Privelease houdt portefeuille op peil

Het afkicken is begonnen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bij Opel-dealers wordt de glimlach iedere maand een beetje groter. Jarenlang verloor het merk marktaandeel. In 2015 lag het aandeel op 5,6 procent, tegen bijna 10 procent in 2005. Maar nu het gemis aan lage bijtellingauto's niet meer gevoeld wordt, zet Opel grote stappen en pakt het – mede dankzij de nieuwe Astra en de jaarlijkse Big Event-actieweek in maart – bijna twee volle procentpunten extra marktaandeel. Johan Willems, lid van de raad van bestuur van Opel en spreker op het Automotive Congres 2020 op 19 mei, liet al weten dat Opel bezig is aan “een van de grootste comebacks ooit”.

Waar de Opel-dealers weer kunnen lachen, daar zijn het de Citroën- en Toyota-dealers die vrezen voor een heel zwaar 2016. Toyota-importeur Louwman adverteert – volgens de eigen dealers tegen de gewoonte in – al behoorlijk veel in het eerste kwartaal. Dat doet het onder meer omdat de Toyota-dealers nog veel 14-procents Aurissen hebben staan, die in december allemaal geregistreerd zijn. De Auris heeft als voordeel dat het een benzinehybride is, in tegenstelling tot de Peugeot 308, waarvan er naar schatting zo'n 6 tot 7 duizend van gekentekend zijn in december. En dat zijn diesels, dus niet interessant voor particulieren (ook niet in private lease). Ook zit er weinig bpm op, waardoor export geen optie is. Volgens Peugeot-dealers staan er nog steeds aanzienlijke aantallen her en der onverkocht op de parkeerplaats. Auto's waarop geen winst meer te behalen is. De sta- en rentekosten lopen op, terwijl leasemaatschappijen steeds minder genegen zijn de volle bpm te betalen voor auto's die inmiddels maanden oud zijn. De interesse van leaserijders die nu een nieuwe auto mogen uitkiezen (en daardoor niet al vorig jaar konden bestellen) moet de dealers van de 308 verlossen. Overigens draait Peugeot verder prima door. “Blauw gaat lekker, rood is hopeloos”, aldus een Peugeot/Citroën-dealer. Citroën levert een kwart van het marktaandeel in, terwijl het nieuwe merk DS nog niet van de grond komt. “Citroëns zijn simpelweg te duur.” Bij Toyota denkt men wel ongeveer gelijk te presteren aan vorig jaar. Maar de nieuwe Prius zal slechts mondjesmaat worden verkocht, omdat hij door de opgetrokken bijtelling geen interessante leaseauto meer is. Eind dit jaar komt het merk met de C-HR, een concurrent voor de Nissan Qashqai.

Selfies

Het aantal zelfregistraties is in het eerste kwartaal iets afgenomen, toch is nog meer dan een op de vijf auto's op naam van het autobedrijf gezet. Traditioneel doen merken als Ford en Fiat veel aan zelfregistraties. Voor dealers van de Fiat-merken is het doorbijten en hopen dat er snel betere tijden aankomen. Fiat-dealers zijn veruit de beste klanten van de importeur. Zowel bij Alfa, Fiat als Jeep geldt dat meer dan veertig procent van de registraties op naam van de dealer zijn. Een directeur van van de grote import/export-bedrijven meldde dat hij in aantallen ‘waarschijnlijk het grootst aantal nieuwe auto's’ naar zich toe heeft gekregen. Zonder namen te noemen, is duidelijk dat het voor de Fiat-organisatie ongelofelijk zwaar is om aantallen te realiseren. Het gezamenlijke marktaandeel is 3,5 procent, wel een kleine verbetering ten opzichte van vorig jaar (toen er ook veel ‘selfies’ waren). Van de top 5-merken heeft eigenlijk alleen Renault nauwelijks zelfregistraties (10%). Bij Opel, Peugeot, Volkswagen en Kia staan er voldoende auto's bij de dealers (soms naast de al gekentekende auto's van vorig jaar). Overigens kan het ook andersom. Bij Volvo – dat dit jaar zelf verwacht fors in te leveren – worden er momenteel geen Volvo's V40 uitgeleverd, degene die een V40 hebben gekocht moeten wachten tot de modeljaar 2017-versie er is.

Lege orderportefeuilles

In de hele branche is de pijn van het eind vorig jaar getrokken vacuüm voelbaar. Weliswaar draait de markt door, de orderportefeuilles zijn niet al te best gevuld. “We wisten dat dit ging gebeuren, maar nu het zover is doet het toch pijn”, zegt een directeur van een VW/Audi-dealerholding. Het afkicken is ook bij leasemaatschappijen in volle gang; hun orderportefeuilles zijn niet bijzonder goed gevuld. Het zijn vooral de private leaseacties die zowel dealers als leasemaatschappijen toch van aantallen voor zien. Volgens VNA-cijfers is de privéleasevloot in 2015 met 90 procent toegenomen naar 36 duizend contracten aan het einde van het jaar, terwijl de RDC meldt dat in Q1 het aantal leaseregistraties op naam van leasemaatschappijen met 8,1% is gedaald. Het lijkt er dan ook op dat privéleasecontracten de leaseregistraties – en daarmee de totale portefeuille – dit jaar op peil houden. In de komende maanden nemen de bestellingen weer toe, maar in tegenstelling tot voorgaande jaren wordt december naar verwachting juist minder druk omdat de bijtelling volgend jaar omlaag gaat voor een groot deel van het park (van 25 naar 22%). Na de totale misrekening van leasemaatschappijen een jaar geleden (er zouden eind 2015 tussen de 5 en 10 duizend bestellingen naar voren worden gehaald; alleen van de 308 werden er uiteindelijk echter meer dan 10 duizend ingezet), houden ze zich nu op de vlakte over de mogelijke impact. Een van de merken die ongelofelijk heeft geprofiteerd van de bijtellingsregels is Mitsubishi. In december waren er een stuk of 500 plug-ins over, waarvan er nu nog zo'n 150 bij dealers – en handelaren – in het land staan. Dit jaar moet Mitsubishi het op eigen kracht doen en dat valt tegen, het marktaandeel is gezakt tot onder de 2 procent. Maar in de komende jaren moet het merk profiteren van nieuwe elektrische modellen en van een dealernetwerk dat in de afgelopen jaren een boost heeft gekregen.

Model 3

Tesla doet het dit jaar weer iets beter dan vorig jaar. Het merk heeft veel concurrenten (de plug-ins) zien wegvallen. Het orderboek van Tesla voor de ‘3’ is inmiddels geopend, en daarvan zijn er wereldwijd na een paar dagen al bijna 300 duizend besteld (via een aanbetaling van duizend euro). Met de Tesla Model 3 (actieradius van 300 km+ en een prijs vanaf 35 duizend euro) moet elektrisch rijden op grote schaal doorbreken, aldus Tesla. Maar ook andere fabrikanten, waaronder Mitsubishi, denken in de komende jaren met betaalbare EV's te komen. Van de middenmoot-merken maakt Mazda de grootste sprong voorwaarts. Het marktaandeel van de Japanners ligt op 3 procent (+80%), terwijl het merk zelf denkt uiteindelijk iets boven de 2 procent uit te komen – veel meer auto's komen er vanuit Japan ook niet naar Nederland. Hyundai is nog steeds bezig marktaandeel terug te veroveren. Dat doet het met een groot aantal nieuwe dealers; van tien dealers eindigde in maart het dealercontract. Voor hen is het zuur dat uitgerekend de laatste jaren – in de importeursovergang van Autobinck naar Hyundai – slecht waren. Voor de nieuwe dealers valt te hopen dat de vertrokken salesagenten, die nu erkend reparateur worden, niet de verdiencapaciteit minimaliseren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Het afkicken is begonnen | Automotive Online
Privelease houdt portefeuille op peil

Het afkicken is begonnen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bij Opel-dealers wordt de glimlach iedere maand een beetje groter. Jarenlang verloor het merk marktaandeel. In 2015 lag het aandeel op 5,6 procent, tegen bijna 10 procent in 2005. Maar nu het gemis aan lage bijtellingauto's niet meer gevoeld wordt, zet Opel grote stappen en pakt het – mede dankzij de nieuwe Astra en de jaarlijkse Big Event-actieweek in maart – bijna twee volle procentpunten extra marktaandeel. Johan Willems, lid van de raad van bestuur van Opel en spreker op het Automotive Congres 2020 op 19 mei, liet al weten dat Opel bezig is aan “een van de grootste comebacks ooit”.

Waar de Opel-dealers weer kunnen lachen, daar zijn het de Citroën- en Toyota-dealers die vrezen voor een heel zwaar 2016. Toyota-importeur Louwman adverteert – volgens de eigen dealers tegen de gewoonte in – al behoorlijk veel in het eerste kwartaal. Dat doet het onder meer omdat de Toyota-dealers nog veel 14-procents Aurissen hebben staan, die in december allemaal geregistreerd zijn. De Auris heeft als voordeel dat het een benzinehybride is, in tegenstelling tot de Peugeot 308, waarvan er naar schatting zo'n 6 tot 7 duizend van gekentekend zijn in december. En dat zijn diesels, dus niet interessant voor particulieren (ook niet in private lease). Ook zit er weinig bpm op, waardoor export geen optie is. Volgens Peugeot-dealers staan er nog steeds aanzienlijke aantallen her en der onverkocht op de parkeerplaats. Auto's waarop geen winst meer te behalen is. De sta- en rentekosten lopen op, terwijl leasemaatschappijen steeds minder genegen zijn de volle bpm te betalen voor auto's die inmiddels maanden oud zijn. De interesse van leaserijders die nu een nieuwe auto mogen uitkiezen (en daardoor niet al vorig jaar konden bestellen) moet de dealers van de 308 verlossen. Overigens draait Peugeot verder prima door. “Blauw gaat lekker, rood is hopeloos”, aldus een Peugeot/Citroën-dealer. Citroën levert een kwart van het marktaandeel in, terwijl het nieuwe merk DS nog niet van de grond komt. “Citroëns zijn simpelweg te duur.” Bij Toyota denkt men wel ongeveer gelijk te presteren aan vorig jaar. Maar de nieuwe Prius zal slechts mondjesmaat worden verkocht, omdat hij door de opgetrokken bijtelling geen interessante leaseauto meer is. Eind dit jaar komt het merk met de C-HR, een concurrent voor de Nissan Qashqai.

Selfies

Het aantal zelfregistraties is in het eerste kwartaal iets afgenomen, toch is nog meer dan een op de vijf auto's op naam van het autobedrijf gezet. Traditioneel doen merken als Ford en Fiat veel aan zelfregistraties. Voor dealers van de Fiat-merken is het doorbijten en hopen dat er snel betere tijden aankomen. Fiat-dealers zijn veruit de beste klanten van de importeur. Zowel bij Alfa, Fiat als Jeep geldt dat meer dan veertig procent van de registraties op naam van de dealer zijn. Een directeur van van de grote import/export-bedrijven meldde dat hij in aantallen ‘waarschijnlijk het grootst aantal nieuwe auto's’ naar zich toe heeft gekregen. Zonder namen te noemen, is duidelijk dat het voor de Fiat-organisatie ongelofelijk zwaar is om aantallen te realiseren. Het gezamenlijke marktaandeel is 3,5 procent, wel een kleine verbetering ten opzichte van vorig jaar (toen er ook veel ‘selfies’ waren). Van de top 5-merken heeft eigenlijk alleen Renault nauwelijks zelfregistraties (10%). Bij Opel, Peugeot, Volkswagen en Kia staan er voldoende auto's bij de dealers (soms naast de al gekentekende auto's van vorig jaar). Overigens kan het ook andersom. Bij Volvo – dat dit jaar zelf verwacht fors in te leveren – worden er momenteel geen Volvo's V40 uitgeleverd, degene die een V40 hebben gekocht moeten wachten tot de modeljaar 2017-versie er is.

Lege orderportefeuilles

In de hele branche is de pijn van het eind vorig jaar getrokken vacuüm voelbaar. Weliswaar draait de markt door, de orderportefeuilles zijn niet al te best gevuld. “We wisten dat dit ging gebeuren, maar nu het zover is doet het toch pijn”, zegt een directeur van een VW/Audi-dealerholding. Het afkicken is ook bij leasemaatschappijen in volle gang; hun orderportefeuilles zijn niet bijzonder goed gevuld. Het zijn vooral de private leaseacties die zowel dealers als leasemaatschappijen toch van aantallen voor zien. Volgens VNA-cijfers is de privéleasevloot in 2015 met 90 procent toegenomen naar 36 duizend contracten aan het einde van het jaar, terwijl de RDC meldt dat in Q1 het aantal leaseregistraties op naam van leasemaatschappijen met 8,1% is gedaald. Het lijkt er dan ook op dat privéleasecontracten de leaseregistraties – en daarmee de totale portefeuille – dit jaar op peil houden. In de komende maanden nemen de bestellingen weer toe, maar in tegenstelling tot voorgaande jaren wordt december naar verwachting juist minder druk omdat de bijtelling volgend jaar omlaag gaat voor een groot deel van het park (van 25 naar 22%). Na de totale misrekening van leasemaatschappijen een jaar geleden (er zouden eind 2015 tussen de 5 en 10 duizend bestellingen naar voren worden gehaald; alleen van de 308 werden er uiteindelijk echter meer dan 10 duizend ingezet), houden ze zich nu op de vlakte over de mogelijke impact. Een van de merken die ongelofelijk heeft geprofiteerd van de bijtellingsregels is Mitsubishi. In december waren er een stuk of 500 plug-ins over, waarvan er nu nog zo'n 150 bij dealers – en handelaren – in het land staan. Dit jaar moet Mitsubishi het op eigen kracht doen en dat valt tegen, het marktaandeel is gezakt tot onder de 2 procent. Maar in de komende jaren moet het merk profiteren van nieuwe elektrische modellen en van een dealernetwerk dat in de afgelopen jaren een boost heeft gekregen.

Model 3

Tesla doet het dit jaar weer iets beter dan vorig jaar. Het merk heeft veel concurrenten (de plug-ins) zien wegvallen. Het orderboek van Tesla voor de ‘3’ is inmiddels geopend, en daarvan zijn er wereldwijd na een paar dagen al bijna 300 duizend besteld (via een aanbetaling van duizend euro). Met de Tesla Model 3 (actieradius van 300 km+ en een prijs vanaf 35 duizend euro) moet elektrisch rijden op grote schaal doorbreken, aldus Tesla. Maar ook andere fabrikanten, waaronder Mitsubishi, denken in de komende jaren met betaalbare EV's te komen. Van de middenmoot-merken maakt Mazda de grootste sprong voorwaarts. Het marktaandeel van de Japanners ligt op 3 procent (+80%), terwijl het merk zelf denkt uiteindelijk iets boven de 2 procent uit te komen – veel meer auto's komen er vanuit Japan ook niet naar Nederland. Hyundai is nog steeds bezig marktaandeel terug te veroveren. Dat doet het met een groot aantal nieuwe dealers; van tien dealers eindigde in maart het dealercontract. Voor hen is het zuur dat uitgerekend de laatste jaren – in de importeursovergang van Autobinck naar Hyundai – slecht waren. Voor de nieuwe dealers valt te hopen dat de vertrokken salesagenten, die nu erkend reparateur worden, niet de verdiencapaciteit minimaliseren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.