Adrian van Hooydonk, director of design bij BMW Group:

‘ik sluit niet uit dat ik mijn trademark nog moet ontdekken’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Hoe bent u als Nederlandse ontwerper bij BMW binnengekomen?

“Toen ik net klaar was met mijn opleiding Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft heb ik wat schetsen opgestuurd naar BMW met daarbij een brief of ze misschien een baan voor me hadden. Het toenmalige hoofd design, Klaus Kapitza, schreef terug dat hij wel talent zag, maar dat BMW geen opleidingsinstituut is. Hij raadde me aan om nog een specifieke opleiding te volgen en gaf me enkele tips over gerenommeerde opleidingsinstituten. Uiteindelijk ben ik op zijn aanraden Automotive Design gaan studeren aan het Art Center Europe in Zwitserland. Tijdens die opleiding kwam Kapitza langs. Hij herinnerde zich mijn schetsen natuurlijk allang niet meer, maar zijn bezoek leverde me wel een sollicitatiegesprek op en dat leidde uiteindelijk tot een baan als ontwerper bij BMW. Daarom beantwoord ik zelf ook nog altijd brieven van jonge ontwerpers. Het is een kleine moeite en je kan iemands leven er voorgoed mee veranderen.”

‘ Er gaat geen ontwerp de deur uit zonder dat ik erbij betrokken ben.’

Wilde u altijd al auto-ontwerper worden?

“Ik wilde altijd al ontwerper of kunstenaar worden, of autocoureur. Van kleins af aan ben ik geïnteresseerd in hoe dingen eruit zien, hoe iets gemaakt wordt en in het gebruik van verschillende materialen en kleuren. Maar omdat er geen gerichte automotive designopleiding bestond in Nederland, heb ik daar als jongetje nooit aan gedacht. Inmiddels heb ik wel twee keer een gastcollege gegeven aan de TU Delft over mijn werk. Dat was erg leuk om te doen.”

Veel van uw voorgangers hebben een typisch BMW-stijlelement naar zich vernoemd gekregen, zoals de Hofmeister-knik. Wat wordt uw handelsmerk?

“Dat zal waarschijnlijk pas blijken als ik weg ben. Wilhelm Hofmeister heeft ook nooit geweten dat die kenmerkende knik in de c-stijl zijn naam zou krijgen. Ik ben er ook niet echt bewust mee bezig, moet ik eerlijk zeggen. Ik zit natuurlijk al wel een lange tijd bij BMW, maar ik sluit niet uit dat ik mijn trademark nog moet ontdekken. Als ik over twintig jaar terugkijk op mijn werk, dan zie ik misschien wél direct de specifieke Van Hooydonk- karaktertrekken bij de auto’s terug.”

Er wordt gezegd dat u de geestelijk vader bent van de controversiële ‘Bangle Butt’, die onder uw voorganger Chris Bangle werd doorgevoerd en leidde tot veel kritiek, vooral van de merkpuristen. Klopt dat?

“Ik heb inderdaad de schets gemaakt. De Bangle Butt kwam op de markt onder het bewind van Bangle, dus hij draagt er vanzelfsprekend de verantwoordelijkheid voor. Net zoals ik dat nu doe voor alle ontwerpen die bij onze ontwerpteams vandaan komen. Dat kan goed uitpakken, maar ook veel kritiek opleveren.”

Inmiddels staat u al bijna vijf jaar aan het hoofd van BMW Group Design. Schetst u zelf nog wel eens een ontwerp?

“Vroeger ontwierp ik met mijn stift, nu ontwerp ik met mijn mond. Ik geef meer richting dan dat ik echt ontwerp. Je zou mijn rol die van een art director kunnen noemen. Ik geef mijn visie op de ontwerpen van onze mensen. Daar kan ik absoluut mijn creativiteit in kwijt. Ik ben nu betrokken bij drie merken met veertig producten, maar er gaat geen ontwerp de deur uit zonder dat ik erbij betrokken ben.”

Van Hooydonk in ’t kort

Naam: Adrian van Hooydonk / Geboortedatum: 21 juni 1964 te Echt (Limburg) / Woonplaats: München / Opleiding: Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft en Automotive Design aan het Art Center Europe te Vevey in Zwitserland / Carrière: 1988 freelance ontwerper, 1989 productontwerper bij GE Plastics Europe in Bergen op Zoom, 1992 ontwerper bij BMW groep, 2000 Head of Automotive Exterior Design Dept. US, 2001 President of the Designworks, 2004 Director of design BMW Cars, Februari 2009 Senior Vice President BMW Group Design.

Hoe gaat de ontwikkeling van zo’n nieuw ontwerp in zijn werk?

“In totaal duurt het ongeveer drie jaar voordat we een nieuw model hebben ontworpen. Allereerst bedenken BMW-ingenieurs en marketingspecialisten wat we willen bereiken met het nieuwe model. Daarna worden alle ontwerpteams wereldwijd gebrieft over de plannen en slaan ze aan het schetsen. Dit is echt een competitie tussen de verschillende teams op verschillende continenten. We hebben designteams gevestigd in Shanghai, Los Angeles en München. Die competitie tussen designers loopt een jaar. Daarna wordt het beste design gekozen en daar gaan we mee aan de slag.”

‘Tussen de ontwerpteams is veel competitie.’

U werkt nu ruim een kwart eeuw bij dezelfde fabrikant. Hoe raakt u nog geïnspireerd?

“Door heel veel dingen: architectuur, bijvoorbeeld de ontwerpen van Rem Koolhaas, maar ook door techniek, kunst, mode en industrieel design. Ik kan ook tijdens een ontspannen weekendje weg juist inspiratie krijgen omdat ik dan weg ben van alle vaste patronen.”

BMW is ervan overtuigd dat de zelfrijdende auto er op termijn komt. Verandert deze auto de huidige designconventies?

“We zijn inderdaad bezig met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s; dat moet natuurlijk ook wel als je een voorloper wilt zijn in de wereldwijde markt. Met de elektrische i3 en de i8 zijn we een nieuwe weg ingeslagen op designgebied en dat gaat voor de autonoom rijdende auto ook gelden. Zeker is dat zulke auto’s er anders uit gaan zien.”

Moeten we denken aan vergaande veranderingen, zoals loungebanken in plaats van stoelen?

“Het interieur van autonome auto’s wordt zeker anders. Op dit moment is ons advanced design team daar mee bezig – dat zijn ontwerpers die één stap voor de interne ontwerpcompetitie zitten die ik eerder noemde. Het is dus nog te vroeg om iets concreets te zeggen over het ontwerp. En we hebben natuurlijk ook te maken met technologische ontwikkelingen die het design beïnvloeden. één van de kernwaarden van BMW is: ‘Freude am fahren’: rijplezier. Wij gaan er vanuit dat onze klanten zelf willen blijven rijden; ze moeten dus de keuze hebben om zelf of autonoom te rijden. Dat heeft weer gevolgen voor de technologie waarmee een auto wordt uitgerust. We hebben een auto bijvoorbeeld al autonoom laten driften. Maar het gaat ook om de andere technologie. Je kunt alle instrumenten intelligent maken en ze de bestuurder alles uit handen laten nemen, maar wil een BMW-bestuurder dat wel?”

Over BMW Group

Onder de BMW Group vallen de merken BMW, BMW i, BMW Motorrad, Mini en Rolls Royce. Sinds 17 juli 2014 wordt Mini in Nederland in Born geproduceerd. Het hoofdkantoor van BMW Group is gevestigd in München, de Nederlandse importeur zit in Rijswijk. Internationaal zijn er drie designteams: In de Verenigde Staten (Los Angeles), China (Shanghai) en Duitsland (München). BMW verkocht in Nederland tot en met november 21.236 auto’s (BMW en Mini samen); 16,39 procent meer dan in de eerste 11 maanden van 2014.

BMW organiseert het symposium ‘Vision: Urban Innovation’. Wat zijn op het gebied van urban mobility de uitdagingen waar u nu aan werkt?

“Het design wordt breder dan alleen de auto. We hebben bij onze i3’s bijvoorbeeld ook de laadpalen ontworpen. Als steden straks dichtslibben, is het dan nog wel leuk om van A naar B te gaan? De thema’s van bezit naar gebruik, energieverbruik, connectiviteit en rijplezier zijn zeer actueel en daar kijken wij als ontwerpers ook naar. Wij denken dat mensen zelf willen blijven beslissen waar en wanneer ze ergens heen gaan. Ook in drukke steden. Autodelen gaat ook zeker deel uitmaken van onze stedelijke mobiliteit. Het wordt nog een uitdaging om passende oplossingen te vinden met al die verkeersstromen.”

Tot slot: u bent best beroemd. Hoe gaat u daar mee om?

“Beroemd? Daar heb ik helemaal niets van gemerkt bij aankomst op Schiphol. Maar in het ontwerperwereldje kent iedereen elkaar inderdaad wel.”

‘ik sluit niet uit dat ik mijn trademark nog moet ontdekken’ | Automotive Online
Adrian van Hooydonk, director of design bij BMW Group:

‘ik sluit niet uit dat ik mijn trademark nog moet ontdekken’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Hoe bent u als Nederlandse ontwerper bij BMW binnengekomen?

“Toen ik net klaar was met mijn opleiding Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft heb ik wat schetsen opgestuurd naar BMW met daarbij een brief of ze misschien een baan voor me hadden. Het toenmalige hoofd design, Klaus Kapitza, schreef terug dat hij wel talent zag, maar dat BMW geen opleidingsinstituut is. Hij raadde me aan om nog een specifieke opleiding te volgen en gaf me enkele tips over gerenommeerde opleidingsinstituten. Uiteindelijk ben ik op zijn aanraden Automotive Design gaan studeren aan het Art Center Europe in Zwitserland. Tijdens die opleiding kwam Kapitza langs. Hij herinnerde zich mijn schetsen natuurlijk allang niet meer, maar zijn bezoek leverde me wel een sollicitatiegesprek op en dat leidde uiteindelijk tot een baan als ontwerper bij BMW. Daarom beantwoord ik zelf ook nog altijd brieven van jonge ontwerpers. Het is een kleine moeite en je kan iemands leven er voorgoed mee veranderen.”

‘ Er gaat geen ontwerp de deur uit zonder dat ik erbij betrokken ben.’

Wilde u altijd al auto-ontwerper worden?

“Ik wilde altijd al ontwerper of kunstenaar worden, of autocoureur. Van kleins af aan ben ik geïnteresseerd in hoe dingen eruit zien, hoe iets gemaakt wordt en in het gebruik van verschillende materialen en kleuren. Maar omdat er geen gerichte automotive designopleiding bestond in Nederland, heb ik daar als jongetje nooit aan gedacht. Inmiddels heb ik wel twee keer een gastcollege gegeven aan de TU Delft over mijn werk. Dat was erg leuk om te doen.”

Veel van uw voorgangers hebben een typisch BMW-stijlelement naar zich vernoemd gekregen, zoals de Hofmeister-knik. Wat wordt uw handelsmerk?

“Dat zal waarschijnlijk pas blijken als ik weg ben. Wilhelm Hofmeister heeft ook nooit geweten dat die kenmerkende knik in de c-stijl zijn naam zou krijgen. Ik ben er ook niet echt bewust mee bezig, moet ik eerlijk zeggen. Ik zit natuurlijk al wel een lange tijd bij BMW, maar ik sluit niet uit dat ik mijn trademark nog moet ontdekken. Als ik over twintig jaar terugkijk op mijn werk, dan zie ik misschien wél direct de specifieke Van Hooydonk- karaktertrekken bij de auto’s terug.”

Er wordt gezegd dat u de geestelijk vader bent van de controversiële ‘Bangle Butt’, die onder uw voorganger Chris Bangle werd doorgevoerd en leidde tot veel kritiek, vooral van de merkpuristen. Klopt dat?

“Ik heb inderdaad de schets gemaakt. De Bangle Butt kwam op de markt onder het bewind van Bangle, dus hij draagt er vanzelfsprekend de verantwoordelijkheid voor. Net zoals ik dat nu doe voor alle ontwerpen die bij onze ontwerpteams vandaan komen. Dat kan goed uitpakken, maar ook veel kritiek opleveren.”

Inmiddels staat u al bijna vijf jaar aan het hoofd van BMW Group Design. Schetst u zelf nog wel eens een ontwerp?

“Vroeger ontwierp ik met mijn stift, nu ontwerp ik met mijn mond. Ik geef meer richting dan dat ik echt ontwerp. Je zou mijn rol die van een art director kunnen noemen. Ik geef mijn visie op de ontwerpen van onze mensen. Daar kan ik absoluut mijn creativiteit in kwijt. Ik ben nu betrokken bij drie merken met veertig producten, maar er gaat geen ontwerp de deur uit zonder dat ik erbij betrokken ben.”

Van Hooydonk in ’t kort

Naam: Adrian van Hooydonk / Geboortedatum: 21 juni 1964 te Echt (Limburg) / Woonplaats: München / Opleiding: Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft en Automotive Design aan het Art Center Europe te Vevey in Zwitserland / Carrière: 1988 freelance ontwerper, 1989 productontwerper bij GE Plastics Europe in Bergen op Zoom, 1992 ontwerper bij BMW groep, 2000 Head of Automotive Exterior Design Dept. US, 2001 President of the Designworks, 2004 Director of design BMW Cars, Februari 2009 Senior Vice President BMW Group Design.

Hoe gaat de ontwikkeling van zo’n nieuw ontwerp in zijn werk?

“In totaal duurt het ongeveer drie jaar voordat we een nieuw model hebben ontworpen. Allereerst bedenken BMW-ingenieurs en marketingspecialisten wat we willen bereiken met het nieuwe model. Daarna worden alle ontwerpteams wereldwijd gebrieft over de plannen en slaan ze aan het schetsen. Dit is echt een competitie tussen de verschillende teams op verschillende continenten. We hebben designteams gevestigd in Shanghai, Los Angeles en München. Die competitie tussen designers loopt een jaar. Daarna wordt het beste design gekozen en daar gaan we mee aan de slag.”

‘Tussen de ontwerpteams is veel competitie.’

U werkt nu ruim een kwart eeuw bij dezelfde fabrikant. Hoe raakt u nog geïnspireerd?

“Door heel veel dingen: architectuur, bijvoorbeeld de ontwerpen van Rem Koolhaas, maar ook door techniek, kunst, mode en industrieel design. Ik kan ook tijdens een ontspannen weekendje weg juist inspiratie krijgen omdat ik dan weg ben van alle vaste patronen.”

BMW is ervan overtuigd dat de zelfrijdende auto er op termijn komt. Verandert deze auto de huidige designconventies?

“We zijn inderdaad bezig met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s; dat moet natuurlijk ook wel als je een voorloper wilt zijn in de wereldwijde markt. Met de elektrische i3 en de i8 zijn we een nieuwe weg ingeslagen op designgebied en dat gaat voor de autonoom rijdende auto ook gelden. Zeker is dat zulke auto’s er anders uit gaan zien.”

Moeten we denken aan vergaande veranderingen, zoals loungebanken in plaats van stoelen?

“Het interieur van autonome auto’s wordt zeker anders. Op dit moment is ons advanced design team daar mee bezig – dat zijn ontwerpers die één stap voor de interne ontwerpcompetitie zitten die ik eerder noemde. Het is dus nog te vroeg om iets concreets te zeggen over het ontwerp. En we hebben natuurlijk ook te maken met technologische ontwikkelingen die het design beïnvloeden. één van de kernwaarden van BMW is: ‘Freude am fahren’: rijplezier. Wij gaan er vanuit dat onze klanten zelf willen blijven rijden; ze moeten dus de keuze hebben om zelf of autonoom te rijden. Dat heeft weer gevolgen voor de technologie waarmee een auto wordt uitgerust. We hebben een auto bijvoorbeeld al autonoom laten driften. Maar het gaat ook om de andere technologie. Je kunt alle instrumenten intelligent maken en ze de bestuurder alles uit handen laten nemen, maar wil een BMW-bestuurder dat wel?”

Over BMW Group

Onder de BMW Group vallen de merken BMW, BMW i, BMW Motorrad, Mini en Rolls Royce. Sinds 17 juli 2014 wordt Mini in Nederland in Born geproduceerd. Het hoofdkantoor van BMW Group is gevestigd in München, de Nederlandse importeur zit in Rijswijk. Internationaal zijn er drie designteams: In de Verenigde Staten (Los Angeles), China (Shanghai) en Duitsland (München). BMW verkocht in Nederland tot en met november 21.236 auto’s (BMW en Mini samen); 16,39 procent meer dan in de eerste 11 maanden van 2014.

BMW organiseert het symposium ‘Vision: Urban Innovation’. Wat zijn op het gebied van urban mobility de uitdagingen waar u nu aan werkt?

“Het design wordt breder dan alleen de auto. We hebben bij onze i3’s bijvoorbeeld ook de laadpalen ontworpen. Als steden straks dichtslibben, is het dan nog wel leuk om van A naar B te gaan? De thema’s van bezit naar gebruik, energieverbruik, connectiviteit en rijplezier zijn zeer actueel en daar kijken wij als ontwerpers ook naar. Wij denken dat mensen zelf willen blijven beslissen waar en wanneer ze ergens heen gaan. Ook in drukke steden. Autodelen gaat ook zeker deel uitmaken van onze stedelijke mobiliteit. Het wordt nog een uitdaging om passende oplossingen te vinden met al die verkeersstromen.”

Tot slot: u bent best beroemd. Hoe gaat u daar mee om?

“Beroemd? Daar heb ik helemaal niets van gemerkt bij aankomst op Schiphol. Maar in het ontwerperwereldje kent iedereen elkaar inderdaad wel.”