Peugeot 308 breekt bijna verkooprecord Opel Astra

Wel de aantallen, niet het marktaandeel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Iedereen in de Nederlandse autobranche verwachtte een verkoopgolf van plug-ins en 14%-stationwagens, maar het werd een tsunami. Zelfs de grote winnaars van 2015, Mitsubishi, Volvo en Peugeot, verkochten veel meer dan ze vooraf voor mogelijk hielden. De importeurs wisten veelal niet hoeveel productieplekken ze toegewezen kregen. En dat leasemaatschappijen veel meer orders naar voren haalden dan gepland, zag ook niemand aankomen. Mitsubishi was voorzichtig omdat er veel concurrentie bij kwam en bij Peugeot hield men rekening met een serieuze concurrent voor de 308 station. Maar die concurrenten kwamen niet. En dus werden er dit jaar 30 duizend 308's geregistreerd. Daarmee komt de 308 op de tweede plaats van hoogste aantal registraties in een jaar deze eeuw. In 2000 werden er 31 duizend Opels Astra geregistreerd – zesduizend meer dan Opel in 2015 in totaal verkocht. De andere merken (VW, Porsche, Toyota, BMW en Mercedes) die een hoger marktaandeel realiseerden dan verwacht, hadden eveneens plug-ins ter beschikking. De totale verkoop van plug-ins lag in 2015 op bijna 40 duizend, tegen ongeveer 12 duizend in 2015. Daarom is het des te knapper dat Mitsubishi ook nu het speelveld enorm is uitgebreid, de meeste plug-ins blijft verkopen. Al moet opgemerkt worden dat er vanuit het buitenland veel plug-ins van Volkswagen, Mercedes en Volvo zijn geïmporteerd via grijze import. Deze aantallen zijn niet terug te zien in de officiële registratiestatistieken van RDC.

IMPORTEURS VERWACHTEN GEEN HERSTEL

Dit jaar neemt voor het eerst sinds jaren de fiscale invloed op de nieuwverkoop af. Omdat in 2017 de bijtelling weer wordt aangepast, blijft er sprake van fiscale invloed (immers een deel van de auto's valt in 2017 in een hogere bijtelling). Maar – en dat doet de meeste importeurs deugd – er is weer ruimte voor emotie bij de aanschaf van een auto. Automotive vraagt jaarlijks de verkoopprognoses op bij de importorganisaties en Bovag. Traditioneel zijn de importeurs ambitieus en denken zij meer te verkopen dan Bovag mogelijk acht. Maar in 2016 zijn er ook importeurs die juist minder positief zijn dan Bovag. Peugeot en Toyota zijn veel enthousiaster over 2016, terwijl Renault, Mini en Ford juist terughoudend zijn. Ook bij Hyundai en Jaguar Land Rover zijn de verwachtingen voor komend jaar hoog. Hyundai denkt met steun van moeder Hyundai Motor Company van 12 naar 17 duizend te groeien, een groei van (wederom) 40 procent. Jaguar wil 100 procent groei (naar 1.800 eenheden) en Land Rover van 1.500 naar 2.600, al gaat de organisatie uit van een totaalmarkt van 450 duizend (aldus de gesproken dealers, de importeur doet geen uitspraken). Kia en PSA zijn minder optimistisch over de totaalmarkt, die zetten in rond de 380 duizend. De meeste andere importeurs houden het op 400 duizend. Door de verkoopspurt ligt de zakelijke markt de eerste maanden stil. Grote vraag is of de particuliere markt eindelijk aantrekt, die blijft al jaren achter en privélease lijkt een van de oplossingen om particulieren te verleiden.

De verliezers

Hyundai is een van de grote verliezers in 2015. Het merk dacht onder de vleugels van de fabrikant enorme stappen te kunnen maken. Maar uiteindelijk bleef Hyundai van alle importeurs het verst onder de eigen (niet officieel bevestigde) verwachting. Dankzij het moeizame laatste jaar (2014) onder Autobinck, wist Hyundai wel 38 procent meer registraties te realiseren. Dit jaar moet – in een minder fiscaal gedreven markt – een groei van rond de 40 procent gerealiseerd worden. Andere merken die achterbleven waren Kia en Ford. Maar beide merken haalden de eigen commerciële doelstelling in aantallen. Dat het marktaandeel lager was, komt voornamelijk door de grotere totaalmarkt (die bijna volledig is toe te schrijven aande verkoop van plugins en de 308). Voor Mazda was het een relatief relaxt jaar. Het merk kreeg maar een beperkt aantal productieplekken van de fabrikant en hoefde zich geen zorgen te maken over de marktontwikkelingen. Komend jaar krijgt de fabrikant iets meer auto's (9 duizend) en dat is dan ook de target die de importeur zichzelf en dealers oplegt.

Bewogen jaar Pon

Bij importeur Pon hadden ze de laatste maanden wel iets anders aan het hoofd dan alleen de verkoop. Van Dieselgate merkte de importeur weinig wat betreft de registraties. In de laatste twee maanden werden er grote aantallen plug-ins geregistreerd. Vooral de Golf (8 duizend), Audi A3 E-tron (4 duizend), Passat (drieduizend) en Porsche Cayenne (duizend) stuwden de registraties. Niet toevallig presteerde Pon met de drie genoemde merken boven verwachting en bleef het met de merken zonder bijtellingstopper, Skoda en Seat, achter bij de verwachtingen. Pon wist van alle importeurs wel de beste inschatting te maken van de totaalmarkt. Pon zette in op 430 duizend en alleen BMW (425 duizend) ging ook voor een aantal ver boven de Bovag/RAI-prognose (400 duizend).

Professionals tasten mis

Ook de professionele voorspellers hadden het moeilijk in 2015. Er was één partij die eind 2014 het juiste aantal registraties voor 2015 wist te voorspellen en dat was ABN Amro. De bank zette in op 450 duizend. Toch gaat de beker voor beste voorspelling naar ING. Dat voorspelde 465 duizend. ABN stelde halverwege vorig jaar namelijk de prognose bij naar 420 duizend. Aumacon had iets meer succes bij het bijstellen. In november verhoogde het marktanalysebureau de prognose bij van 390 naar 415 duizend. Bovag/RAI Vereniging stelden hun oorspronkelijke prognose van 400 duizend bij naar 415 duizend. Voor komend jaar is er veel overeenstemming bij de professionele voorspellers. Zowel ING als Aumacon zetten in op 415 duizend nieuwe auto's. Bovag/RAI gaat voor 400 duizend, terwijl Rabobank inzet op 400 tot 415 duizend.



Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Wel de aantallen, niet het marktaandeel | Automotive Online
Peugeot 308 breekt bijna verkooprecord Opel Astra

Wel de aantallen, niet het marktaandeel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Iedereen in de Nederlandse autobranche verwachtte een verkoopgolf van plug-ins en 14%-stationwagens, maar het werd een tsunami. Zelfs de grote winnaars van 2015, Mitsubishi, Volvo en Peugeot, verkochten veel meer dan ze vooraf voor mogelijk hielden. De importeurs wisten veelal niet hoeveel productieplekken ze toegewezen kregen. En dat leasemaatschappijen veel meer orders naar voren haalden dan gepland, zag ook niemand aankomen. Mitsubishi was voorzichtig omdat er veel concurrentie bij kwam en bij Peugeot hield men rekening met een serieuze concurrent voor de 308 station. Maar die concurrenten kwamen niet. En dus werden er dit jaar 30 duizend 308's geregistreerd. Daarmee komt de 308 op de tweede plaats van hoogste aantal registraties in een jaar deze eeuw. In 2000 werden er 31 duizend Opels Astra geregistreerd – zesduizend meer dan Opel in 2015 in totaal verkocht. De andere merken (VW, Porsche, Toyota, BMW en Mercedes) die een hoger marktaandeel realiseerden dan verwacht, hadden eveneens plug-ins ter beschikking. De totale verkoop van plug-ins lag in 2015 op bijna 40 duizend, tegen ongeveer 12 duizend in 2015. Daarom is het des te knapper dat Mitsubishi ook nu het speelveld enorm is uitgebreid, de meeste plug-ins blijft verkopen. Al moet opgemerkt worden dat er vanuit het buitenland veel plug-ins van Volkswagen, Mercedes en Volvo zijn geïmporteerd via grijze import. Deze aantallen zijn niet terug te zien in de officiële registratiestatistieken van RDC.

IMPORTEURS VERWACHTEN GEEN HERSTEL

Dit jaar neemt voor het eerst sinds jaren de fiscale invloed op de nieuwverkoop af. Omdat in 2017 de bijtelling weer wordt aangepast, blijft er sprake van fiscale invloed (immers een deel van de auto's valt in 2017 in een hogere bijtelling). Maar – en dat doet de meeste importeurs deugd – er is weer ruimte voor emotie bij de aanschaf van een auto. Automotive vraagt jaarlijks de verkoopprognoses op bij de importorganisaties en Bovag. Traditioneel zijn de importeurs ambitieus en denken zij meer te verkopen dan Bovag mogelijk acht. Maar in 2016 zijn er ook importeurs die juist minder positief zijn dan Bovag. Peugeot en Toyota zijn veel enthousiaster over 2016, terwijl Renault, Mini en Ford juist terughoudend zijn. Ook bij Hyundai en Jaguar Land Rover zijn de verwachtingen voor komend jaar hoog. Hyundai denkt met steun van moeder Hyundai Motor Company van 12 naar 17 duizend te groeien, een groei van (wederom) 40 procent. Jaguar wil 100 procent groei (naar 1.800 eenheden) en Land Rover van 1.500 naar 2.600, al gaat de organisatie uit van een totaalmarkt van 450 duizend (aldus de gesproken dealers, de importeur doet geen uitspraken). Kia en PSA zijn minder optimistisch over de totaalmarkt, die zetten in rond de 380 duizend. De meeste andere importeurs houden het op 400 duizend. Door de verkoopspurt ligt de zakelijke markt de eerste maanden stil. Grote vraag is of de particuliere markt eindelijk aantrekt, die blijft al jaren achter en privélease lijkt een van de oplossingen om particulieren te verleiden.

De verliezers

Hyundai is een van de grote verliezers in 2015. Het merk dacht onder de vleugels van de fabrikant enorme stappen te kunnen maken. Maar uiteindelijk bleef Hyundai van alle importeurs het verst onder de eigen (niet officieel bevestigde) verwachting. Dankzij het moeizame laatste jaar (2014) onder Autobinck, wist Hyundai wel 38 procent meer registraties te realiseren. Dit jaar moet – in een minder fiscaal gedreven markt – een groei van rond de 40 procent gerealiseerd worden. Andere merken die achterbleven waren Kia en Ford. Maar beide merken haalden de eigen commerciële doelstelling in aantallen. Dat het marktaandeel lager was, komt voornamelijk door de grotere totaalmarkt (die bijna volledig is toe te schrijven aande verkoop van plugins en de 308). Voor Mazda was het een relatief relaxt jaar. Het merk kreeg maar een beperkt aantal productieplekken van de fabrikant en hoefde zich geen zorgen te maken over de marktontwikkelingen. Komend jaar krijgt de fabrikant iets meer auto's (9 duizend) en dat is dan ook de target die de importeur zichzelf en dealers oplegt.

Bewogen jaar Pon

Bij importeur Pon hadden ze de laatste maanden wel iets anders aan het hoofd dan alleen de verkoop. Van Dieselgate merkte de importeur weinig wat betreft de registraties. In de laatste twee maanden werden er grote aantallen plug-ins geregistreerd. Vooral de Golf (8 duizend), Audi A3 E-tron (4 duizend), Passat (drieduizend) en Porsche Cayenne (duizend) stuwden de registraties. Niet toevallig presteerde Pon met de drie genoemde merken boven verwachting en bleef het met de merken zonder bijtellingstopper, Skoda en Seat, achter bij de verwachtingen. Pon wist van alle importeurs wel de beste inschatting te maken van de totaalmarkt. Pon zette in op 430 duizend en alleen BMW (425 duizend) ging ook voor een aantal ver boven de Bovag/RAI-prognose (400 duizend).

Professionals tasten mis

Ook de professionele voorspellers hadden het moeilijk in 2015. Er was één partij die eind 2014 het juiste aantal registraties voor 2015 wist te voorspellen en dat was ABN Amro. De bank zette in op 450 duizend. Toch gaat de beker voor beste voorspelling naar ING. Dat voorspelde 465 duizend. ABN stelde halverwege vorig jaar namelijk de prognose bij naar 420 duizend. Aumacon had iets meer succes bij het bijstellen. In november verhoogde het marktanalysebureau de prognose bij van 390 naar 415 duizend. Bovag/RAI Vereniging stelden hun oorspronkelijke prognose van 400 duizend bij naar 415 duizend. Voor komend jaar is er veel overeenstemming bij de professionele voorspellers. Zowel ING als Aumacon zetten in op 415 duizend nieuwe auto's. Bovag/RAI gaat voor 400 duizend, terwijl Rabobank inzet op 400 tot 415 duizend.



Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.