Auto-importeurs vechten zich terug op aftersalesmarkt

Aanval via de radio

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de afgelopen jaren heeft de aftermarket bij de meeste importeurs een hogere prioriteit gekregen. Dit in een poging om een deel van het verloren marktaandeel (tussen 2010 en 2015 zakte het marktaandeel van 34,2 naar – naar verwachting – circa 32%) op de onderhoudsmarkt terug te winnen. Volgens de importeurs is hier maar één medium voor geschikt: radio. Althans 96% van de bestedingen gaan naar radiocommercials. Volkswagen koopt van de importeurs het meeste radiozendtijd in. Dit in tegenstelling tot de inkoop van mediawaarde voor de verkoop van auto's. Daar staat Volkswagen op gepaste afstand van de Franse topdrie (Peugeot, Citroën en Renault). Maar met het grootste rijdende park is het niet onlogisch dat VW relatief meer besteedt op de aftermarket. Om dealers meer mogelijkheden te geven heeft importeur Pon ook formules als De Wasstraat, De Onderdelendienst en De Garage geïntroduceerd.

Zestig miljoen

Importeurs zijn goed voor ongeveer een kwart van de totale mediabestedingen. In 2014 werd er voor een kleine zestig miljoen euro aan mediawaarde ingekocht op de Nederlandse aftermarket. Daarvan komt ongeveer een derde op conto van Carglass. Na Carglass zijn de ANWB en Volkswagen de grootste adverteerders. Dat blijkt uit cijfers van mediabureau Adfact, bewerkt door Automotive. Adfact kijkt naar de bruto mediawaarde, eventuele kortingen (die kunnen oplopen tot tientallen procenten) zijn hierin niet verrekend. Adfact houdt pas sinds medio 2013 deze cijfers bij, waardoor het nog niet mogelijk is om de cijfers tussen 2013 en 2014 te vergelijken.

Agressief

Carglass brak eigenhandig de glasmarkt open door op grote schaal publiekscampagnes te gaan voeren. Hierdoor werd de macht van verzekeraars, die voorheen de consumenten stuurden, gebroken. Maar bij verzekeraars volstaat een afspraak voor veel reparaties, terwijl consumenten steeds weer geactiveerd moeten worden. Zeker nu andere partijen, zoals dealers, proberen een deel van de glasmarkt terug te winnen. De grootste concurrent van Carglass, Autotaalglas geeft veel minder uit dan de marktleider, maar is nog steeds één van de grote adverteerders. Dat Bovag hoog staat in de lijst komt voort uit de grote marketingcampagnes die vorig jaar gevoerd zijn. De komende jaren blijft Bovag hoog in deze lijst, volgens de brancheorganisatie is marketing ook de komende jaren nog een speerpunt. In de top vijftien staan verder een aantal bandenmerken. Het van oorsprong Nederlandse Vredestein moet daarbij Hankook voorlaten. Hankook probeert agressief de Europese markt te penetreren, mede via een sponsorship van de UEFA Europa League, cijfers die niet terugkomen in de statistieken. Of de bestedingen dit jaar gaan stijgen, is twijfelachtig. Weliswaar wint de aftermarket aan belang, adverteerders zijn nog steeds terughoudend gezien de moeilijke economische omstandigheden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Aanval via de radio | Automotive Online
Auto-importeurs vechten zich terug op aftersalesmarkt

Aanval via de radio

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de afgelopen jaren heeft de aftermarket bij de meeste importeurs een hogere prioriteit gekregen. Dit in een poging om een deel van het verloren marktaandeel (tussen 2010 en 2015 zakte het marktaandeel van 34,2 naar – naar verwachting – circa 32%) op de onderhoudsmarkt terug te winnen. Volgens de importeurs is hier maar één medium voor geschikt: radio. Althans 96% van de bestedingen gaan naar radiocommercials. Volkswagen koopt van de importeurs het meeste radiozendtijd in. Dit in tegenstelling tot de inkoop van mediawaarde voor de verkoop van auto's. Daar staat Volkswagen op gepaste afstand van de Franse topdrie (Peugeot, Citroën en Renault). Maar met het grootste rijdende park is het niet onlogisch dat VW relatief meer besteedt op de aftermarket. Om dealers meer mogelijkheden te geven heeft importeur Pon ook formules als De Wasstraat, De Onderdelendienst en De Garage geïntroduceerd.

Zestig miljoen

Importeurs zijn goed voor ongeveer een kwart van de totale mediabestedingen. In 2014 werd er voor een kleine zestig miljoen euro aan mediawaarde ingekocht op de Nederlandse aftermarket. Daarvan komt ongeveer een derde op conto van Carglass. Na Carglass zijn de ANWB en Volkswagen de grootste adverteerders. Dat blijkt uit cijfers van mediabureau Adfact, bewerkt door Automotive. Adfact kijkt naar de bruto mediawaarde, eventuele kortingen (die kunnen oplopen tot tientallen procenten) zijn hierin niet verrekend. Adfact houdt pas sinds medio 2013 deze cijfers bij, waardoor het nog niet mogelijk is om de cijfers tussen 2013 en 2014 te vergelijken.

Agressief

Carglass brak eigenhandig de glasmarkt open door op grote schaal publiekscampagnes te gaan voeren. Hierdoor werd de macht van verzekeraars, die voorheen de consumenten stuurden, gebroken. Maar bij verzekeraars volstaat een afspraak voor veel reparaties, terwijl consumenten steeds weer geactiveerd moeten worden. Zeker nu andere partijen, zoals dealers, proberen een deel van de glasmarkt terug te winnen. De grootste concurrent van Carglass, Autotaalglas geeft veel minder uit dan de marktleider, maar is nog steeds één van de grote adverteerders. Dat Bovag hoog staat in de lijst komt voort uit de grote marketingcampagnes die vorig jaar gevoerd zijn. De komende jaren blijft Bovag hoog in deze lijst, volgens de brancheorganisatie is marketing ook de komende jaren nog een speerpunt. In de top vijftien staan verder een aantal bandenmerken. Het van oorsprong Nederlandse Vredestein moet daarbij Hankook voorlaten. Hankook probeert agressief de Europese markt te penetreren, mede via een sponsorship van de UEFA Europa League, cijfers die niet terugkomen in de statistieken. Of de bestedingen dit jaar gaan stijgen, is twijfelachtig. Weliswaar wint de aftermarket aan belang, adverteerders zijn nog steeds terughoudend gezien de moeilijke economische omstandigheden.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.