Gemiddelde voorraad occasions daalt

Oudere auto`s worden populairder

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de afgelopen jaren is er op de Nederlandse occasionmarkt een grote mismatch ontstaan tussen vraag en aanbod. Als gevolg van de fiscale stimulering werden er, vooral zakelijk, veel auto's ingezet die een paar jaar later op de occasionmarkt veel minder populair waren. Dat leidde ertoe dat het aantal stadagen van de voorraad enorm toenam, terwijl het aantal stadagen van verkochte auto's daalde. Langzaam maar zeker komen vraag en aanbod weer in balans, concludeert dataleverancier VWE. De statijd van de voorraad (alle auto's in de bedrijfsvoorraad) en de gemiddelde statijd van de verkochte auto's groeien naar elkaar toe. “Dat is een teken dat het voorraadbeheer verbetert”, zegt Marc van der Elst, analist bij VWE. De occasionvoorraden nemen toe. “Begin volgend jaar worden de grenzen van de bijtelling weer hoger. De verwachting is dat aan het einde van het jaar daarom nog veel nieuwe auto's worden verleaset. Dat betekent dat er meer auto's terugkomen uit de lease en dat is weer goed voor de occasionhandel”, aldus Van der Elst. Toch is er niet in elk segment reden tot vreugde, aldus Rob Henneveld, managing director van Global Automotive Consultancy. “Er is een enorme toename in het aanbod van auto's tussen de drie en vijf jaar oud. Dit zijn voor een belangrijk deel nog onverkochte ex-lease auto's. Veelal diesels met erg hoge kilometerstanden in relatie tot de leeftijd: van 125 tot 180 duizend en soms daarboven.” Het lastige is dat deze auto's moeten concurreren met (benzine-)auto's van dezelfde leeftijd maar met veel lagere kilometerstanden. “Deze ex-leaseauto's zullen dus flink in prijs gaan dalen, anders komt de verkoop niet op gang”, aldus Henneveld.

In de categorie auto's tussen de vijf en elf jaar oud, uitgezonderd in de categorie acht-negen jaar, neemt de voorraad af. “Consumenten switchen naar oudere, goedkopere auto's. Een teken dat de consument een toenemende vertrouwen heeft in de kwaliteit van de oudere occasion en de verkopende retailer. Een goede ontwikkeling”, concludeert Henneveld.

‘Een prijsverlaging is op komst.’

Kia en Skoda winnaars

Over de afgelopen vier jaar zijn Kia en Skoda de grote winnaars op de business-to-consumermarkt. Opel, Ford, Hyundai en Mazda gaan juist onderuit. Dat blijkt uit de verkoopcijfers over het derde kwartaal in 2014 en 2010. De verkoop van occasions volgt voor een groot deel de verkoop van nieuwe auto’s: als er geen nieuwe auto's van een merk worden verkocht, dan verdwijnt het merk op termijn immers uit de occasionstatistieken.

Volkswagen is definitief Opel voorbij als grootste merk op de occasionmarkt. Een gevolg van het feit dat de nieuwverkoop van Volkswagen de afgelopen jaren veel hoger is dan die van Opel. Weliswaar is Volkswagen het merk met de hoogste export, er worden er ook het meest van geïmporteerd. Kia wisselt stuivertje met Hyundai. Hyundai is langer actief op de Nederlandse markt en dat resulteert in een hogere occasionverkoop. Maar de goede nieuwverkoop van Kia in de laatste jaren zorgt ervoor dat het in vier jaar tijd veel van de achterstand goed heeft gemaakt.

Ommekeer

Het tekort aan occasions zorgt voor hogere opbrengsten in Nederland. En daardoor daalt de export van jonge occasions. Dat ziet veilinghuis Autorola terug in de verkoopcijfers.

In 2009 ging maar een zeer klein deel van de door Autorola geveilde auto's naar het buitenland. Door de bpm-teruggaveregeling (voor auto's van na 2006) steeg het aandeel van de export naar zestig procent. Nu gaat nog maar een kwart naar het buitenland. “Dat is een gevolg van het tekort aan occasions in Nederland”, stelt Maarten Bekkers, directeur van Autorola. Tegelijkertijd nam de export af om aan de binnenlandse vraag te kunnen voldoen. “Wij denken dat de export volgend jaar weer aantrekt. In Nederland verbetert de balans tussen vraag en aanbod. Dat biedt ruimte voor export. En Nederlandse auto's zijn vanwege de goede staat populair in het buitenland.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Oudere auto`s worden populairder | Automotive Online
Gemiddelde voorraad occasions daalt

Oudere auto`s worden populairder

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de afgelopen jaren is er op de Nederlandse occasionmarkt een grote mismatch ontstaan tussen vraag en aanbod. Als gevolg van de fiscale stimulering werden er, vooral zakelijk, veel auto's ingezet die een paar jaar later op de occasionmarkt veel minder populair waren. Dat leidde ertoe dat het aantal stadagen van de voorraad enorm toenam, terwijl het aantal stadagen van verkochte auto's daalde. Langzaam maar zeker komen vraag en aanbod weer in balans, concludeert dataleverancier VWE. De statijd van de voorraad (alle auto's in de bedrijfsvoorraad) en de gemiddelde statijd van de verkochte auto's groeien naar elkaar toe. “Dat is een teken dat het voorraadbeheer verbetert”, zegt Marc van der Elst, analist bij VWE. De occasionvoorraden nemen toe. “Begin volgend jaar worden de grenzen van de bijtelling weer hoger. De verwachting is dat aan het einde van het jaar daarom nog veel nieuwe auto's worden verleaset. Dat betekent dat er meer auto's terugkomen uit de lease en dat is weer goed voor de occasionhandel”, aldus Van der Elst. Toch is er niet in elk segment reden tot vreugde, aldus Rob Henneveld, managing director van Global Automotive Consultancy. “Er is een enorme toename in het aanbod van auto's tussen de drie en vijf jaar oud. Dit zijn voor een belangrijk deel nog onverkochte ex-lease auto's. Veelal diesels met erg hoge kilometerstanden in relatie tot de leeftijd: van 125 tot 180 duizend en soms daarboven.” Het lastige is dat deze auto's moeten concurreren met (benzine-)auto's van dezelfde leeftijd maar met veel lagere kilometerstanden. “Deze ex-leaseauto's zullen dus flink in prijs gaan dalen, anders komt de verkoop niet op gang”, aldus Henneveld.

In de categorie auto's tussen de vijf en elf jaar oud, uitgezonderd in de categorie acht-negen jaar, neemt de voorraad af. “Consumenten switchen naar oudere, goedkopere auto's. Een teken dat de consument een toenemende vertrouwen heeft in de kwaliteit van de oudere occasion en de verkopende retailer. Een goede ontwikkeling”, concludeert Henneveld.

‘Een prijsverlaging is op komst.’

Kia en Skoda winnaars

Over de afgelopen vier jaar zijn Kia en Skoda de grote winnaars op de business-to-consumermarkt. Opel, Ford, Hyundai en Mazda gaan juist onderuit. Dat blijkt uit de verkoopcijfers over het derde kwartaal in 2014 en 2010. De verkoop van occasions volgt voor een groot deel de verkoop van nieuwe auto’s: als er geen nieuwe auto's van een merk worden verkocht, dan verdwijnt het merk op termijn immers uit de occasionstatistieken.

Volkswagen is definitief Opel voorbij als grootste merk op de occasionmarkt. Een gevolg van het feit dat de nieuwverkoop van Volkswagen de afgelopen jaren veel hoger is dan die van Opel. Weliswaar is Volkswagen het merk met de hoogste export, er worden er ook het meest van geïmporteerd. Kia wisselt stuivertje met Hyundai. Hyundai is langer actief op de Nederlandse markt en dat resulteert in een hogere occasionverkoop. Maar de goede nieuwverkoop van Kia in de laatste jaren zorgt ervoor dat het in vier jaar tijd veel van de achterstand goed heeft gemaakt.

Ommekeer

Het tekort aan occasions zorgt voor hogere opbrengsten in Nederland. En daardoor daalt de export van jonge occasions. Dat ziet veilinghuis Autorola terug in de verkoopcijfers.

In 2009 ging maar een zeer klein deel van de door Autorola geveilde auto's naar het buitenland. Door de bpm-teruggaveregeling (voor auto's van na 2006) steeg het aandeel van de export naar zestig procent. Nu gaat nog maar een kwart naar het buitenland. “Dat is een gevolg van het tekort aan occasions in Nederland”, stelt Maarten Bekkers, directeur van Autorola. Tegelijkertijd nam de export af om aan de binnenlandse vraag te kunnen voldoen. “Wij denken dat de export volgend jaar weer aantrekt. In Nederland verbetert de balans tussen vraag en aanbod. Dat biedt ruimte voor export. En Nederlandse auto's zijn vanwege de goede staat populair in het buitenland.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.