Marktplaats investeert fors in online onderdelenverkoop

Kijken, kijken en kopen

Redactie Redactie
• Laatste update:

In bijna alle retailsegmenten is online verkoop aan consumenten ingeburgerd, maar de autobranche loopt achter. In 2014 werd, volgens onderzoek van Marktplaats, in Nederland 9 procent van alle auto-onderdelen en -accessoires online verkocht, voornamelijk via sites als Marktplaats, Autoonderdelen.nl, Mister Auto en Winparts. In Duitsland beslaat de online verkoop al 16 procent van het totaal. Volgens Leendert Bottelberghs, head of carparts business bij Marktplaats, zal de online verkoop ook in Nederland snel aan terrein winnen. “De autobranche is behoorlijk conservatief, alles gaat op z'n tijd. Maar online kijkers worden steeds vaker online kopers. Tot twee jaar geleden steeg de online verkoop van onderdelen met 7 procent per jaar, inmiddels bedraagt de groei 30 procent per jaar.”

Whitelabel webshop

De verwachte groei moet vooral komen uit de markten van nieuwe auto's en onderdelen, want op de occasionmarkt vlakt de groei – in aantal advertenties – af. Het was voor autobedrijven al mogelijk om hun onderdelen via Marktplaats aan te bieden, maar in de afgelopen periode werkte Bottelberghs aan een aftersalesplan waarmee dit aanbod beter over het voetlicht komt bij de uiteindelijke afnemer: de consument. Tegelijkertijd wordt via partnerships geprobeerd om autobedrijven meer en betere toegang te geven tot de portal. Marktplaats werkt aan een systeem waarbij op kentekenniveau naar geschikte onderdelen kan worden gezocht. Hiervoor wordt samengewerkt met onder andere Webwinkel voor Auto's (WWVA) en Internet Service Nederland. Deze bedrijven leveren whitelabel webshops die een koppeling hebben met Marktplaats. Zij betalen Marktplaats een fee voor alle doorgeplaatste onderdelen. Maar het kost veel moeite om autobedrijven te overtuigen om actief online aan consumenten te verkopen (zie kader).

Autobedrijven blijven achter bij de demontagebranche, merkt Bottelberghs op. “Daar is al veel meer geïnvesteerd in goede voorraadmanagementsystemen. Ook daar was behoorlijke koudwatervrees, maar inmiddels worden er grote stappen gezet.”

Stern: laten zien wat je hebt

Twee bedrijven die momenteel een pilot hebben lopen met online onderdelenverkoop aan consumenten zijn Brezan en dealerholding Stern. Brezan-ceo Cor Baltus gelooft in e-commerce, maar ziet wel grenzen aan de online verkoop aan consumenten. “De technische complexiteit is groot en wordt alleen maar groter. Wij zien de toegevoegde waarde vooral op het niveau van het autobedrijf, dat zo extra klanten kan binnenhalen. Daar ondersteunen wij in.”

Stern heeft momenteel een pilot lopen waarbij het onderdelen en accessoires online aan consumenten verkoopt. Het bedrijf werkt hiervoor samen met Webwinkel voor Auto's. De onderdelen worden ook via eigen websites aangeboden. Stern is het initiatief om meerdere redenen gestart, zegt Rico van der Vies, marketing datamanager bij de dealerholding. “De primaire doelstelling is het opruimen van onze voorraden. We hebben voor veel kapitaal in de magazijnen liggen, dat willen we vrijmaken. Daarnaast willen we ervaren of er behoefte is aan aanvullende diensten, zoals advies over de onderdelen en het controleren van de montage.”

Van der Vies (26) denkt dat onderdelenverkoop aan particulieren op termijn een belangrijkere inkomstenbron kan worden. “Er wordt online veel gezocht naar onderdelen.

Door onze voorraad via internet te ontsluiten, laten we zien wat we hebben aan iedereen die het zoekt en komen we in contact met een nieuwe doelgroep.”

Boodschappentas vol onderdelen

De online verkoop van onderdelen en accessoires zal de aftersalesketen opnieuw opschudden, denkt Bottelberghs. “Het traditionele model van fabrikant-distributeur-grossier-autobedrijf-consument staat zwaar onder druk. Bedrijven kopen allang niet meer alleen bij hun grossier, maar zoeken online. En consumenten doen dat ook. Je ziet het gebeuren met Euromaster voor banden en M ister Auto (recentelijk gekocht door PSA , red) voor onderdelen.” De ontwikkeling wordt nu nog afgeremd door de loyaliteit die de verschillende schakels in de keten voor elkaar hebben, zegt Bottelberghs. “Wij merken terughoudendheid bij fabrikanten en distributeurs om bij ons de voorraad te plaatsen. Tegelijkertijd is er zoveel geïnvesteerd in slimme logistiek dat een bedrijf in principe geen voorraad hoeft te houden en toch binnen een dag een bestelling kan uitleveren.” En dat is de ideale voedingsgrond voor online verkoop. Autobedrijven zijn nu nog vooral huiverig voor consumenten die met een boodschappentas vol onderdelen naar hun werkplaats komen met de vraag om ze “even te monteren”, maar volgens Marktplaats zijn er juist vooral kansen. “Uit ons onderzoek naar carparts blijkt dat er jaarlijks bijna een miljoen autobezitters zijn die nog geen keuze gemaakt hebben voor een autobedrijf. Deze groep kun je aan je binden, juist via online verkoop. Een groot deel van de consumenten die onderdelen kopen, hebben uiteindelijk toch een autobedrijf nodig.” Marktplaats richt zich vooral op jongere consumenten, tot 45 jaar.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Kijken, kijken en kopen | Automotive Online
Marktplaats investeert fors in online onderdelenverkoop

Kijken, kijken en kopen

Redactie Redactie
• Laatste update:

In bijna alle retailsegmenten is online verkoop aan consumenten ingeburgerd, maar de autobranche loopt achter. In 2014 werd, volgens onderzoek van Marktplaats, in Nederland 9 procent van alle auto-onderdelen en -accessoires online verkocht, voornamelijk via sites als Marktplaats, Autoonderdelen.nl, Mister Auto en Winparts. In Duitsland beslaat de online verkoop al 16 procent van het totaal. Volgens Leendert Bottelberghs, head of carparts business bij Marktplaats, zal de online verkoop ook in Nederland snel aan terrein winnen. “De autobranche is behoorlijk conservatief, alles gaat op z'n tijd. Maar online kijkers worden steeds vaker online kopers. Tot twee jaar geleden steeg de online verkoop van onderdelen met 7 procent per jaar, inmiddels bedraagt de groei 30 procent per jaar.”

Whitelabel webshop

De verwachte groei moet vooral komen uit de markten van nieuwe auto's en onderdelen, want op de occasionmarkt vlakt de groei – in aantal advertenties – af. Het was voor autobedrijven al mogelijk om hun onderdelen via Marktplaats aan te bieden, maar in de afgelopen periode werkte Bottelberghs aan een aftersalesplan waarmee dit aanbod beter over het voetlicht komt bij de uiteindelijke afnemer: de consument. Tegelijkertijd wordt via partnerships geprobeerd om autobedrijven meer en betere toegang te geven tot de portal. Marktplaats werkt aan een systeem waarbij op kentekenniveau naar geschikte onderdelen kan worden gezocht. Hiervoor wordt samengewerkt met onder andere Webwinkel voor Auto's (WWVA) en Internet Service Nederland. Deze bedrijven leveren whitelabel webshops die een koppeling hebben met Marktplaats. Zij betalen Marktplaats een fee voor alle doorgeplaatste onderdelen. Maar het kost veel moeite om autobedrijven te overtuigen om actief online aan consumenten te verkopen (zie kader).

Autobedrijven blijven achter bij de demontagebranche, merkt Bottelberghs op. “Daar is al veel meer geïnvesteerd in goede voorraadmanagementsystemen. Ook daar was behoorlijke koudwatervrees, maar inmiddels worden er grote stappen gezet.”

Stern: laten zien wat je hebt

Twee bedrijven die momenteel een pilot hebben lopen met online onderdelenverkoop aan consumenten zijn Brezan en dealerholding Stern. Brezan-ceo Cor Baltus gelooft in e-commerce, maar ziet wel grenzen aan de online verkoop aan consumenten. “De technische complexiteit is groot en wordt alleen maar groter. Wij zien de toegevoegde waarde vooral op het niveau van het autobedrijf, dat zo extra klanten kan binnenhalen. Daar ondersteunen wij in.”

Stern heeft momenteel een pilot lopen waarbij het onderdelen en accessoires online aan consumenten verkoopt. Het bedrijf werkt hiervoor samen met Webwinkel voor Auto's. De onderdelen worden ook via eigen websites aangeboden. Stern is het initiatief om meerdere redenen gestart, zegt Rico van der Vies, marketing datamanager bij de dealerholding. “De primaire doelstelling is het opruimen van onze voorraden. We hebben voor veel kapitaal in de magazijnen liggen, dat willen we vrijmaken. Daarnaast willen we ervaren of er behoefte is aan aanvullende diensten, zoals advies over de onderdelen en het controleren van de montage.”

Van der Vies (26) denkt dat onderdelenverkoop aan particulieren op termijn een belangrijkere inkomstenbron kan worden. “Er wordt online veel gezocht naar onderdelen.

Door onze voorraad via internet te ontsluiten, laten we zien wat we hebben aan iedereen die het zoekt en komen we in contact met een nieuwe doelgroep.”

Boodschappentas vol onderdelen

De online verkoop van onderdelen en accessoires zal de aftersalesketen opnieuw opschudden, denkt Bottelberghs. “Het traditionele model van fabrikant-distributeur-grossier-autobedrijf-consument staat zwaar onder druk. Bedrijven kopen allang niet meer alleen bij hun grossier, maar zoeken online. En consumenten doen dat ook. Je ziet het gebeuren met Euromaster voor banden en M ister Auto (recentelijk gekocht door PSA , red) voor onderdelen.” De ontwikkeling wordt nu nog afgeremd door de loyaliteit die de verschillende schakels in de keten voor elkaar hebben, zegt Bottelberghs. “Wij merken terughoudendheid bij fabrikanten en distributeurs om bij ons de voorraad te plaatsen. Tegelijkertijd is er zoveel geïnvesteerd in slimme logistiek dat een bedrijf in principe geen voorraad hoeft te houden en toch binnen een dag een bestelling kan uitleveren.” En dat is de ideale voedingsgrond voor online verkoop. Autobedrijven zijn nu nog vooral huiverig voor consumenten die met een boodschappentas vol onderdelen naar hun werkplaats komen met de vraag om ze “even te monteren”, maar volgens Marktplaats zijn er juist vooral kansen. “Uit ons onderzoek naar carparts blijkt dat er jaarlijks bijna een miljoen autobezitters zijn die nog geen keuze gemaakt hebben voor een autobedrijf. Deze groep kun je aan je binden, juist via online verkoop. Een groot deel van de consumenten die onderdelen kopen, hebben uiteindelijk toch een autobedrijf nodig.” Marktplaats richt zich vooral op jongere consumenten, tot 45 jaar.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.