`Kapers verhogen de bezettingsgraad, maar daar staat minder marge tegenover.`

Vier scenario`s voor aftersales in 2025

Redactie Redactie
• Laatste update:

In ‘Sturen en Schakelen, vier scenario's voor automotive aftersales richting 2025’ wordt uitdrukkelijk niet gekozen voor één ‘beste’ scenario. De focus van dit onderzoek ligt vooral op het identificeren en duiden van de verschillende veranderkrachten waarlangs de aftermarket zich zal ontwikkelen. Dalende autoverkopen en omzetten, krappere marges, minder onderhoudsmomenten en veranderende consumentenvoorkeuren dwingen autobedrijven om hun businessmodellen goed tegen het licht te houden en toekomstvast te maken.

Toekomstvoorstelling

Het onderzoeksrapport, opgesteld door adviesbureau Jester Strategy, bevat veeleer een inventarisatie van dominante veranderfactoren waarvan de impact en de mate van (on)zekerheid zijn gewogen. Deze geven ‘voorstellingen’ van hoe de aftermarket er in 2025 uit kan zien. De twee meest dominante veranderkrachten (eigendom en intermediairs) zijn in een assenkruis geplaatst waardoor vier mogelijke toekomstscenario's zichtbaar worden. Deze scenario's geven welbewust vier extremen aan, de uiterste hoeken van het speelveld. Zeker is dat de situatie in de aftermarket op zijn kop gaat. Maar lang niet zeker is welke kant het op gaat. De vraag is: wie of wat komt bovendrijven? Welke nieuwe toetreders kapen de business? Welke nu al aanwezige partij weet zijn businessmodel zodanig te kantelen dat hij of zij overleeft?

Scenario's

‘Ketenkapers’ zijn intermediairs als Booking. com en Groupon die straks gaan bemiddelen in producten zoals (aankoop)keuringen, onderhoudsbeurten en bandenwissels en die de consument op basis van prijs en gemak onderhoudscontracten aanbieden. In de ‘Innovatieve Intermediair’ zien we externe (technologie)concerns als Google, Microsoft, maar ook Virgin, die hun eerste stappen zetten in de automotive en mobiliteitsdiensten gaan aanbieden. In de ‘Robuuste Retailer’ staan dealerholdings en garageconcepten centraal die focussen op transparantie, gemak (halen en brengen) en toegankelijkheid. Bij de ‘Mobiliteitsmaker’ zijn het de autofabrikanten zelf en grote fleetowners die nieuwe mobiliteitsproducten, zoals private leasing en carsharing-producten op de markt brengen. In dit scenario is de auto geen statussymbool meer, maar krijgt de klant efficiënte vervoersoplos singen van A naar B geboden.

Aan zo'n 300 leden van Bovag en RAI Vereniging werden op 24 april met een seminar in het Cinemec in Ede vier toekomstscenario's voor de aftermarket gepresenteerd.

Seminar

Anwb-directeur Guido van Woerkom trapte af als gastspreker. Hij noemde 2014 ‘het jaar van de kentering’. Hij ziet een verschuiving van een producteconomie naar een diensten- en belevingseconomie. “Dit betekent dat garagebedrijven meer gastheerschap moeten tonen. Garagisten zouden meer service moeten bieden en de scheiding tussen sales en aftersales moeten opheff en.” De inleiders Jeroen van de Braak, secretaris afdeling Autovak van RAI Vereniging, en Frans Kragten van Bovag onderstreepten nadrukkelijk dat de markt aan grote verandering onderhevig is. Het podium was daarna voor gastsprekers van binnen en buiten de branche om specifiek in te gaan op de afzonderlijke modellen en op praktijkvoorbeelden van hoe andere branches hiermee omgaan.

Kapers

Hans van der Kooij van Koninklijke Horeca Nederland deelde met de zaal het (kostbare) leertraject van zijn sector met partijen uit het ‘ketenkaper’-scenario. Duidelijk werd aan de winstkant een hogere bezettingsgraad, maar daar staat wel fors inleveren op marge aan de kaper tegenover. Daarna maakte Maurice Geraets van NXP Semiconductors in zijn presentatie duidelijk hoe de snelle technologische ontwikkelingen bij connected cars ‘innovatieve inter mediairs’ zoals Google, maar ook fabrikanten in de kaart speelt. Daar zien we dus de zeer sterke veranderkracht ‘connectivity’. Geraets toonde sprekende voorbeelden van onder meer BMW en Tesla.

Jeroen Geelhoed, auteur van ‘Briljante Businessmodellen’, trakteerde de zaal op smeuïge voorbeelden van ‘robuuste retailers: Zoals een Italiaans restaurant dat goedkope maaltijden mét een Michelin-ster aanbiedt aan gasten met een kleine beurs. Jeroen Geenen van Athlon illustreerde tot slot dat ook een ‘mobiliteitsmaker’-partij met een zeer grote vloot de komende jaren diep moet nadenken om succesvol te blijven opereren.

Wake-upcall

Deze toekomststudie, en de daarin vervatte scenario's, dient uitdrukkelijk als wake-upcall: de aftersales gaat veranderen, hou daar rekening mee bij het bepalen van je eigen toekomst! Het rapport biedt, naast de mogelijkheid om te anticiperen op de scenario's, ook strategische overwe gingen bij elk van de 14 veranderkrachten. Het daagt uit om na te denken over de kansen, bedreigingen en opties voor het eigen bedrijf en na te gaan of de huidige strategie nog valide en toekomstbestendig is. De komende maanden gaat de branche met de handvatten die deze studie biedt intensief aan de slag; zo organiseert de afdeling Autovak verdiepingssessies.

Geïnteresseerden vinden het volledige rapport op www.raivereniging.nl, met zoekwoord: toekomststudie.





Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Vier scenario`s voor aftersales in 2025 | Automotive Online
`Kapers verhogen de bezettingsgraad, maar daar staat minder marge tegenover.`

Vier scenario`s voor aftersales in 2025

Redactie Redactie
• Laatste update:

In ‘Sturen en Schakelen, vier scenario's voor automotive aftersales richting 2025’ wordt uitdrukkelijk niet gekozen voor één ‘beste’ scenario. De focus van dit onderzoek ligt vooral op het identificeren en duiden van de verschillende veranderkrachten waarlangs de aftermarket zich zal ontwikkelen. Dalende autoverkopen en omzetten, krappere marges, minder onderhoudsmomenten en veranderende consumentenvoorkeuren dwingen autobedrijven om hun businessmodellen goed tegen het licht te houden en toekomstvast te maken.

Toekomstvoorstelling

Het onderzoeksrapport, opgesteld door adviesbureau Jester Strategy, bevat veeleer een inventarisatie van dominante veranderfactoren waarvan de impact en de mate van (on)zekerheid zijn gewogen. Deze geven ‘voorstellingen’ van hoe de aftermarket er in 2025 uit kan zien. De twee meest dominante veranderkrachten (eigendom en intermediairs) zijn in een assenkruis geplaatst waardoor vier mogelijke toekomstscenario's zichtbaar worden. Deze scenario's geven welbewust vier extremen aan, de uiterste hoeken van het speelveld. Zeker is dat de situatie in de aftermarket op zijn kop gaat. Maar lang niet zeker is welke kant het op gaat. De vraag is: wie of wat komt bovendrijven? Welke nieuwe toetreders kapen de business? Welke nu al aanwezige partij weet zijn businessmodel zodanig te kantelen dat hij of zij overleeft?

Scenario's

‘Ketenkapers’ zijn intermediairs als Booking. com en Groupon die straks gaan bemiddelen in producten zoals (aankoop)keuringen, onderhoudsbeurten en bandenwissels en die de consument op basis van prijs en gemak onderhoudscontracten aanbieden. In de ‘Innovatieve Intermediair’ zien we externe (technologie)concerns als Google, Microsoft, maar ook Virgin, die hun eerste stappen zetten in de automotive en mobiliteitsdiensten gaan aanbieden. In de ‘Robuuste Retailer’ staan dealerholdings en garageconcepten centraal die focussen op transparantie, gemak (halen en brengen) en toegankelijkheid. Bij de ‘Mobiliteitsmaker’ zijn het de autofabrikanten zelf en grote fleetowners die nieuwe mobiliteitsproducten, zoals private leasing en carsharing-producten op de markt brengen. In dit scenario is de auto geen statussymbool meer, maar krijgt de klant efficiënte vervoersoplos singen van A naar B geboden.

Aan zo'n 300 leden van Bovag en RAI Vereniging werden op 24 april met een seminar in het Cinemec in Ede vier toekomstscenario's voor de aftermarket gepresenteerd.

Seminar

Anwb-directeur Guido van Woerkom trapte af als gastspreker. Hij noemde 2014 ‘het jaar van de kentering’. Hij ziet een verschuiving van een producteconomie naar een diensten- en belevingseconomie. “Dit betekent dat garagebedrijven meer gastheerschap moeten tonen. Garagisten zouden meer service moeten bieden en de scheiding tussen sales en aftersales moeten opheff en.” De inleiders Jeroen van de Braak, secretaris afdeling Autovak van RAI Vereniging, en Frans Kragten van Bovag onderstreepten nadrukkelijk dat de markt aan grote verandering onderhevig is. Het podium was daarna voor gastsprekers van binnen en buiten de branche om specifiek in te gaan op de afzonderlijke modellen en op praktijkvoorbeelden van hoe andere branches hiermee omgaan.

Kapers

Hans van der Kooij van Koninklijke Horeca Nederland deelde met de zaal het (kostbare) leertraject van zijn sector met partijen uit het ‘ketenkaper’-scenario. Duidelijk werd aan de winstkant een hogere bezettingsgraad, maar daar staat wel fors inleveren op marge aan de kaper tegenover. Daarna maakte Maurice Geraets van NXP Semiconductors in zijn presentatie duidelijk hoe de snelle technologische ontwikkelingen bij connected cars ‘innovatieve inter mediairs’ zoals Google, maar ook fabrikanten in de kaart speelt. Daar zien we dus de zeer sterke veranderkracht ‘connectivity’. Geraets toonde sprekende voorbeelden van onder meer BMW en Tesla.

Jeroen Geelhoed, auteur van ‘Briljante Businessmodellen’, trakteerde de zaal op smeuïge voorbeelden van ‘robuuste retailers: Zoals een Italiaans restaurant dat goedkope maaltijden mét een Michelin-ster aanbiedt aan gasten met een kleine beurs. Jeroen Geenen van Athlon illustreerde tot slot dat ook een ‘mobiliteitsmaker’-partij met een zeer grote vloot de komende jaren diep moet nadenken om succesvol te blijven opereren.

Wake-upcall

Deze toekomststudie, en de daarin vervatte scenario's, dient uitdrukkelijk als wake-upcall: de aftersales gaat veranderen, hou daar rekening mee bij het bepalen van je eigen toekomst! Het rapport biedt, naast de mogelijkheid om te anticiperen op de scenario's, ook strategische overwe gingen bij elk van de 14 veranderkrachten. Het daagt uit om na te denken over de kansen, bedreigingen en opties voor het eigen bedrijf en na te gaan of de huidige strategie nog valide en toekomstbestendig is. De komende maanden gaat de branche met de handvatten die deze studie biedt intensief aan de slag; zo organiseert de afdeling Autovak verdiepingssessies.

Geïnteresseerden vinden het volledige rapport op www.raivereniging.nl, met zoekwoord: toekomststudie.





Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.