SCHADEKETENS LANCEREN NIEUWE BUSINESSMODELLEN

Sturen in een andere richting

Redactie Redactie
• Laatste update:

Na jaren waarin in schadeherstelbedrijven vooral naar het werkplaatsproces werd gekeken om tegen lage tarieven en bij een dalend aanbod toch nog een gezonde boterham te kunnen verdienen, wordt er nu optimalisatie gezocht in het businessmodel zelf. Het toverwoord: segmentatie. Gedwongen door de technisch steeds complexer wordende auto's, kiezen schadeketens voor het segmenteren van het netwerk op soort schade: specialisten op het gebied van complexe schades, reguliere schades of eenvoudige deuken. Het uitgangspunt hierbij is dat de verzekerde met zijn auto naar een voor hem dichtstbijzijnde vestiging gaat, die vervolgens afhankelijk van zijn eigen specialisme de schade zelf herstelt of in de eigen keten doorstuurt. Door een segmentatie op soort schade kunnen eenvoudige schades – volgens schattingen meer dan zestig procent van de totale schadelast – sneller en dus goedkoper worden afgehandeld, en kan het volume complexe schades worden gebundeld in speciale centra, zodat er de juiste investeringen voor kunnen worden gedaan.

Van de schadeketens hebben AHG, ASN en Care voor deze segmentatiestrategie gekozen. Zo vertelde Care-directeur Kees- Jan Bus vorige maand tijdens het 25-jarig jubileum dat het concept voor complexe schades, Caretech, over Nederland wordt uitgerold. In Zwolle was er al een aantal jaar een pilotvestiging. Nu is de tijd voor een uitrol beter, omdat opdrachtgevers, voornamelijk verzekeraars, de segmentering op soort schade inmiddels ook in hun eigen netwerken van aangesloten herstelbedrijven willen doorvoeren. Voor de eenvoudige schades worden er in 2015 diverse vestigingen neergezet onder de naam Carexpres.

De overige vestigingen leggen zich toe op het middensegment, ofwel de reguliere schades. Ook AHG volgt deze koers en zet voor eenvoudige schades het concept Easy2fix in de markt. Hierbij kan de consument via smartphone, tablet of pc een foto van de schade uploaden op Easy2fix.nl. Hij ontvangt vervolgens binnen 24 uur een vrijblijvende offerte van een herstelbedrijf bij hem of haar in de buurt. Met deze stap richt de keten zich ook rechtstreeks op de ‘ongestuurde’ schadestroom, ofwel onverzekerde schades. De keten ziet Easy2fix zelf dan ook als concurrent van het onafhankelijke Fixico; een app met exact dezelfde functie, waarbij het uitbrengen van een offerte echter niet is voorbehouden aan leden van AHG. Schadeketen ASN heeft net als AHG speciale centra voor cosmetische schades, zoals ASN Eindhoven: een werkplaats speciaal voor eenvoudige schades, en waarvan twee leden van het netwerk de aandeelhouders zijn. Deze segmentatiestrategie zal volgend jaar zijn vruchten afwerpen, want de partijen die uiteindelijk bepalen wie welke schade krijgt, de verzekeraars, mikken op eenzelfde segmentatie. Ook zij zien immers dat het verschil tussen de eenvoudige en complexe schades zo groot wordt dat het niet langer loont om ze beide in eenzelfde proces kwalitatief goed af te wikkelen. Zo maakte Aegon vorige week bekend het netwerk te verdelen op basis van specialisme. En verzekeraarscollectief Schadegarant zegde de contracten met alle aangesloten schadebedrijven op om met een schone lei het netwerk opnieuw in te richten. Ook hier wordt er onderscheid gemaakt in complexe en cosmetische schades, waarbij voor die eerste categorie een ander tarief geldt. Daarmee wordt volgend jaar eindelijk het door de schadebranche zo gewenste gedifferentieerde uurtarief op grote schaal doorgevoerd.

Consolidatie

In de afgelopen twee jaar is het aantal fte in schadebedrijven afgenomen met 11 procent en het aantal bedrijven (het aantal ‘daken’) met 7 procent. Deze trend zet zich in 2015 door. Zowel binnen ketens als daarbuiten neemt het aantal schadebedrijven af; voornamelijk door overnames en door bedrijfsbeëindiging door gebrek aan opvolging, zo is de verwachting. Voor de bedrijven die overblijven is er naast de gestuurde schade steeds meer mogelijk om de zogenoemde particuliere markt te bedienen. Apps als die van Fixico en sites als Jijbepaalt.nl, waarop consumenten advies krijgen in hun keuze voor een herstelbedrijf, zorgen voor zichtbaarheid. Naast natuurlijk alle social mediakanalen die snel en goedkoop voor zichtbaarheid in de regio zorgen. Het zal het aantal schades niet doen toenemen, maar maakt de drempel voor consumenten om bijvoorbeeld krasschades te laten herstellen wel lager. Misschien zit er wel meer geld in de markt dan menigeen denkt.

Particuliere markt

Naast het kiezen voor segmentatie kiezen herstelbedrijven en –ketens voor het uitbreiden van het productportfolio. Bijvoorbeeld met caravanherstel, onderhoud en ruitherstel. Bij AAS zien ze dat zakelijke opdrachtgevers waar mogelijk ook ruitschade naar het netwerk sturen. Ook bij de keten ABS, dat kiest voor uitbreiding van dienstverlening, zien ze de vraag naar deze diensten toenemen. Deze aanvullingen lijken – op ruitschade na – vooral lucratief op de particuliere markt en bij leasemaatschappijen, omdat onderhoud en banden immers nog nauwelijks in verzekeringspakketten zitten. Er zijn al wel verzekeraars die korting op een polis bieden als de verzekerde op winterbanden rijdt. Daarmee komt sturing op reparatie, onderhoud en banden weer een stuk dichterbij. En dan komt het businessmodel van schadebedrijven er weer heel anders uit te zien.

Dealer komt terug

Achmea lanceerde halverwege dit jaar al een nieuw concept waarbij klanten de auto ook naar de dealer kunnen brengen. De eerste pilots zijn gestart met Renault en Pon, volgend jaar komen daar enkele andere merken bij. Hierbij mag de verzekerde de auto bij schade naar de dealer brengen, die de auto vervolgens doorstuurt naar een door Achmea geaccordeerde partner- hersteller. Tegelijkertijd laat Achmea de directe sturing naar schadeketens los, hoewel de condities voor herstel waar mogelijk op ketenniveau blijven.


Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Sturen in een andere richting | Automotive Online
SCHADEKETENS LANCEREN NIEUWE BUSINESSMODELLEN

Sturen in een andere richting

Redactie Redactie
• Laatste update:

Na jaren waarin in schadeherstelbedrijven vooral naar het werkplaatsproces werd gekeken om tegen lage tarieven en bij een dalend aanbod toch nog een gezonde boterham te kunnen verdienen, wordt er nu optimalisatie gezocht in het businessmodel zelf. Het toverwoord: segmentatie. Gedwongen door de technisch steeds complexer wordende auto's, kiezen schadeketens voor het segmenteren van het netwerk op soort schade: specialisten op het gebied van complexe schades, reguliere schades of eenvoudige deuken. Het uitgangspunt hierbij is dat de verzekerde met zijn auto naar een voor hem dichtstbijzijnde vestiging gaat, die vervolgens afhankelijk van zijn eigen specialisme de schade zelf herstelt of in de eigen keten doorstuurt. Door een segmentatie op soort schade kunnen eenvoudige schades – volgens schattingen meer dan zestig procent van de totale schadelast – sneller en dus goedkoper worden afgehandeld, en kan het volume complexe schades worden gebundeld in speciale centra, zodat er de juiste investeringen voor kunnen worden gedaan.

Van de schadeketens hebben AHG, ASN en Care voor deze segmentatiestrategie gekozen. Zo vertelde Care-directeur Kees- Jan Bus vorige maand tijdens het 25-jarig jubileum dat het concept voor complexe schades, Caretech, over Nederland wordt uitgerold. In Zwolle was er al een aantal jaar een pilotvestiging. Nu is de tijd voor een uitrol beter, omdat opdrachtgevers, voornamelijk verzekeraars, de segmentering op soort schade inmiddels ook in hun eigen netwerken van aangesloten herstelbedrijven willen doorvoeren. Voor de eenvoudige schades worden er in 2015 diverse vestigingen neergezet onder de naam Carexpres.

De overige vestigingen leggen zich toe op het middensegment, ofwel de reguliere schades. Ook AHG volgt deze koers en zet voor eenvoudige schades het concept Easy2fix in de markt. Hierbij kan de consument via smartphone, tablet of pc een foto van de schade uploaden op Easy2fix.nl. Hij ontvangt vervolgens binnen 24 uur een vrijblijvende offerte van een herstelbedrijf bij hem of haar in de buurt. Met deze stap richt de keten zich ook rechtstreeks op de ‘ongestuurde’ schadestroom, ofwel onverzekerde schades. De keten ziet Easy2fix zelf dan ook als concurrent van het onafhankelijke Fixico; een app met exact dezelfde functie, waarbij het uitbrengen van een offerte echter niet is voorbehouden aan leden van AHG. Schadeketen ASN heeft net als AHG speciale centra voor cosmetische schades, zoals ASN Eindhoven: een werkplaats speciaal voor eenvoudige schades, en waarvan twee leden van het netwerk de aandeelhouders zijn. Deze segmentatiestrategie zal volgend jaar zijn vruchten afwerpen, want de partijen die uiteindelijk bepalen wie welke schade krijgt, de verzekeraars, mikken op eenzelfde segmentatie. Ook zij zien immers dat het verschil tussen de eenvoudige en complexe schades zo groot wordt dat het niet langer loont om ze beide in eenzelfde proces kwalitatief goed af te wikkelen. Zo maakte Aegon vorige week bekend het netwerk te verdelen op basis van specialisme. En verzekeraarscollectief Schadegarant zegde de contracten met alle aangesloten schadebedrijven op om met een schone lei het netwerk opnieuw in te richten. Ook hier wordt er onderscheid gemaakt in complexe en cosmetische schades, waarbij voor die eerste categorie een ander tarief geldt. Daarmee wordt volgend jaar eindelijk het door de schadebranche zo gewenste gedifferentieerde uurtarief op grote schaal doorgevoerd.

Consolidatie

In de afgelopen twee jaar is het aantal fte in schadebedrijven afgenomen met 11 procent en het aantal bedrijven (het aantal ‘daken’) met 7 procent. Deze trend zet zich in 2015 door. Zowel binnen ketens als daarbuiten neemt het aantal schadebedrijven af; voornamelijk door overnames en door bedrijfsbeëindiging door gebrek aan opvolging, zo is de verwachting. Voor de bedrijven die overblijven is er naast de gestuurde schade steeds meer mogelijk om de zogenoemde particuliere markt te bedienen. Apps als die van Fixico en sites als Jijbepaalt.nl, waarop consumenten advies krijgen in hun keuze voor een herstelbedrijf, zorgen voor zichtbaarheid. Naast natuurlijk alle social mediakanalen die snel en goedkoop voor zichtbaarheid in de regio zorgen. Het zal het aantal schades niet doen toenemen, maar maakt de drempel voor consumenten om bijvoorbeeld krasschades te laten herstellen wel lager. Misschien zit er wel meer geld in de markt dan menigeen denkt.

Particuliere markt

Naast het kiezen voor segmentatie kiezen herstelbedrijven en –ketens voor het uitbreiden van het productportfolio. Bijvoorbeeld met caravanherstel, onderhoud en ruitherstel. Bij AAS zien ze dat zakelijke opdrachtgevers waar mogelijk ook ruitschade naar het netwerk sturen. Ook bij de keten ABS, dat kiest voor uitbreiding van dienstverlening, zien ze de vraag naar deze diensten toenemen. Deze aanvullingen lijken – op ruitschade na – vooral lucratief op de particuliere markt en bij leasemaatschappijen, omdat onderhoud en banden immers nog nauwelijks in verzekeringspakketten zitten. Er zijn al wel verzekeraars die korting op een polis bieden als de verzekerde op winterbanden rijdt. Daarmee komt sturing op reparatie, onderhoud en banden weer een stuk dichterbij. En dan komt het businessmodel van schadebedrijven er weer heel anders uit te zien.

Dealer komt terug

Achmea lanceerde halverwege dit jaar al een nieuw concept waarbij klanten de auto ook naar de dealer kunnen brengen. De eerste pilots zijn gestart met Renault en Pon, volgend jaar komen daar enkele andere merken bij. Hierbij mag de verzekerde de auto bij schade naar de dealer brengen, die de auto vervolgens doorstuurt naar een door Achmea geaccordeerde partner- hersteller. Tegelijkertijd laat Achmea de directe sturing naar schadeketens los, hoewel de condities voor herstel waar mogelijk op ketenniveau blijven.


Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.