Verdiend

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hun vader had na WOII een Volkswagen-dealerbedrijf opgericht en het uitgebouwd tot een van de grote dealers in Nederland. Maar de twee zonen wilden hun eigen weg gaan. En ik was assistent van de ‘Noord-broer’. Het is (achteraf) geweldig als je de kans krijgt om te leren hoe het (niet) moet… Ter lering hadden we een afspraak voor een bezoek aan een Opel-dealer in – naar ik meen – Harderwijk. Broekhuis. Ik herinner me dat de ‘baas’ een onderwijzer was en aan automatisering deed. Ik was het bezoek compleet vergeten totdat ik vorig jaar een uitnodiging kreeg van Joost Fraanje. Directeur van de Harderwijk-vestiging van Broekhuis. ‘Of het niet eens goed zou zijn om eens bij een grote dealer te komen kijken en te zien dat grote dealers met meerdere vestigingen wel degelijk prima kunnen functioneren’; ik ben immers nogal kritisch over schaalvergroting. We hebben enige uren gepraat. Daarbij was geen sprake van ‘Kijk ons eens goed zijn’, maar wel de diepte in. Over de handel, over merken en zeker ook over personeel. En dan niet met holle slogans zoals de banken nu roepen: ‘We moeten de klant centraal stellen!’ of ‘De medewerkers zijn onze ruggengraat!’ Maar uitleggen dat het in de genen van de organisatie zit. En reken erop dat ik kritisch was. Ik kon het me bijna niet voorstellen. Maar het leek te kloppen. Redelijk in de war – en beslist onder de indruk – reed ik naar huis. Waar zat precies het verschil met de andere grote bedrijven die ik denk te kennen? Het verschil is eenvoudig omdat het zo ingewikkeld is. Er is geen simpele, te kopiëren blauwdruk. Ik ben er zeker van dat het al begon voor mijn bezoek in 1977. En dat er jaren tot in de details gewerkt is aan een consistente filosofie. Zoals Ikea succesvol werd, maar vergelijkbare bedrijven niet. Broekhuis is Automotive Company of the Year geworden. Van mij hadden ze Automotive Company of the Century mogen worden.

Automotive Company of the Century zou ook goed zijn.

Briljant en verdiend.

HANS ADRIANI, DEALER BD. HANS@DSOLUTION.EU

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Verdiend | Automotive Online

Verdiend

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hun vader had na WOII een Volkswagen-dealerbedrijf opgericht en het uitgebouwd tot een van de grote dealers in Nederland. Maar de twee zonen wilden hun eigen weg gaan. En ik was assistent van de ‘Noord-broer’. Het is (achteraf) geweldig als je de kans krijgt om te leren hoe het (niet) moet… Ter lering hadden we een afspraak voor een bezoek aan een Opel-dealer in – naar ik meen – Harderwijk. Broekhuis. Ik herinner me dat de ‘baas’ een onderwijzer was en aan automatisering deed. Ik was het bezoek compleet vergeten totdat ik vorig jaar een uitnodiging kreeg van Joost Fraanje. Directeur van de Harderwijk-vestiging van Broekhuis. ‘Of het niet eens goed zou zijn om eens bij een grote dealer te komen kijken en te zien dat grote dealers met meerdere vestigingen wel degelijk prima kunnen functioneren’; ik ben immers nogal kritisch over schaalvergroting. We hebben enige uren gepraat. Daarbij was geen sprake van ‘Kijk ons eens goed zijn’, maar wel de diepte in. Over de handel, over merken en zeker ook over personeel. En dan niet met holle slogans zoals de banken nu roepen: ‘We moeten de klant centraal stellen!’ of ‘De medewerkers zijn onze ruggengraat!’ Maar uitleggen dat het in de genen van de organisatie zit. En reken erop dat ik kritisch was. Ik kon het me bijna niet voorstellen. Maar het leek te kloppen. Redelijk in de war – en beslist onder de indruk – reed ik naar huis. Waar zat precies het verschil met de andere grote bedrijven die ik denk te kennen? Het verschil is eenvoudig omdat het zo ingewikkeld is. Er is geen simpele, te kopiëren blauwdruk. Ik ben er zeker van dat het al begon voor mijn bezoek in 1977. En dat er jaren tot in de details gewerkt is aan een consistente filosofie. Zoals Ikea succesvol werd, maar vergelijkbare bedrijven niet. Broekhuis is Automotive Company of the Year geworden. Van mij hadden ze Automotive Company of the Century mogen worden.

Automotive Company of the Century zou ook goed zijn.

Briljant en verdiend.

HANS ADRIANI, DEALER BD. HANS@DSOLUTION.EU

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.