Voetsporen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Geheel in lijn met de huidige CO2-eisen komt de XC90 alleen met viercilinders op de markt. En er komt dit jaar al een T8, plug-in hybride, met ruim 400 pk en 7 procent bijtelling. De T8 zal maximaal verkopen. Maar hoe gaat de XC90 het daarna doen, als het bijtellingsvoordeel wegvalt?

WAT ZEGGEN DE EXPERTS?

STéPHAN VERMEULEN chef redactie Autoweek

Voor: Natuurlijk het fiscale voordeel, maar uiteraard is dit ook het alternatief voor wie niet in een grote Duitse suv gezien wil worden. En qua aandrijflijnen heeft Volvo de boel goed voor elkaar, dus ook na het wegvallen van het grote belastingvoordeel maken wij ons geen zorgen over de toekomst van de nieuwe XC90.

Tegen: Hij oogt misschien wat Amerikaans en dat is niet altijd een voordeel in Nederland.

Consumentenpotentieel: Dat schatten wij erg hoog in, dus een 8,5.

FRANK VAN KLINK, directeur XLLease

Voor: 7 procent bijtelling. Ook tegen de Kamervragen (CDA wil niet dat de XC90 met 7 procent bijtelling geleverd wordt, red) kan geen marketingbudget op. De veiligheidsvoorzieningen, met als doel om in 2020 geen dodelijke ongevallen meer te hebben met een XC90, vinden wij knap.

Tegen: Dat de 7 procentversie bijna is uitverkocht. Het aandeel blijft dus beperkt tot de beschikbare aantallen – hoewel het ook kan zijn dat Volvo haar eigen schaarste creëert.

Leasepotentieel: Groot, als er geleverd kan worden. Het risico dat de Tweede Kamer anders beslist is klein, ze zijn daar een beetje laat wakker geworden. Volgend jaar heeft de auto 15 procent bijtelling, nog steeds prima. Een 8+.

JOOST KLAREN, restwaardespecialist Autotelex

Voor: De auto wordt alom bejubeld, dat is altijd een goed teken. Juist in deze regionen houdt Volvo zich uitstekend staande. Groot, veilig en 4×4 gaan prima samen en dan is de nieuwe XC90 een perfecte kandidaat. De T8 gaat goed scoren, zeker nu ‘plotseling’ de CO2 toch op 49 gram is uitgekomen. In het segment gaat voorlopig alleen de aankomende Q7 e-tron dat matchen.

Tegen: Geen. Misschien komt de T8 na een jaar of vijf vanwege het grote verkoopvolume wat onder druk, maar dat is onzeker.

Restwaardepotentieel: Een dikke 9. Binnen het segment gezien dan; van een Aygo wint-ie het niet.

HANS DEN HOLLANDER fleetmanager Cisco

Voor: Dit jaar zeker de bijtelling van de plug-in hybride. Veel bedrijven zullen door CO2-limieten de grotere suv niet meer toestaan, maar het hogere management kan hiermee uit de voeten. De auto heeft een premium uitstraling, een krachtige motor en is state of the art.

Tegen: De concurrentie komt eraan: de BMW X5 zal volgend jaar ook een interessante hybride worden. Vanaf 2017 wordt het waarschijnlijk een lastiger verhaal.

Fleetpotentieel: In 2015 groot. Maar ook volgend jaar zal de auto nog ingezet worden met 15 procent bijtelling; dat blijft aantrekkelijk in deze prijsklasse met nog steeds beperkte concurrentie. Een 8.






Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Voetsporen | Automotive Online

Voetsporen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Geheel in lijn met de huidige CO2-eisen komt de XC90 alleen met viercilinders op de markt. En er komt dit jaar al een T8, plug-in hybride, met ruim 400 pk en 7 procent bijtelling. De T8 zal maximaal verkopen. Maar hoe gaat de XC90 het daarna doen, als het bijtellingsvoordeel wegvalt?

WAT ZEGGEN DE EXPERTS?

STéPHAN VERMEULEN chef redactie Autoweek

Voor: Natuurlijk het fiscale voordeel, maar uiteraard is dit ook het alternatief voor wie niet in een grote Duitse suv gezien wil worden. En qua aandrijflijnen heeft Volvo de boel goed voor elkaar, dus ook na het wegvallen van het grote belastingvoordeel maken wij ons geen zorgen over de toekomst van de nieuwe XC90.

Tegen: Hij oogt misschien wat Amerikaans en dat is niet altijd een voordeel in Nederland.

Consumentenpotentieel: Dat schatten wij erg hoog in, dus een 8,5.

FRANK VAN KLINK, directeur XLLease

Voor: 7 procent bijtelling. Ook tegen de Kamervragen (CDA wil niet dat de XC90 met 7 procent bijtelling geleverd wordt, red) kan geen marketingbudget op. De veiligheidsvoorzieningen, met als doel om in 2020 geen dodelijke ongevallen meer te hebben met een XC90, vinden wij knap.

Tegen: Dat de 7 procentversie bijna is uitverkocht. Het aandeel blijft dus beperkt tot de beschikbare aantallen – hoewel het ook kan zijn dat Volvo haar eigen schaarste creëert.

Leasepotentieel: Groot, als er geleverd kan worden. Het risico dat de Tweede Kamer anders beslist is klein, ze zijn daar een beetje laat wakker geworden. Volgend jaar heeft de auto 15 procent bijtelling, nog steeds prima. Een 8+.

JOOST KLAREN, restwaardespecialist Autotelex

Voor: De auto wordt alom bejubeld, dat is altijd een goed teken. Juist in deze regionen houdt Volvo zich uitstekend staande. Groot, veilig en 4×4 gaan prima samen en dan is de nieuwe XC90 een perfecte kandidaat. De T8 gaat goed scoren, zeker nu ‘plotseling’ de CO2 toch op 49 gram is uitgekomen. In het segment gaat voorlopig alleen de aankomende Q7 e-tron dat matchen.

Tegen: Geen. Misschien komt de T8 na een jaar of vijf vanwege het grote verkoopvolume wat onder druk, maar dat is onzeker.

Restwaardepotentieel: Een dikke 9. Binnen het segment gezien dan; van een Aygo wint-ie het niet.

HANS DEN HOLLANDER fleetmanager Cisco

Voor: Dit jaar zeker de bijtelling van de plug-in hybride. Veel bedrijven zullen door CO2-limieten de grotere suv niet meer toestaan, maar het hogere management kan hiermee uit de voeten. De auto heeft een premium uitstraling, een krachtige motor en is state of the art.

Tegen: De concurrentie komt eraan: de BMW X5 zal volgend jaar ook een interessante hybride worden. Vanaf 2017 wordt het waarschijnlijk een lastiger verhaal.

Fleetpotentieel: In 2015 groot. Maar ook volgend jaar zal de auto nog ingezet worden met 15 procent bijtelling; dat blijft aantrekkelijk in deze prijsklasse met nog steeds beperkte concurrentie. Een 8.






Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.