Plicht

Redactie Redactie
• Laatste update:

Morgen heeft ze al een afspraak. Geetha wordt om 10 uur verwacht bij een filiaal van de FATBurger keten. De afspraak is met Beppie, 110kg Hollands welvaren. “Kijk Geetha – waar kwam je ook alweer vandaan?”. “Ik werkte in Dubai, maar kom van de Filipijnen”. “Goed”, zegt Beppie, “Ik zal je zo snel mogelijk wegwijs maken. Ik weet niet wat ze in dat achterlijke land waar je werkte allemaal doen, maar hier hebben we alles prima voor elkaar. Je hebt recht op een cao-loon, een winstuitkering aan het eind van je periode en natuurlijk vijfdaagse werkweek. Als er een klant komt, zoekt hij zelf een tafeltje. Voor het aanwijzen van zitplaatsen hebben we hier geen tijd. Je moet je klanten gewoon opvoeden. Als een klant lastig is, kun je hem aanwijzen waar hij mag gaan zitten”, legt Beppie uit.

“Ik zelf laat het altijd duidelijk merken als een klant zijn rotzooi die niet zelf opruimt: ‘Zo, mevrouw, doe je dat thuis ook zo?’ Nogmaals, je moet je klant opvoeden. En luister goed, je loopt geen risico. Als het fout gaat ga je naar het UWV en krijg je een uitkering. Er wordt soms wel eens gevraagd om loon in te leveren als het wat slechter gaat, maar doe daar niet aan mee. Als het bedrijf kapot gaat en je hebt loon ingeleverd, krijg je een lagere uitkering. Dus lekker kapot laten gaan. We kennen hier maar één richting met salarissen: Verhoging! Verlaging komt bij ons niet voor in het woordenboek. We hebben het hier tenslotte wel over verworden rechten!”

Ik heb geleerd hoe het niet moet.

Geetha heeft het geen jaar volgehouden. Ze had aanpassingsproblemen. Raakte niet geïntegreerd. Had ook steeds onenigheid met haar collega's. Ze verpestte de omstandigheden. Ze wilde klanten begeleiden naar hun plekje. Wilde doorwerken zolang als nodig was. Ze was niet gewend aan overwerkbetaling. Als ze goed haar best gedaan had, kreeg ze ‘compoff’ in Dubai. En dat vond ze prima. Compensation offtime. Als haar baas tevreden was kreeg ze wat extra vrij. Terug in Dubai kon ze melden aan haar baas: “Ik heb er veel aan gehad. Ik heb geleerd hoe het niet moet. Van Nederland zullen we over een jaar of tien geen last meer hebben. Ze denken alleen in rechten, niet in plichten.”

HANS ADRIANI, DEALER BD. HANS@DSOLUTION.EU

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Plicht | Automotive Online

Plicht

Redactie Redactie
• Laatste update:

Morgen heeft ze al een afspraak. Geetha wordt om 10 uur verwacht bij een filiaal van de FATBurger keten. De afspraak is met Beppie, 110kg Hollands welvaren. “Kijk Geetha – waar kwam je ook alweer vandaan?”. “Ik werkte in Dubai, maar kom van de Filipijnen”. “Goed”, zegt Beppie, “Ik zal je zo snel mogelijk wegwijs maken. Ik weet niet wat ze in dat achterlijke land waar je werkte allemaal doen, maar hier hebben we alles prima voor elkaar. Je hebt recht op een cao-loon, een winstuitkering aan het eind van je periode en natuurlijk vijfdaagse werkweek. Als er een klant komt, zoekt hij zelf een tafeltje. Voor het aanwijzen van zitplaatsen hebben we hier geen tijd. Je moet je klanten gewoon opvoeden. Als een klant lastig is, kun je hem aanwijzen waar hij mag gaan zitten”, legt Beppie uit.

“Ik zelf laat het altijd duidelijk merken als een klant zijn rotzooi die niet zelf opruimt: ‘Zo, mevrouw, doe je dat thuis ook zo?’ Nogmaals, je moet je klant opvoeden. En luister goed, je loopt geen risico. Als het fout gaat ga je naar het UWV en krijg je een uitkering. Er wordt soms wel eens gevraagd om loon in te leveren als het wat slechter gaat, maar doe daar niet aan mee. Als het bedrijf kapot gaat en je hebt loon ingeleverd, krijg je een lagere uitkering. Dus lekker kapot laten gaan. We kennen hier maar één richting met salarissen: Verhoging! Verlaging komt bij ons niet voor in het woordenboek. We hebben het hier tenslotte wel over verworden rechten!”

Ik heb geleerd hoe het niet moet.

Geetha heeft het geen jaar volgehouden. Ze had aanpassingsproblemen. Raakte niet geïntegreerd. Had ook steeds onenigheid met haar collega's. Ze verpestte de omstandigheden. Ze wilde klanten begeleiden naar hun plekje. Wilde doorwerken zolang als nodig was. Ze was niet gewend aan overwerkbetaling. Als ze goed haar best gedaan had, kreeg ze ‘compoff’ in Dubai. En dat vond ze prima. Compensation offtime. Als haar baas tevreden was kreeg ze wat extra vrij. Terug in Dubai kon ze melden aan haar baas: “Ik heb er veel aan gehad. Ik heb geleerd hoe het niet moet. Van Nederland zullen we over een jaar of tien geen last meer hebben. Ze denken alleen in rechten, niet in plichten.”

HANS ADRIANI, DEALER BD. HANS@DSOLUTION.EU

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.