`the internet of things`

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tijdens het Automotive Industry Event van Deloitte, RAI Industry Platform en Nevat op 14 mei belichtten diverse sprekers uit de industrie hoe internettechnologie hun processen steeds verder ondersteunt. Zo vertelde Benedikt Hartmann, die namens BMW AG betrokken is bij Nedcar/Born, dat de toegenomen connectiviteit het de autofabrikant eenvoudiger maakt om werk uit te besteden. “We werken steeds meer samen met externe partijen, omdat we op afstand de processen beter kunnen monitoren. Zo is ook de samenwerking met Nedcar ontstaan. Deze verloopt prima, we zijn in gesprek over de productie van modellen die in 2016 op de planning staan.”

Volgens Siemens-ceo Ad van der Touw wordt ondanks talloze voorbeelden van de digitale revolutie, de snelheid van de impact van innovaties nog altijd onderschat. En juist in deze tijden van digitalisering komt het belang van de industrie aan het licht. “Landen als Frankrijk en Engeland hebben te weinig in industrie geïnvesteerd omdat ze inzetten op een zogenoemde kenniseconomie. Maar grote innovaties komen juist uit de industrie. Dus zonder industrie is er geen kennis. In Duitsland hebben ze dat begrepen: daar houden ze de kennis in huis. Ook in Nederland is het spel gelukkig nog niet verloren; we kennen veel innovatieve toeleveranciers aan onder andere de autobranche.”

Nederland heeft volgens zowel Van der Touw als Hartmann het voordeel dat nieuwe technologie snel wordt omarmd, ook in de industrie. “We moeten door de vergrijzing met minder mensen meer werk doen en dat kan alleen door processen te automatiseren. Alleen zo kunnen we blijven concurreren met lagelonenlanden. Met hogere productiviteit en kortere lead time”, aldus Van der Touw. Dankzij ‘the internet of things’ kan de engineering volgens de Siemens-topman op één centrale plek en op één platform worden gefaciliteerd voor alle fabrieken. “Je kunt zo via één platform de autoproductie sturen, op één productielijn. De stap naar de productie van een auto in 48 uur is een kleine.”

Volgens Maurice Geraets van NXP Semiconductors is zulke ‘machine to machine communication’ een nieuwe industriële revolutie. “Hyperconnectivity verandert de wereld. In de auto hebben we al connected cruise control en eCall-systemen, en er is nog veel meer mogelijk. De grootste uitdaging is niet om nieuwe toepassingen te vinden, maar om te voorkomen dat ze worden gehackt.”


Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

`the internet of things` | Automotive Online

`the internet of things`

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tijdens het Automotive Industry Event van Deloitte, RAI Industry Platform en Nevat op 14 mei belichtten diverse sprekers uit de industrie hoe internettechnologie hun processen steeds verder ondersteunt. Zo vertelde Benedikt Hartmann, die namens BMW AG betrokken is bij Nedcar/Born, dat de toegenomen connectiviteit het de autofabrikant eenvoudiger maakt om werk uit te besteden. “We werken steeds meer samen met externe partijen, omdat we op afstand de processen beter kunnen monitoren. Zo is ook de samenwerking met Nedcar ontstaan. Deze verloopt prima, we zijn in gesprek over de productie van modellen die in 2016 op de planning staan.”

Volgens Siemens-ceo Ad van der Touw wordt ondanks talloze voorbeelden van de digitale revolutie, de snelheid van de impact van innovaties nog altijd onderschat. En juist in deze tijden van digitalisering komt het belang van de industrie aan het licht. “Landen als Frankrijk en Engeland hebben te weinig in industrie geïnvesteerd omdat ze inzetten op een zogenoemde kenniseconomie. Maar grote innovaties komen juist uit de industrie. Dus zonder industrie is er geen kennis. In Duitsland hebben ze dat begrepen: daar houden ze de kennis in huis. Ook in Nederland is het spel gelukkig nog niet verloren; we kennen veel innovatieve toeleveranciers aan onder andere de autobranche.”

Nederland heeft volgens zowel Van der Touw als Hartmann het voordeel dat nieuwe technologie snel wordt omarmd, ook in de industrie. “We moeten door de vergrijzing met minder mensen meer werk doen en dat kan alleen door processen te automatiseren. Alleen zo kunnen we blijven concurreren met lagelonenlanden. Met hogere productiviteit en kortere lead time”, aldus Van der Touw. Dankzij ‘the internet of things’ kan de engineering volgens de Siemens-topman op één centrale plek en op één platform worden gefaciliteerd voor alle fabrieken. “Je kunt zo via één platform de autoproductie sturen, op één productielijn. De stap naar de productie van een auto in 48 uur is een kleine.”

Volgens Maurice Geraets van NXP Semiconductors is zulke ‘machine to machine communication’ een nieuwe industriële revolutie. “Hyperconnectivity verandert de wereld. In de auto hebben we al connected cruise control en eCall-systemen, en er is nog veel meer mogelijk. De grootste uitdaging is niet om nieuwe toepassingen te vinden, maar om te voorkomen dat ze worden gehackt.”


Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.