Alle aandacht voor alfa

Redactie Redactie
• Laatste update:

De geheel nieuwe auto moet de comeback van Alfa inleiden. Maar heeft het merk in de afgelopen jaren niet te veel van zijn glans verloren om nog hoge ogen te kunnen gooien in de verkoopstatistieken?

WAT ZEGGEN DE EXPERTS?

STéPHAN VERMEULEN, chef redactie Autoweek

Voor: Er is nog altijd een grote schare automobilisten die Alfa Romeo een warm hart toedraagt. Dat merkten we onder andere aan de vele reacties op de berichten over de nieuwe Giulia.

Tegen: Zijn voorganger stamt uit 2005 en veel Alfa-rijders zullen na hun eerste 159 zijn uitgeweken naar andere merken. Probeer die maar weer eens snel terug te krijgen. De lat ligt hoog want door zijn configuratie gaat iedereen hem afzetten tegen de gevestigde orde met eveneens achterwielaandrijving: BMW 3-serie, Mercedes C-klasse en Jaguar XE.

Consumentenpotentieel: 6, de zakelijke markt moet het gaan doen.

FRANK VAN KLINK, directeur XLLease

Voor: Autobrief 2! De kaarten worden opnieuw geschud en hier zou deze Italiaanse schone wel eens van kunnen profiteren. Alfa heeft voor veel Romeo’s nog een jongensachtige aantrekkingskracht. Nu maar hopen dat de Giulia ook op de shortlist van de wagenparkbeheerder komt.

Tegen: Het kwaliteitsimago. Wij zijn wat onrustig over het nieuw ontwikkelde achterwielaangedreven platform. Daarnaast roept Sergio Marchionne dat de prijs op niveau van de BMW 3 komt te liggen.

Leasepotentieel: Bovenstaande doet de leaseprijs geen goed. De Nederlandse importeur zal best wat uit de kast of kas moeten halen om de gewenste aantallen te gaan draaien. Een 7,5.

JOOST KLAREN, restwaardespecialist Autotelex

Voor: Een lastige vraag, mede omdat er nog erg weinig specificaties beschikbaar zijn. De focus op rijplezier is misschien een verademing, maar bereikt slechts een kleine doelgroep in Nederland.

Tegen: De concurrentie zit bepaald niet stil. Een plug-in zou erg wenselijk zijn. Reputatie en technologie zijn Alfa’s zwakke punten.

Restwaardepotentieel: Alfa Romeo staat voor emotie, en dat maakt weliswaar de tongen los, maar niet per se de portemonnee. Exclusiviteit is weliswaar goed voor de restwaarden, maar juist bij Alfa Romeo is daar in het recente verleden niet veel van gebleken. Omdat de prijzen nog niet bekend zijn toch een 7.

HANS DEN HOLLANDER, fleetmanager Cisco

Voor: Alhoewel dit een heel mooie auto is, zegt dit nu nog niet zoveel. Als zakelijke auto is het introductiemodel, de Quadrifoglio Verde-uitvoering, niet bepaald geschikt, gezien het uitermate sportieve karakter met 510pk krachtbron en bijbehorende vermoedelijk hoge prijs. Het wachten is op de basisversie. En het is afwachten wat de bijtelling gaat doen.

Tegen: Voor deze QV zal de bijtelling een aardige duit gaan bedragen.

Fleetpotentieel: Gering, maar op termijn, met meer down-to-earth modellen en dito kostenplaatjes kan dit best wel eens veranderen.






Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Alle aandacht voor alfa | Automotive Online

Alle aandacht voor alfa

Redactie Redactie
• Laatste update:

De geheel nieuwe auto moet de comeback van Alfa inleiden. Maar heeft het merk in de afgelopen jaren niet te veel van zijn glans verloren om nog hoge ogen te kunnen gooien in de verkoopstatistieken?

WAT ZEGGEN DE EXPERTS?

STéPHAN VERMEULEN, chef redactie Autoweek

Voor: Er is nog altijd een grote schare automobilisten die Alfa Romeo een warm hart toedraagt. Dat merkten we onder andere aan de vele reacties op de berichten over de nieuwe Giulia.

Tegen: Zijn voorganger stamt uit 2005 en veel Alfa-rijders zullen na hun eerste 159 zijn uitgeweken naar andere merken. Probeer die maar weer eens snel terug te krijgen. De lat ligt hoog want door zijn configuratie gaat iedereen hem afzetten tegen de gevestigde orde met eveneens achterwielaandrijving: BMW 3-serie, Mercedes C-klasse en Jaguar XE.

Consumentenpotentieel: 6, de zakelijke markt moet het gaan doen.

FRANK VAN KLINK, directeur XLLease

Voor: Autobrief 2! De kaarten worden opnieuw geschud en hier zou deze Italiaanse schone wel eens van kunnen profiteren. Alfa heeft voor veel Romeo’s nog een jongensachtige aantrekkingskracht. Nu maar hopen dat de Giulia ook op de shortlist van de wagenparkbeheerder komt.

Tegen: Het kwaliteitsimago. Wij zijn wat onrustig over het nieuw ontwikkelde achterwielaangedreven platform. Daarnaast roept Sergio Marchionne dat de prijs op niveau van de BMW 3 komt te liggen.

Leasepotentieel: Bovenstaande doet de leaseprijs geen goed. De Nederlandse importeur zal best wat uit de kast of kas moeten halen om de gewenste aantallen te gaan draaien. Een 7,5.

JOOST KLAREN, restwaardespecialist Autotelex

Voor: Een lastige vraag, mede omdat er nog erg weinig specificaties beschikbaar zijn. De focus op rijplezier is misschien een verademing, maar bereikt slechts een kleine doelgroep in Nederland.

Tegen: De concurrentie zit bepaald niet stil. Een plug-in zou erg wenselijk zijn. Reputatie en technologie zijn Alfa’s zwakke punten.

Restwaardepotentieel: Alfa Romeo staat voor emotie, en dat maakt weliswaar de tongen los, maar niet per se de portemonnee. Exclusiviteit is weliswaar goed voor de restwaarden, maar juist bij Alfa Romeo is daar in het recente verleden niet veel van gebleken. Omdat de prijzen nog niet bekend zijn toch een 7.

HANS DEN HOLLANDER, fleetmanager Cisco

Voor: Alhoewel dit een heel mooie auto is, zegt dit nu nog niet zoveel. Als zakelijke auto is het introductiemodel, de Quadrifoglio Verde-uitvoering, niet bepaald geschikt, gezien het uitermate sportieve karakter met 510pk krachtbron en bijbehorende vermoedelijk hoge prijs. Het wachten is op de basisversie. En het is afwachten wat de bijtelling gaat doen.

Tegen: Voor deze QV zal de bijtelling een aardige duit gaan bedragen.

Fleetpotentieel: Gering, maar op termijn, met meer down-to-earth modellen en dito kostenplaatjes kan dit best wel eens veranderen.






Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.