35 jaar actief in de leasewereld, de laatste 12 jaar als ceo van ING Car Lease/Alphabet. Ook was hij voorzitter van vereniging ROB-Net (datauitwisseling tussen leasemaatschappijen en klanten). Hij startte in 2015 advies- en coachingpraktijk S-Point Consultancy.

Jelle Heidstra was tussen 2007 en 2013 hoofdredacteur van Automotive. Inmiddels is hij directeur van Automotiveuitgever Mobility Media. Luberto van Buiten (juryvoorzitter) werkt sinds 2006 bij Automotive. Eerst als adjunct-hoofdredacteur, nu als hoofdredacteur.

Beoordeling

Zowel lezers van Automotive als de jury is gevraagd om te stemmen. Bijna 450 lezers van Automotive brachten online hun stem uit (zij beoordeelden een shortlist van 50 kandidaten). Deze stem telde voor een derde mee. De stem van de jury telde voor twee derde mee.

In memoriam

Naast Johan Grünfeld haalden nog twee automotive mannen de top 50-longlist waaruit de top 20 is samengesteld: Ron Wensink (foto boven) en Hans Laman. Laman was ceo van Motorhuis toen het bedrijf begin deze eeuw zijn multimerkdealervestigingen opende. “Ik wist niet wat ik zag”, zei Burgman. “Het was verwarrend, maar zeker ook grensverleggend. Helaas voor Motorhuis bleek het niet de winnende strategie.” Over Wensink is de jury het snel eens: een uitstekende dealer die al heel snel het belang van aftersales wist in te schatten. “Kijk eens naar wat voor prachtig bedrijf hij heeft opgebouwd. Dat verdient complimenten. Een topondernemer.”

9 Frans van Heck

Oprichter van Van Heck

Hij leerde de branche dat je niet alleen onderdelen moet leveren, maar dat service de belangrijkste factor is voor een succesvolle business. Hij heeft zijn negende plek te danken aan de enorme invloed die hij heeft gehad bij de professionalisering van de Nederlandse aftermarket. “Ik kan me nog goed herinneren hoe hij het RAI-hoofdbestuur de les kon lezen. En vergeet niet: ook internationaal was zijn invloed groot als voorzitter van de Figiefa”, herinnert Andriessen zich.

8 Henk Rottinghuis

Voormalig ceo Pon Holdings

De voormalig bestuursvoorzitter bij Pon en de man met een uitgesproken visie. Niet alleen op het retaillandschap, maar ook op aftersales. Onder zijn leiding groeiden de Pon-merken uit tot dominante spelers in Nederland. “Rottinghuis had veel invloed en gebruikte dat om zijn visie uit te kunnen rollen”, stelt De Geus.

7 Rolf Lauret

Grondlegger Autobinck

Lauret zag altijd kansen die anderen niet zagen. Van de import van Mazda’s in Nederland toen auto’s nog geen gemeengoed waren, tot de uitbreiding naar Centraal- en Oost-Europa vlak na de val van de muur. Daarnaast groeide de onderdelentak uit tot een van de twee grootste spelers in Nederland. Van Buiten: “Niet alleen oprichter van een van de gezichtsbepalende Nederlandse autoholdings, maar ook een aardige man. Door de positie in Oost-Europa en de leaseen onderdelentak ligt er een sterk fundament voor de toekomst. Ook zonder Hyundai.”

6 Johan Grünfeld

Voormalig directeur Volvo-dealer De Beemd

De op jonge leeftijd overleden Grünfeld was een visionair die zijn tijd wellicht iets vooruit was. Maar zijn manier van denken en handelen hebben een enorme impact gehad op het Nederlandse dealerlandschap. Vooral vanwege de scheiding tussen sales en aftersales en de multifunctionele showroom. “Succes kan wel eens te vroeg komen”, stelt De Geus. “Maar hij zette zelfs bij de traditioneel conservatieve fabrikanten mensen aan het denken.”

5 Jaap Timmer

Voormalig voorzitter van onder andere Euroda (Opel dealervereniging), ECD (European Car Dealers) en lid van de Supervisory Board van Opel (2010-2013)

Jaap Timmer kent iedereen en iedereen kent Jaap Timmer. Een rasbestuurder die ongelofelijk veel voor elkaar heeft weten te krijgen. Zo wist hij overal in Europa dealers te verenigen. Het leverde hem zelfs een plek op in de top van Opel, waardoor de dealers midden in de crisis een stem hadden die gehoord werd door de Opeldirectie. “Jaap had een scherp oog voor het collectieve belang.”

4 Henk van der Kwast

CEO Stern Groep

Met Stern is Van der Kwast al jaren toonaangevend in het dealerlandschap, zo vonden heel veel bedrijven in de afgelopen jaren onderdak bij Stern. In de komende jaren wil hij vooral groeien met de leasedivisie. “Niet alles wat hij aanraakt verandert in goud, maar Stern is zeker het voorbeeld van een winnende dealerstrategie”, zegt Burgman, die ook zijn invloed op de groei van Bovemij noemt. “Dat was een huzarenstukje.”

3 Adriaan Roggeveen

Voormalig directeur Van Heck (Sator)

Roggeveen is de nestor van de Nederlandse onderdelendistributie en zijn invloed was en is groot, onder meer door zijn commissariaten bij Stern en onderdelenfabrikant Brink. Andriessen. “Hij perfectioneerde de strategie van zijn leermeester Frans van Heck.” In de afgelopen jaren schudde Roggeveen de markt op door bijna al zijn grote afnemers op te kopen en zo eindelijk tot de gewenste voorwaartse integratie te komen. “Hoe de markt er nu uitziet, is voor een groot deel zijn verdienste”, zegt De Geus.

2 Wim van der Leegte

Eigenaar en voormalig presidentdirecteur VDL Groep

De runner-up in deze lijst is de man die de Nederlandse auto-industrie eigenhandig overeind wist te houden door de aankoop van Nedcar. Inmiddels rollen er duizenden Mini’s van de band in Born en is VDL een belangrijke toeleverancier van grote autofabrikanten. Andriessen: “Hij is een ongelooflijke verdediger van de Nederlandse maakindustrie. Dat bleef lang onbekend, maar hij deed voor Nedcar al veel voor Volvo en DAF. Een geweldige persoonlijkheid.”

1 Evert Louwman

President-directeur Louwman Group (1969-2010) en grondlegger van het Louwman Museum.

Onder zijn leiding groeide Louwman Group uit tot een zeer winstgevend en uitermate solide onderneming. Louwman is een netwerker pur sang, wat hem een directe lijn met Toyota-ceo Toyoda heeft opgeleverd. “Mede daardoor is Louwman nog altijd een van de meest succesvolle privé-importeurs van Europa”, aldus de jury. “Met het Louwman Museum heeft hij de Nederlandse autobranche een uniek clubhuis gegeven met misschien wel de mooiste privécollectie ter wereld. Hij ontving er de zeer prestigieuze FIA Heritage-award voor. De naam Louwman staat dankzij de inspanningen van Evert Louwman synoniem voor auto’s en de Nederlandse autobranche.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Zij gaven de branche kleur | Automotive Online
Automotive top 20 Personality`s 1996-2016

Zij gaven de branche kleur

Redactie Redactie
• Laatste update:
Commissaris van de Koning Jaap Smit overhandigt het predicaat 'Koninklijk' aan Evert en Eric Louwman (Foto: Sander Stoepker)

20 Arjen de Jong

Voormalig directeur BMW Group Nederland

Deze voormalige directeur van BMW is volgens de jury een eeuwig enfant terrible, die als bestuurder door roeien en ruiten ging en als directeur bovenop het netwerk zat. “Top hoe hij de hagelschade tot een commercieel succes wist om te buigen”, zegt Burgman. “Hij schudde ook de RAI Vereniging op”, zegt De Geus.

19 Rob Oudshoorn

Voormalig ceo Vredestein en lid RvB Pon Holdings

Mag volgens de jury en de bezoekers van Automotive-online niet ontbreken in de lijst. Hij zette zich onder andere bij Vredestein in voor een verdere professionalisering van de bandenbranche. “Het is knap hoe hij Vredestein in rustig vaar-water heeft weten te krijgen”, aldus Spies.

Geen plek voor leasedirecteuren

In onze lijst ontbreken leasedirecteuren zoals Hans Blink, Berno Kleinherenbrink, Freddy Hollander en John Spies. Zowel publiek als jury zet ze (soms net) buiten de top 20. Volgens Spies niet verwonderlijk. “Welke innovaties zijn er in de afgelopen twintig jaar nu eigenlijk geweest in de leasebranche? Eigenlijk geen. Leasemaatschappijen zijn meer klant dan onderdeel van de automotive. Ik denk dat dat bijgedragen heeft aan het ontbreken van leasetoppers.”

18 Victor Muller

Oprichter Spyker Cars en voormalige eigenaar Saab

Van charlatan tot redder van Trollhättan – de meningen over Victor Muller zijn verdeeld, ook bij de jury. Maar zijn avonturen met Saab en Spyker hebben de afgelopen 20 jaar kleur gegeven. En dit jaar stond hij met Spyker gewoon weer in Genève. “Hij is hoe dan ook een personality, ook buiten Nederland”, zegt Burgman.

17 Paul de Vries

Oprichter Nieuweautokopen.nl

Met Nieuweautokopen.nl veranderde hij het denken over de online verkoop van auto’s. Zijn project kent een lange aanloop en wist te overleven, in tegenstelling tot Autobytel (zie pagina 68). Onder de vleugels van Ebay is Europa het volgende portaal. Spies verwacht dat het succes niet uitblijft. “Hij heeft visie en durf getoond. Daarvoor is hij beloond.” De Geus vindt zijn vastberadenheid mooi.“

16 Carel Bikkers

Voormalige directeur van Kwik-Fit

Bikkers was een van de eersten die begreep hoe je met een bandenformule de zakelijke markt kan bedienen. “Kwik-Fit was toch het bedrijf van de schoorsteenvegers. Dat heeft Carel goed weten om te buigen. Hij daagde de branche uit door zich op de zakelijke markt te richten. Daarmee leek hij een roepende in de woestijn. Toch bleek het de weg naar succes”, zegt Spies. Heidstra: “Hij verkocht niet vier, maar vijf wielen. Want ook met het reservewiel moest geld verdiend worden.”

15 Eric Berkhof

DGA Van Mossel

Dealerholding Van Mossel groeide onder leiding van Berkhof uit tot een van de grootste van Nederland. Maar bovenal zijn jury en lezers onder de indruk van de samenwerking met Ben Mandemakers, met wie hij in no-time een leasegigant bouwde, inmiddels de op vier na grootste leasemaatschappij van Nederland. “Als we over een paar jaar een nieuwe lijst samenstellen, zou Berkhof zomaar een stuk hoger kunnen staan”, verwacht De Geus.

14 Leo Knijn

Voormalig voorzitter Bovag Autodealers, directeur Van Kooy Mercedes

Hij was als NDA-voorzitter een van de initiatoren van het roemruchte rapport van Coopers & Lybrand uit 1998. Dit rapport – dat volgens Burgman ook door de top van de fabrikanten aandachtig gelezen werd – heeft nog altijd niet aan actualiteit ingeboet. Daarnaast wist Knijn de dealers op hun dealerdag als geen ander te boeien en te inspireren. Als dealer kende hij wisselend succes. “Misschien had hij niet de juiste mensen om zich heen”, concludeert Spies.

13 Frits Kroymans

Oprichter Kroymans Corporation

De opkomst en ondergang van zijn concern behoort tot de belangrijkste gebeurtenissen in twintig jaar automotive. In de hoogtijdagen was het Kroymansimperium een serieuze marktfactor. “Ik heb hem altijd gewaarschuwd dat hij kapot zou gaan aan verkeerde mensen in zijn bedrijf die hele weilanden volzetten met auto’s om hun bonussen te scoren”, constateert Spies. Ondanks het faillissement mag Kroymans niet ontbreken. De Geus: “Alleen al zoals hij Kia in Nederland groot heeft gemaakt, verdient respect.”

12 Ton Vestering

Oprichter VWE

Zijn bedrijf VWE begon als occasionimporteur, maar groeide uit tot belangrijke dataleverancier. Daarmee heeft Vestering veel invloed gehad op de manier waarop de autobranche met data omgaat. “Hij had als een van de eersten door dat data steeds belangrijker werd”, zegt Burgman, die verder de Noord-Hollandse nuchterheid van Vestering roemt. “Hij is groot geworden op de Utrechtse Automarkt, waar hij de RDW-processen goed leerde kennen,” aldus De Geus.

11 Huub van de Coolwijk

Voormalig directeur DAF/DaimlerChrysler

De voormalig directeur van onder andere DAF en DaimlerChrysler werd mede dankzij zijn grote verdiensten voor de RAI Vereniging geridderd tot officier in de orde van Oranje-Nassau. (lees ook het interview met Van de Coolwijk en Sander Janssen, verkoopdirecteur bij Opel en Automotive Talent of the Year, pagina 6). “Huub was een mediagenieke, charismatische leider met veel aanzien”, aldus De Geus.

10 Wijnand Pon

Enig aandeelhouder Pon Holdings

Treedt nauwelijks op de voorgrond, maar drukte met zijn bedrijf een enorm stempel op de Nederlandse autobranche en bouwde het concern uit tot een internationaal conglomeraat. De jury heeft eigenlijk geen idee wie Wijnand Pon precies is. Burgman: “Een mediaperformance heeft hij niet. Dat neemt niet weg dat zijn invloed enorm is.”

De jury

Koos Burgman gaf ruim twintig jaar leiding aan de Bovag. Tegenwoordig is hij onder meer bestuurslid van de Vereniging Elektrische Rijders (VER).

Leon Andriessen startte 38 jaar geleden de Andriessen Groep, een van Nederlands grootste equipmentleveranciers. Daarnaast was hij vijftien jaar lang bestuurslid van de RAI Vereniging afdeling Autovak en vier jaar president van de Europese equipment branchevereniging Egea.

Wijnand de Geus werkt al ongeveer dertig jaar voor diverse brancheverenigingen, waaronder de VNA en Bovag. De laatste twaalf jaar is hij secretaris van de afdeling Auto’s bij RAI Vereniging.

John Spies was ruim 35 jaar actief in de leasewereld, de laatste 12 jaar als ceo van ING Car Lease/Alphabet. Ook was hij voorzitter van vereniging ROB-Net (datauitwisseling tussen leasemaatschappijen en klanten). Hij startte in 2015 advies- en coachingpraktijk S-Point Consultancy.

Jelle Heidstra was tussen 2007 en 2013 hoofdredacteur van Automotive. Inmiddels is hij directeur van Automotiveuitgever Mobility Media. Luberto van Buiten (juryvoorzitter) werkt sinds 2006 bij Automotive. Eerst als adjunct-hoofdredacteur, nu als hoofdredacteur.

Beoordeling

Zowel lezers van Automotive als de jury is gevraagd om te stemmen. Bijna 450 lezers van Automotive brachten online hun stem uit (zij beoordeelden een shortlist van 50 kandidaten). Deze stem telde voor een derde mee. De stem van de jury telde voor twee derde mee.

In memoriam

Naast Johan Grünfeld haalden nog twee automotive mannen de top 50-longlist waaruit de top 20 is samengesteld: Ron Wensink (foto boven) en Hans Laman. Laman was ceo van Motorhuis toen het bedrijf begin deze eeuw zijn multimerkdealervestigingen opende. “Ik wist niet wat ik zag”, zei Burgman. “Het was verwarrend, maar zeker ook grensverleggend. Helaas voor Motorhuis bleek het niet de winnende strategie.” Over Wensink is de jury het snel eens: een uitstekende dealer die al heel snel het belang van aftersales wist in te schatten. “Kijk eens naar wat voor prachtig bedrijf hij heeft opgebouwd. Dat verdient complimenten. Een topondernemer.”

9 Frans van Heck

Oprichter van Van Heck

Hij leerde de branche dat je niet alleen onderdelen moet leveren, maar dat service de belangrijkste factor is voor een succesvolle business. Hij heeft zijn negende plek te danken aan de enorme invloed die hij heeft gehad bij de professionalisering van de Nederlandse aftermarket. “Ik kan me nog goed herinneren hoe hij het RAI-hoofdbestuur de les kon lezen. En vergeet niet: ook internationaal was zijn invloed groot als voorzitter van de Figiefa”, herinnert Andriessen zich.

8 Henk Rottinghuis

Voormalig ceo Pon Holdings

De voormalig bestuursvoorzitter bij Pon en de man met een uitgesproken visie. Niet alleen op het retaillandschap, maar ook op aftersales. Onder zijn leiding groeiden de Pon-merken uit tot dominante spelers in Nederland. “Rottinghuis had veel invloed en gebruikte dat om zijn visie uit te kunnen rollen”, stelt De Geus.

7 Rolf Lauret

Grondlegger Autobinck

Lauret zag altijd kansen die anderen niet zagen. Van de import van Mazda’s in Nederland toen auto’s nog geen gemeengoed waren, tot de uitbreiding naar Centraal- en Oost-Europa vlak na de val van de muur. Daarnaast groeide de onderdelentak uit tot een van de twee grootste spelers in Nederland. Van Buiten: “Niet alleen oprichter van een van de gezichtsbepalende Nederlandse autoholdings, maar ook een aardige man. Door de positie in Oost-Europa en de leaseen onderdelentak ligt er een sterk fundament voor de toekomst. Ook zonder Hyundai.”

6 Johan Grünfeld

Voormalig directeur Volvo-dealer De Beemd

De op jonge leeftijd overleden Grünfeld was een visionair die zijn tijd wellicht iets vooruit was. Maar zijn manier van denken en handelen hebben een enorme impact gehad op het Nederlandse dealerlandschap. Vooral vanwege de scheiding tussen sales en aftersales en de multifunctionele showroom. “Succes kan wel eens te vroeg komen”, stelt De Geus. “Maar hij zette zelfs bij de traditioneel conservatieve fabrikanten mensen aan het denken.”

5 Jaap Timmer

Voormalig voorzitter van onder andere Euroda (Opel dealervereniging), ECD (European Car Dealers) en lid van de Supervisory Board van Opel (2010-2013)

Jaap Timmer kent iedereen en iedereen kent Jaap Timmer. Een rasbestuurder die ongelofelijk veel voor elkaar heeft weten te krijgen. Zo wist hij overal in Europa dealers te verenigen. Het leverde hem zelfs een plek op in de top van Opel, waardoor de dealers midden in de crisis een stem hadden die gehoord werd door de Opeldirectie. “Jaap had een scherp oog voor het collectieve belang.”

4 Henk van der Kwast

CEO Stern Groep

Met Stern is Van der Kwast al jaren toonaangevend in het dealerlandschap, zo vonden heel veel bedrijven in de afgelopen jaren onderdak bij Stern. In de komende jaren wil hij vooral groeien met de leasedivisie. “Niet alles wat hij aanraakt verandert in goud, maar Stern is zeker het voorbeeld van een winnende dealerstrategie”, zegt Burgman, die ook zijn invloed op de groei van Bovemij noemt. “Dat was een huzarenstukje.”

3 Adriaan Roggeveen

Voormalig directeur Van Heck (Sator)

Roggeveen is de nestor van de Nederlandse onderdelendistributie en zijn invloed was en is groot, onder meer door zijn commissariaten bij Stern en onderdelenfabrikant Brink. Andriessen. “Hij perfectioneerde de strategie van zijn leermeester Frans van Heck.” In de afgelopen jaren schudde Roggeveen de markt op door bijna al zijn grote afnemers op te kopen en zo eindelijk tot de gewenste voorwaartse integratie te komen. “Hoe de markt er nu uitziet, is voor een groot deel zijn verdienste”, zegt De Geus.

2 Wim van der Leegte

Eigenaar en voormalig presidentdirecteur VDL Groep

De runner-up in deze lijst is de man die de Nederlandse auto-industrie eigenhandig overeind wist te houden door de aankoop van Nedcar. Inmiddels rollen er duizenden Mini’s van de band in Born en is VDL een belangrijke toeleverancier van grote autofabrikanten. Andriessen: “Hij is een ongelooflijke verdediger van de Nederlandse maakindustrie. Dat bleef lang onbekend, maar hij deed voor Nedcar al veel voor Volvo en DAF. Een geweldige persoonlijkheid.”

1 Evert Louwman

President-directeur Louwman Group (1969-2010) en grondlegger van het Louwman Museum.

Onder zijn leiding groeide Louwman Group uit tot een zeer winstgevend en uitermate solide onderneming. Louwman is een netwerker pur sang, wat hem een directe lijn met Toyota-ceo Toyoda heeft opgeleverd. “Mede daardoor is Louwman nog altijd een van de meest succesvolle privé-importeurs van Europa”, aldus de jury. “Met het Louwman Museum heeft hij de Nederlandse autobranche een uniek clubhuis gegeven met misschien wel de mooiste privécollectie ter wereld. Hij ontving er de zeer prestigieuze FIA Heritage-award voor. De naam Louwman staat dankzij de inspanningen van Evert Louwman synoniem voor auto’s en de Nederlandse autobranche.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.