Eenvoudiger belasten, slimmer stimuleren

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bij de bpm is een goede eerste stap gezet in de richting van afbouw van die belasting. Tot en met 2020 wordt 12 procent (uitgangssituatie 2016, dus effectief zal dat hoger zijn) van de bpm in fases afgebouwd. “Een volgend kabinet kan niet anders dan tot volledige afschaffing overgaan”, zegt Steven van Eijck, algemeen voorzitter RAI Vereniging. “Allereerst door de verhouding belastingopbrengsten versus inningskosten, ten tweede kan capaciteit bij de Belastingdienst worden vrijgemaakt en ten derde schaffen we daarmee een in Europa en in Nederland niet uit te leggen belasting op het bezit van een auto af.” De voorgestelde mrb-verlaging is een goede zet en vooral de keuze om oudere dieselpersonen- en bestelauto's meer te gaan laten betalen is in lijn met de luchtkwaliteitdoelstellingen van het kabinet. “Het verhogen van de mrb voor oudere diesels past goed in de aanpak van de verbetering van de luchtkwaliteit en maakt de weg vrij om uiteindelijk de verschillende milieuzones af te schaffen. Het aanpakken van met name de vervuiling door die oudere voertuigen is een juiste keuze.” Bijtelling RAI Vereniging had een algemeen tarief van 21 procent voorgesteld, waar het kabinet met 22 procent dichtbij zit. “Het tarief voor emissieloze voertuigen is met 4 procent zelfs lager dan de 7 procent die wij hadden voorgesteld en daar zijn we dus blij mee. Samen met de bpmafbouw zal dit een einde maken aan de marktverstoring die de automarkt de afgelopen jaren zo teisterde. Dat was voor onze fabrikanten en importeurs een heel belangrijk punt in de aan kabinet. “Het verhogen van de mrb voor oudere diesels past goed in de aanpak van de verbetering van de luchtkwaliteit en maakt de weg vrij om uiteindelijk de verschillende milieuzones af te schaffen. Het aanpakken van met name de vervuiling door die oudere voertuigen is een juiste keuze.”

Bijtelling

RAI Vereniging had een algemeen tarief van 21 procent voorgesteld, waar het kabinet met 22 procent dichtbij zit. “Het tarief voor emissieloze voertuigen is met 4 procent zelfs lager dan de 7 procent die wij hadden voorgesteld en daar zijn we dus blij mee. Samen met de bpmafbouw zal dit een einde maken aan de marktverstoring die de automarkt de afgelopen jaren zo teisterde. Dat was voor onze fabrikanten en importeurs een heel belangrijk punt in de aanloop naar deze brief. Die marktverstoring heeft onze branche de afgelopen jaren gegijzeld en we zijn blij dat daar met dit voorstel daar een einde aan komt”, aldus Van Eijck.

Fonds

Het is logisch dat in Autobrief 2 geen uitspraken worden gedaan over het beoogde EV-Innovatiefonds; de bal daarvoor ligt vooral bij de ministeries van IenM en EZ. “De autobrief rept er wel over maar Financiën geeft heel duidelijk aan dat zijn instrumenten zijn uitgeput om elektrisch rijden verder te stimuleren via de belastingwetgeving. Mijn eerste gesprek met staatssecretaris Mansveld hierover stemt mij hoopvol. Uiteraard moet alles ook nog voorgelegd worden aan de Tweede Kamer en we zullen ook met de desbetreffende fractiewoordvoerders in gesprek gaan.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Eenvoudiger belasten, slimmer stimuleren | Automotive Online

Eenvoudiger belasten, slimmer stimuleren

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bij de bpm is een goede eerste stap gezet in de richting van afbouw van die belasting. Tot en met 2020 wordt 12 procent (uitgangssituatie 2016, dus effectief zal dat hoger zijn) van de bpm in fases afgebouwd. “Een volgend kabinet kan niet anders dan tot volledige afschaffing overgaan”, zegt Steven van Eijck, algemeen voorzitter RAI Vereniging. “Allereerst door de verhouding belastingopbrengsten versus inningskosten, ten tweede kan capaciteit bij de Belastingdienst worden vrijgemaakt en ten derde schaffen we daarmee een in Europa en in Nederland niet uit te leggen belasting op het bezit van een auto af.” De voorgestelde mrb-verlaging is een goede zet en vooral de keuze om oudere dieselpersonen- en bestelauto's meer te gaan laten betalen is in lijn met de luchtkwaliteitdoelstellingen van het kabinet. “Het verhogen van de mrb voor oudere diesels past goed in de aanpak van de verbetering van de luchtkwaliteit en maakt de weg vrij om uiteindelijk de verschillende milieuzones af te schaffen. Het aanpakken van met name de vervuiling door die oudere voertuigen is een juiste keuze.” Bijtelling RAI Vereniging had een algemeen tarief van 21 procent voorgesteld, waar het kabinet met 22 procent dichtbij zit. “Het tarief voor emissieloze voertuigen is met 4 procent zelfs lager dan de 7 procent die wij hadden voorgesteld en daar zijn we dus blij mee. Samen met de bpmafbouw zal dit een einde maken aan de marktverstoring die de automarkt de afgelopen jaren zo teisterde. Dat was voor onze fabrikanten en importeurs een heel belangrijk punt in de aan kabinet. “Het verhogen van de mrb voor oudere diesels past goed in de aanpak van de verbetering van de luchtkwaliteit en maakt de weg vrij om uiteindelijk de verschillende milieuzones af te schaffen. Het aanpakken van met name de vervuiling door die oudere voertuigen is een juiste keuze.”

Bijtelling

RAI Vereniging had een algemeen tarief van 21 procent voorgesteld, waar het kabinet met 22 procent dichtbij zit. “Het tarief voor emissieloze voertuigen is met 4 procent zelfs lager dan de 7 procent die wij hadden voorgesteld en daar zijn we dus blij mee. Samen met de bpmafbouw zal dit een einde maken aan de marktverstoring die de automarkt de afgelopen jaren zo teisterde. Dat was voor onze fabrikanten en importeurs een heel belangrijk punt in de aanloop naar deze brief. Die marktverstoring heeft onze branche de afgelopen jaren gegijzeld en we zijn blij dat daar met dit voorstel daar een einde aan komt”, aldus Van Eijck.

Fonds

Het is logisch dat in Autobrief 2 geen uitspraken worden gedaan over het beoogde EV-Innovatiefonds; de bal daarvoor ligt vooral bij de ministeries van IenM en EZ. “De autobrief rept er wel over maar Financiën geeft heel duidelijk aan dat zijn instrumenten zijn uitgeput om elektrisch rijden verder te stimuleren via de belastingwetgeving. Mijn eerste gesprek met staatssecretaris Mansveld hierover stemt mij hoopvol. Uiteraard moet alles ook nog voorgelegd worden aan de Tweede Kamer en we zullen ook met de desbetreffende fractiewoordvoerders in gesprek gaan.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.