`Private lease biedt kansen`

Peugeotbaas mikt al op 2016

Redactie Redactie
• Laatste update:

Peugeot had de wind mee toen Philip Robson aantrad: een Auto-van-het-Jaar titel op zak en het jongste modelgamma van dit moment. Maar de Nederlandse automarkt is een geval apart, merkte de 41-jarige Brit al snel. En mede door het nieuwe beleid van moeder Peugeot in Parijs, dat de importfilialen meer autonoom hun gang laat gaan, heeft Robson een even grote als interessante uitdaging voor de kiezen. Het komende jaar bereidt hij zich vooral voor op 2016: “Dan moeten we klaar zijn met onze strategie ten aanzien van het Nederlandse fiscale regime.” Dat regime heeft bijvoorbeeld belangrijke gevolgen voor het kleine A-segment. Met de nieuwe 108 is Peugeot daarin inmiddels marktleider, maar de prijzen zijn per januari 2015 aanzienlijk gestegen nu de bpm-vrijstelling is vervallen. “Het gaat om prijsstijgingen die kunnen variëren van 860 tot 1.090 euro – dat is bijna 10 procent! Het marktaandeel van dit segment was de laatste tijd al geslonken van 20 naar 16 procent, en ik verwacht een verdere daling van nog eens 3 tot 5 procentpunt,” aldus Robson. Toch ziet hij in die ontwikkeling nieuwe kansen. “Sommige kopers zullen wellicht terugvallen naar occasions in plaats van nieuwe auto’s, maar doordat de verkoop van nieuwe auto&apo;s in dit segment al enige tijd terugloopt, zijn er binnenkort ook minder gebruikte modellen te koop. Dat kan de verkoopprijs doen oplopen.”

Opleving

Robson ziet juist daarom strategische kansen voor nieuwe transactievormen. “Je kunt met private lease het rijden van een nieuwe A-segmenter aantrekkelijker maken. Daar ligt een mooie kans voor

goed koopmanschap want 199 euro per maand klinkt beter dan twaalfduizend euro catalogusprijs. Ik verwacht dat private lease de komende tijd met 30 procent per jaar kan groeien. Dat lijkt veel, maar we komen natuurlijk wel van een heel klein aandeel private lease op dit moment. Veel van dergelijke financiële deals zullen zich overigens online gaan afspelen.” Robson verwacht ook een verschuiving van A- naar B-segment auto’s, omdat die door hun afmetingen en uitrusting veel meerwaarde bieden. En ook verwacht hij een toename van B2C-transacties. “Met mobiliteitsbudgetten in plaats van een auto van de zaak zal de consument zelf een keus maken welke auto hij of zij gaat rijden.”

‘199 euro klinkt beter dan 12 duizend.’

Onzekerheid

Tot slot: hoe ontwikkelt de autoverkoop zich in 2015? Sommigen voorspellen amper 400 duizend eenheden, ING heeft het juist over 465 duizend. Robson: “Ik weet het niet precies maar die prognoses verklaren wel de onzekerheid waarin de branche verkeert. Het zou me echter niet verbazen als we net als in 2013 als gevolg van het beslissingsproces rond nieuwe fiscaliteit voor 2016 eind 2015 een opleving meemaken. In januari 2016 moeten we in ieder geval klaar zijn voor de nieuwe situatie.” Voor Robson is het helder dat het huidige dealernetwerk aangepast moet worden op de nieuwe realiteit. “Ons netwerk is erg fijnmazig. De dealers weten dat dit moet veranderen en gezamenlijk werken we hard aan het terugbrengen van het aantal vestigingen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Peugeotbaas mikt al op 2016 | Automotive Online
`Private lease biedt kansen`

Peugeotbaas mikt al op 2016

Redactie Redactie
• Laatste update:

Peugeot had de wind mee toen Philip Robson aantrad: een Auto-van-het-Jaar titel op zak en het jongste modelgamma van dit moment. Maar de Nederlandse automarkt is een geval apart, merkte de 41-jarige Brit al snel. En mede door het nieuwe beleid van moeder Peugeot in Parijs, dat de importfilialen meer autonoom hun gang laat gaan, heeft Robson een even grote als interessante uitdaging voor de kiezen. Het komende jaar bereidt hij zich vooral voor op 2016: “Dan moeten we klaar zijn met onze strategie ten aanzien van het Nederlandse fiscale regime.” Dat regime heeft bijvoorbeeld belangrijke gevolgen voor het kleine A-segment. Met de nieuwe 108 is Peugeot daarin inmiddels marktleider, maar de prijzen zijn per januari 2015 aanzienlijk gestegen nu de bpm-vrijstelling is vervallen. “Het gaat om prijsstijgingen die kunnen variëren van 860 tot 1.090 euro – dat is bijna 10 procent! Het marktaandeel van dit segment was de laatste tijd al geslonken van 20 naar 16 procent, en ik verwacht een verdere daling van nog eens 3 tot 5 procentpunt,” aldus Robson. Toch ziet hij in die ontwikkeling nieuwe kansen. “Sommige kopers zullen wellicht terugvallen naar occasions in plaats van nieuwe auto’s, maar doordat de verkoop van nieuwe auto&apo;s in dit segment al enige tijd terugloopt, zijn er binnenkort ook minder gebruikte modellen te koop. Dat kan de verkoopprijs doen oplopen.”

Opleving

Robson ziet juist daarom strategische kansen voor nieuwe transactievormen. “Je kunt met private lease het rijden van een nieuwe A-segmenter aantrekkelijker maken. Daar ligt een mooie kans voor

goed koopmanschap want 199 euro per maand klinkt beter dan twaalfduizend euro catalogusprijs. Ik verwacht dat private lease de komende tijd met 30 procent per jaar kan groeien. Dat lijkt veel, maar we komen natuurlijk wel van een heel klein aandeel private lease op dit moment. Veel van dergelijke financiële deals zullen zich overigens online gaan afspelen.” Robson verwacht ook een verschuiving van A- naar B-segment auto’s, omdat die door hun afmetingen en uitrusting veel meerwaarde bieden. En ook verwacht hij een toename van B2C-transacties. “Met mobiliteitsbudgetten in plaats van een auto van de zaak zal de consument zelf een keus maken welke auto hij of zij gaat rijden.”

‘199 euro klinkt beter dan 12 duizend.’

Onzekerheid

Tot slot: hoe ontwikkelt de autoverkoop zich in 2015? Sommigen voorspellen amper 400 duizend eenheden, ING heeft het juist over 465 duizend. Robson: “Ik weet het niet precies maar die prognoses verklaren wel de onzekerheid waarin de branche verkeert. Het zou me echter niet verbazen als we net als in 2013 als gevolg van het beslissingsproces rond nieuwe fiscaliteit voor 2016 eind 2015 een opleving meemaken. In januari 2016 moeten we in ieder geval klaar zijn voor de nieuwe situatie.” Voor Robson is het helder dat het huidige dealernetwerk aangepast moet worden op de nieuwe realiteit. “Ons netwerk is erg fijnmazig. De dealers weten dat dit moet veranderen en gezamenlijk werken we hard aan het terugbrengen van het aantal vestigingen.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.