Margekillers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Maar door nieuwe ontwikkelingen op de Nederlandse automarkt, de extreem lage rente en het autokopen op internet, wordt het voor zelfstandige merkdealers steeds lastiger. Daar komt nog bij dat heel veel jonge autokopers kiezen voor gebruik in plaats van bezit – en vallen voor het laagste maandtarief. En de autoverkoper van nu weet dat hij kansloos is als hij niet à la minute een private lease offerte kan ophoesten. Zeker nu steeds meer autokopers lekker thuis winkelen, op internet. En met een paar muisklikken de scherpe offertes uit hun printer laten rollen. De hedendaagse retailer moet dus ook op internet zijn zaakjes goed voor elkaar hebben, wil hij kans maken deze nieuwe kopersgroepen uit de vijver te vissen. Daarnaast is er in autoland een zeer bedreigende ontwikkeling gaande voor het voortbestaan van de kleinere, zelfstandige merkdealers. Grote dealerholdings verzamelen een canasta van automerken, in grote vestigingen. En deze merkdealergroepen gaan met enorme volumebonussen aan de haal. Om vervolgens met de grote inkoopvoordelen samen met de eigen leasemaatschappij hoge verkoopaantallen te realiseren. En met lage bijtellingauto's, scherpe zakelijke leaseprijzen en aantrekkelijke private lease aanbiedingen spelen deze grote jongens handig in op alle veranderingen in de markt. Met een heldere digitale presentatie worden zowel zakelijk als privérijders met rationele argumenten verleid: de scherpste prijzen en supersnelle levering. Het ziet ernaar uit dat ook de particuliere autoverkoop ontaardt in een emotieloze onderhandeling over maandtarieven per duizend kilometer. Waar blijft de merkbeleving? Waar zijn die zware investeringen in de laatste nieuwe huisstijl eigenlijk voor nodig? En is klanttevredenheid in sales en aftersales opeens niet meer belangrijk? Autoproducenten staan alleen maar tejuichen als grote dealergroepen enorme aantallen nieuwe auto's verkwanselen. En als de importeurs ook alleen nog maar oog hebben voor het verkoopvolume nieuw, dan wordt geld verdienen door de merkdealer naar de fabeltjeskrant verwezen.

Ook de particuliere autoverkoop ontaardt in een emotieloze onderhandeling.

ARJEN DE JONG, VOORMALIG CEO BMW GROUP NEDERLAND, SENIOR ADVISOR BOYDEN GLOBAL EXECUTIVE SEARCH, ARJENWDEJONG@GMAIL.COM

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Margekillers | Automotive Online

Margekillers

Redactie Redactie
• Laatste update:

Maar door nieuwe ontwikkelingen op de Nederlandse automarkt, de extreem lage rente en het autokopen op internet, wordt het voor zelfstandige merkdealers steeds lastiger. Daar komt nog bij dat heel veel jonge autokopers kiezen voor gebruik in plaats van bezit – en vallen voor het laagste maandtarief. En de autoverkoper van nu weet dat hij kansloos is als hij niet à la minute een private lease offerte kan ophoesten. Zeker nu steeds meer autokopers lekker thuis winkelen, op internet. En met een paar muisklikken de scherpe offertes uit hun printer laten rollen. De hedendaagse retailer moet dus ook op internet zijn zaakjes goed voor elkaar hebben, wil hij kans maken deze nieuwe kopersgroepen uit de vijver te vissen. Daarnaast is er in autoland een zeer bedreigende ontwikkeling gaande voor het voortbestaan van de kleinere, zelfstandige merkdealers. Grote dealerholdings verzamelen een canasta van automerken, in grote vestigingen. En deze merkdealergroepen gaan met enorme volumebonussen aan de haal. Om vervolgens met de grote inkoopvoordelen samen met de eigen leasemaatschappij hoge verkoopaantallen te realiseren. En met lage bijtellingauto's, scherpe zakelijke leaseprijzen en aantrekkelijke private lease aanbiedingen spelen deze grote jongens handig in op alle veranderingen in de markt. Met een heldere digitale presentatie worden zowel zakelijk als privérijders met rationele argumenten verleid: de scherpste prijzen en supersnelle levering. Het ziet ernaar uit dat ook de particuliere autoverkoop ontaardt in een emotieloze onderhandeling over maandtarieven per duizend kilometer. Waar blijft de merkbeleving? Waar zijn die zware investeringen in de laatste nieuwe huisstijl eigenlijk voor nodig? En is klanttevredenheid in sales en aftersales opeens niet meer belangrijk? Autoproducenten staan alleen maar tejuichen als grote dealergroepen enorme aantallen nieuwe auto's verkwanselen. En als de importeurs ook alleen nog maar oog hebben voor het verkoopvolume nieuw, dan wordt geld verdienen door de merkdealer naar de fabeltjeskrant verwezen.

Ook de particuliere autoverkoop ontaardt in een emotieloze onderhandeling.

ARJEN DE JONG, VOORMALIG CEO BMW GROUP NEDERLAND, SENIOR ADVISOR BOYDEN GLOBAL EXECUTIVE SEARCH, ARJENWDEJONG@GMAIL.COM

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.