Onrust in onderdelenland naar nieuw hoogtepunt

Ad benelux van hoofdnaar bijrol

Redactie Redactie
• Laatste update:

Met de overname van automaterialengrossiers TC Automotive en Staadegaard Automotive door Brezan-moeder Autobinck (Partspoint) verliest AD Benelux opnieuw twee grote grossiers uit zijn netwerk. Afgelopen voorjaar werden Cartal Rijsbergen en later Imbema Automaterialen overgenomen door Sator. Het AD-netwerk dat aan het begin van 2014 nog ruim 120 vestigingen telde is nu vrijwel gehalveerd. Hierdoor verliest AD Benelux een groot deel van zijn omzet: die zakt van ruim 100 naar circa 40 miljoen euro. Hierdoor heeft het centrale magazijn in Oosterhout een aanzienlijke overcapaciteit. Verder is het de vraag hoe garageformules als AD Autobedrijf en Carprof kunnen worden voortgezet in de werkgebieden van de grossiers die het AD netwerk verlaten. Door de verkoop van de twee grootste overgebleven AD-grossiers lijkt AD Benelux gedwongen tot een bijrol in de Nederlandse aftermarket. Sator en Partspoint (de moedermaatschappij van Brezan) zijn in aantal vestigingen nu de grootste spelers op de markt. Toch denken AD Benelux zelf, maar ook Technische Centrale en Staadegaard zelf dat AD een belangrijke rol zal blijven spelen. Ze sluiten een samenwerking tussen AD en Partspoint zelfs niet uit, terwijl Partspoint zelf al heeft laten weten dat het de banden tussen AD Benelux en de twee overgenomen grossiers op termijn wil doorknippen. Een troef die AD Benelux in handen heeft zijn de overeenkomsten met Bosch en de voorraad Bosch-onderdelen in het hoofdkwartier in Oosterhout. Partspoint, en daarmee Brezan, heeft die Bosch-lijnen nog niet. De overeenkomsten om de garageformules van Bosch te beleveren en aan te sluiten komen door de overname van TC en Staadegaard wel binnen handbereik voor Partspoint.

Kansen

De levensvatbaarheid van AD Benelux hangt af van het succes van de onlangs gestarte samenwerking met de Duitse AD-collega Carat. Hierdoor is het aanbod voor Nederlandse AD-grossiers verbreed en zijn de inkoopcondities in gevallen zelfs verbeterd. Wellicht kan Carat de Nederlandse AD-aandeelhouders uitkopen en van AD de Nederlandse distributiepartner maken. In het magazijn in Oosterhout kunnen dan de lijnen die Carat niet heeft (waaronder Bosch) en de slowmovers blijven. Het betekent wel dat de Nederlandse AD-organisatie fors moet inkrimpen, nu zijn er nog ruim 60 mensen actief in Oosterhout. Het is dan wel noodzakelijk dat de overgebleven AD-grossiers niet het voorbeeld van Cartal Rijsbergen, Imbema, TC en Staadegaard volgen, maar AD trouw blijven. Groei is meer dan welkom, AD Benelux moet erin slagen nieuwe grossiers aan zich te binden of er voor zorgen dat ze in ieder geval gebruik gaan maken van de voorraad in Oosterhout en de depots van AD. Daarbij heeft AD natuurlijk niet alleen concurrentie van Partspoint/Brezan en Sator/Fource, maar ook van Doyen, Motorparts, USN Centuri en de nieuwe initiatieven NL Autoparts en Dyam Automotive. De meeste van deze vijf partijen azen ook op Fource-afnemers die twijfelen of ze zich willen binden aan een partij met eigen verkoopfilialen. Op dit moment spint Fource echter vooral garen bij dat zijn concurrenten er niet in slagen om onderlinge samenwerkingsverbanden te sluiten. Door de afname van goede alternatieven, geldt voor veel grossiers: ‘if you can't beat them, join them’.

AD Benelux kampt nu met forse overcapaciteit.


Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Ad benelux van hoofdnaar bijrol | Automotive Online
Onrust in onderdelenland naar nieuw hoogtepunt

Ad benelux van hoofdnaar bijrol

Redactie Redactie
• Laatste update:

Met de overname van automaterialengrossiers TC Automotive en Staadegaard Automotive door Brezan-moeder Autobinck (Partspoint) verliest AD Benelux opnieuw twee grote grossiers uit zijn netwerk. Afgelopen voorjaar werden Cartal Rijsbergen en later Imbema Automaterialen overgenomen door Sator. Het AD-netwerk dat aan het begin van 2014 nog ruim 120 vestigingen telde is nu vrijwel gehalveerd. Hierdoor verliest AD Benelux een groot deel van zijn omzet: die zakt van ruim 100 naar circa 40 miljoen euro. Hierdoor heeft het centrale magazijn in Oosterhout een aanzienlijke overcapaciteit. Verder is het de vraag hoe garageformules als AD Autobedrijf en Carprof kunnen worden voortgezet in de werkgebieden van de grossiers die het AD netwerk verlaten. Door de verkoop van de twee grootste overgebleven AD-grossiers lijkt AD Benelux gedwongen tot een bijrol in de Nederlandse aftermarket. Sator en Partspoint (de moedermaatschappij van Brezan) zijn in aantal vestigingen nu de grootste spelers op de markt. Toch denken AD Benelux zelf, maar ook Technische Centrale en Staadegaard zelf dat AD een belangrijke rol zal blijven spelen. Ze sluiten een samenwerking tussen AD en Partspoint zelfs niet uit, terwijl Partspoint zelf al heeft laten weten dat het de banden tussen AD Benelux en de twee overgenomen grossiers op termijn wil doorknippen. Een troef die AD Benelux in handen heeft zijn de overeenkomsten met Bosch en de voorraad Bosch-onderdelen in het hoofdkwartier in Oosterhout. Partspoint, en daarmee Brezan, heeft die Bosch-lijnen nog niet. De overeenkomsten om de garageformules van Bosch te beleveren en aan te sluiten komen door de overname van TC en Staadegaard wel binnen handbereik voor Partspoint.

Kansen

De levensvatbaarheid van AD Benelux hangt af van het succes van de onlangs gestarte samenwerking met de Duitse AD-collega Carat. Hierdoor is het aanbod voor Nederlandse AD-grossiers verbreed en zijn de inkoopcondities in gevallen zelfs verbeterd. Wellicht kan Carat de Nederlandse AD-aandeelhouders uitkopen en van AD de Nederlandse distributiepartner maken. In het magazijn in Oosterhout kunnen dan de lijnen die Carat niet heeft (waaronder Bosch) en de slowmovers blijven. Het betekent wel dat de Nederlandse AD-organisatie fors moet inkrimpen, nu zijn er nog ruim 60 mensen actief in Oosterhout. Het is dan wel noodzakelijk dat de overgebleven AD-grossiers niet het voorbeeld van Cartal Rijsbergen, Imbema, TC en Staadegaard volgen, maar AD trouw blijven. Groei is meer dan welkom, AD Benelux moet erin slagen nieuwe grossiers aan zich te binden of er voor zorgen dat ze in ieder geval gebruik gaan maken van de voorraad in Oosterhout en de depots van AD. Daarbij heeft AD natuurlijk niet alleen concurrentie van Partspoint/Brezan en Sator/Fource, maar ook van Doyen, Motorparts, USN Centuri en de nieuwe initiatieven NL Autoparts en Dyam Automotive. De meeste van deze vijf partijen azen ook op Fource-afnemers die twijfelen of ze zich willen binden aan een partij met eigen verkoopfilialen. Op dit moment spint Fource echter vooral garen bij dat zijn concurrenten er niet in slagen om onderlinge samenwerkingsverbanden te sluiten. Door de afname van goede alternatieven, geldt voor veel grossiers: ‘if you can't beat them, join them’.

AD Benelux kampt nu met forse overcapaciteit.


Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.