Nieuwe banken, nieuwe regels
Het was een veelzeggend feitje: 3,5 miljard mensen gebruiken een tandenborstel tegen 4 miljard een mobiele telefoon. Carsten Kwirandt, hoofd business development bij leasemaatschappij Alphabet International, wilde er maar mee aangeven dat online de toekomst heeft. “Er zijn nu 26 miljoen mensen die wereldwijd autodelen. Maar door de toenemende urbanisatie, mobiele applicaties en beperkt gebruik van het wagenpark (auto's staan 96 procent van de tijd stil) is het een kwestie van tijd voordat autodelen groot wordt.” Kwirandt was een van de sprekers op het zevende Automotive Finance Summit, medio juni georganiseerd door de European Network Group en gehouden in Amsterdam. Uit heel de wereld kwamen cfo's, controllers en andere geïnteresseerden naar Amsterdam om te praten over de financiële toekomst van de autobranche. Maar het ging eigenlijk meer over de vraag wat en wie er de komende jaren gefinancierd moet worden.
Facebook-bank
Vooral emerging markets hebben geld nodig om nieuwe auto's te financieren, omdat daar de middenklasse nog een inhaalslag te maken heeft. In Europa zijn het nieuwe toetreders (Ebay, Uber, Google) die de automarkt steeds meer gaan domineren. Essentieel in die ontwikkelingen is dat in beide situaties de banken dreigen achter het net te vissen, doordat er voor consumenten steeds meer nieuwe mogelijkheden ontstaan om hun vervoersbehoefte te financieren. Steeds meer online partijen, zoals Ebay, Uber, Google, maar ook Facebook gebruiken immers hun eigen kapitaal om in de financiële dienstverlening te stappen en zich als bankier te profileren. Volgens de Spaanse financier BBVA is het gevolg dat consumenten steeds minder vaak zullen aankloppen bij de traditionele banken om hun auto te financieren. Voor BBVA reden om honderd miljoen euro te investeren in start-ups op de markt van financiële dienstverlening. Maar Juan Jose Solis, directeur global strategies bij de bank, was eerlijk: ook hij weet niet wat de winnende strategie is. “Maar een bank die niet heel snel vol op digitaal bankieren inzet, krijgt een probleem.” Thomas Hungerland, hoofd risk bij Daimler Financial Services, denkt er ongeveer hetzelfde over. “Facebook is straks ook een bank. Dat is een belangrijke ontwikkeling voor ons, voor iedere financier. In een nieuw speelveld zijn nieuwe regels van toepassing, niet de oude. En dat betekent dat je weinig meer kunt leren van fouten die je in het verleden hebt gemaakt. Een harde en moeilijke, maar absoluut cruciale les die alle spelers moeten begrijpen. Anders verlies je het spel.”
Occasionfinancier 2.0
Een interessante presentatie, of eigenlijk pitch, kwam op naam van David Mercer, directeur van Nextgear. Dit van oorsprong Amerikaanse bedrijf is een occasionvoorraadfinancier nieuwe stijl. Het bedrijf faciliteert autobedrijven bij het kopen van occasions (koppelingen met portals, veilinghuizen), levert managementinfo en financiert. Na de VS rolt Nextgear het product Stockmaster nu uit in het VK. Duitsland staat ook op het verlanglijstje, Nederland nog niet. “Als wij een autobedrijf toelaten, dan kan dit vanuit onze applicatie alles regelen. Ieder bedrijf krijgt bij ons een krediet. Met één druk op de knop kan de auto door ons gefinancierd worden. Tegelijkertijd monitoren wij de voorraad. Waar nodig assisteren we. Zo voegen we verschillende disciplines samen en maken er een volledig digitale operatie van”, stelt Mercer.