Standaard onbetrouwbaar

Redactie Redactie
• Laatste update:

Die brave Prius had zeker 70 duizend gulden moeten kosten, maar de Nederlandse regering hield hem betaalbaar. Vandaag de dag hebben de meeste hybride auto's, net als die eerste Prius, nog steeds een conventionele verbrandingsmotor aan boord, gecombineerd met een elektromotor en een zwaar accupakket: een complexe en dure tussenoplossing. Want de aandrijving van personenauto's ontwikkelt zich de komende decennia gestaag richting de brandstofcel als energieleverancier voor de elektromotor. De automobielindustrie investeert veel geld in deze technisch perfecte oplossing. Tegelijkertijd moet een aantal vraagstukken rond waterstof worden opgelost. Zoals milieuvriendelijk opwekken, veilig opslaan en commerciële distributie van waterstof. De huidige elektrische auto's hebben een beperkte actieradius, een relatief lange oplaadtijd en zijn zwaar. De industrie moet milieuvriendelijkere, lichtere en vooral goedkopere accu's ontwikkelen voor accupakketten met een aanzienlijk grotere energiecapaciteit. Want pas bij een acceptabel prijsniveau, zonder overheidssubsidie, stappen grotere groepen autokopers over op deze aandrijfvorm. Maar Nederlandse politici zitten de autobranche, die werkt aan milieuvriendelijke langetermijnoplossingen, al decennia stevig dwars. Onder het mom van ‘goed voor het milieu’ zijn overhaaste, ondeskundige en zogenaamd budgetneutrale belastingmaatregelen door het parlement geloodst. En als klap op de vuurpijl kwam de PvdA – wie anders – onlangs met een verfrissende energievisie. Socialistische partijpropaganda en een schoolvoorbeeld van politieke incompetentie. Eerst publiciteit pakken met een verbod op de verbrandingsmotor, en dan schikken met een min of meer vrijblijvend ‘streven naar’ de verkoop van louter emissieloze auto's. Een vette verschrotingspremie voor oude, sterk vervuilende diesels zou direct een gunstig effect hebben op het milieu – en in goede aarde vallen bij de PvdA-achterban, de gehele volksvertegenwoordiging én de Nederlandse autobranche. Hoe dom kun je zijn om met zo'n losse flodder het onbetrouwbare imago van de politiek te versterken?

De PvdA-motie is het toonbeeld van Haagse incompetentie.

ARJEN DE JONG, VOORMALIG CEO BMW GROUP NEDERLAND, SENIOR ADVISOR BOYDEN GLOBAL EXECUTIVE SEARCH, ARJENWDEJONG@GMAIL.COM

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Standaard onbetrouwbaar | Automotive Online

Standaard onbetrouwbaar

Redactie Redactie
• Laatste update:

Die brave Prius had zeker 70 duizend gulden moeten kosten, maar de Nederlandse regering hield hem betaalbaar. Vandaag de dag hebben de meeste hybride auto's, net als die eerste Prius, nog steeds een conventionele verbrandingsmotor aan boord, gecombineerd met een elektromotor en een zwaar accupakket: een complexe en dure tussenoplossing. Want de aandrijving van personenauto's ontwikkelt zich de komende decennia gestaag richting de brandstofcel als energieleverancier voor de elektromotor. De automobielindustrie investeert veel geld in deze technisch perfecte oplossing. Tegelijkertijd moet een aantal vraagstukken rond waterstof worden opgelost. Zoals milieuvriendelijk opwekken, veilig opslaan en commerciële distributie van waterstof. De huidige elektrische auto's hebben een beperkte actieradius, een relatief lange oplaadtijd en zijn zwaar. De industrie moet milieuvriendelijkere, lichtere en vooral goedkopere accu's ontwikkelen voor accupakketten met een aanzienlijk grotere energiecapaciteit. Want pas bij een acceptabel prijsniveau, zonder overheidssubsidie, stappen grotere groepen autokopers over op deze aandrijfvorm. Maar Nederlandse politici zitten de autobranche, die werkt aan milieuvriendelijke langetermijnoplossingen, al decennia stevig dwars. Onder het mom van ‘goed voor het milieu’ zijn overhaaste, ondeskundige en zogenaamd budgetneutrale belastingmaatregelen door het parlement geloodst. En als klap op de vuurpijl kwam de PvdA – wie anders – onlangs met een verfrissende energievisie. Socialistische partijpropaganda en een schoolvoorbeeld van politieke incompetentie. Eerst publiciteit pakken met een verbod op de verbrandingsmotor, en dan schikken met een min of meer vrijblijvend ‘streven naar’ de verkoop van louter emissieloze auto's. Een vette verschrotingspremie voor oude, sterk vervuilende diesels zou direct een gunstig effect hebben op het milieu – en in goede aarde vallen bij de PvdA-achterban, de gehele volksvertegenwoordiging én de Nederlandse autobranche. Hoe dom kun je zijn om met zo'n losse flodder het onbetrouwbare imago van de politiek te versterken?

De PvdA-motie is het toonbeeld van Haagse incompetentie.

ARJEN DE JONG, VOORMALIG CEO BMW GROUP NEDERLAND, SENIOR ADVISOR BOYDEN GLOBAL EXECUTIVE SEARCH, ARJENWDEJONG@GMAIL.COM

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.