Import moet tekort aan kleine benzineauto`s oplossen

Mismatch in occasions

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de toptien van meest geïmporteerde auto's in 2015 staan acht A- en B-segment auto's. Er is een grote vraag naar deze, hoofdzakelijk benzine-modellen, stelt dataprovider VWE. Import van dit segment auto's moet het tekort op de occasionmarkt verzachten. Het tekort blijft namelijk groot. En de concurrentie om de beschikbare occasions neemt toe. Dealers begeven zich steeds nadrukkelijker op de occasion inkoopmarkt. Grote dealerholdings als Markeur, Riva en Stern maakten recentelijk bekend hun occasionbeleid te centraliseren. De lage nieuwverkoop leidt ertoe dat deze dealers echter over weinig inruil beschikken en ze moeten dus bijkopen. De vraag naar occasions neemt toe, terwijl het aanbod beperkt blijft. De prijs stijgt derhalve en dat maakt de marges flinterdun. Dealerholding De Waal Autogroep zoekt in heel Europa naar partijen kleine benzineauto's. “De prijzen in het buitenland zijn erg hoog. Dat vereist goed zoeken. Maar ook richten we ons op de hogere segmenten”, stelt directeur Walter de Bruin. Bij een van de grootste occasionverkopers van Nederland, Vaartland, zijn de lage marges op kleine benzine-auto's reden om zich te richten op wat grotere auto's, daar valt nog marge op te realiseren. Begrijpelijk, vindt Joost Klaren van restwaardespecialist Autotelex. “C-segment benzineauto's zijn nog goed in te kopen in het buitenland. Daardoor is het prijsverschil met het B-segment kleiner geworden.”

Betaalbaar

De export wordt gedomineerd door leasediesels met hoge kilometrages. Daar is gebruikt weinig vraag naar in Nederland. “De export lost daar nog steeds ons probleem op”, stelt De Bruin. In de exportstatistiek staan de Passat, Golf, Mégane en Peugeot 508 bovenaan; bijna zonder uitzondering betreft dat diesels, stelt Klaren. Daarvoor in de plaats komen B-segment benzineauto's als de Polo en Corsa. De importgroei van B-segmentbenzines bedroeg volgens VWE in 2013 166% en 22% in 2014. De import ten spijt, het tekort blijft groot. “Leasemaatschappijen kiezen steeds vaker voor verkoop in het buitenland, daarmee vallen er grote partijen auto's van de Nederlandse markt”, stelt De Bruin. Het beperkte aanbod zorgt er wel voor dat de prijzen goed op peil blijven. Ook hebben importeurs dit jaar prijsverhogingen doorgevoerd, iets dat direct doorwerkt in de occasionprijzen. Zelfs kleine diesels behouden hun waarde, ook al zijn ze fiscaal veel minder interessant dan twee jaar geleden. “Consumenten blijven het interessante auto's vinden omdat ze zuinig en betaalbaar zijn”, concludeert Joost Klaren. Kortom, los van de mismatch gaat het prima. De occasionverkoop is in de eerste twee maanden met 4% gegroeid en ook de occasionprijzen stegen. Iedereen kan dus geld verdienen. De grote vraag is of dat ook nog kan als het aanbod weer toeneemt. Dan is de freeride in ieder geval afgelopen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Mismatch in occasions | Automotive Online
Import moet tekort aan kleine benzineauto`s oplossen

Mismatch in occasions

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de toptien van meest geïmporteerde auto's in 2015 staan acht A- en B-segment auto's. Er is een grote vraag naar deze, hoofdzakelijk benzine-modellen, stelt dataprovider VWE. Import van dit segment auto's moet het tekort op de occasionmarkt verzachten. Het tekort blijft namelijk groot. En de concurrentie om de beschikbare occasions neemt toe. Dealers begeven zich steeds nadrukkelijker op de occasion inkoopmarkt. Grote dealerholdings als Markeur, Riva en Stern maakten recentelijk bekend hun occasionbeleid te centraliseren. De lage nieuwverkoop leidt ertoe dat deze dealers echter over weinig inruil beschikken en ze moeten dus bijkopen. De vraag naar occasions neemt toe, terwijl het aanbod beperkt blijft. De prijs stijgt derhalve en dat maakt de marges flinterdun. Dealerholding De Waal Autogroep zoekt in heel Europa naar partijen kleine benzineauto's. “De prijzen in het buitenland zijn erg hoog. Dat vereist goed zoeken. Maar ook richten we ons op de hogere segmenten”, stelt directeur Walter de Bruin. Bij een van de grootste occasionverkopers van Nederland, Vaartland, zijn de lage marges op kleine benzine-auto's reden om zich te richten op wat grotere auto's, daar valt nog marge op te realiseren. Begrijpelijk, vindt Joost Klaren van restwaardespecialist Autotelex. “C-segment benzineauto's zijn nog goed in te kopen in het buitenland. Daardoor is het prijsverschil met het B-segment kleiner geworden.”

Betaalbaar

De export wordt gedomineerd door leasediesels met hoge kilometrages. Daar is gebruikt weinig vraag naar in Nederland. “De export lost daar nog steeds ons probleem op”, stelt De Bruin. In de exportstatistiek staan de Passat, Golf, Mégane en Peugeot 508 bovenaan; bijna zonder uitzondering betreft dat diesels, stelt Klaren. Daarvoor in de plaats komen B-segment benzineauto's als de Polo en Corsa. De importgroei van B-segmentbenzines bedroeg volgens VWE in 2013 166% en 22% in 2014. De import ten spijt, het tekort blijft groot. “Leasemaatschappijen kiezen steeds vaker voor verkoop in het buitenland, daarmee vallen er grote partijen auto's van de Nederlandse markt”, stelt De Bruin. Het beperkte aanbod zorgt er wel voor dat de prijzen goed op peil blijven. Ook hebben importeurs dit jaar prijsverhogingen doorgevoerd, iets dat direct doorwerkt in de occasionprijzen. Zelfs kleine diesels behouden hun waarde, ook al zijn ze fiscaal veel minder interessant dan twee jaar geleden. “Consumenten blijven het interessante auto's vinden omdat ze zuinig en betaalbaar zijn”, concludeert Joost Klaren. Kortom, los van de mismatch gaat het prima. De occasionverkoop is in de eerste twee maanden met 4% gegroeid en ook de occasionprijzen stegen. Iedereen kan dus geld verdienen. De grote vraag is of dat ook nog kan als het aanbod weer toeneemt. Dan is de freeride in ieder geval afgelopen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.