Het middel tegen downsize-vrees

Redactie Redactie
• Laatste update:

Over de nieuwe 2 wordt lovend gesproken. De auto is een meer dan waardige concurrent, stellen deskundigen. Maar is dat voldoende om het gebrek aan een 14 procent-uitvoering te compenseren?

WAT ZEGGEN DE EXPERTS?

STéPHAN VERMEULEN, chef redactie Autoweek

Voor: Het is een auto met enthousiast makende rijeigenschappen, iets waarmee ook de andere Mazda’s zich van veel concurrenten onderscheiden. De motoren met vier cilinders en relatief grote inhoud zullen mensen met ‘downsize-vrees’ aanspreken.

Tegen: Er is maar één ‘instapper’ voor minder dan 15.000 euro; als Mazda 2-koper kom je al gauw terecht in de hogere prijsregionen.

Fleetpotentieel: 7, al zal hij veel interne concurrentie krijgen van de CX-3, de compacte cross-over. Dat type auto is momenteel erg hot.

FRANK VAN KLINK, directeur XLLease

Voor: Ziet er goed uit en rijdt fantastisch. Het interieur oogt hoogwaardig en hoewel hij niet goedkoop is, is de uitrusting redelijk goed voor elkaar.

Tegen: Mazda’s worden niet veel gekocht door jonge mensen en dat doet ’t imago van Mazda geen goed. Bovendien lijkt het interieur te zijn ontworpen met een Audi A1-folder als muismat.

Fleetpotentieel: De 6 doet voor Mazda relatief goede zaken in het D-segment. De 2 heeft ’t een stuk lastiger tussen al die prima B-segmenters. Met de zakelijk verantwoorde Polo en de charmante 208 en Clio is er weinig ruimte voor de 2 in leaseland. Wellicht dat hij wat huurvloten (met TKV!) kan opleuken. Wij geven een mager zesje.

JOOST KLAREN, restwaardespecialist Autotelex

Voor: Mazda staat voor kwaliteit en krijgt langzaamaan meer voet aan de grond door de CX-5, de nieuwe Mazda 6 en Mazda 3. De Mazda 2 past uitstekend in deze line-up. Gunstig voor de restwaarde zijn de goede looks en kwalitatief goede uitstraling.

Tegen: Hoewel de prijslijst begint bij 14.490 euro, heb je daarvoor een instapversie zonder airco en cruise control, en moet je nog eens 2.000 euro bijleggen voor een leuke versie. Dat maakt de concurrentiepositie wat lastig en het gaat ook ten koste van de restwaarde.

Fleetpotentieel: Toch een 7,5. Ook deze Mazda 2 zal niet echt snel een volumemodel worden, dat is gunstig voor de restwaarde.

HANS DEN HOLLANDER, fleetmanager Cisco

Voor: De nieuwe Mazda 2 heeft een wat zakelijkere uitstraling gekregen. De binnenruimte is gegroeid en het interieur ziet er aantrekkelijker uit.

Tegen: Er is veel concurrentie in het B-segment, de Mazda heeft geen echt in het oog springende USP’s. 20 procent bijtelling is niet onderscheidend, en het prijsniveau ligt toch ook niet heel laag.

Fleetpotentieel: Een 7. De Mazda 2 wint het niet op de bijtelling. Vanaf 2017 zal dit waarschijnlijk geen rol meer spelen als de nieuwe bijtellingsregels zijn ingevoerd. Toch is er ook in dit volle segment zakelijk bestaansrecht voor de Madza.






Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Het middel tegen downsize-vrees | Automotive Online

Het middel tegen downsize-vrees

Redactie Redactie
• Laatste update:

Over de nieuwe 2 wordt lovend gesproken. De auto is een meer dan waardige concurrent, stellen deskundigen. Maar is dat voldoende om het gebrek aan een 14 procent-uitvoering te compenseren?

WAT ZEGGEN DE EXPERTS?

STéPHAN VERMEULEN, chef redactie Autoweek

Voor: Het is een auto met enthousiast makende rijeigenschappen, iets waarmee ook de andere Mazda’s zich van veel concurrenten onderscheiden. De motoren met vier cilinders en relatief grote inhoud zullen mensen met ‘downsize-vrees’ aanspreken.

Tegen: Er is maar één ‘instapper’ voor minder dan 15.000 euro; als Mazda 2-koper kom je al gauw terecht in de hogere prijsregionen.

Fleetpotentieel: 7, al zal hij veel interne concurrentie krijgen van de CX-3, de compacte cross-over. Dat type auto is momenteel erg hot.

FRANK VAN KLINK, directeur XLLease

Voor: Ziet er goed uit en rijdt fantastisch. Het interieur oogt hoogwaardig en hoewel hij niet goedkoop is, is de uitrusting redelijk goed voor elkaar.

Tegen: Mazda’s worden niet veel gekocht door jonge mensen en dat doet ’t imago van Mazda geen goed. Bovendien lijkt het interieur te zijn ontworpen met een Audi A1-folder als muismat.

Fleetpotentieel: De 6 doet voor Mazda relatief goede zaken in het D-segment. De 2 heeft ’t een stuk lastiger tussen al die prima B-segmenters. Met de zakelijk verantwoorde Polo en de charmante 208 en Clio is er weinig ruimte voor de 2 in leaseland. Wellicht dat hij wat huurvloten (met TKV!) kan opleuken. Wij geven een mager zesje.

JOOST KLAREN, restwaardespecialist Autotelex

Voor: Mazda staat voor kwaliteit en krijgt langzaamaan meer voet aan de grond door de CX-5, de nieuwe Mazda 6 en Mazda 3. De Mazda 2 past uitstekend in deze line-up. Gunstig voor de restwaarde zijn de goede looks en kwalitatief goede uitstraling.

Tegen: Hoewel de prijslijst begint bij 14.490 euro, heb je daarvoor een instapversie zonder airco en cruise control, en moet je nog eens 2.000 euro bijleggen voor een leuke versie. Dat maakt de concurrentiepositie wat lastig en het gaat ook ten koste van de restwaarde.

Fleetpotentieel: Toch een 7,5. Ook deze Mazda 2 zal niet echt snel een volumemodel worden, dat is gunstig voor de restwaarde.

HANS DEN HOLLANDER, fleetmanager Cisco

Voor: De nieuwe Mazda 2 heeft een wat zakelijkere uitstraling gekregen. De binnenruimte is gegroeid en het interieur ziet er aantrekkelijker uit.

Tegen: Er is veel concurrentie in het B-segment, de Mazda heeft geen echt in het oog springende USP’s. 20 procent bijtelling is niet onderscheidend, en het prijsniveau ligt toch ook niet heel laag.

Fleetpotentieel: Een 7. De Mazda 2 wint het niet op de bijtelling. Vanaf 2017 zal dit waarschijnlijk geen rol meer spelen als de nieuwe bijtellingsregels zijn ingevoerd. Toch is er ook in dit volle segment zakelijk bestaansrecht voor de Madza.






Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.