Geen rechtvaardiging discrimineren moderne diesels

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Europese autofabrikanten en hun toeleveranciers zijn al jaren toonaangevend in de wereld van het ontwikkelen van state-of-the-art dieseltechnologie, door hoogefficiënte dieselmotoren en met geavanceerde roetfiltertechnologie die de uitstoot van fijnstof vrijwel naar nihil heeft terug gedrongen. EU-regelgeving heeft deze verbeteringen helpen mogelijk maken. Met de Euro 6-norm, waaraan alle nieuw verkochte personenauto's vanaf 1 september 2015 moeten voldoen, behoren moderne diesels wel degelijk tot de schoonste voertuigen. “Beleid moet technologieneutraal zijn om de groei van het aantal voertuigen met lage emissies te ondersteunen. Er is geen enkele reden vanuit het oogpunt van milieu of gezondheid om daarbij moderne dieselvoertuigen te discrimineren, maar het kan wel schadelijk zijn voor de mobiliteit van steden en ondernemingen”, zegt Acea's secretaris-generaal Erik Jonnaert. De ontwikkeling wordt door de industrie verder gestimuleerd met haar steun voor de ‘Real Driving Emissions (RDE)’-test, waarmee de emissies niet alleen in proefopstelling maar ook in praktijkomstandigheden worden gemeten.

Lage CO2

Daarbij hebben dieselvoertuigen een lagere CO2-uitstoot dan vergelijkbare benzineauto's, wat een belangrijk middel is om het fabrikanten mogelijk te maken om de EU-targets voor 2021 te halen. En ook aan de doelstellingen voor na 2021 zullen deze een essentiële bijdrage leveren.“Wij hebben de sterke wens om luchtkwaliteit verder te verbeteren, wat vooral zal gebeuren als nieuwere motoren de oudere exemplaren vervangen, maar dat moeten we niet doen door de CO2-uitstoot te laten stijgen. Er is beleid nodig dat de versnelde toepassing van de meest actuele lage-emissietechnologie ondersteunt. Alleen dan kunnen we tegelijkertijd de luchtkwaliteit verbeteren én de CO2-uitstoot verminderen. Daarom ook roept de industrie de lidstaten op om ervoor te zorgen dat de Europese Commissie op zeer korte termijn, op een verstandige en uitgebalanceerde wijze, regelgeving voor de RDE opstelt. “Zonder dat heeft de industrie niet de mogelijkheid om aan te tonen dat, Euro 6-diesels ook zeer lage NOxemissies hebben,” besluit de Jonnaert.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Geen rechtvaardiging discrimineren moderne diesels | Automotive Online

Geen rechtvaardiging discrimineren moderne diesels

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Europese autofabrikanten en hun toeleveranciers zijn al jaren toonaangevend in de wereld van het ontwikkelen van state-of-the-art dieseltechnologie, door hoogefficiënte dieselmotoren en met geavanceerde roetfiltertechnologie die de uitstoot van fijnstof vrijwel naar nihil heeft terug gedrongen. EU-regelgeving heeft deze verbeteringen helpen mogelijk maken. Met de Euro 6-norm, waaraan alle nieuw verkochte personenauto's vanaf 1 september 2015 moeten voldoen, behoren moderne diesels wel degelijk tot de schoonste voertuigen. “Beleid moet technologieneutraal zijn om de groei van het aantal voertuigen met lage emissies te ondersteunen. Er is geen enkele reden vanuit het oogpunt van milieu of gezondheid om daarbij moderne dieselvoertuigen te discrimineren, maar het kan wel schadelijk zijn voor de mobiliteit van steden en ondernemingen”, zegt Acea's secretaris-generaal Erik Jonnaert. De ontwikkeling wordt door de industrie verder gestimuleerd met haar steun voor de ‘Real Driving Emissions (RDE)’-test, waarmee de emissies niet alleen in proefopstelling maar ook in praktijkomstandigheden worden gemeten.

Lage CO2

Daarbij hebben dieselvoertuigen een lagere CO2-uitstoot dan vergelijkbare benzineauto's, wat een belangrijk middel is om het fabrikanten mogelijk te maken om de EU-targets voor 2021 te halen. En ook aan de doelstellingen voor na 2021 zullen deze een essentiële bijdrage leveren.“Wij hebben de sterke wens om luchtkwaliteit verder te verbeteren, wat vooral zal gebeuren als nieuwere motoren de oudere exemplaren vervangen, maar dat moeten we niet doen door de CO2-uitstoot te laten stijgen. Er is beleid nodig dat de versnelde toepassing van de meest actuele lage-emissietechnologie ondersteunt. Alleen dan kunnen we tegelijkertijd de luchtkwaliteit verbeteren én de CO2-uitstoot verminderen. Daarom ook roept de industrie de lidstaten op om ervoor te zorgen dat de Europese Commissie op zeer korte termijn, op een verstandige en uitgebalanceerde wijze, regelgeving voor de RDE opstelt. “Zonder dat heeft de industrie niet de mogelijkheid om aan te tonen dat, Euro 6-diesels ook zeer lage NOxemissies hebben,” besluit de Jonnaert.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.