Privacy allang prioriteit fabrikanten

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Steeds meer auto's leggen gegevens over de auto en het rijgedrag vast, die vanuit de auto worden doorgestuurd naar de autofabrikant. Maar kopers krijgen nauwelijks informatie over welke gegevens precies worden verstuurd, voor welke doeleinden deze worden gebruikt en of de data aan derden worden doorgegeven of verkocht”, aldus de ANWB. Zij is bang voor privacyschending en wil strengere (Europese) wetgeving. Met een campagne ‘My Car My Data’ gaat zij consumenten hiervan bewust maken.

Voortrekker

RAI Vereniging onderschrijft de aanbevelingen van de ANWB. Sterker nog, in de Nederlandse automotive branche is al geruime tijd veel aandacht voor dit onderwerp. De Stichting voor Standaardisatie- en Informatiebeleid Mobiliteit Sector (Sims), al in 2009 opgericht door RAI Vereniging en Bovag, speelt een belangrijke rol bij kennisen beleidsontwik- keling, nadrukkelijk ook op het gebied van privacy. De branchevereniging publiceerde er regelmatig over en heeft voor leden op haar website ook een uitvoerig dossier ‘Privacy en persoonsgegevens’, waarin tal van tools beschikbaar zijn om te zien hoe zij met deze materie omgaan. In september van dit jaar organiseerde Sims een compleet volgeboekte kennissessie over big data, online diensten en privacy.

De Europese autofabrikanten binnen Acea zijn doordrongen van het privacyaspect dat onlosmakelijk verbonden is met ‘connected cars’ en de opmars van ITS. Zij presenteerden daarom in september dit jaar een set van vijf beginselen voor het verantwoord gebruik van privacygevoelige data. Het was overigens juist RAI Vereniging die dit onderwerp vorig jaar met klem agendeerde bij haar Europese koepelorganisatie. Dat juist de FIA met dit onderzoek komt is op zich niet heel verrassend. ANWB en haar zusters komen terecht op voor de belangen van consumenten, maar hebben ook een commercieel belang via de door hen georganiseerde dienstverlening zoals pechhulp.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Privacy allang prioriteit fabrikanten | Automotive Online

Privacy allang prioriteit fabrikanten

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Steeds meer auto's leggen gegevens over de auto en het rijgedrag vast, die vanuit de auto worden doorgestuurd naar de autofabrikant. Maar kopers krijgen nauwelijks informatie over welke gegevens precies worden verstuurd, voor welke doeleinden deze worden gebruikt en of de data aan derden worden doorgegeven of verkocht”, aldus de ANWB. Zij is bang voor privacyschending en wil strengere (Europese) wetgeving. Met een campagne ‘My Car My Data’ gaat zij consumenten hiervan bewust maken.

Voortrekker

RAI Vereniging onderschrijft de aanbevelingen van de ANWB. Sterker nog, in de Nederlandse automotive branche is al geruime tijd veel aandacht voor dit onderwerp. De Stichting voor Standaardisatie- en Informatiebeleid Mobiliteit Sector (Sims), al in 2009 opgericht door RAI Vereniging en Bovag, speelt een belangrijke rol bij kennisen beleidsontwik- keling, nadrukkelijk ook op het gebied van privacy. De branchevereniging publiceerde er regelmatig over en heeft voor leden op haar website ook een uitvoerig dossier ‘Privacy en persoonsgegevens’, waarin tal van tools beschikbaar zijn om te zien hoe zij met deze materie omgaan. In september van dit jaar organiseerde Sims een compleet volgeboekte kennissessie over big data, online diensten en privacy.

De Europese autofabrikanten binnen Acea zijn doordrongen van het privacyaspect dat onlosmakelijk verbonden is met ‘connected cars’ en de opmars van ITS. Zij presenteerden daarom in september dit jaar een set van vijf beginselen voor het verantwoord gebruik van privacygevoelige data. Het was overigens juist RAI Vereniging die dit onderwerp vorig jaar met klem agendeerde bij haar Europese koepelorganisatie. Dat juist de FIA met dit onderzoek komt is op zich niet heel verrassend. ANWB en haar zusters komen terecht op voor de belangen van consumenten, maar hebben ook een commercieel belang via de door hen georganiseerde dienstverlening zoals pechhulp.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.