Automotive Nationaal Congres 2020: vol met innovatie

Umparken im kopf, jezelf opnieuw uitvinden, of gewoon zijn

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ze stromen al vroeg binnen, de bijna zeshonderd deelnemers aan het Automotive Nationaal Congres 2020. Op woensdag 19 mei is het in de Philharmonie in Haarlem al vanaf 9 uur gezellig druk en stipt om 10 uur kan dagvoorzitter Roelof Hemmen iedereen welkom heten. Met dit congres viert vakblad Automotive zijn twintigjarig bestaan, een mooie gelegenheid om terug te kijken op de gebeurtenissen in de autobranche vanaf 1996. Maar er wordt ook vooruit gekeken naar 2020. Dat lijkt dichtbij, maar de veranderingen die op dit moment gaande zijn, voltrekken zich in een moordend tempo. Neem bijvoorbeeld de zelfrijdende auto. Daar wordt al veel mee geëxperimenteerd. “Denk niet dat dit de verre toekomst is”, zegt Andy Whitehair, director motors bij Ebay. “Ze zullen in 2020 al op de weg verschijnen. Misschien in afgeschermde gebieden, maar toch. Alle autofabrikanten investeren nu al in deze techniek.” Whitehair, die als eerste spreker op het podium verschijnt, ziet snelle veranderingen in consumentengedrag. “De verwachtingen waar u als autobedrijven mee te maken hebt, ontwikkelt de consument bij andere retailers, in andere sectoren.” Whitehair laat een grafiek zien. “Dit onderzoek laat zien dat oudere mensen in het aankoopproces onderhandelen over de prijs. Maar jongeren onderhandelen niet. They don't like it. Ze betalen gewoon de prijs die gevraagd wordt, of ze zien van de koop af.”

E-hub

Het gebeurt niet elke dag dat ceo Janus Smalbraak van Pon Holdings in het openbaar spreekt. Smalbraak realiseert zich de problemen die ontstaan door toenemende urbanisatie en congestie. Hij realiseert zich ook dat Pon mede bijdraagt aan die problemen, want het bedrijf verkoopt 100 duizend auto's per jaar, zegt hij. “Maar we verkopen ook fietsen en e-bikes. Steeds vaker worden die ingezet als alternatief voor de auto.” Ook is Pon aandeelhouder van het consultancybureau Next, dat overheden helpt bij het oplossen van logistieke problemen. De nieuwste stap naar de toekomst is de deelname van Pon Holdings in The Olympic in Amsterdam. Onder deze naam worden de oude Citroën-gebouwen aan het Olympiaplein verbouwd tot een verzameling van woningen en bedrijven. “De locatie van deze panden is geweldig, tussen de A10 en het centrum van Amsterdam. We willen hier een e-hub vestigen, waar alle mogelijke elektrische voertuigen kunnen laden, en een overslagcentrum voor goederen.” Vrachtauto's kunnen daar vanaf de A10 hun pakketten afgooien die vervolgens door kleinere voertuigen in het centrum van Amsterdam worden gedistribueerd. “We willen oplossingen bieden voor de stad Amsterdam en ook voor andere steden”, zegt Smalbraak. Daar hoort ook bij dat Pon deelneemt in verschillende nieuwe initiatieven. Zoals bijvoorbeeld het carsharing-project Connectcar. “Eind dit jaar zijn er 20 duizend Volkswagens aangesloten op Connectcar.”

‘Zelfrijdende auto's zullen in 2020 al op de weg verschijnen.’

‘Als ergens een dealerbedrijf sluit, moet je meteen het pand plat shovelen.’

‘De klant die je showroom binnenkomt, heeft zijn keus al gemaakt.’

Nieuwe toetreders

Johan Willems is lid van de Raad van Bestuur van Opel in Rüsselsheim en vertelde dat het merk dit jaar in Nederland 16 procent groeit. Volgens Willems moeten autofabrikanten zichzelf opnieuw uitvinden. “In Duitsland noemen we dat Umparken im kopf. We moeten onszelf omvormen van autobouwer tot mobiliteitsaanbieder. Daarom zijn we actief met Carunits, een platform voor carsharing.” Ook tijdens de parallelsessies staat de connectiviteit centraal, zoals bij die van Matthew Wrigley van de Jarnide Motor Group. In Groot-Brittannië is dit een middelgrote dealerholding, met 74 vestigingen, dealerschappen van 25 automerken en een omzet over 2015 van 1,7 miljard pond. “Dankzij internet weet de klant die je showroom binnenkomt al wat hij wil. Dat moeten wij als retailer goed begrijpen, want wij kunnen hem dus geen andere auto verkopen. We moeten de auto die hij wil op voorraad hebben.” Wrigley wijst erop dat autobedrijven nog te weinig investeren in hun aanwezigheid op internet. Die tip gaven ook Michiel Aker en Paul de Vries van Marktplaats en Nieuweautokopen.nl. “Je hebt het conventionele internet van websites en dat van social media. Dealers moeten nu ook aanwezig zijn op Twitter en Facebook om bij de consument te komen”, zegt De Vries. “En omdat al die diensten met elkaar verbonden zijn, bestaat de zoektocht naar een nieuwe auto niet langer uit een rechte lijn. Dat maakt het proces zeer gecompliceerd”, vulde Aker aan. “Het gaat niet meer om je product, maar om de consument.”

Shovelen

Henk van der Kwast, ceo van Stern, vertelde op het hoofdpodium dat ook Stern zich aanpast dankzij “het internetgedoe” van nu. “We moeten van follow the car naar follow the customer.” De klant vraagt nu ook om andere vormen van vervoer. Zoals fietsen, e-bikes en scootmobielen. Dus is Stern in die sector ook actief geworden met Mango Mobility. Intern wordt ook geïnnoveerd, met datamining bijvoorbeeld. “Alle klantinformatie gaat naar een centraal informatiesysteem van Stern. Klanten hebben immers vaak meerdere merken auto's, het is dus belangrijk dat we tussen onze dealerbedrijven informatie uitwisselen.” Plannen genoeg bij Stern. “We willen groter en breder worden”, vertelt Van der Kwast. “We zijn dealer van 22 automerken, van al die merken leveren we onderdelen. Daarmee willen we landelijk dekkend onderdelen gaan leveren.” Maar in de markt zelf moet ook iets veranderen, vindt de Stern-ceo. “Er moeten minder outlets komen. Ik heb al vaker gezegd dat als ergens een dealerbedrijf sluit, je eigenlijk meteen met een shovel over het pand moet. Anders kruipt er weer een ander in.”

Innovatiekracht

Volgens Paul Zekhuis moeten we ophouden om te vragen wat de toekomst zal inhouden. De ceo van Autobinck Group vindt het beter om te bepalen hoe je zelf de toekomst in gaat. “Onze visie is: Wij moeten veranderen.” Autobinck Group bereidt zich op de toekomst voor door innovatie. Het bedrijf investeert in start-ups en scale-ups. De afgelopen drie kwartalen heeft Autobinck geld gestoken in deelautoplatform Snappcar, aanbieder van laadpalen The New Motion en zonnepanelen-aanbieder Zelfstroom. “De kans is groot dat er dit kwartaal nog een investering bij komt”, zegt Zekhuis. “Belangrijk is dat het senior management van Autobinck betrokken is bij deze scale-ups, dat we onze kennis en ervaring inbrengen in deze bedrijven.” Autobinck is in de loop van de tijd al veranderd. Het bedrijf heeft geen importschappen meer. “Het voordeel daarvan is dat je de vrijheid hebt om heel andere dingen te bedenken”, vindt Zekhuis. Het draait om innovatiekracht. “Ook intern verhogen we die. Dat is een cultuuromslag. Ons nieuwe hr-beleid is er op gericht om bij onze 2.400 medewerkers innovatiebewustzijn te creëren.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Umparken im kopf, jezelf opnieuw uitvinden, of gewoon zijn | Automotive Online
Automotive Nationaal Congres 2020: vol met innovatie

Umparken im kopf, jezelf opnieuw uitvinden, of gewoon zijn

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ze stromen al vroeg binnen, de bijna zeshonderd deelnemers aan het Automotive Nationaal Congres 2020. Op woensdag 19 mei is het in de Philharmonie in Haarlem al vanaf 9 uur gezellig druk en stipt om 10 uur kan dagvoorzitter Roelof Hemmen iedereen welkom heten. Met dit congres viert vakblad Automotive zijn twintigjarig bestaan, een mooie gelegenheid om terug te kijken op de gebeurtenissen in de autobranche vanaf 1996. Maar er wordt ook vooruit gekeken naar 2020. Dat lijkt dichtbij, maar de veranderingen die op dit moment gaande zijn, voltrekken zich in een moordend tempo. Neem bijvoorbeeld de zelfrijdende auto. Daar wordt al veel mee geëxperimenteerd. “Denk niet dat dit de verre toekomst is”, zegt Andy Whitehair, director motors bij Ebay. “Ze zullen in 2020 al op de weg verschijnen. Misschien in afgeschermde gebieden, maar toch. Alle autofabrikanten investeren nu al in deze techniek.” Whitehair, die als eerste spreker op het podium verschijnt, ziet snelle veranderingen in consumentengedrag. “De verwachtingen waar u als autobedrijven mee te maken hebt, ontwikkelt de consument bij andere retailers, in andere sectoren.” Whitehair laat een grafiek zien. “Dit onderzoek laat zien dat oudere mensen in het aankoopproces onderhandelen over de prijs. Maar jongeren onderhandelen niet. They don't like it. Ze betalen gewoon de prijs die gevraagd wordt, of ze zien van de koop af.”

E-hub

Het gebeurt niet elke dag dat ceo Janus Smalbraak van Pon Holdings in het openbaar spreekt. Smalbraak realiseert zich de problemen die ontstaan door toenemende urbanisatie en congestie. Hij realiseert zich ook dat Pon mede bijdraagt aan die problemen, want het bedrijf verkoopt 100 duizend auto's per jaar, zegt hij. “Maar we verkopen ook fietsen en e-bikes. Steeds vaker worden die ingezet als alternatief voor de auto.” Ook is Pon aandeelhouder van het consultancybureau Next, dat overheden helpt bij het oplossen van logistieke problemen. De nieuwste stap naar de toekomst is de deelname van Pon Holdings in The Olympic in Amsterdam. Onder deze naam worden de oude Citroën-gebouwen aan het Olympiaplein verbouwd tot een verzameling van woningen en bedrijven. “De locatie van deze panden is geweldig, tussen de A10 en het centrum van Amsterdam. We willen hier een e-hub vestigen, waar alle mogelijke elektrische voertuigen kunnen laden, en een overslagcentrum voor goederen.” Vrachtauto's kunnen daar vanaf de A10 hun pakketten afgooien die vervolgens door kleinere voertuigen in het centrum van Amsterdam worden gedistribueerd. “We willen oplossingen bieden voor de stad Amsterdam en ook voor andere steden”, zegt Smalbraak. Daar hoort ook bij dat Pon deelneemt in verschillende nieuwe initiatieven. Zoals bijvoorbeeld het carsharing-project Connectcar. “Eind dit jaar zijn er 20 duizend Volkswagens aangesloten op Connectcar.”

‘Zelfrijdende auto's zullen in 2020 al op de weg verschijnen.’

‘Als ergens een dealerbedrijf sluit, moet je meteen het pand plat shovelen.’

‘De klant die je showroom binnenkomt, heeft zijn keus al gemaakt.’

Nieuwe toetreders

Johan Willems is lid van de Raad van Bestuur van Opel in Rüsselsheim en vertelde dat het merk dit jaar in Nederland 16 procent groeit. Volgens Willems moeten autofabrikanten zichzelf opnieuw uitvinden. “In Duitsland noemen we dat Umparken im kopf. We moeten onszelf omvormen van autobouwer tot mobiliteitsaanbieder. Daarom zijn we actief met Carunits, een platform voor carsharing.” Ook tijdens de parallelsessies staat de connectiviteit centraal, zoals bij die van Matthew Wrigley van de Jarnide Motor Group. In Groot-Brittannië is dit een middelgrote dealerholding, met 74 vestigingen, dealerschappen van 25 automerken en een omzet over 2015 van 1,7 miljard pond. “Dankzij internet weet de klant die je showroom binnenkomt al wat hij wil. Dat moeten wij als retailer goed begrijpen, want wij kunnen hem dus geen andere auto verkopen. We moeten de auto die hij wil op voorraad hebben.” Wrigley wijst erop dat autobedrijven nog te weinig investeren in hun aanwezigheid op internet. Die tip gaven ook Michiel Aker en Paul de Vries van Marktplaats en Nieuweautokopen.nl. “Je hebt het conventionele internet van websites en dat van social media. Dealers moeten nu ook aanwezig zijn op Twitter en Facebook om bij de consument te komen”, zegt De Vries. “En omdat al die diensten met elkaar verbonden zijn, bestaat de zoektocht naar een nieuwe auto niet langer uit een rechte lijn. Dat maakt het proces zeer gecompliceerd”, vulde Aker aan. “Het gaat niet meer om je product, maar om de consument.”

Shovelen

Henk van der Kwast, ceo van Stern, vertelde op het hoofdpodium dat ook Stern zich aanpast dankzij “het internetgedoe” van nu. “We moeten van follow the car naar follow the customer.” De klant vraagt nu ook om andere vormen van vervoer. Zoals fietsen, e-bikes en scootmobielen. Dus is Stern in die sector ook actief geworden met Mango Mobility. Intern wordt ook geïnnoveerd, met datamining bijvoorbeeld. “Alle klantinformatie gaat naar een centraal informatiesysteem van Stern. Klanten hebben immers vaak meerdere merken auto's, het is dus belangrijk dat we tussen onze dealerbedrijven informatie uitwisselen.” Plannen genoeg bij Stern. “We willen groter en breder worden”, vertelt Van der Kwast. “We zijn dealer van 22 automerken, van al die merken leveren we onderdelen. Daarmee willen we landelijk dekkend onderdelen gaan leveren.” Maar in de markt zelf moet ook iets veranderen, vindt de Stern-ceo. “Er moeten minder outlets komen. Ik heb al vaker gezegd dat als ergens een dealerbedrijf sluit, je eigenlijk meteen met een shovel over het pand moet. Anders kruipt er weer een ander in.”

Innovatiekracht

Volgens Paul Zekhuis moeten we ophouden om te vragen wat de toekomst zal inhouden. De ceo van Autobinck Group vindt het beter om te bepalen hoe je zelf de toekomst in gaat. “Onze visie is: Wij moeten veranderen.” Autobinck Group bereidt zich op de toekomst voor door innovatie. Het bedrijf investeert in start-ups en scale-ups. De afgelopen drie kwartalen heeft Autobinck geld gestoken in deelautoplatform Snappcar, aanbieder van laadpalen The New Motion en zonnepanelen-aanbieder Zelfstroom. “De kans is groot dat er dit kwartaal nog een investering bij komt”, zegt Zekhuis. “Belangrijk is dat het senior management van Autobinck betrokken is bij deze scale-ups, dat we onze kennis en ervaring inbrengen in deze bedrijven.” Autobinck is in de loop van de tijd al veranderd. Het bedrijf heeft geen importschappen meer. “Het voordeel daarvan is dat je de vrijheid hebt om heel andere dingen te bedenken”, vindt Zekhuis. Het draait om innovatiekracht. “Ook intern verhogen we die. Dat is een cultuuromslag. Ons nieuwe hr-beleid is er op gericht om bij onze 2.400 medewerkers innovatiebewustzijn te creëren.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.