Business Lease en AA Lease beste leasemaatschappijen

Leaserijder wil zelf sturen

Redactie Redactie
• Laatste update:

De winnaars van de verkiezing Beste Leasemaatschappij van het Jaar 2014/2015, Business Lease en AA Lease, zijn bepaald aan de hand van het jaarlijkse benchmarkonderzoek onder 6.318 leaserijders. Het zogenoemde Tevredenheid Over Leasemaatschappijen (TOL)-onderzoek is een initiatief van de Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ) in samenwerking met onderzoeksbureau Tevreden.nl. De verkiezing is verdeeld in twee categorieën: de ‘grotere leasemaatschappijen’, dat zijn de bedrijven uit de VNA top 10 en de ‘kleinere leasemaatschappijen’. Bij de grote leasemaatschappijen volgen Alphabet en Athlon op een respectievelijk tweede en derde plaats. In de categorie kleinere leasemaatschappijen zijn dat Directlease en Van Mossel Leasing (beide zijn labels van de International Car Lease Holding). Uit het TOL-onderzoek blijkt verder dat alle leasemaatschappijen samen gemiddeld een 8 krijgen van de respondenten. Dat is 0,2 punt hoger dan vorig jaar, toen de score ook al 0,2 punt hoger lag dan het jaar daarvoor. Mazda- en Mitsubishi-rijders zijn het meest tevreden over hun leasemaatschappij (8,3) en Seat-rijders het minst (7,7). En de Net Promotor Score (NPS) is gestegen van vijftien in 2013 naar negentien in 2014. VAVDZ-voorzitter Martin Huisman legt uit dat die flinke stijging van de NPS onder andere komt doordat berijders vaker positief verrast worden. “Dat kan in kleine dingen zitten, zoals persoonlijke aandacht. Het is een groot compliment voor de leasebranche.” Business Lease Nederland heeft met 42 de hoogste NPS van de grotere leasemaatschappijen. Ook Athlon, Alphabet en Arval scoren boven de 30. Bij de kleinere leasemaatschappijen scoort ook de winnaar, AA lease, het best met een NPS van 64. Ook DirectLease, Zuidlease en Van Mossel Leasing scoren boven de 40.

Het onderzoek

Het jaarlijks terugkerende onderzoek Tevredenheid Over Leasemaatschappijen (TOL) van de Vereniging Auto van de Zaak en Tevreden.nl meet de tevredenheid van leaserijders over hun leasemaatschappij. Er wordt streng gecontroleerd of er geen enquêtes zijn ingevuld door medewerkers van de leasemaatschappijen zelf. Daartoe worden e-mailadressen en Linkedin-pagina's gescand en indien nodig worden de onderzoeksgegevens verwijderd. In het onderzoek van 2014 zijn in totaal 63 verschillende leasemaatschappijen beoordeeld, door 6.318 leaserijders. Maar in de individuele resultaten worden alleen leasemaatschappijen met meer dan 25 beoordelingen apart genoemd. In totaal waren er 23 leasemaatschappijen die deze score haalden (in 2013 waren dat er 16), waaronder zes grotere leasemaatschappijen en zeventien kleinere. Alle bedrijven zijn beoordeeld op communicatie en informatie over contractuele aspecten, onderhoud, schade en pech.

Sturing scoort laag

Voor het eerst is berijders dit jaar ook gevraagd naar hun ervaring met sturing door de leasemaatschappij. Bij schadeherstel wordt 55 procent van de berijders naar een specifiek adres gestuurd, bij banden is dat in 40 procent van de gevallen en bij onderhoud slechts 17 procent. Huisman ziet in de onderzoeksresultaten duidelijk terug hoe meer een leasemaatschappij stuurt, hoe minder tevreden een berijder is. “De sturing zelf wordt niet als ramp ervaren, maar wel de afnemende efficiency. De sturing moet het gemak van de leaserijder niet in de weg zitten.” Het onderzoek toont aan dat leasemaatschappijen er steeds beter in slagen hun berijders een goed gevoel te geven. Uiteindelijk is een goede relatie met de berijder slechts één element van de dienstverlening van een leasemaatschappij, meent Huisman. “Maar met de komst van flexibiliteit in mobiliteitsproducten en -budgetten verwachten wij dat berijders een steeds grotere rol gaan spelen in de keuze voor een leasemaatschappij.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Leaserijder wil zelf sturen | Automotive Online
Business Lease en AA Lease beste leasemaatschappijen

Leaserijder wil zelf sturen

Redactie Redactie
• Laatste update:

De winnaars van de verkiezing Beste Leasemaatschappij van het Jaar 2014/2015, Business Lease en AA Lease, zijn bepaald aan de hand van het jaarlijkse benchmarkonderzoek onder 6.318 leaserijders. Het zogenoemde Tevredenheid Over Leasemaatschappijen (TOL)-onderzoek is een initiatief van de Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ) in samenwerking met onderzoeksbureau Tevreden.nl. De verkiezing is verdeeld in twee categorieën: de ‘grotere leasemaatschappijen’, dat zijn de bedrijven uit de VNA top 10 en de ‘kleinere leasemaatschappijen’. Bij de grote leasemaatschappijen volgen Alphabet en Athlon op een respectievelijk tweede en derde plaats. In de categorie kleinere leasemaatschappijen zijn dat Directlease en Van Mossel Leasing (beide zijn labels van de International Car Lease Holding). Uit het TOL-onderzoek blijkt verder dat alle leasemaatschappijen samen gemiddeld een 8 krijgen van de respondenten. Dat is 0,2 punt hoger dan vorig jaar, toen de score ook al 0,2 punt hoger lag dan het jaar daarvoor. Mazda- en Mitsubishi-rijders zijn het meest tevreden over hun leasemaatschappij (8,3) en Seat-rijders het minst (7,7). En de Net Promotor Score (NPS) is gestegen van vijftien in 2013 naar negentien in 2014. VAVDZ-voorzitter Martin Huisman legt uit dat die flinke stijging van de NPS onder andere komt doordat berijders vaker positief verrast worden. “Dat kan in kleine dingen zitten, zoals persoonlijke aandacht. Het is een groot compliment voor de leasebranche.” Business Lease Nederland heeft met 42 de hoogste NPS van de grotere leasemaatschappijen. Ook Athlon, Alphabet en Arval scoren boven de 30. Bij de kleinere leasemaatschappijen scoort ook de winnaar, AA lease, het best met een NPS van 64. Ook DirectLease, Zuidlease en Van Mossel Leasing scoren boven de 40.

Het onderzoek

Het jaarlijks terugkerende onderzoek Tevredenheid Over Leasemaatschappijen (TOL) van de Vereniging Auto van de Zaak en Tevreden.nl meet de tevredenheid van leaserijders over hun leasemaatschappij. Er wordt streng gecontroleerd of er geen enquêtes zijn ingevuld door medewerkers van de leasemaatschappijen zelf. Daartoe worden e-mailadressen en Linkedin-pagina's gescand en indien nodig worden de onderzoeksgegevens verwijderd. In het onderzoek van 2014 zijn in totaal 63 verschillende leasemaatschappijen beoordeeld, door 6.318 leaserijders. Maar in de individuele resultaten worden alleen leasemaatschappijen met meer dan 25 beoordelingen apart genoemd. In totaal waren er 23 leasemaatschappijen die deze score haalden (in 2013 waren dat er 16), waaronder zes grotere leasemaatschappijen en zeventien kleinere. Alle bedrijven zijn beoordeeld op communicatie en informatie over contractuele aspecten, onderhoud, schade en pech.

Sturing scoort laag

Voor het eerst is berijders dit jaar ook gevraagd naar hun ervaring met sturing door de leasemaatschappij. Bij schadeherstel wordt 55 procent van de berijders naar een specifiek adres gestuurd, bij banden is dat in 40 procent van de gevallen en bij onderhoud slechts 17 procent. Huisman ziet in de onderzoeksresultaten duidelijk terug hoe meer een leasemaatschappij stuurt, hoe minder tevreden een berijder is. “De sturing zelf wordt niet als ramp ervaren, maar wel de afnemende efficiency. De sturing moet het gemak van de leaserijder niet in de weg zitten.” Het onderzoek toont aan dat leasemaatschappijen er steeds beter in slagen hun berijders een goed gevoel te geven. Uiteindelijk is een goede relatie met de berijder slechts één element van de dienstverlening van een leasemaatschappij, meent Huisman. “Maar met de komst van flexibiliteit in mobiliteitsproducten en -budgetten verwachten wij dat berijders een steeds grotere rol gaan spelen in de keuze voor een leasemaatschappij.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.