Geen verband co2-uitstoot en verkoop in nederland

Redactie Redactie
• Laatste update:

Van alle fabrikanten in Europa heeft Mini de CO2-uitstoot (op basis van Jato-cijfers) het minst zien dalen. Sterker nog, de uitstoot is gestegen. Toch heeft Mini in Nederland in dezelfde periode 18,8 procent marktaandeel gewonnen. Nissan daarentegen wist de CO2-uitstoot van het park met 16 procent te verlagen, goed voor de vierde plaats in Europa, maar het merk verloor in Nederland bijna 40 procent marktaandeel. Tegelijkertijd is de CO2-uitstoot in Nederland met 109 gram de laagste van Europa. Voorzichtige conclusie: het Nederlandse fiscale beleid heeft geleid tot een lagere CO2-uitstoot, maar zonder daarbij de best presterende fabrikanten te belonen (zowel relatief als absoluut).

Het zijn in Nederland niet de CO2-ontwikkelingen bij fabrikanten die het succes bepalen, maar het net in de juiste categorie krijgen van één bepaald model. Dat Nissan, en in minder mate merken als Mercedes en Dacia, niet profiteerden van de CO2-daling kwam vooral omdat de modellen niet bpm-vrij waren of in de 14%-bijtelling vielen. Volvo, dat gemiddeld helemaal geen lage CO2-uitstoot heeft, doet het daarentegen uitstekend.

Kia uitzondering

Er moeten wel een paar kanttekeningen bij de lijst geplaatst worden. Kia heeft ten opzichte van vijf jaar geleden het meeste marktaandeel gewonnen. Dat komt vooral ook omdat het aandeel vijf jaar geleden laag was als gevolg van het Kroymans-faillissement. Een andere kanttekening is dat merken als Fiat vijf jaar geleden al een lage CO2-score kenden, waardoor het relatief moeilijker is nog veel te verbeteren. Voor een merk dat zeer goed presteert op CO2-gebied, is het zuur dat dit in het land met de meest rigoureuze fiscale sturing niets oplevert. Terwijl Renault, vooral dankzij de 14 procent-Megane, wel optimaal profiteert van de CO2-prestataties van de fabrikant. Voor bijvoorbeeld BMW geldt dat er vooral is geprofiteerd van de ombouw van bpm naar CO2-taks, waardoor de prijs van een BMW behoorlijk gedaald is. In dat opzicht heeft de fiscale stimulering wel gewerkt en op een ‘normalere’ manier dan via de bijtelling, waar één gram het verschil maakt tussen alles of niets.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Geen verband co2-uitstoot en verkoop in nederland | Automotive Online

Geen verband co2-uitstoot en verkoop in nederland

Redactie Redactie
• Laatste update:

Van alle fabrikanten in Europa heeft Mini de CO2-uitstoot (op basis van Jato-cijfers) het minst zien dalen. Sterker nog, de uitstoot is gestegen. Toch heeft Mini in Nederland in dezelfde periode 18,8 procent marktaandeel gewonnen. Nissan daarentegen wist de CO2-uitstoot van het park met 16 procent te verlagen, goed voor de vierde plaats in Europa, maar het merk verloor in Nederland bijna 40 procent marktaandeel. Tegelijkertijd is de CO2-uitstoot in Nederland met 109 gram de laagste van Europa. Voorzichtige conclusie: het Nederlandse fiscale beleid heeft geleid tot een lagere CO2-uitstoot, maar zonder daarbij de best presterende fabrikanten te belonen (zowel relatief als absoluut).

Het zijn in Nederland niet de CO2-ontwikkelingen bij fabrikanten die het succes bepalen, maar het net in de juiste categorie krijgen van één bepaald model. Dat Nissan, en in minder mate merken als Mercedes en Dacia, niet profiteerden van de CO2-daling kwam vooral omdat de modellen niet bpm-vrij waren of in de 14%-bijtelling vielen. Volvo, dat gemiddeld helemaal geen lage CO2-uitstoot heeft, doet het daarentegen uitstekend.

Kia uitzondering

Er moeten wel een paar kanttekeningen bij de lijst geplaatst worden. Kia heeft ten opzichte van vijf jaar geleden het meeste marktaandeel gewonnen. Dat komt vooral ook omdat het aandeel vijf jaar geleden laag was als gevolg van het Kroymans-faillissement. Een andere kanttekening is dat merken als Fiat vijf jaar geleden al een lage CO2-score kenden, waardoor het relatief moeilijker is nog veel te verbeteren. Voor een merk dat zeer goed presteert op CO2-gebied, is het zuur dat dit in het land met de meest rigoureuze fiscale sturing niets oplevert. Terwijl Renault, vooral dankzij de 14 procent-Megane, wel optimaal profiteert van de CO2-prestataties van de fabrikant. Voor bijvoorbeeld BMW geldt dat er vooral is geprofiteerd van de ombouw van bpm naar CO2-taks, waardoor de prijs van een BMW behoorlijk gedaald is. In dat opzicht heeft de fiscale stimulering wel gewerkt en op een ‘normalere’ manier dan via de bijtelling, waar één gram het verschil maakt tussen alles of niets.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.