De toekomst van de automotive ligt in de cloud

Goud zoeken in china

Redactie Redactie
• Laatste update:

China is booming. In tien jaar tijd is Shanghai uitgegroeid tot een van de grootste metropolen die we kennen. De stad is een aaneenschakeling van wolken(smog-)krabbers en de bouw van nog meer vastgoed en infrastructuur is op dit moment de grootste motor van de economie. Ieder jaar verhuizen zo'n 550 duizend mensen naar Shanghai om te werken en inmiddels wonen er officieel 24 miljoen mensen en onofficieel naar schatting nog zo'n 30 procent meer. De verwachting is dat er dit jaar 19,9 miljoen auto's worden verkocht in China. Dat is een groei van 10,5 procent ten opzichte van vorig jaar, toen er 18 miljoen nieuwe personenauto's over de toonbank gingen. De productie voor China is groter dan de VS en Europa bij elkaar opgeteld. En deze enorme hoeveelheden nieuwverkopen leiden volgens experts in de nabije toekomst tot een gouden eeuw voor de aftermarket.


Chinese expansie

Shanghai is het kloppend hart van de Chinese autoindustrie aan de rijke Oostkust van China. Automotiveredacteur Floor Vink trok de sars-kap uit de kast en ging met een delegatie mee op studiereis, georganiseerd door DMS softwareleverancier Incadea. Een week lang zijn de mogelijkheden onderzocht voor Chinese expansie. Op het programma stonden onder meer bezoeken aan Porsche HQ, Qoros, testrijden op het Electromobility City and Test Drive Experience en het Microsoft Automotive Center of Excellence.

Corruptie

DMS softwareleverancier Incadea zag kansen in China en benaderde enkele jaren geleden de Duitse Kamer van Koophandel in China om hen te begeleiden. Volgens de KvK zijn niet alleen de demografische ontwikkelingen, maar vooral de rol van de staatsbedrijven ten opzichte van de particuliere bedrijven een echte uitdaging voor het Chinese bedrijfsleven. Het gevecht tegen corruptie en de rol van de blijkbaar onaantastbare staat lijken bepalend te zijn voor hoe het bedrijfsleven zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

De bamboe staat in je hart gegrift is een Chinese uitdrukking en betekent dat voordat we iets doen, we het in ons binnenste al hebben voorbereid en zeker zijn van ons succes. Christoph Angerbauer, general manager van de Duitse KvK, legt aan de Nederlandse delegatie uit dat het niet altijd een feest is om voet aan de grond te krijgen in China. De Duitse KvK zelf mag niet lobbyen in de politiek en ook geen winst maken. Buitenlandse ondernemingen moeten dubbele belasting betalen: 5 procent dividendbelasting extra. Tot voor kort was dat zelfs 10 procent. Bij het starten van een joint venture is het verplicht met een overheidsbedrijf samen te werken. Zo'n 30 tot 40 procent van de bedrijven in China is staatsbedrijf.

Baas in de cloud

Traditionele distributiekanalen, businessmodellen en klantverwachtingen zoals wij in Nederland gewend zijn, zie je in China niet terug. Uit het niets is er een miljardenindustrie gestampt, die de voor Europeanen vertrouwde barrières links heeft laten liggen. Het gevolg is dat online verkopen hier al veel meer gemeengoed zijn en dat iedereen in de cloud leeft. Net als bij ons wordt in China nog altijd driftig gezocht naar de juiste conversie van online naar offline. Al zijn de Chinezen daar wat verder in dan wij.

In een speciaal Automotive Center of Excellence op het Microsoft Shanghai Technology Park wordt door Incadea en Microsoft de vertaalslag gemaakt van ontwikkelingen op de automarkt naar slimme softwaresystemen. De toekomst van de automotive ligt volgens Patrick Katenkamp, ceo van Incadea Group, in de cloud. En wie er in de cloud de baas wordt? Dat weet niemand.

offline is er voor dealers nog duidelijk voldoende plek in Shanghai. Op iedere straathoek is een dealer te vinden en vrijwel ieder merk kondigt aan het komende jaar te groeien. Wereldwijd is de trend al zichtbaar dat consumenten een ‘experience’ in de showroom willen en in China is dat niet anders. Voor informatie gaan ze immers online. Tijdens die showroomexperience wil 36 procent van de klanten wereldwijd een virtuele proefrit kunnen maken, in China is dat maar liefst 60 procent. Zeker 58 procent van de Chinezen wil data vanuit de showroom kunnen overzetten naar hun eigen smartphone of tablet, tegenover 34 procent wereldwijd.

Too much information

Maar er wordt nog altijd veel waarde gehecht aan goede service. Volgens Rafal Jacaszek, directeur business consulting van de Incadea Group, is de behoefte aan de dealer als informatiebron de afgelopen jaren toegenomen. “Consumenten leiden aan TMI: Too Much Information. Naarmate het online gebruik toeneemt, stijgt ook de behoefte aan goed advies, met de dealer als informatiebron.” Het combineren van online en offline mogelijkheden in de showroom is tegenwoordig een must. Een Apple-store is geen gek voorbeeld voor de dealer. Ook het Chinese merk Qoros geeft het goede voorbeeld. De showrooms zijn ingericht met mobiele informatiepunten, overal liggen Ipads en er is een car configurator om zelf je auto samen te stellen. Qoros Qloud is de naam van het digitale systeem dat berijder, auto en social media bij elkaar brengt, maar ook de voertuiginformatie en onderhoudsbehoefte direct koppelt aan de backoffice van het autobedrijf.

Connectiviteit is niet alleen belangrijk voor de verkoop van een auto, ook de aftersales heeft er baat bij. Chinezen willen digitaal verbonden blijven tijdens het rijden. Niet alleen met het werk of thuis, maar ook met het autobedrijf. Connected car services geven vanuit de auto een seintje naar de werkplaats bij de behoefte aan onderhoud of reparatie. BMW heeft volgens Katenkamp in China al een pilot draaien waarbij ze in de vorm van een abonnement ook als personal assistent optreden via incar telematica. Er worden bijvoorbeeld restaurants gereserveerd en boodschappen besteld.

Connected cars zijn op nog veel meer manieren belangrijk, in op komende markten zoals China staan consumenten veel meer open voor mobiliteitspakketten en deelauto’s: 56 procent tegenover 22 procent in de volwassen economieën, zoals Europa.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Goud zoeken in china | Automotive Online
De toekomst van de automotive ligt in de cloud

Goud zoeken in china

Redactie Redactie
• Laatste update:

China is booming. In tien jaar tijd is Shanghai uitgegroeid tot een van de grootste metropolen die we kennen. De stad is een aaneenschakeling van wolken(smog-)krabbers en de bouw van nog meer vastgoed en infrastructuur is op dit moment de grootste motor van de economie. Ieder jaar verhuizen zo'n 550 duizend mensen naar Shanghai om te werken en inmiddels wonen er officieel 24 miljoen mensen en onofficieel naar schatting nog zo'n 30 procent meer. De verwachting is dat er dit jaar 19,9 miljoen auto's worden verkocht in China. Dat is een groei van 10,5 procent ten opzichte van vorig jaar, toen er 18 miljoen nieuwe personenauto's over de toonbank gingen. De productie voor China is groter dan de VS en Europa bij elkaar opgeteld. En deze enorme hoeveelheden nieuwverkopen leiden volgens experts in de nabije toekomst tot een gouden eeuw voor de aftermarket.


Chinese expansie

Shanghai is het kloppend hart van de Chinese autoindustrie aan de rijke Oostkust van China. Automotiveredacteur Floor Vink trok de sars-kap uit de kast en ging met een delegatie mee op studiereis, georganiseerd door DMS softwareleverancier Incadea. Een week lang zijn de mogelijkheden onderzocht voor Chinese expansie. Op het programma stonden onder meer bezoeken aan Porsche HQ, Qoros, testrijden op het Electromobility City and Test Drive Experience en het Microsoft Automotive Center of Excellence.

Corruptie

DMS softwareleverancier Incadea zag kansen in China en benaderde enkele jaren geleden de Duitse Kamer van Koophandel in China om hen te begeleiden. Volgens de KvK zijn niet alleen de demografische ontwikkelingen, maar vooral de rol van de staatsbedrijven ten opzichte van de particuliere bedrijven een echte uitdaging voor het Chinese bedrijfsleven. Het gevecht tegen corruptie en de rol van de blijkbaar onaantastbare staat lijken bepalend te zijn voor hoe het bedrijfsleven zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

De bamboe staat in je hart gegrift is een Chinese uitdrukking en betekent dat voordat we iets doen, we het in ons binnenste al hebben voorbereid en zeker zijn van ons succes. Christoph Angerbauer, general manager van de Duitse KvK, legt aan de Nederlandse delegatie uit dat het niet altijd een feest is om voet aan de grond te krijgen in China. De Duitse KvK zelf mag niet lobbyen in de politiek en ook geen winst maken. Buitenlandse ondernemingen moeten dubbele belasting betalen: 5 procent dividendbelasting extra. Tot voor kort was dat zelfs 10 procent. Bij het starten van een joint venture is het verplicht met een overheidsbedrijf samen te werken. Zo'n 30 tot 40 procent van de bedrijven in China is staatsbedrijf.

Baas in de cloud

Traditionele distributiekanalen, businessmodellen en klantverwachtingen zoals wij in Nederland gewend zijn, zie je in China niet terug. Uit het niets is er een miljardenindustrie gestampt, die de voor Europeanen vertrouwde barrières links heeft laten liggen. Het gevolg is dat online verkopen hier al veel meer gemeengoed zijn en dat iedereen in de cloud leeft. Net als bij ons wordt in China nog altijd driftig gezocht naar de juiste conversie van online naar offline. Al zijn de Chinezen daar wat verder in dan wij.

In een speciaal Automotive Center of Excellence op het Microsoft Shanghai Technology Park wordt door Incadea en Microsoft de vertaalslag gemaakt van ontwikkelingen op de automarkt naar slimme softwaresystemen. De toekomst van de automotive ligt volgens Patrick Katenkamp, ceo van Incadea Group, in de cloud. En wie er in de cloud de baas wordt? Dat weet niemand.

offline is er voor dealers nog duidelijk voldoende plek in Shanghai. Op iedere straathoek is een dealer te vinden en vrijwel ieder merk kondigt aan het komende jaar te groeien. Wereldwijd is de trend al zichtbaar dat consumenten een ‘experience’ in de showroom willen en in China is dat niet anders. Voor informatie gaan ze immers online. Tijdens die showroomexperience wil 36 procent van de klanten wereldwijd een virtuele proefrit kunnen maken, in China is dat maar liefst 60 procent. Zeker 58 procent van de Chinezen wil data vanuit de showroom kunnen overzetten naar hun eigen smartphone of tablet, tegenover 34 procent wereldwijd.

Too much information

Maar er wordt nog altijd veel waarde gehecht aan goede service. Volgens Rafal Jacaszek, directeur business consulting van de Incadea Group, is de behoefte aan de dealer als informatiebron de afgelopen jaren toegenomen. “Consumenten leiden aan TMI: Too Much Information. Naarmate het online gebruik toeneemt, stijgt ook de behoefte aan goed advies, met de dealer als informatiebron.” Het combineren van online en offline mogelijkheden in de showroom is tegenwoordig een must. Een Apple-store is geen gek voorbeeld voor de dealer. Ook het Chinese merk Qoros geeft het goede voorbeeld. De showrooms zijn ingericht met mobiele informatiepunten, overal liggen Ipads en er is een car configurator om zelf je auto samen te stellen. Qoros Qloud is de naam van het digitale systeem dat berijder, auto en social media bij elkaar brengt, maar ook de voertuiginformatie en onderhoudsbehoefte direct koppelt aan de backoffice van het autobedrijf.

Connectiviteit is niet alleen belangrijk voor de verkoop van een auto, ook de aftersales heeft er baat bij. Chinezen willen digitaal verbonden blijven tijdens het rijden. Niet alleen met het werk of thuis, maar ook met het autobedrijf. Connected car services geven vanuit de auto een seintje naar de werkplaats bij de behoefte aan onderhoud of reparatie. BMW heeft volgens Katenkamp in China al een pilot draaien waarbij ze in de vorm van een abonnement ook als personal assistent optreden via incar telematica. Er worden bijvoorbeeld restaurants gereserveerd en boodschappen besteld.

Connected cars zijn op nog veel meer manieren belangrijk, in op komende markten zoals China staan consumenten veel meer open voor mobiliteitspakketten en deelauto’s: 56 procent tegenover 22 procent in de volwassen economieën, zoals Europa.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.