Importeurs voorzichtig met prognoses

Op zoek naar productie

Redactie Redactie
• Laatste update:

Zijn er bij de fabrikant dit jaar voldoende auto's met de juiste CO2-uitstoot beschikbaar voor Nederland? Dat vraagt een aantal importeurs zich nu – half januari – af. Het leidt er toe dat er meer dan ooit heel voorzichtig wordt omgegaan met het afgeven van een voorspelling over de verwachte nieuwverkoop. Ook de dealerdoelstellingen hangen nu grotendeels af van de beschikbaarheid van de juiste modellen. Mazda Nederland, samen met Hyundai één van de meest ambitieuze merken, heeft dit jaar achtduizend ‘productieplekken’, zoals dat in jargon heet. Dus krijgen de dealers als gezamenlijk target die achtduizend. Wat de totale markt doet, acht Mazda van minder belang en de eigen nieuwverkoop prognose wordt niet gedeeld met dealers en markt.

Minder dwingend

Op de particuliere markt zijn de fiscale prikkels een stuk minder dwingend. Voor Mitsubishi reden om een aangepaste verkoopdoelstelling op te leggen. Het merk wil 5.500 nieuwe auto's verkopen, plug-ins uitgezonderd. Voor de plug-ins, de Outlander en later dit jaar de ASX, is geen doelstelling geformuleerd. Omdat de importeur niet weet hoeveel van deze auto's er voor de Nederlandse markt beschikbaar zijn. Dealers hopen stiekem weer rond de achtduizend plug-ins te verkopen. Het zou van Mitsubishi voor het derde jaar op rij een grote winnaar maken. Maar alles hangt af van de beschikbaarheid. En een beetje van de concurrentie, want die zit niet stil. Volkswagen-importeur Pon heeft beslag weten te leggen op de volledige productie van de Volkswagen Golf GTE plug-in hybride. De eerste duizend zijn inmiddels al afgeleverd.

Pon is wel de meest optimistische importeur als het gaat om de totaalmarkt, waar het de eigen marktaandelen betreft is het terughoudend. Veel hangt af van ontwikkelingen bij de fabriek. Wanneer – en vooral hoeveel – 14% Skoda's Fabia komen er dit jaar naar Nederland? Het antwoord op deze vraag bepaalt grotendeels of het succes van dit jaar geëvenaard wordt.

Kleine plus

Alleen Opel Nederland denkt dat er in 2015 minder nieuwe auto's verkocht worden dan afgelopen jaar. Alle andere importeurs voorzien een stijging. Maar ze zijn aanzienlijk terughoudender dan de grootbanken. ABN Amro zet in op 450 duizend en ING Bank zelfs op 465 duizend. Bovag-RAI denkt aan 400 duizend registraties, Aumacon aan 390 duizend. Beide sluiten daarmee aan op de verwachtingen van de importeurs. De banken verwachten dat de fiscale aanscherping in het ‘tussenjaar’ 2016 leidt tot een verkoopspurt in de tweede helft van 2015. Bovag-RAI en Aumacon deden hun voorspelling al voor de bekendmaking van de 2016-plannen.

Volkswagen wordt ook in 2015 onbedreigd de grootste

Klein verschil

De voorzichtigheid van de importeurs komt ook terug in de prognose voor de gehele markt. In het verleden, tot circa twee jaar geleden, waren de opgetelde verwachte importeursdoelstellingen vaak goed voor een totaal marktaandeel van 130-140 procent. Bijna ieder merk dacht meer te verkopen dan dat Bovag prognosticeerde. Voor dit jaar denkt ongeveer een derde van de importeurs juist minder auto's te verkopen dan dat Bovag voorspelt. Ook is het verschil tussen de Bovag-prognose en de importeursdoelstellingen kleiner dan ooit. Een trend die de afgelopen jaren al is ingezet en tot tevredenheid leidt bij de dealers. De grote vraag is of naarmate de fiscale gedrevenheid afneemt, de targetdruk weer toeneemt. Vooralsnog vragen dealers van een aantal merken zich af of ze überhaupt nog targets opgelegd krijgen van hun importeurs. Honda-dealers hopen deze week iets te horen van hun importeur, bij Fiat Nederland is er eveneens nog niets gecommuniceerd. Enkele dealers vragen zich af of er dit kwartaal nog targets komen. De importeur heeft na het faillissement van Koops Furness veel witte plekken op de landkaart, dus de totale Fiat-verkoop staat onder druk. Fiat kan natuurlijk ook de Bovag-cijfers overnemen. In dat geval gaat de importeur uit van een marktaandeel van 3%, bijna een kwart lager dan vorig jaar. U itgaande van de Bovag-cijfers wordt Volkswagen ook volgend jaar weer onbedreigd het best verkochte merk, op ruime afstand gevolgd door Renault en Peugeot. Ook voor Ford en Opel is er een topvijf-notering. Beide importeurs zijn reëel genoeg om te erkennen dat er volgend jaar niet meer inzit. Het is tekenend voor het huidige tijdsbestek.


Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op zoek naar productie | Automotive Online
Importeurs voorzichtig met prognoses

Op zoek naar productie

Redactie Redactie
• Laatste update:

Zijn er bij de fabrikant dit jaar voldoende auto's met de juiste CO2-uitstoot beschikbaar voor Nederland? Dat vraagt een aantal importeurs zich nu – half januari – af. Het leidt er toe dat er meer dan ooit heel voorzichtig wordt omgegaan met het afgeven van een voorspelling over de verwachte nieuwverkoop. Ook de dealerdoelstellingen hangen nu grotendeels af van de beschikbaarheid van de juiste modellen. Mazda Nederland, samen met Hyundai één van de meest ambitieuze merken, heeft dit jaar achtduizend ‘productieplekken’, zoals dat in jargon heet. Dus krijgen de dealers als gezamenlijk target die achtduizend. Wat de totale markt doet, acht Mazda van minder belang en de eigen nieuwverkoop prognose wordt niet gedeeld met dealers en markt.

Minder dwingend

Op de particuliere markt zijn de fiscale prikkels een stuk minder dwingend. Voor Mitsubishi reden om een aangepaste verkoopdoelstelling op te leggen. Het merk wil 5.500 nieuwe auto's verkopen, plug-ins uitgezonderd. Voor de plug-ins, de Outlander en later dit jaar de ASX, is geen doelstelling geformuleerd. Omdat de importeur niet weet hoeveel van deze auto's er voor de Nederlandse markt beschikbaar zijn. Dealers hopen stiekem weer rond de achtduizend plug-ins te verkopen. Het zou van Mitsubishi voor het derde jaar op rij een grote winnaar maken. Maar alles hangt af van de beschikbaarheid. En een beetje van de concurrentie, want die zit niet stil. Volkswagen-importeur Pon heeft beslag weten te leggen op de volledige productie van de Volkswagen Golf GTE plug-in hybride. De eerste duizend zijn inmiddels al afgeleverd.

Pon is wel de meest optimistische importeur als het gaat om de totaalmarkt, waar het de eigen marktaandelen betreft is het terughoudend. Veel hangt af van ontwikkelingen bij de fabriek. Wanneer – en vooral hoeveel – 14% Skoda's Fabia komen er dit jaar naar Nederland? Het antwoord op deze vraag bepaalt grotendeels of het succes van dit jaar geëvenaard wordt.

Kleine plus

Alleen Opel Nederland denkt dat er in 2015 minder nieuwe auto's verkocht worden dan afgelopen jaar. Alle andere importeurs voorzien een stijging. Maar ze zijn aanzienlijk terughoudender dan de grootbanken. ABN Amro zet in op 450 duizend en ING Bank zelfs op 465 duizend. Bovag-RAI denkt aan 400 duizend registraties, Aumacon aan 390 duizend. Beide sluiten daarmee aan op de verwachtingen van de importeurs. De banken verwachten dat de fiscale aanscherping in het ‘tussenjaar’ 2016 leidt tot een verkoopspurt in de tweede helft van 2015. Bovag-RAI en Aumacon deden hun voorspelling al voor de bekendmaking van de 2016-plannen.

Volkswagen wordt ook in 2015 onbedreigd de grootste

Klein verschil

De voorzichtigheid van de importeurs komt ook terug in de prognose voor de gehele markt. In het verleden, tot circa twee jaar geleden, waren de opgetelde verwachte importeursdoelstellingen vaak goed voor een totaal marktaandeel van 130-140 procent. Bijna ieder merk dacht meer te verkopen dan dat Bovag prognosticeerde. Voor dit jaar denkt ongeveer een derde van de importeurs juist minder auto's te verkopen dan dat Bovag voorspelt. Ook is het verschil tussen de Bovag-prognose en de importeursdoelstellingen kleiner dan ooit. Een trend die de afgelopen jaren al is ingezet en tot tevredenheid leidt bij de dealers. De grote vraag is of naarmate de fiscale gedrevenheid afneemt, de targetdruk weer toeneemt. Vooralsnog vragen dealers van een aantal merken zich af of ze überhaupt nog targets opgelegd krijgen van hun importeurs. Honda-dealers hopen deze week iets te horen van hun importeur, bij Fiat Nederland is er eveneens nog niets gecommuniceerd. Enkele dealers vragen zich af of er dit kwartaal nog targets komen. De importeur heeft na het faillissement van Koops Furness veel witte plekken op de landkaart, dus de totale Fiat-verkoop staat onder druk. Fiat kan natuurlijk ook de Bovag-cijfers overnemen. In dat geval gaat de importeur uit van een marktaandeel van 3%, bijna een kwart lager dan vorig jaar. U itgaande van de Bovag-cijfers wordt Volkswagen ook volgend jaar weer onbedreigd het best verkochte merk, op ruime afstand gevolgd door Renault en Peugeot. Ook voor Ford en Opel is er een topvijf-notering. Beide importeurs zijn reëel genoeg om te erkennen dat er volgend jaar niet meer inzit. Het is tekenend voor het huidige tijdsbestek.


Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.